Goeie aanbieding herziene Collins (Engelstalige uitgave ANWB-gids)

Gestart door Vincent Hart, januari 25, 2010, 21:11:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

#60
Kon even niet zo snel vinden of dit al genoemd was dus nog even een opmerking over de nieuwe Colllins: voor (of waar dan ook ) in het boek zitten helemaal geen topografische platen meer die de veerpartijen van vogels aanduiden. Dit lijkt me toch echt een vereiste voor een veldgids! Zeker voor mensen die juist een veldgids kopen om meer te leren. Hopelijk wel weer in de NL versie!


Marc

laatvlieger

Citaat van: Certhia op maart 16, 2010, 19:20:39 PM
Kon even niet zo snel vinden of dit al genoemd was dus nog even een opmerking over de nieuwe Colllins: voor (of waar dan ook in het boek) in het boek zitten helemaal geen topografische platen meer die de veerpartijen van vogels aanduiden. Dit lijkt me toch echt een vereiste voor een veldgids! Zeker voor mensen die juist een veldgids kopen om meer te leren. Hopelijk wel weer in de NL versie!


Marc
Inderdaad, dat is slecht zeg!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

Citaat van: Certhia op maart 16, 2010, 19:20:39 PM
Kon even niet zo snel vinden of dit al genoemd was dus nog even een opmerking over de nieuwe Colllins: voor (of waar dan ook ) in het boek zitten helemaal geen topografische platen meer die de veerpartijen van vogels aanduiden. Dit lijkt me toch echt een vereiste voor een veldgids! Zeker voor mensen die juist een veldgids kopen om meer te leren. Hopelijk wel weer in de NL versie!


Marc

U vraagt, wij draaien.

We hebben die platen in de Nederlandse bewerking (die ook tekstueel behoorlijk van de Engelse verschilt) weer toegevoegd.

HGR

A van den Berg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Vincent Hart

Overigens is het ontbreken van topografische platen geen bewuste beslissing maar een (ietwat pijnlijk) erratum. Zie de eerste alinea van het document in de bijlage (bron: reactie #188 hier). Daarnaast biedt het feit dat twee van de drie auteurs (KM en LS) in het gelinkte draadje reageren op de lijst van errata boeiend leesvoer  :duim: In de volgende drukken van de Engelstalige hardcover en paperback zullen de topoplaten dan ook ongetwijfeld zijn opgenomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: frankneijts op februari 03, 2010, 23:52:39 PMDat de nieuwe Engelse versie wat conservatief is als het gaat om bepaalde ondersoorten, is 'op zich' niet zo vreselijk. Maar dat alle 'zuidelijke klapeksters' (koenigi, homeyeri, aucheri e.d.) als ondersoorten van Klapekster (excubitor) en niet van Zuidelijke (meridionalis) worden beschouwd is natuurlijk vreemd, vooral omdat meridionalis wèl als zelfstandige soort wordt erkend in deze gids. Steppeklap was in NL tot voor kort een ondersoort van meridionalis maar is nu een zelfstandige soort maar in deze gids echter weer helemaal terug bij "af": nl. weer (nog) een ssp. van excubitor. Verwarrend hoor. (Ik weet wel dat er weer driftig gerommeld wordt met die klapekstertaxa maar het lijkt me toch niet dat ze in deze ineens wèl progressief te werk zijn gegaan!?)
Afgelopen weekend ook even zitten kijken in de nieuwe Collins. Volgens de inleiding hebben de auteurs van geval tot geval een eigen afweging gemaakt welke taxa ze als soort dan wel als ondersoort dan wel als 'niets' beschouwen. Rietgans is één soort (Anser fabalis), Middendorff's Rietgans (een aparte soort volgens CDNA / Dutch Birding) wordt niet eens vermeld, Gele Kwikstaart is één soort, Heuglin's Meeuw wordt wel vermeld (een verbetering), maar als ondersoort van Kleine Mantelmeeuw (Larus fuscus). 't Lijkt me als auteurs lastig om langs alle taxonomische klippen te zeilen: de ene vindt dit, de andere vindt dat, het ene jaar is het zus, en het andere jaar zo. De auteurs erkennen in hun voorwoord dan ook dat er in nogal wat gevallen geen overeenstemming is. En dus hebben ze zelf maar wat knopen doorgehakt (of niet). Anderzijds ook wel leuk om te kijken hoe men in het buitenland tegen bepaalde taxonomische entiteiten aankijkt. Ik merk dat ik iets teveel ben beïnvloed door een Nederlandse kijk op de gang van zaken. M.i. is de Engelstalige editie niet alleen voor de Britse markt geschreven, maar (ook / vooral?) voor de internationale markt? Want niet ieder land zal deze gids in zijn eigen taal gaan uitgeven?

Groetjes, Klaas

Edwin Russer

#66
Van het Amsterdams Vogelnet geplukt.

ANWB Vogelgids van Europa vernieuwd
>
> Herziene editie komt in september 2010
>
> 07.07.2010 – De ANWB brengt de vierde geheel herziene druk van de Vogelgids
> van Europa begin september uit. De vogelgids behoort tot de absolute top van
> vogelgidsen. Van de vorige editie zijn 60.000 exemplaren in Nederland
> verkocht. De gids biedt niet alleen voor de echte vogelaars (Twitchers) maar
> ook voor de liefhebber relevante informatie die gebaseerd is op de meest
> recente kennis over vogels.
>
> De nieuwe editie beschrijft meer dan 900 soorten vogels. De gids geeft de
> laatste stand van zaken op het gebied van soortbeschrijvingen. Onderzoek en
> deels nieuwe benadering van taxonomisch onderzoek, waaronder
> moleculair-genetische methoden geven meer duidelijkheid over soorten en
> ondersoorten.
>
> Door het werk van enthousiaste vogelaars in Europa, waarbij waarnemingen en
> meldingen van vogels zijn verzameld, biedt de gids de meest actuele kaarten
> van verspreidingsgebieden. Op verzoek van veel lezers is een Engelstalige
> index toegevoegd. Dit om de gesprekken bij ontmoetingen met buitenlandse
> vogelliefhebbers te vergemakkelijken.
>
> De ANWB Vogelgids van Europa kost €32,90 en is vanaf begin september
> verkrijgbaar bij de ANWB-winkels, op anwb.nl en in de boekhandel.

http://www.pitchengine.com/anwb/anwb-vogelgids-van-europa-vernieuwd/73383/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

zojuist mailtje gekregen van Naturalis:
CiteerDe nieuwe druk van de ANWB vogelsgids is zojuist gearriveerd. Geheel herzien, voor Nederland bewerkt door André van Loon. € 32,95

Mvgr

Hans Adema
Natuur en Boek in NCB Naturalis
Natuurinformatie Centrum
Darwinweg 2
2333 CR Leiden


kan m alleen nog niet vinden op www.natuurenboek.nl, maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is...
Steven Wytema


UtrechtsVogelNet

Is inderdaad een kwestie van tijd; heb ze nl. net gesproken en direct dit boek en het boek van Nils besteld. Het is nl. nog vakantietijd.

Ben zeer benieuwd, 2 goede aanwinsten!

Gr, Phil


Timo Roeke

Ben benieuwd of ze de roofvogels lichter hebben gemaakt. Wie geeft het verlossende antwoord.

Justin Jansen

#71
Citaat van: Timo Roeke op augustus 19, 2010, 15:28:07 PM
Ben benieuwd of ze de roofvogels lichter hebben gemaakt. Wie geeft het verlossende antwoord.
is dat een pre dan?
Welke soorten heb je niet kunnen determineren de afgelopen jaren?

ps: de diverse nieuwe platen zijn nog iets donkerder
M.v.g., Justin Jansen


Timo Roeke

Ik geef nergens aan dat ik moeite heb met determinatie... ben enkel nieuwgierig of dit veranderd is.

Justin Jansen

Citaat van: Timo Roeke op augustus 19, 2010, 16:08:35 PM
Ik geef nergens aan dat ik moeite heb met determinatie... ben enkel nieuwgierig of dit veranderd is.
Deels er zijn enkele nieuwe platen, en de rest is een tintje donkerder. Maar volgens mij is dat al eerder in een topic behandeld....
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Citaat van: Justin Jansen op augustus 19, 2010, 16:36:12 PM
Citaat van: Timo Roeke op augustus 19, 2010, 16:08:35 PM
Ik geef nergens aan dat ik moeite heb met determinatie... ben enkel nieuwgierig of dit veranderd is.
Deels er zijn enkele nieuwe platen, en de rest is een tintje donkerder. Maar volgens mij is dat al eerder in een topic behandeld....

Klopt, dit antwoord kreeg ik in het vroege voorjaar van Arnoud van den Berg.

Iedere druk geeft weer andere resultaten. Dat betekent dat de Nederlandse editie er weer heel anders uit kan zien qua kleur. Hopelijk beter dan de Engelse.

HGR

Arnoud
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2