Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: fkdeboer op augustus 30, 2011, 13:33:51 PM

http://binnenland.nieuws.nl/657764/vogelaar_stuit_op_kokmeeuw_van_minstens_32_jaar
je bent pas echt oud als er geen kokmeeuwen meer te vinden zijn die ouder zijn 8)

Ik snap niet helemaal wat dit met Ella Vogelaar te maken heeft.  ;D Wel een leuk bericht.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

HPM

Herman van der Meer

willemxd

 :o Huh, meenen ze dat echt, roerdomp en dodaars  :rolleye:

En ik maar denken dat vogelaars zo gek waren...

frankw


willemxd

 :P, geloof er niks van, of is het niet te geloven :angel:

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

willemxd

 ''Al snel hadden we een gigantisch aantal broedparen." Zo kwam het dat de populatie boerenzwaluwen in Nederland explosief toenam: volgens ruwe schattingen vlogen in juli van dit jaar enkele honderdduizenden exemplaren rond in ons land.

Goed nieuws dus, zo leek het. Maar al vanaf augustus begon het aantal boerenzwaluwen op onverklaarbare wijze af te nemen. "Het werden er steeds minder, wat we ook deden"


Of ze gingen weer terug naar Afrika :blink:

Danny katerbarg

Wat een humor zit er in beide berichten. Tja internet daar kunnen alle gekken ook dingen op zetten en roepen. laten we het maar blekertjes noemen.

Ze hebben groot gelijk. alle zwarte vogels zijn kraaien. alle vogels bij het water zijn eenden.  alle vogels in de lucht zijn zwarte vogels. dus ook weer kraaien. zo wordt het een stuk makkelijker voor ons:D niks meer lastige determinaties. dat we dit niet eerder hadden kunnen horen
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Margreet Kwh

#549
In het NOS-journaal van 20 uur:
- de dodo van Mauritius
- Happy Feet met zendertje te volgen: http://www.nzemperor.com/#mapt
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ArjenDrost †

Citaat van: dannytheanimalman op september 05, 2011, 19:51:33 PM
Ze hebben groot gelijk. alle zwarte vogels zijn kraaien. alle vogels bij het water zijn eenden.  alle vogels in de lucht zijn zwarte vogels. dus ook weer kraaien. zo wordt het een stuk makkelijker voor ons:D niks meer lastige determinaties. dat we dit niet eerder hadden kunnen horen
Ik dacht dat ze in Amsterdam maar 2 soorten vogels hebben: sijsjes en drijfsijsjes... Lekker makkelijk :)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

#556
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 26, 2011, 18:07:06 PM
Kraaiachtigen blijken nog slimmer dan werd aangenomen; net als apen kunnen ze gebruik maken van spiegels.


Dit was toch al bekend bij eksters? Sticker op het hoofd geplakt zodat deze niet te zien was voor de ekster zelf. Spiegel gegeven en de ekster haalde de sticker eraf toen hij 'm op zijn hoofd zag. Zal eens zien of ik dat artikel nog heb, stond ergens vorig jaar in NRC wetenschap.




hier de link naar het artikel: http://www.plosbiology.org/article/info:doi/10.1371/journal.pbio.0060202
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

frankw

Vandaag is tvgelderland op telpost Eltenberg geweest voor opnamen. Deze zijn te zien in het nieuws van vandaag, elk uur herhaald. Die lege stoel is van mij, ik heb niet de behoefte op tv te komen. 8)


fkdeboer

link deed het bij mij niet, maar het is dus de uitzending van 2 oktober. leuk itempje ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bart van Hoogstraten

Wel irritant dat niet-vogelaars maar niet van de aanduiding "vogelspotters" af kunnen komen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

fkdeboer

ach, het 'ik ben vogelaar' doet ook nog wel eens een wenkbrauwtje optrekken ;D
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

HPM

Citaat van: fkdeboer op oktober 03, 2011, 11:41:56 AM
ach, het 'ik ben vogelaar' doet ook nog wel eens een wenkbrauwtje optrekken ;D

Ja, ik zag gisteren per ongeluk een stukje Vlaanderen Vakantieland, waarin presentatrice Saartje Vandendriessche met een vogelaar het veld in ging en zij trok ook een forse wenkbrauw op toen de jongeman vertelde dat hij dol was op vogelen. Ze zei dat ze eerst maar de schuiltent inging en dat het vogelen later wel kwam.
Herman van der Meer

Oenanthe

#563
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 26, 2011, 18:07:06 PM
Kraaiachtigen blijken nog slimmer dan werd aangenomen; net als apen kunnen ze gebruik maken van spiegels.

Wat mij zo opvalt is dat, zoals ook in dit geval, onder het item advertenties staan voor bestrijding van vogels.... >:(
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankw

Citaat van: fkdeboer op oktober 03, 2011, 11:22:49 AM
link deed het bij mij niet, maar het is dus de uitzending van 2 oktober. leuk itempje ;)
Ow doet het idd niet. Rechts boven staat de uitzending van 2 oktober idd.

Dat ze bij tvgelderland vogelspotter gebruiken verbaast mij niets, daar zijn ze niet zo snugger...

Bart van Hoogstraten

Citaat van: fkdeboer op oktober 03, 2011, 11:41:56 AM
ach, het 'ik ben vogelaar' doet ook nog wel eens een wenkbrauwtje optrekken ;D

Meervoud is eigenlijk nog gekker -> Ik ben dol op "vogelaars" ("gebakken vogelaars", is dat een vegetarisch gerecht?  ;D ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankw

Er is een topic voor maar ik kan m zo ff niet vinden.. Nu op BBC4: Birds Britannia.

stefanhageman

Citaat van: frankw op oktober 03, 2011, 20:39:06 PM
Er is een topic voor maar ik kan m zo ff niet vinden.. Nu op BBC4: Birds Britannia.


Vanaf vrijdag weer Autumnwatch op BBC 2 (21:30).
Stefan Hageman


Timo Roeke

Genten die als kuiken zijn mishandeld of misbruikt, hebben later als zij volwassen zijn ook de neiging om andere kuikens te mishandelen of te misbruiken. De vicieuze cirkel van geweld, die bekend is van mensen, blijkt ook te bestaan in een wilde zeevogelpopulatie. Dat concluderen Amerikaanse biologen van de Wake Forest University die gedurende drie broedseizoenen een kolonie nascagenten (Sula granti) op Española Island in de Galápagosarchipel onderzochten. De resultaten verschijnen deze week in het Amerikaanse wetenschappelijke ornithologenblad The Auk.

De kuikens in de kolonie (één per nest) worden vaak alleen op het nest achtergelaten als hun ouders uitvliegen op zoek naar voedsel. Soms werden zij dan aangevallen door andere volwassen vogels. Die bijten in hun kop, pikken hen, of proberen met het kuiken te paren. De aanvallen, soms tot bloedens toe, veroorzaken flinke stress bij de kuikens. De onderzoekers maten zeer hoge niveaus van het stresshormoon corticosteron in het bloed van de gemolesteerde kuikens.

Dit blijkt een levenslang effect op de persoonlijkheid van de vogel te hebben. Door de vogels te merken met pootringen achterhaalden de onderzoekers dat de slachtoffers van het geweld enkele jaren later ook zelf daders worden. Bij de nascagenten zijn dat in verhouding meer vrouwtjes dan mannetjes.

De vicieuze cirkel van geweld kan in principe overspringen naar andere soorten, schrijven de onderzoekers. Gewelddadige nascagenten belagen af en toe ook de kuikens in naburige kolonies van de blauwvoetgenten (Sula nebouxii). In één kolonie blauwvoetgenten hebben de biologen al vastgesteld dat kindermishandeling voorkomt.

© 2011, NRC Handelsblad