Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Spreeuwen werden vergiftigd door taxusplant
DEN HAAG (ANP) - De honderden spreeuwen die in oktober en november dood werden gevonden in en rondom het Huijgenspark in Den Haag, zijn waarschijnlijk gestorven door een natuurlijke vergiftiging van de taxusplant. Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van het Wageningen Bioveterinary Research laboratorium (WBVR) in Lelystad. Het gaat in ieder geval niet om opzettelijke vergiftiging en ook een virus werd al eerder uitgesloten.
Het WBVR heeft samen met onderzoeksinstituut RIKILT gifstoffen van de Taxus baccata gevonden in de organen van de spreeuwen. Vogels eten het vruchtvlees van de besjes van deze taxusplant maar ze komen normaliter niet in aanraking met de gifstoffen, omdat die in de pitten zitten. De vogels poepen die pitjes normaal gesproken ongeschonden uit. Hoe en waarom de spreeuwen het gif toch binnen hebben gekregen, is nog niet duidelijk. Daarnaar loopt nog onderzoek.
Ook komt er nog een extra analyse naar de vermoedelijke taxusvergiftiging. De uitslag daarvan komt begin januari.

frankneijts

Citaat van: ruut op december 22, 2018, 02:48:24 AM
Spreeuwen werden vergiftigd door taxusplant
DEN HAAG (ANP) - De honderden spreeuwen die in oktober en november dood werden gevonden in en rondom het Huijgenspark in Den Haag, zijn waarschijnlijk gestorven door een natuurlijke vergiftiging van de taxusplant. Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van het Wageningen Bioveterinary Research laboratorium (WBVR) in Lelystad. Het gaat in ieder geval niet om opzettelijke vergiftiging en ook een virus werd al eerder uitgesloten.
Het WBVR heeft samen met onderzoeksinstituut RIKILT gifstoffen van de Taxus baccata gevonden in de organen van de spreeuwen. Vogels eten het vruchtvlees van de besjes van deze taxusplant maar ze komen normaliter niet in aanraking met de gifstoffen, omdat die in de pitten zitten. De vogels poepen die pitjes normaal gesproken ongeschonden uit. Hoe en waarom de spreeuwen het gif toch binnen hebben gekregen, is nog niet duidelijk. Daarnaar loopt nog onderzoek.
Ook komt er nog een extra analyse naar de vermoedelijke taxusvergiftiging. De uitslag daarvan komt begin januari.

Opvallend: Appelvinken eten (kraken) de zaden (niet de rode gifvrije zaadrok!) zonder enig nadelig gevolg, zie bijlage.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

De Volkskrant geeft vandaag ruchtbaarheid aan xeno-canto.

CiteerDeze verzameling bereikte onlangs de grens van tienduizend soorten en wordt nu toegevoegd aan de database Global Biodiversity Information Facility (GBIF). Dat is een wereldwijd platform waarop musea, natuurorganisaties en wetenschappelijke instituten hun opnamen en observaties samenbrengen. Tot nu toe ontbraken vogelgeluiden in deze database.
Met vriendelijke groet, Zainal

tekenaar

#2974
Citaat van: arnoud.vandenberg op november 16, 2018, 10:19:47 AM
Hoorde gisteren dat de Roek, een soort die naar mijn ervaring vrijwel is verdwenen in de beide Holland provincies, zo schadelijk wordt geacht dat inmiddels 40 van de laatste exemplaren van Zuid-Holland zijn afgeschoten. Zowel de vermeende schadelijkheid is opmerkelijk als het feit dat ik in media van beschermings- en onderzoeksorganisaties geen protesten heb gezien (maar dat kan aan mij liggen). Zie: goo.gl/UkMVUA

Dat is des te opvallender als je bedenkt hoeveel heisa er is geweest over het afschieten van een paar huiskraaien, terwijl er voor het afschot van huiskraaien heel wat sterkere argumenten waren. p.s. de link is op deze manier onvindtbaar voor mij (via ecosia).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

H.J. Tromp

De Notenkraker zit er nog steeds. Gisteren nog 8 waarnemingen ingevoerd. Maar de Roodborst in Beijing slaat alles.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-46859574
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp


bert regensburg

#2977
Citaat van: peter van santbrink op januari 16, 2019, 10:25:15 AM
Wist dat Koolmezen fel konden zijn maar dit is toch wel extreem: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/10/koolmees-splijt-schedel-van-concurrent-in-nestkast-a3393281  

Dus niet alleen onder extreme condities zoals in het bekende Finse filmpje (winter 2012/2013):
https://www.youtube.com/watch?v=4igkGoBFd_M#t=58

zie ook:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=217196

Voor een artikel over het doden en eten van vleermuizen in Hongarije (2009):
https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rsbl.2009.0611

m.vr.groet
Bert Regensburg.

Hannie Luijten

Citaat van: peter van santbrink op januari 16, 2019, 10:25:15 AM
Wist dat Koolmezen fel konden zijn maar dit is toch wel extreem: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/10/koolmees-splijt-schedel-van-concurrent-in-nestkast-a3393281

Opvallend. Niets menselijks is een koolmees vreemd  :rolleyes: Afgelopen zomer heeft in mijn tuin een Bonte vliegenvanger paartje de nestkast van een stelletje Koolmezen afgepakt. Ze hebben vervolgens succesvol gebroed, alle jongen zijn uitgevlogen. Andersom kan dus ook.
Groet, Hannie

ruut

Sydney Opera House zet honden in tegen meeuwenoverlast
Gisteren, 19:21 in BUITENLAND

SYDNEY - De Opera van Sydney zet honden in tegen de meeuwenoverlast waar het Australische podium mee kampt. Bezoekers die komen lunchen bij het muziekhuis worden geregeld gestoord door de vogels. De viervoeters zouden daar een eind aan moeten maken.
Het management heeft vijf honden aangenomen in de proef om de zeehonden weg te jagen. Tegenover ABC Sydney verklaart manager Steve Davis dat het aantal bestellingen dat opnieuw geleverd moest worden, omdat meeuwen er aan hadden gezeten, is gedaald met 80%. Davis noemt het een groot succes.

bron: telegraaf.

wie gaat wie/wat wegjagen? 

Rob Koelman

#2980
Snif...  :'(      (Ja toch, niet dan?  ;))


Trevor, de 'eenzaamste eend ter wereld', is overleden

Er is een einde gekomen aan het leven van eend Trevor die bekendstond als 's werelds eenzaamste eend. Sinds 2018 leefde Trevor op het afgelegen Niue, een eiland in de Stille Oceaan ver voorbij Australië en Nieuw-Zeeland.

Daar werd hij al gauw een beroemdheid, omdat op eiland maar weinig dieren leven en zeker geen eenden. Een van de weinige dieren op Niue werd Trevor fataal: honden hebben de eend doodgebeten.

De wilde eend streek vorig jaar tijdens een storm neer op het eiland. Hoe hij daar precies terechtkwam, blijft vooralsnog een raadsel. Op Niue leefde Trevor bij een poel langs een weg, waar hij regelmatig werd gevoerd door de lokale bevolking. En als de brandweer zag dat het water opdroogde, werd Trevors plas weer bijgevuld.

In de korte tijd dat de eend op Niue leefde, maakt hij vrienden met een haan, kip en een weka (een inheemse vogelsoort), zegt Rae Findlay, die Trevors Facebook-account bijhield. "De haan, kip en weka zagen er een beetje wanhopig uit vandaag, rondlopend bij de bijna droge plas", aldus Findlay tegenover de BBC.

Trevor was zo trouw aan zijn verblijfplaats dat hij zelfs werd gebruikt in een routebeschrijving op het eiland. "Sla rechtsaf na de eend", was de aanwijzing voor wandelaars.

Bron: https://www.nu.nl/dieren/5709021/trevor-de-eenzaamste-eend-ter-wereld-is-overleden.html
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Het is dat er geen wolven leven op Niue. Anders hadden die de schuld gekregen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

#2982
Citaat van: jeroen vinke op januari 28, 2019, 14:19:01 PMHet is dat er geen wolven leven op Niue. Anders hadden die de schuld gekregen.

Citaat uit het artikel: 'honden hebben de eend doodgebeten.'

wolf = Canis lupus
hond = Canis lupus familiaris

...
Met vriendelijke groet, Rob

gertjanvannoord

https://nos.nl/artikel/2269474-tientallen-dode-zeekoeten-aangespoeld-op-de-waddeneilanden.html

ik vond het al zo merkwaardig dat ik gisteren op vijf plekken langs de Waddenkust (levende) zeekoeten heb gezien, terwijl ik die hier anders nooit spot...
Gertjan van Noord

jva

Citaat van: HPM op november 21, 2018, 20:27:03 PM
Klaas, dit is niet het juiste topic voor een discussie met of over plezierjagers. Dat was die Sovon-discussie ook al niet.

Forumleden, sorry even offtopic (weet niet waar ik dit anders moet posten, wil er ook geen heel nieuw topic aan wijden): het valt me op dat HPM (Herman) sinds dit laatste bericht al 3 maanden geen bijdrage meer heeft geleverd aan dit forum (en uberhaupt online geweest is)..Voor iemand met > 23.000 berichten (gemiddeld 6/dag) is dat wel opmerkelijk te noemen. Niemand opgevallen (volgens mij 'kennen' we hem allemaal wel)? Ook altijd een uitgesproken mening die ik (vaak) wel kan waarderen. Geen reactie op pm, daarom hier maar even (ik ken hem niet persoonlijk): ik hoop dat het goed met hem gaat? Was getekend een 'bezorgt' forumlid.. :angel:
Jelle

Rijswijk †

#2985
Op 11 februari heeft iemand op het Plantenforum dit ook geconstateerd (item "Valse salie"). Mij leek/lijkt dit ook een veeg teken. Herinner me dat Herman een jaar of zo geleden wel eens aangaf dat hij door zijn gezondheid zich nog maar heel beperkt in de natuur kon begeven. Denk ook dat hij niet zo jong meer is (in elk geval 70+?). Op zijn naam (Herman van der Meer + Den Haag) google-en leverde geen info op.
Ik ken hem niet persoonlijk, misschien iemand anders?



Groet, Minke.

Rien Ondersteijn

Citaat van: jva op februari 23, 2019, 00:03:21 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2018, 20:27:03 PM
Klaas, dit is niet het juiste topic voor een discussie met of over plezierjagers. Dat was die Sovon-discussie ook al niet.

Forumleden, sorry even offtopic (weet niet waar ik dit anders moet posten, wil er ook geen heel nieuw topic aan wijden): het valt me op dat HPM (Herman) sinds dit laatste bericht al 3 maanden geen bijdrage meer heeft geleverd aan dit forum (en uberhaupt online geweest is)..Voor iemand met > 23.000 berichten (gemiddeld 6/dag) is dat wel opmerkelijk te noemen. Niemand opgevallen (volgens mij 'kennen' we hem allemaal wel)? Ook altijd een uitgesproken mening die ik (vaak) wel kan waarderen. Geen reactie op pm, daarom hier maar even (ik ken hem niet persoonlijk): ik hoop dat het goed met hem gaat? Was getekend een 'bezorgt' forumlid.. :angel:

Goed gedaan en verwoord !Ik heb Herman ook een persoonlijk bericht gestuurd een paar weken geleden.Helaas geen reactie .
Ik mis hem ook en hoop dat het goed met 'm gaat/komt.
Groene groe[n]tjes.Rien.


Oenanthe

Dat is goed nieuws. Dan kan het zoeken naar het eerste ei gestaakt worden en kunnen de kieviten de rest van het jaar hun eieren veilig leggen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 23, 2019, 20:34:48 PM
Citaat van: jva op februari 23, 2019, 00:03:21 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2018, 20:27:03 PM
Klaas, dit is niet het juiste topic voor een discussie met of over plezierjagers. Dat was die Sovon-discussie ook al niet.

Forumleden, sorry even offtopic (weet niet waar ik dit anders moet posten, wil er ook geen heel nieuw topic aan wijden): het valt me op dat HPM (Herman) sinds dit laatste bericht al 3 maanden geen bijdrage meer heeft geleverd aan dit forum (en uberhaupt online geweest is)..Voor iemand met > 23.000 berichten (gemiddeld 6/dag) is dat wel opmerkelijk te noemen. Niemand opgevallen (volgens mij 'kennen' we hem allemaal wel)? Ook altijd een uitgesproken mening die ik (vaak) wel kan waarderen. Geen reactie op pm, daarom hier maar even (ik ken hem niet persoonlijk): ik hoop dat het goed met hem gaat? Was getekend een 'bezorgt' forumlid.. :angel:

Goed gedaan en verwoord !Ik heb Herman ook een persoonlijk bericht gestuurd een paar weken geleden.Helaas geen reactie .
Ik mis hem ook en hoop dat het goed met 'm gaat/komt.
Even schopje omhoog. Zijn er misschien waarnemers uit de omgeving van Herman die misschien iets meer weten over zijn afwezigheid? Mensen uit Den Haag/Meijendel?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jfbouwmeester

Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2019, 15:10:25 PM
Dat is goed nieuws. Dan kan het zoeken naar het eerste ei gestaakt worden en kunnen de kieviten de rest van het jaar hun eieren veilig leggen.

Ik vind dat eerste ei vinden een leuke bezigheid voor vroeger, toen met nog geen TV en weinig ander vermaak had.
Trouwens, ik koppel mijn grasparkieten in maart en toch worden er eieren gelegd in januari in mijn volière gewoon op de grond. Niets bijzonders hoor en ook bij kieviten  zal er weleens eentje erg "hups" zijn en in de winter een ei verliezen vermoed ik zo.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2019, 15:10:25 PMDat is goed nieuws. Dan kan het zoeken naar het eerste ei gestaakt worden en kunnen de kieviten de rest van het jaar hun eieren veilig leggen.

De verstoring van eierzoekers stelt echt totaal geen klap voor als je het vergelijkt met alle verstoring die nog plaats gaat vinden door agrarische activiteiten. Bij een maisakker bijvoorbeeld - waar ook het eerste ei van dit  jaar in is gevonden - gaat het om mest injecteren/uitrijden, ploegen, kunstmest uitrijden, egaliseren en zaaien. Pas als de mais er in staat krijgen de kieviten een adempauze en lukt het ze hopelijk om de eieren uit te broeden...
Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke

Citaat van: Merel op maart 01, 2019, 11:14:55 AM
Citaat van: Rien Ondersteyn op februari 23, 2019, 20:34:48 PM
Citaat van: jva op februari 23, 2019, 00:03:21 AM
Citaat van: HPM op november 21, 2018, 20:27:03 PM
Klaas, dit is niet het juiste topic voor een discussie met of over plezierjagers. Dat was die Sovon-discussie ook al niet.

Forumleden, sorry even offtopic (weet niet waar ik dit anders moet posten, wil er ook geen heel nieuw topic aan wijden): het valt me op dat HPM (Herman) sinds dit laatste bericht al 3 maanden geen bijdrage meer heeft geleverd aan dit forum (en uberhaupt online geweest is)..Voor iemand met > 23.000 berichten (gemiddeld 6/dag) is dat wel opmerkelijk te noemen. Niemand opgevallen (volgens mij 'kennen' we hem allemaal wel)? Ook altijd een uitgesproken mening die ik (vaak) wel kan waarderen. Geen reactie op pm, daarom hier maar even (ik ken hem niet persoonlijk): ik hoop dat het goed met hem gaat? Was getekend een 'bezorgt' forumlid.. :angel:

Goed gedaan en verwoord !Ik heb Herman ook een persoonlijk bericht gestuurd een paar weken geleden.Helaas geen reactie .
Ik mis hem ook en hoop dat het goed met 'm gaat/komt.
Even schopje omhoog. Zijn er misschien waarnemers uit de omgeving van Herman die misschien iets meer weten over zijn afwezigheid? Mensen uit Den Haag/Meijendel?

Ik zal Herman een mail sturen. Indien reactie en gewenst laat ik het jullie weten.

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2019, 12:06:28 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 28, 2019, 15:10:25 PMDat is goed nieuws. Dan kan het zoeken naar het eerste ei gestaakt worden en kunnen de kieviten de rest van het jaar hun eieren veilig leggen.

De verstoring van eierzoekers stelt echt totaal geen klap voor als je het vergelijkt met alle verstoring die nog plaats gaat vinden door agrarische activiteiten. Bij een maisakker bijvoorbeeld - waar ook het eerste ei van dit  jaar in is gevonden - gaat het om mest injecteren/uitrijden, ploegen, kunstmest uitrijden, egaliseren en zaaien. Pas als de mais er in staat krijgen de kieviten een adempauze en lukt het ze hopelijk om de eieren uit te broeden...
Klopt maar in het grootste deel van het land gaan er mensen het veld in om de eieren tegen al die werkzaamheden te beschermen in plaats van ze mee te nemen omdat anders de boer ze toch vernielt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op maart 03, 2019, 13:20:35 PM
in het grootste deel van het land gaan er mensen het veld in om de eieren tegen al die werkzaamheden te beschermen in plaats van ze mee te nemen omdat anders de boer ze toch vernielt.

Volgens mij is het zoeken en rapen van Kievitseieren al jaren verboden en is de traditie nu beperkt tot het vinden (en laten liggen) van het eerste ei.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rijswijk †

Voor degenen die hier hun bezorgdheid over Herman van der Meer hebben geuit: In het item "Waarneming.nl" staat een berichtje van Hisko over Herman.
Groet, Minke.


Rob Koelman

Citaat van: H.J. Tromp op maart 10, 2019, 21:08:58 PM
https://www.ad.nl/rivierenland/storm-in-de-biesbosch-verwoest-nederlands-enige-visarenden-nest-waarop-gebroed-werd~a084d174/

Op het journaal was ook te zien dat er vandaag (zondag 10 maart) ergens een ooievaar van het nest werd geblazen. Liep verder gelukkig goed af.

(Heb er nog geen filmpje van gevonden)
Met vriendelijke groet, Rob

Marijn de Weijer

Harde wind: ooievaar waait weg - https://nos.nl/l/2275388

Deze bedoel je?
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob