Hoofdmenu

Dit ben ik

Gestart door Marije, januari 26, 2010, 19:02:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Hallo!

Ik ben nu sinds een aantal dagen flink aan het rondstruinen hier. En hier en daar ook al wat reacties neer gepoot.
Omdat ik tijdens een geocache wandeling ineens oog in oog stond met een krab, midden in Friesland langs een kanaal, ben ik wat speurwerk gaan verrrichten op het internet om te achterhalen wat het voor soort krab was. Zo belandde ik o.a. bij waarneming.nl.

Van de winter trof ik ineens het Keepje in onze tuin en zo langzamerhand  merk ik, dat ik wat bewuster om me heen ben gaan kijken en ben nu  bezig de dingen ook bewust te noteren en te fotograferen.

In mijn dagelijks leven ben ik EHBO-instructeur. Wat ik met net zo veel liefde en passie doe, als het nu steeds meer ontdekken van allerlei mooie dieren. En dat doe ik nu op dit moment vooral in onze eigen voortuin.

Ik hoop veel van jullie te leren.  :duim:

Groeten,
Marije


P.S. En o ja voor de geinteresseerden, dit is de krab die wij tegenkwamen: http://waarneming.nl/waarneming/view/44980409

Harm058

Welkom Marije!


En ik hoop dat je veel nieuwe soorten ziet, en invoert!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jeroen Nagtegaal

Welkom! Wist je trouwens ook dat je de locatie kan aanpassen door elders op het kaartje te klikken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Violet (en Remco)

Hoi Marije, en welkom!

Leuk dat je waarneming.nl hebt ontdekt  :)
Sinds wij het forum van waarneming (zeer) regelmatig bezoeken hebben we in redelijk korte tijd enorm veel bijgeleerd. Gewoon het bekijken van verschillende topics op het forum kan heel interessant zijn. Het gebeurt nog wel eens dat we iets op het forum hebben gezien en het dan later herkennen (en voor het eerst bewust zien). En des te beter je om je heen kijkt, des te meer je ziet (en leert), echt heel leuk! 

Heel veel plezier met het ontdekken van al het moois in de natuur, we zijn benieuwd naar je toekomstige waarnemingen!

Enneh, leuk hoor, zo'n krab!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

lily

Welkom Marije... :duim:
Mooi dat je hier terecht bent gekomen.
De ideale site om veel te leren over alles wat de natuur te bieden heeft.

Groetjes Lily

Marije

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 26, 2010, 19:43:36 PM
Welkom! Wist je trouwens ook dat je de locatie kan aanpassen door elders op het kaartje te klikken?

Nee dat wist ik niet. Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Elachista

Je hoeft niet een locatie te kiezen die het menu aangeeft, als je op het kaartje klikt op de plaats waar je het beestje hebt gevonden - dan zet hij automatisch het pijltje op die locatie. Ondertussen geeft hij de coordinaten van die exacte locatie ook op, oftewel heb je je waarneming nauwkeurig gedaan.

Groeten uit Beetsterzwaag.
Groet,
Tymo

Marije

Avondrood, dank je voor je uitleg. Helder  :duim:

Marije

Dit is een foto die ik gemaakt heb op 21 december. Toen lag er hier in Friesland al drie dagen een dik pak sneeuw.

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jarinka

Wauw, mooie foto!
Welkom trouwens ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Dank jullie wel voor het compliment.

Jarinka ik fotografeer ook met een Lumix, maar dan de FZ8  :blink:

Jarinka

Dat is ook een mooie, mijn vader heeft er ook een uit de FZ-serie (de FZ30).
De hele Lumix-serie is gewoon een topserie :)! (maar dat mag ook wel voor die prijs :P)
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Dit Vinkje heb ik op dezelfde dag gemaakt.

Jarinka

Wow, nog zo'n mooie foto!
Ze zijn echt heel mooi scherp!
Dat is één van de (weinige) nadelen van de TZ6. Doordat het een compactcamera is, is hij bij grote zoom vaak net niet helemaal scherp, of hij wordt een beetje korrelig.
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Volgens mij kun je die korreligheid oplossen door in het menu je iso waarden iets naar beneden te halen.
En heb jij een marco stand op je toestel? Daar heb ik hem op staan. Volgens mij helpt dat ook.

Jarinka

Ik heb wel macro, maar dan focust hij op iets heel dichtbij (bij grote zoom heb je dan ontzettend onscherpe foto's).
Wat ik met de korreligheid bedoel is goed te zien bij deze foto.
Hij is 12x ingezoomd, en daarna heb ik de foto ook nog iets gecropt. Maar zoals je dan al ziet is het net niet helemaal scherp, en vooral de randen zijn korrelig. Meestal heb ik de ISO op automatisch staan, ben nog niet helemaal handig in de technische kant van de fotografie (fotografeer pas een half jaartje).
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

hoe ver stond je hier vanaf?

Jarinka

Dat zal ongeveer 35, 40 meter geweest zijn.
Ik stond hier, bij de groene pijl, en de Grote zaagbekken zaten een stuk noordelijker, bij deze groene pijl.
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Ik heb even navraag gedaan bij mijn man, hij is nog handiger erin dan ik.
Hij vraagt zich af of je ook je digitale zoom hebt geactiveerd. Als dit het geval is, dan kun je deze beter uitzetten.
Want, wanneer je daarmee inzoomt, worden de foto's grofkorrelig. Dat is bij de optische zoom niet het geval.

Jarinka

Nee, die heb ik expres uitgelaten, daar worden de foto's niet mooier van. Maar die foto was ook wel ontzettend gecropt, dit was de originele foto (wel op 12x zoom).
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

als ik de originele foto zo zie, ziet het er best scherp uit. Ik denk dat het inderdaad door het extreem uitvergroten (croppen komt)

Jarinka

Het komt waarschijnlijk ook doordat de compactcamera kleinere lenzen heeft dan de grote als de FZ8.
Als jij dezelfde foto had gemaakt en ook zo had gecropt, was hij een stuk scherper geweest.
Maar ach, ik heb zelf voor een compactcamera gekozen omdat die zo in je tas mee te nemen zijn (heb hem standaard in mijn schooltas zitten, voor mooie plaatjes onderweg), en zolang ik niet teveel crop gaat het prima.
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Ja het scheelt ietsjes. Niet veel. En het komt ook omdat de sensor, die het beeld moet opvangen zeg maar, is bij jou iets kleiner dan bij mij. Allemaal kleine beetjes maar het kan wel schelen.

Wij (mijn man en ik) denken wel dat het incroppen het meeste er aan bijdraagt

Marije

Vandaag kan mijn dag niet meer stuk. De foto is niet helemaal perfect, door de waas van het raam. Maar verder ben ik er toch best wel een beetje trots op.

Marina

Citaat van: Marije op januari 29, 2010, 15:35:43 PM
Maar verder ben ik er toch best wel een beetje trots op.
En terecht!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Wouter van der Ham

ik heb pas 1 keer een keep gezien!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Marina

Citaat van: wouteren3 op januari 29, 2010, 18:35:16 PM
ik heb pas 1 keer een keep gezien!
In de winter t juiste voer ophangen, dan komen ze vanzelf.
(Nou ja gesteld dat ze dicht genoeg in de buurt zitten om t op te merken uiteraard)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

ik heb trouwens  wel heel veel ander , onder andere bijna elke dag een vuurgoudhaan! maar dat komt niet door het voer, hij zit namelijk in de denneboom in de tuin van onze buren :P
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl