Hoofdmenu

roffel van spechten.

Gestart door Wouter van der Ham, januari 27, 2010, 19:51:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

vandaag de eerste roffel van een specht voor mij gehoord dit jaar.
maar vallen de spechten ook te beoordelen op hun roffel?
de roffel was snel achter elkaar.

alvast bedankt,
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Hart

Citaat van: wouteren3 op januari 27, 2010, 19:51:17 PMmaar vallen de spechten ook te beoordelen op hun roffel?
Voor het geoefende oor schijnt het van wel  ;) Zie hier (roffelen = 'drumming', je kunt uiteraard ook op soort zoeken)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gery

Wat ik geleerd heb in mijn cursus bosvogels

grote bonte specht : roffel duurt heel kort < 1 sec
kleine bonte specht : roffel duurt langer en is minder krachtig
zwarte specht : zeer krachtige lange roffel



Jarinka

Ik heb afgelopen week (de dag weet ik niet meer precies, volgens mij dinsdag) ook spechtengeroffel gehoord (in Amersfoort). Heb verder niet uitgebreid naar spechten gezocht omdat ik op zoek was naar een ijsvogel (overigens niet gezien :()
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Wat Gery geleerd heeft klopt heel aardig: probeer het maar eens uit! De meeste GBS halen de "eenentwint..." niet en de meeste KBS komen vrij gemakkelijk tot de 2e "eenen....". Ook klinken KBS, na wat oefening in het luisteren ernaar, wat krachtelozer, minder nadrukkelijk. De stoomhamer van een Zwarte is na één keer horen onmiskenbaar. Groene Specht roffelt (bijna) nooit en MiBo zelden maar zeer karakteristiek: vrijwel elke roffel wordt onmiddellijk herhaald.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Zoekt kleine bonte ook wat hoger klinkende takken dan grote bonte? Gemiddeld dan.
Maar een paar dagen geleden een grote bonte op een lamp van een tennisbaan, heel apart geluid...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citaat van: atalanta op januari 27, 2010, 21:27:48 PM
Zoekt kleine bonte ook wat hoger klinkende takken dan grote bonte? Gemiddeld dan.
Maar een paar dagen geleden een grote bonte op een lamp van een tennisbaan, heel apart geluid...

KBS roffelt volgens Gorman ("Woodpeckers of Europe") vooral op dunne, droge takken wat gemiddeld een wat hoger geluid geeft dan de dikkere, massievere substraten die GBS gewoonlijk uitzoekt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Piedos

ik vind het heel lastig. Dat komt doordat de ene boom weer anders klinkt dan een andere. Je hebt verschillende soorten bomen met ieder zijn eigen houtstuctuur. De ene tak is dikker of dunner dan de andere. Er zijn rotte bomen en takken en er kunnen holtes in de boom zitten. Daardoor klinkt iedere roffel weer net iets anders.
Pie*ter Wester%beke

frankw

Citaat van: Gery op januari 27, 2010, 20:39:15 PM
Wat ik geleerd heb in mijn cursus bosvogels

zwarte specht : zeer krachtige lange roffel
Ik vind het altijd net of je beschoten wordt met een mitrailleur als je in het bos loopt, helemaal in de verte, onmiskenbaar idd.

frankneijts

Citaat van: Piedos op januari 28, 2010, 09:20:51 AM
ik vind het heel lastig. Dat komt doordat de ene boom weer anders klinkt dan een andere. Je hebt verschillende soorten bomen met ieder zijn eigen houtstuctuur. De ene tak is dikker of dunner dan de andere. Er zijn rotte bomen en takken en er kunnen holtes in de boom zitten. Daardoor klinkt iedere roffel weer net iets anders.

Jawel maar de lengte, zeker als je het gemiddelde neemt van een aantal roffels, is toch behoorlijk kenmerkend! Daarbij zijn het in de meeste gevallen alleen Kleine en Grote Bonte die problemen zouden kunnen geven. Zwarte is onmiskenbaar qua lengte (ca. 2 seconden) en kracht (de mitrailleur van Gery is een aardige omschrijving), Groene roffelt maar heel erg weinig (veel individuen zelfs nauwelijks of nooit) en Middelste Bonte 2x vlak na elkaar (de 2e roffel is wel korter) maar die is (nog steeds) zeldzaam en roffelt ook maar weinig.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

De kans dat een kleine bonte specht in deze tijd van het jaar een roffel laat horen is vrijwel te verwaarlozen. Niet dat dat alles zegt natuurlijk maar toch. Spechten op de roffel uit elkaar houden is erg moeilijk en eist veel oefening, niet alleen met geluidsdragers maar ook in de praktijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips