Hoezeer Kolganzen op Dwergganzen kunnen lijken... (foto's)

Gestart door birdy, januari 27, 2010, 14:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdy

Hoi allemaal,

Gisteren in de Ooijpolder met twee collega's gaan zoeken naar een Dwerggans. Uiteindelijk vonden we de vogel in een groep van 1500-2000 Kolganzen. Met enig geluk (uiteraard) vond ik de vogel na 1,5 uur koppies checken ineens. Er was nog enige twijfel over de juistheid van de determinatie maar een digiscopende collega was bij ons. Hij vond, net als wij, een aan de typische omschrijving van een dwerggans voldoenende vogel. Wij waren zo goed als overtuigd mijn collega niet helemaal maar nam wel een foto van zijn vogel. Toen bleek dat onze vermeende Dwerggans aan de wandel ging was het zeker dat wij naar een andere vogel keken en ook van deze vogel maakt hij foto's. Deze laatste vogel was zeker een Dwerggans met zijn subtiel kleinere postuur en mooie helder gele oogring en enorme bles.  Bij controle van de foto's bleek de eerder gefotografeerde vogel toch echt een Kolgans maar dan wel eentje met veel kenmerken van een Dwerggans. Hoog (steil) voorhoofd, ronde kop, hoge bles en oogring. dat spreekt voor Dwerggans. Wat deze determinatie tegenspreekt is dat de grootte van de vogel gelijk was aan de andere Kolganzen, en de witte kleur van de oogring in combinatie met een adult kleed. Op andere momenten dan op de foto was het ook echt een normale Kolgans qua postuur/jizz. Zie foto's.

Ik wil alleen maar zeggen: Probeer bij het determineren van een vermoedelijke Dwerggans ook de grootte en de oogringkleur mee te nemen. Op afstand is dit (zonder telescoop) nagenoeg niet te zeggen en worden, vrees ik, sommige Kolganzen onterecht gedetermineert als Dwerggans.  Zeker als je op voorhand weet dat in die groep een Dwerggans rondloopt.. Met dank aan de fotograaf dat er eindelijk n's zo'n Dwerg-achtige Kolgans is gekiekt!  De tweede foto is de foto van de Kolgans..
Joost

Jeroen Nagtegaal

Zag dit beest ook op de foto voorbij komen, Bleef deze in de buurt van de Dwerggans? En hoe was het formaat in vergelijking met Kol en Dwerg?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

birdy

Ik zal het nog even aan Fred Hustings vragen, de fotograaf van de vogel maar gedurende de tijd dat we naar de dwerggans hebben gekeken, pak 'm beet 20-30 minuten is ons in de nabijheid van dit gansje geen andere gekke kol opgevallen. We hebben vaak naar de andere ganzen gekeken want we moesten 'm wel 5-6x opnieuw zoeken in die club met kollen. Ik weet dus bijna wel zeker dat die 'geringde' kolgans geen link had met de Dwerg.. De Dwerggans in kwestie had overigens ook geen band met de tientallen aanwezige brandjes, al staat hij op 1 foto wel gezamelijk op de foto met een Brandje...
Joost

Jeroen Nagtegaal

Ik zou namelijk beginnen te denken aan een Hyrbide van Kol en Dwerg, weet niet hoe anderen erover denken
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Justin Jansen

#4
Gewoon een Kolgans, zitten er wel meer tussen van dit soort vogels een voorbeeld is; http://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/3961918 en http://limburg.waarneming.nl/waarneming/view/353180
M.v.g., Justin Jansen