350 Grote Zilverreigers op slaapplaats BrabaBiesbosch;nieuw NL-record!

Gestart door Thomas van der Es, januari 28, 2010, 19:48:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomas van der Es

Dat er veel!  Grote Zilverreigers in de winter in Nederland zitten is mij bekend. De afgelopen dagen was het wel heel erg opmerkelijk hier in de Brabantse Biesbosch. Collega Rob van der Made (SBB) had een groep van meer dan 101 vogels terwijl ik ondertussen ruim 100 vogels telde vanaf de vaste wal in het gebied. Her en der overigens grote groepen. Maar zeker die groep van 100 viel natuurlijk op. Bijzonder is natuurlijk de grote samenscholing die optreed met 'echte' kou. Vandaag veel losse vogels maar de groepen bleven achterwege (dooi!! en hoog water , zuidwestenwind) . Op 1 van de slaapplaatsen (Lijnoorden) vandaag minstens 32 vogels. Het moeilijke van de Biesbosch is; de grootte (we hebben ook nog een Dordtse en Sliedrechtse Biesbosch van ong 3000 Ha) ! Door de wisselende waterstanden (en weersomstandigheden) wisselen ook de slaapplaatsen. Ook hebben we in het gebied meerdere slaapplaatsen, zodat een exacte telling bijzonder moeilijk uit te voeren is. Ik zal zodra ik op kantoor ben de foto van mijn collega even uploaden (101 zilvers op te tellen) Wel een bijzonder gaaf schouwspel en een aanrader voor iedere vogelliefhebber! De soort was in de jaren negentig nog behoorlijk schaars en ik herinner mijn lokale twitch nabij Hoornaar in de Alblasserwaard in 1992!.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

#1
http://waarneming.nl/waarneming/view/46168214 Hier een kleine impressie. De foto die op de e-mail van mijn werk staat is nog iets spectaculairder! Maar voor de beeldvorming ; dit kan je dus met lekkere kou  hier zien, natuurlijk supergaaf!! Foto is van mijn collega Rob vd Made.

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjanuari%2FBiesbosch%20telt%20record%20aantal%20zilverreigers

www.staatsbosbeheer.nl (actueel nieuws)

http://www.vogelwacht.eu/ (nieuws)


http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.167.0.html?&tx_ttnews[pS]=1264602237&tx_ttnews[tt_news]=352106&tx_ttnews[backPid]=123&cHash=e5032916f9
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Jeroen Nagtegaal

Gaaf! Lijken zo net vliegende meeuwen, De grootste groep ooit?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mdevries

Mooi man! Wat een aantallen. Kom binnenkort wel weer even langs voor een telling  :duim:
Mark de Vries


Thomas van der Es

Tellingen worden dagelijks uitgevoerd vanaf mijn huis (polder Maltha) maar hoe meer zielen hoe meer (aantallen!) geef maar een PB.

Volgens Piet P, Helga vL, E Krol gaat het weer vriezen volgende week, dus wees welkom!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

#6
Citaat van: vincenthart op januari 28, 2010, 20:42:13 PM
Stoer inderdaad! Mogelijk (deels) vogels die normaliter bij Botshol slapen > http://groups.yahoo.com/group/Amsterdams_VogelNet/message/4822?

Zou goed kunnen; dat zal eerder dichtgevroren zijn als hier (De zillies staan graag bij open water) . Ook de Oostvaardersplassen liggen grotendeels dicht (bijv) Vandaar ook de tientallen Roerdompen hier..?
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Justin Jansen

Dit weekend maar eens naar de Biesbosch. Zijn die Cetti's Zangers en Kwak te doen in het Brabantse deel?
M.v.g., Justin Jansen


Thomas van der Es

Cetti's zangers zitten er nog op een aantal plekken. Ze zingen niet heel enthousiast! Maar dat is het seizoen. Op polder Maltha zijn ze 'redelijk' goed te doen. Als je nabij het witte huisje ben (huisje Maltha) dan heb je een goeie kans in de brede rietkraag. (zie www.birdingbiesbosch.nl) De kwak kan een eitje zijn. Hij zit langs de nieuwe Hilweg. http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18620&page=1 De plek staat nagenoeg exact. Er zitten minimaal 2 adulte vogels. Tot dan!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


migratorius

De Kwak is helaas ook heel goed te missen... maar verder was het afgelopen zondag ondanks voortdurende sneeuw helemaal niet onaardig (Cetti's ook langs de Nieuwe Hilweg, roepend).

JanHein

Thomas van der Es

de kwak(ken)  zit(ten) inderdaad soms heel lullig verstopt...geduld en in de  eerste bocht van de 'nieuwe hilweg' stoppen levert toch verdomd vaak een waarneming op.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

theomuusse

Maar wellicht tref je een roerdomp die staat te liften!

Theo

Thomas van der Es

#13
Citaat van: theomuusse op januari 28, 2010, 22:53:44 PM
Maar wellicht tref je een roerdomp die staat te liften!

Theo

Helaas rijdt hier alleen een buurtbusje...(12 zitplekken) Daar passen ze vast niet allemaal in...
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Justin Jansen

Citaat van: theomuusse op januari 28, 2010, 22:53:44 PM
Maar wellicht tref je een roerdomp die staat te liften!

Theo

Gaaaaaaaaaf, echt de moeite de Biesbosch (alleen ooit geweest voor een Witstaartkievit, eigenlijk heel slecht van me......)
M.v.g., Justin Jansen


Adri Clements

Tjonge enorm gaaf van die Grote zillen! De Alblasserwaard is anders behoorlijk leeg. Afgelopen najaar op meerdere slaapplaatsen totaal meer dan 100 exx. Nu totaal rond 10-15 exx.
Foto doet aardig 'senegals' aan, als een groep cattle egrets boven 't wetland...
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Thomas van der Es

hier een foto van afgelopen woensdag (27-01), alweer van Rob vd Made.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Herman van der Klis

Half december hadden we ong. 80 zillies in Polsbroek op hun slaapplaats en nu ruim een week geleden nog maar 26 . De rest is dus blijkbaar naar het Zuid-Westen vertrokken.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Maarten Sluijter

Nu ben ik benieuwd; zitten er ook Kleine Zilverreigers tussen?
Want hier op Schouwen hebben we alleen maar Kleine Zilverreigers, en Grote zijn hier écht zeldzaam.
Ik zie er zelf maar ongeveer 5 in een jaar op Schouwen.
.

Jan vH

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 29, 2010, 17:14:18 PM
Nu ben ik benieuwd; zitten er ook Kleine Zilverreigers tussen?
Lijkt er wel op, of het zijn Koereigers. Rechtsonderin, ze lijken in ieder geval een stuk kleiner.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Norman

Ook de Grote Zilvers tijdens de slaapplaatstelling op een aantal slaapplaatsen tussen Wilnis en de Nieuwkoopse plassen waren net als Botshol nagoeg leeg. Vorig jaar was het redelijk stuivertje wisselen met Botshol dit keer waren beide locaties dus zo goed als leeg.

Thomas van der Es

Citaat van: Jan vH op januari 29, 2010, 17:26:07 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op januari 29, 2010, 17:14:18 PM
Nu ben ik benieuwd; zitten er ook Kleine Zilverreigers tussen?
Lijkt er wel op, of het zijn Koereigers. Rechtsonderin, ze lijken in ieder geval een stuk kleiner.

Mogelijk kleine inderdaad, maar gedrongen houding kan vertekenend zijn. Heb deze foto via de e-mail ontvangen en deze waarneming niet zelf verricht. Ik, Theodoor e.a. zien echter zelden Kleine zilverreigers (in de winter) in het gebied. Het zullen er maar weinig zijn...we hebben een 'slappe' vogel in een slootje nabij Werkendam, tevens de enige (bekende) waarneming van de soort deze winter. Aantallen zijn weer flink veranderd de afgelopen 2 dagen (wat betreft de gr zl), voor het spektakel zoals op de foto's hebben we toch echt weer invallende vorst nodig. Maar wellicht geniet de soort op dit moment  van dit Hollandse kwakkelweer en scharrelen ze (voor even?) weer overal solo rond.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Thomas van der Es

Citaat van: migratorius op januari 28, 2010, 22:43:29 PM
De Kwak is helaas ook heel goed te missen... maar verder was het afgelopen zondag ondanks voortdurende sneeuw helemaal niet onaardig (Cetti's ook langs de Nieuwe Hilweg, roepend).

JanHein

http://waarneming.nl/soort/view/5?from=2010-01-29&to=2010-01-29
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op januari 29, 2010, 17:26:07 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op januari 29, 2010, 17:14:18 PM
Nu ben ik benieuwd; zitten er ook Kleine Zilverreigers tussen?
Lijkt er wel op, of het zijn Koereigers. Rechtsonderin, ze lijken in ieder geval een stuk kleiner.

jammer van de ruis nu kun  je snavelkleur onmogelijk beoordelen. sommige snavels zijn compleet zwart van de ruis :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hdijk

Dit najaar in november een record van 140 ex op verschillende slaapplaatsen net ten noorden van de Biesbosch (Alblasserwaard).
Hendrik Jan van Dijk

Thomas van der Es

Citaat van: hdijk op januari 29, 2010, 22:37:02 PM
Dit najaar in november een record van 140 ex op verschillende slaapplaatsen net ten noorden van de Biesbosch (Alblasserwaard).

Lekker aantal ook Hendrik-Jan. Daarnaast is er natuurlijk de slaapplaats Aert-Eloyenbosch aan de oostkant van de Sliedrechtse Biesbosch (die moeilijk te tellen is) die veel van de vogels die aan de (zuidkant) Alblasserwaard foerageren bevat. We gaan het de volgende slaapteldatum proberen aan te scherpen!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

hdijk

Citaat van: Thomas van der Es op januari 29, 2010, 22:49:32 PM
Citaat van: hdijk op januari 29, 2010, 22:37:02 PM
Dit najaar in november een record van 140 ex op verschillende slaapplaatsen net ten noorden van de Biesbosch (Alblasserwaard).

Lekker aantal ook Hendrik-Jan. Daarnaast is er natuurlijk de slaapplaats Aert-Eloyenbosch aan de oostkant van de Sliedrechtse Biesbosch (die moeilijk te tellen is) die veel van de vogels die aan de (zuidkant) Alblasserwaard foerageren bevat. We gaan het de volgende slaapteldatum proberen aan te scherpen!
Klopt, alleen is Aert-Eloyenbosch hard achteruit gegaan de laatste jaren. Piek ligt geloof ik alweer in 2004-2005 met ruim 40 ex. Omdat het nog zo'n nieuwe fenomeen is ontstaan er aan de lopende band spontaan slaapplaatsen, maar ze verdwijnen ook makkelijk. Wellicht heeft die in de SBB iets met de komst van getijde te maken...
Hendrik Jan van Dijk

Sander Haak

Ik zit er over te denken om morgen voor het eerst die kant op te gaan. Wat is een leuke route in het gebied om in een uur of 4 wat leuke soorten te zien? En wat zijn de afstanden? Is het bijvoorbeeld te lopen vanaf de Spieringsluis naar een goede plek voor Cetti's met een scoop op je nek? Ik kom overigens met de auto maar als het even kan parkeer ik die het liefst op een strategische plek.
Groet, Sander Haak (Woerden)

hdijk

Citaat van: Sander Haak op januari 30, 2010, 13:16:19 PM
Ik zit er over te denken om morgen voor het eerst die kant op te gaan. Wat is een leuke route in het gebied om in een uur of 4 wat leuke soorten te zien? En wat zijn de afstanden? Is het bijvoorbeeld te lopen vanaf de Spieringsluis naar een goede plek voor Cetti's met een scoop op je nek? Ik kom overigens met de auto maar als het even kan parkeer ik die het liefst op een strategische plek.
Aangezien veel wegen doodlopen is het aan te raden telkens een stukje rijden en uit te stappen. De afstanden zijn vrij groot, echt een geschikt wandelgebied vind ik het (nog) niet. Wat je wel kan doen is vanaf de parkeerplaats bij het spaarbekken (weg loopt dood hier) lopen naar Maltha (over de fietsbrug). Dan hoeft je niet 10 km om te rijden voor die Cetti's.
Hendrik Jan van Dijk