Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2017, 19:33:30 PM
Citaat van: HPM op oktober 25, 2017, 12:21:05 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2017, 09:10:38 AM

Sinds 1980 zijn er in West-Europa 421.000.000 vogels verdwenen doordat 75% van de insecten verdwenen is: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23854

Vogelbescherming zegt in dat artikel helemaal niet dat die 421 miljoen door die insecten komt.

Klopt. Maar als je nou gaat beweren dat er niets aan de hand is en er geen verbanden zijn, ben je bezig als Trump die beweert dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor klimaatopwarming door uitstoot van CO2 en andere gassen.

En jij denkt dat het vertellen van een dergelijke onwaarheid daarvoor de oplossing is?
Herman van der Meer

pdeknijff

Als je in een commentaar op een artikel uit 2017, waar geen data betreffende de achteruitgang of invloed op vogels wordt beschreven, dan maar zelf een deel van de gegevens van een totaal ander artikel uit 2014 gebruikt, en dan alleen dat deel van de resultaten uit het 2014 verhaal gebruikt welke je goed uitkomt, tja, dan ben je heel goed bezig om zelf nieuws te verzinnen.
En dat zonder bronvermelding en zonder de disclaimer dat het bovenstaande nieuws een geheel naar eigen inzicht aangepast versie van de feiten zijn is iets wat ik van iemand als Robert Kwak niet had verwacht. Wel de verontwaardiging, maar niet met de manier waarop.

Juist met dit soort zaken moet je uiterst accuraat en glashelder omgaan, zeker als je niet aan een beperkt aantal tekens bent gebonden.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

"Europese stroperij nekt jaarlijks gemiddeld 25 miljoen trekvogels.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van BirdLife International naar illegale stroperij van Europa tot de Kaukasus en rond de Middellandse Zee."
https://www.natuurpunt.be/nieuws/europese-stroperij-nekt-jaarlijks-gemiddeld-25-miljoen-trekvogels-20171025

Herman van der Meer

jfbouwmeester

25 miljoen vogels die te grazen genomen worden door de stroperij.
Dat is zo schrikbarend veel dat ik hier ??? bij zet. Immers deze vogels moeten een plekje vinden.
25 miljoen kunnen niet in kooitjes gehouden worden dus zullen ze wel opgegeten worden.
Ik vraag me trouwens af bij zo'n aantal of er wel zoveel vogels zijn in Europa en dan nog gespecificeerd tot trekvogels.
Maar ja, als ze bij de regering over miljarden praten raak ik ook het overzicht kwijt, ik kan niks met zulke aantallen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Oenanthe

#2644
Ik ben in Georgië getuige geweest van jacht. Of dat met de nodige vergunningen gebeurde of pure stroperij was weet ik niet. Maar wat ik gezien heb is dat de jagers letterlijk op alle vogels groter dan een spreeuw (dus ook grauwe klauwier, bruine kiekendief, woudaapje, visarend) schieten. Veel van deze buit wordt niet meegenomen maar in het veld achtergelaten. Maak je dus maar niet ongerust dat de buit geen plekje vindt. Het gaat deze mensen niet om de buit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 27, 2017, 12:48:47 PM
25 miljoen vogels die te grazen genomen worden door de stroperij.
Dat is zo schrikbarend veel dat ik hier ??? bij zet. Immers deze vogels moeten een plekje vinden.
25 miljoen kunnen niet in kooitjes gehouden worden dus zullen ze wel opgegeten worden.
Ik vraag me trouwens af bij zo'n aantal of er wel zoveel vogels zijn in Europa en dan nog gespecificeerd tot trekvogels.
Maar ja, als ze bij de regering over miljarden praten raak ik ook het overzicht kwijt, ik kan niks met zulke aantallen.

Jan Bouwmeester

Tja, omdat dat jij er niks mee kan zal het beslist niet waar zijn.
Terechte vraag met zo'n goede onderbouwing  :rolleyes:
Wietze Janse

caliprobola

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 27, 2017, 12:48:47 PM
25 miljoen vogels die te grazen genomen worden door de stroperij.
...
Ik vraag me trouwens af bij zo'n aantal of er wel zoveel vogels zijn in Europa en dan nog gespecificeerd tot trekvogels.
...

Jan Bouwmeester
De populatie van gewone vink - een soort grotendeels beperkt tot Europa + Middellandse Zeegebied - wordt geschat op 500 tot 800 miljoen vogels. Dus ja, er zijn heel wat meer dan 25 miljoen (trekkende) vogels in Europa...

migratorius

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 27, 2017, 12:48:47 PM
25 miljoen vogels die te grazen genomen worden door de stroperij.
Dat is zo schrikbarend veel dat ik hier ??? bij zet. Immers deze vogels moeten een plekje vinden.
25 miljoen kunnen niet in kooitjes gehouden worden dus zullen ze wel opgegeten worden.
Ik vraag me trouwens af bij zo'n aantal of er wel zoveel vogels zijn in Europa en dan nog gespecificeerd tot trekvogels.
Maar ja, als ze bij de regering over miljarden praten raak ik ook het overzicht kwijt, ik kan niks met zulke aantallen.
Alleen al op de Britse bases op Cyprus praten we over 800.000 vogels.
http://www.bbc.com/news/science-environment-39281924

JanHein

jfbouwmeester

Citaat van: caliprobola op oktober 27, 2017, 13:50:57 PM
Citaat van: jfbouwmeester op oktober 27, 2017, 12:48:47 PM
25 miljoen vogels die te grazen genomen worden door de stroperij.
...
Ik vraag me trouwens af bij zo'n aantal of er wel zoveel vogels zijn in Europa en dan nog gespecificeerd tot trekvogels.
...

Jan Bouwmeester
De populatie van gewone vink - een soort grotendeels beperkt tot Europa + Middellandse Zeegebied - wordt geschat op 500 tot 800 miljoen vogels. Dus ja, er zijn heel wat meer dan 25 miljoen (trekkende) vogels in Europa...

Ik heb dus duidelijk geen verstand van aantallen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Vergeet vooral niet om het bronrapport van Birdlife te lezen. Met specificaties per land, inclusief Nederland.

Review of illegal killing and taking of birds in Northern and Central Europe and the Caucasus
http://www.birdlife.org/sites/default/files/ikb_nc_europe_caucasus_report_finalised.pdf
Herman van der Meer

jvanleeuwen

#2650

OJGoreng

Citaat van: Vincent Hart op oktober 19, 2017, 20:17:43 PM
Ook wel hét NOS...

Misschien dat het voorzitter daar ook even op gewezen moet worden. Oef.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

De albino ransuil bij Oostzaan haalt het (Amsterdamse) nieuws. De verslaggever maakt er weer iets, eh, heel speciaals van.

Zie overigens ook het kleurmutaties-forumdeel.
Met vriendelijke groet, Zainal

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Roy Schroor

Zal wel aan mij liggen maar ik vind hem niet  :blink:
Met vriendelijke groet,
Roy

Rudy_Offereins

Citaat van: Roy Schroor op november 13, 2017, 13:23:29 PM
Zal wel aan mij liggen maar ik vind hem niet  :blink:

Het CDNA bekt zo lekker, maar het is toch echt de commissie en dus de CDNA  :police:
Vriendelijk groet, Rudy

Roy Schroor

#2656
Oei... Die fout wordt zo vaak gemaakt (4x) dat ik er niets meer achter zocht  :rolleye:
Maar het is toch echt de NOS   B)
Met vriendelijke groet,
Roy

gardensafari

Citaat van: Roy Schroor op november 13, 2017, 21:13:33 PM
Oei... Die fout wordt zo vaak gemaakt (4x) dat ik er niets meer achter zocht  :rolleye:
Maar het is toch echt de NOS   B)

De Nederlandse Ornithologische Stichting?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

milvusmilvus

https://www.telegraaf.nl/video/1255867/bizar-vogel-zit-vast-in-vliegtuig

Arme vogel.  :'(

Hier discussie welke vogel het is. Op internet wordt gezegd dat het een Am. zeearend is. Maar poten kloppen m.i. dan niet. Ik zit meer aan turkey vulture te denken, maar ben niet echt thuis in Noord-Amerikaanse vogels.
Groet, Edzard

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Micha van den Boogerd

Citaat van: milvusmilvus op november 16, 2017, 13:52:52 PM
https://www.telegraaf.nl/video/1255867/bizar-vogel-zit-vast-in-vliegtuig

Arme vogel.  :'(

Hier discussie welke vogel het is. Op internet wordt gezegd dat het een Am. zeearend is. Maar poten kloppen m.i. dan niet. Ik zit meer aan turkey vulture te denken, maar ben niet echt thuis in Noord-Amerikaanse vogels.

Inderdaad een kalkoengier.


Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lesley van loo

Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Rob Koelman

Niet kraaien of merels, maar paradijsvogels hebben de allerzwartste veren: absorberen 99,7% licht

Wie dacht dat een merel of kraai zwart is, moet deze week Nature Communications even opslaan. In het wetenschappelijke tijdschrift laat een team van Amerikaanse biologen en natuurkundigen zien wat er echt zwart is in de natuur: de fluwelige veren van sommige paradijsvogels.

Die veren, blijkt uit metingen, absorberen meer dan 99,7 procent van al het licht dat er op valt, tegenover zo'n 95 procent bij de kraai. Peilloos zwart is het gevolg.


Meer lezen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/niet-kraaien-of-merels-maar-paradijsvogels-hebben-de-allerzwartste-veren-absorberen-99-7-licht~a4555988/
Met vriendelijke groet, Rob


lucasn

Bijna de perfecte black body! Om even op natuurkundige begrippen over te gaan
Groet,
Lucas Nieuweboer

ruut