Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 100 101 [102]   Omlaag

Auteur Topic: Vogelnieuws in de media  (gelezen 217708 keer)

Rob Koelman

• Member
Re: Vogelnieuws in de media
« Reactie #3030 Gepost op: mei 03, 2019, 12:41:07 pm »

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

• Member
« Reactie #3031 Gepost op: mei 04, 2019, 18:53:18 pm »

Thnx!!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

JR de Jong

• Member
Noodoproep!
« Reactie #3032 Gepost op: mei 07, 2019, 08:28:27 am »

met vriendelijke groet, Jack

Rob Koelman

• Member
Snelheidsduifel
« Reactie #3033 Gepost op: mei 07, 2019, 18:36:21 pm »

Een Duitse snelheidsduifel heeft de (sociale) media gehaald na vastgelegd te zijn door een flitspaal...

Duitse duif geflitst vanwege 'snelheidsovertreding'

Een duif is eerder dit jaar geflitst in de Duitse stad Bocholt, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het dier vloog 45 kilometer per uur, waardoor hij de flitspaal wist te activeren.

Op de bewuste weg geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, zo laten de autoriteiten van de stad deze week weten.

"Met een aftrek van 3 kilometer per uur blijft een te hoge snelheid van 12 kilometer per uur staan", aldus de stad in een bericht. "Het is nog onduidelijk of de vogel de boete van 25 euro wil betalen."

Bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/5879664/duitse-duif-geflitst-vanwege-snelheidsovertreding.html
Zie ook: https://nos.nl/artikel/2283612-duitse-politie-betrapt-snelheidsduif.html

OJGoreng

• Member
« Reactie #3034 Gepost op: mei 08, 2019, 20:30:49 pm »

Eieren van gedode ooievaar liggen nu in ooievaarsopvang
De Lutte -  Een onbekende schoot dit weekend een broedende ooievaar dood. De eieren worden nu uitgebroed in een broedmachine. (NRC 7-5)

De recherche draait duidelijk overuren:
Citaat
Een woordvoerder van politie Oost-Nederland liet maandagmiddag weten dat de schutter zich nog niet had gemeld.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

• Member
« Reactie #3035 Gepost op: mei 08, 2019, 22:46:37 pm »

Het gaat maar gedeeltelijk over vogels, maar toch:

Stadsecoloog: 'Amsterdamse biodiversiteit groter dan op het platteland'

Ik ben wel benieuwd waar Daalder in stedelijk Amsterdam torenvalken kan vinden; dat is zondermeer de zeldzaamste van de drie in Nederland broedende valken in de stad. Volgens mij is het laatste broedpaar uit de bebouwde kom twee jaar geleden verdwenen met de ontwikkeling van het Zeeburgereiland, tenzij er in het Diemerpark nog een paartje zit.

Oenanthe

• Member
« Reactie #3037 Gepost op: mei 16, 2019, 09:00:20 am »

Ik ben wel benieuwd waar Daalder in stedelijk Amsterdam torenvalken kan vinden; dat is zondermeer de zeldzaamste van de drie in Nederland broedende valken in de stad. Volgens mij is het laatste broedpaar uit de bebouwde kom twee jaar geleden verdwenen met de ontwikkeling van het Zeeburgereiland, tenzij er in het Diemerpark nog een paartje zit.
Meer dan 100 soorten broedvogels. Een aantal dat maar zeer weinig atlasblokken halen. Ik zou graag de lijst van broedvogels zien voor ik het geloof.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #3038 Gepost op: mei 16, 2019, 11:53:43 am »

Meer dan 100 soorten broedvogels. Een aantal dat maar zeer weinig atlasblokken halen. Ik zou graag de lijst van broedvogels zien voor ik het geloof.

Hij gaat nog verder:

Citaat
Het barst van de planten en dieren in Amsterdam. Er komen 30 soorten zoogdieren voor, er zwemmen 70 soorten vissen rond en er broeden 150 verschillende soorten vogels. Wie eenmaal weet waar de dieren wonen, zal zien hoe dichtbij de natuur is, ook in de stad.

http://www.dewildestad.nl/makers/remco-daalder/
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Merel

• Member
« Reactie #3039 Gepost op: mei 16, 2019, 11:57:25 am »

70 soorten vissen?? Is dat niet erg veel?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

• Member
« Reactie #3040 Gepost op: mei 16, 2019, 13:02:17 pm »

Met betrekking tot de biodiversiteit van 'Amsterdam' moet je er wel rekening mee houden dat het in dit geval niet alleen gaat om de bebouwde delen van de stad zelf, maar ook om een zeer grote oppervlakte aan zeer diverse biotopen wijd om de stad heen.

Als je alleen naar het gebied van de stedelijke bebouwing zou kijken zullen de genoemde aantallen soorten ongetwijfeld veel lager uitvallen...

Oenanthe

• Member
« Reactie #3041 Gepost op: mei 17, 2019, 07:42:23 am »

Vast wel Rob. Maar 150 soorten is ook voor groot Amsterdam als aantal broedvogels absurd veel. Tijdens een 9 daagse reis door Wit Rusland, waarbij venen, moerassen, rivieren, meren, uiterwaarden en bossen op diverse plekken werden aangedaan, kwam ik aan 167 soorten waaronder uiteraard de nodige doortrekkers. En rond Amsterdam zouden er al 150 broeden? Vast niet. Ik geloof het pas als ik de lijst van broedvogels zie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
« Reactie #3042 Gepost op: mei 17, 2019, 09:54:52 am »

Vast wel Rob. Maar 150 soorten is ook voor groot Amsterdam als aantal broedvogels absurd veel. Tijdens een 9 daagse reis door Wit Rusland, waarbij venen, moerassen, rivieren, meren, uiterwaarden en bossen op diverse plekken werden aangedaan, kwam ik aan 167 soorten waaronder uiteraard de nodige doortrekkers. En rond Amsterdam zouden er al 150 broeden? Vast niet. Ik geloof het pas als ik de lijst van broedvogels zie.

Het polygoon Amsterdam (gemeente) beslaat maar liefst 219 km2 en kent een grote diversiteit aan biotopen. Binnen dat polygoon zijn er tot nu toe 5447 soorten ingevoerd waarvan 323 vogelsoorten. Dit op basis van 650.000 waarnemingen door 5.000 waarnemers. Het lijkt me inderdaad stug dat er van die 323 vogelsoorten 150 daadwerkelijk binnen dat polygoon broeden. Als je van die lijst alle zeldzame dwaalgasten wegstreept en de soorten die niet in Nederland broeden en de soorten waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze binnen dat polygoon broeden denk ik niet dat je aan de 150 komt: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=1&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Een aantal van 70 vissoorten lijkt me overdreven https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=9&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on (Heel Nederland kent slechts 75 zoetwatervissoorten).
Bij de zoogdieren heeft ie niet goed opgelet want daarvan hebben ze er geen 30 maar 40: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=2&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks 15,- abonnementskosten!
http://waarneming.nl/donate.php

Oenanthe

• Member
« Reactie #3043 Gepost op: mei 17, 2019, 10:20:18 am »

Als je van die lijst alle zeldzame dwaalgasten wegstreept en de soorten die niet in Nederland broeden en de soorten waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze binnen dat polygoon broeden denk ik niet dat je aan de 150 komt: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=1&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Ik ken het gebied absoluut niet maar als ik alle soorten tel die er eventueel zouden kunnen broeden (hybriden en verzamelsoorten heb ik niet geteld) kom ik aan 122 en dan ben ik buitengewoon optimistisch geweest en werkelijk alles is meegenomen, tot snor en baardman aan toe. Het overgrote deel daarvan komt in het bebouwde deel van de stad vrijwel zeker niet voor, al ken ik verhalen over vogelrijkdom in achtertuinen die vanaf de straat aan elke waarneming onttrokken worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

• Member
« Reactie #3044 Gepost op: mei 17, 2019, 14:08:12 pm »

dan ben ik buitengewoon optimistisch geweest en werkelijk alles is meegenomen, tot snor en baardman aan toe.

Als je het hele polygoon bekijkt zijn snor en baardman niet eens zo heel zeldzame broedvogels (ik denk eigenlijk dat je dan bij beide soorten rustig op tientallen paartjes komt, met name in landelijk Noord/zuidelijk Waterland), die zelfs in een strictere benadering van de stad gewoon broedvogels zijn (allebei in het Diemerpark).
Als je op die manier kijkt is torenvalk overigens ook gewoon broedvogel, en dan meteen weer de algemeenste valk. Ik ging hierboven uit van de bebouwde kom.

Wespendief en Steltkluut (allebei sinds een aantal jaren vaste prik met een nest) vallen overigens net buiten de polygoon, als scheelt het een haar. Als je in plaats van naar de politieke grens van degemeente naar de grens van de locale vogelwerkgroep kijkt vallen ze er weer binnen, maar merkwaardig genoeg valt een deel van de gemeente Amsterdam dan weer buiten het werkgebied van de vogelwerkgroep.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2019, 14:16:01 pm door OJGoreng »

pdeknijff

• Member
« Reactie #3045 Gepost op: mei 17, 2019, 16:51:47 pm »

Ach, Remco's schoorsteen moet toch ook roken?
Gewoon een kwestie van Amsterdamse bluf met wat gebakken lucht en Journaille wat te lui is om nauwkeurig te informeren.
Niet iets om je druk om te maken toch?
Pagina's: 1 ... 100 101 [102]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.029 seconden met 19 queries.