Goeie aanbieding herziene Collins (Engelstalige uitgave ANWB-gids)

Gestart door Vincent Hart, januari 25, 2010, 21:11:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: r.schwartz2 op januari 27, 2010, 09:54:01 AM
Nooit geweten Vincent dat wrn.nl ook een boekenleverancier is! ::)  Het wordt steeds beter.


Groetjes Roel.
Had ook geen idee, maar kwam het in een topic hierboven tegen. Mag wel wat meer geplugd worden  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

smullen!!
zeker een aanrader, voor degenen onder ons die liever de Nederlandstalige versie afwachten:
ga maar alvast sparen/bestellen! :)

Ik sluit me overigens grotendeels aan bij de review op Surfbirds, wat me wel opviel is dat sommige taxa nog lekker conservatief als ondersoort zijn opgenomen, maar dat met een simpele muisklik (crtl+B) het in de Nederlandse versie wel eens soorten kunnen zijn.
En als ik dan toch mag criticasten:
- jammer dat er geen aanvullende info in zit over gele kwikstaarten;
- een beetje raar dat de zeldzame eenden gescheiden zijn van de algemene eenden (waarom Am. Smient wel bij de Smient, maar Am. Zee-eend niet bij de Zwarte Zee-eend?)
- ook subjectief dat Madeiragoudhaan wel gesplitst is, maar Tenerifegoudhaan niet? (en wat doet dat Winterkoninkje opeens op die bladzij?)

nou ja enkele heeeeeele kleine smetjes op een verder ZEER prima tweede editie!!
Steven Wytema


Bas vd Burg

Ik heb 'em vandaag binnen gekregen en ik moet zeggen dat sommige platen me wel een beetje tegen vielen. Het kan liggen aan mijn versie die ik heb gekregen maar ik vind sommige platen wel heel erg donker afgedrukt. Met name bij de roofvogels zie ik grote verschillen tussen de nieuwe versie en de ANWB-vogelgids.

Hoe is de ervaringen bij anderen hiermee?

Verder zie ik ook een hoop positieve dingen. Eindelijk vliegbeelden van de kleinere fuutjes haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Die te donkere platen is volgens mij een makke van de hele editie (ook in mijn exemplaar en werd ook al in de discussie op Birdforum aangehaald). Maakt de kieken bv er voor de beginnende vogelaar niet gemakkelijker op. Verder eens met wat Steven aandraagt. Ik snap dan weer niet overal de ratio achter welke dwaalgasten/exoten in het hoofddeel worden opgenomen en welke achterin. En ik had plaatjes van bijvoorbeeld de zeldzame snippen achterin wel prettig gevonden - nu heb je daar zo'n wit vlak. Maar over de hele linie is er een hoop verbeterd/toegevoegd, en de meeste schoonheidsfoutjes zullen er in vervolgdrukken (en hopelijk de NL-talige editie) waarschijnlijk wel uitgehaald worden. Het is nu weer een actuele gids, waar je bij de vorige bijvoorbeeld bij grote meeuwen 'm al bij voorbaat niet eens uit je tas haalde ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

ben iig "blij" dat het niet aan mijn exemplaar ligt. Nu ik het boek zo een beetje heb doorgebladerd moet ik zeggen dat "overall" gezien ik heel wat verbeteringen zie, maar toch ook her-en-der wat minpuntjes (met name de kleuren, maar ook conservatief met ondersoorten zoals Steven dat al aangaf).

Ik ben zodoende wel benieuwd hoeveel Roodoogvireo's er worden gevonden met deze collins in de hand: man wat is dat beest groen afgedrukt zeg, onnatuurlijk gewoon  ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Als ik de pagina met o.a. roodoogvireo uit de vorige editie bekijk dan zijn we er netto wel iets op vooruitgegaan  ;D
Lijkt me dat het probleem in de nieuwe editie is dat een aantal platen te donker is afgedrukt, niet dat de platen van zichzelf  :-X zijn ... M.b.t. de 'ondersoorten': Zolang de aandacht per taxon voldoende is om determinatie op taxon (voor ons dan vaak soorten) mogelijk te maken, is er niet zoveel aan de hand toch?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

ik denk dat het aan de versie ligt; bij mij namelijk nauwelijks verschillen bij de roofvogels.
Overigens wel verschillen tussen de bleke Zomer- en Oosterse Tortel in ANWB, en haast paarse tekening in de nieuwe Collins!
Steven Wytema


JohanvantBosch

Heb de mijne ook vandaag gekregen. De donkere platenklacht bij de roofvogels herken ik vooral bij de kiekendievenplaat.
En die roodoogvireo... hele plaat is nogal geel.

Ik had net precies dezelfde gedachte als Steven over de gele kwikstaarten. Maar over het geheel vind ik het een hele verbetering. Ben blij dat ik hem heb.

Vincent Hart

Het vreemde is dat de kieken in m'n ANWB-gids (5e druk; 2007) al te donker zijn. Maar nog donkerder in de nieuwe Collins.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: vincenthart op januari 30, 2010, 09:46:23 AMHet vreemde is dat de kieken in m'n ANWB-gids (5e druk; 2007) al te donker zijn. Maar nog donkerder in de nieuwe Collins.
Wat raar, ik heb de derde druk (2009), en voor mij lijken ze niet heel erg donker (heb ze nog nooit van dichtbij gezien, daar kan het ook aan liggen. Heb er even een foto van gemaakt.
Groeten, Jarinka Heijink

Christian

Je moet dit boek natuurlijk ook niet kopen als je zit te wachten op hele nieuwe of aanvullende informatie (gele kwikstaarten), dan moet je Pipits & Wagtails kopen. Het is en blijft nog altijd een veldgids.
Christian Brinkman

Steven Wytema

#41
Citaat van: Christian op januari 30, 2010, 10:05:52 AM
Je moet dit boek natuurlijk ook niet kopen als je zit te wachten op hele nieuwe of aanvullende informatie (gele kwikstaarten), dan moet je Pipits & Wagtails kopen. Het is en blijft nog altijd een veldgids.
Daar zit ik ook niet op te wachten, maar enige 'basic' informatie over de jaarlijks talrijk doortrekkende Noordse kwik (en de verschillen met Balkan)  zou misschien wel op zijn plaats zijn.
Nu worden alleen flava en flavissima genoemd in de tekst.

edit: had ik al gezegd dat ik ook de update van de uilen erg goed vind? Misschien is het wel de moeite waard om alle updates eens even in het Nederlands op een rijtje te zetten..
Steven Wytema


Edwin Russer

Mensen, onder voorbehoud. Maar de Nederlandse editie komt eraan.

Op 1 april wordt de Nederlandse tekst bij de uitgever ingeleverd en hoe snel daarna de productie begint weet ik niet. Zou dus op zijn vroegst in mei in de ANWB-winkels kunnen liggen.

HGR

Arnoud van den Berg.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

#43
Dat de nieuwe Engelse versie wat conservatief is als het gaat om bepaalde ondersoorten, is 'op zich' niet zo vreselijk. Maar dat alle 'zuidelijke klapeksters' (koenigi, homeyeri, aucheri e.d.) als ondersoorten van Klapekster (excubitor) en niet van Zuidelijke (meridionalis) worden beschouwd is natuurlijk vreemd, vooral omdat meridionalis wèl als zelfstandige soort wordt erkend in deze gids. Steppeklap was in NL tot voor kort een ondersoort van meridionalis maar is nu een zelfstandige soort maar in deze gids echter weer helemaal terug bij "af": nl. weer (nog) een ssp. van excubitor. Verwarrend hoor........
(Ik weet wel dat er weer driftig gerommeld wordt met die klapekstertaxa maar het lijkt me toch niet dat ze in deze ineens wèl progressief te werk zijn gegaan!?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op februari 03, 2010, 23:52:39 PM
Dat de nieuwe Engelse versie wat conservatief is als het gaat om bepaalde ondersoorten, is 'op zich' niet zo vreselijk. Maar dat alle 'zuidelijke klapeksters' (koenigi, homeyeri, aucheri e.d.) als ondersoorten van Klapekster (excubitor) en niet van Zuidelijke (meridionalis) worden beschouwd is natuurlijk vreemd, vooral omdat meridionalis wèl als zelfstandige soort wordt erkend in deze gids. Steppeklap was in NL tot voor kort een ondersoort van meridionalis maar is nu een zelfstandige soort maar in deze gids echter weer helemaal terug bij "af": nl. weer (nog) een ssp. van excubitor. Verwarrend hoor........
(Ik weet wel dat er weer driftig gerommeld wordt met die klapekstertaxa maar het lijkt me toch niet dat ze in deze ineens wèl progressief te werk zijn gegaan!?)
Wel de Iberische klapekster als aparte soort....

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op februari 04, 2010, 09:44:42 AM
Citaat van: frankneijts op februari 03, 2010, 23:52:39 PM
Dat de nieuwe Engelse versie wat conservatief is als het gaat om bepaalde ondersoorten, is 'op zich' niet zo vreselijk. Maar dat alle 'zuidelijke klapeksters' (koenigi, homeyeri, aucheri e.d.) als ondersoorten van Klapekster (excubitor) en niet van Zuidelijke (meridionalis) worden beschouwd is natuurlijk vreemd, vooral omdat meridionalis wèl als zelfstandige soort wordt erkend in deze gids. Steppeklap was in NL tot voor kort een ondersoort van meridionalis maar is nu een zelfstandige soort maar in deze gids echter weer helemaal terug bij "af": nl. weer (nog) een ssp. van excubitor. Verwarrend hoor........
(Ik weet wel dat er weer driftig gerommeld wordt met die klapekstertaxa maar het lijkt me toch niet dat ze in deze ineens wèl progressief te werk zijn gegaan!?)
Wel de Iberische klapekster als aparte soort....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

(Ik heb de nieuwe, engelstalige versie ook in huis, maar nu niet bij de hand.) Wat ook zij van de taxonomie van die klapekster, ze zijn wel allemaal afgebeeld en beschreven (?). Dat lijkt me toch een voordeel. Ik zie trouwens vooral veel verbeteringen als het gaat om de platen (tortels en Roodoogvireo wel bekeken, maar mij niks aan opgevallen). In de categiorie "Te donker" zijn mij tot nog toe alleen de mannetjes kiekendieven opgevallen.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op februari 04, 2010, 09:49:49 AM
(Ik heb de nieuwe, engelstalige versie ook in huis, maar nu niet bij de hand.) Wat ook zij van de taxonomie van die klapekster, ze zijn wel allemaal afgebeeld en beschreven (?). Dat lijkt me toch een voordeel. Ik zie trouwens vooral veel verbeteringen als het gaat om de platen (tortels en Roodoogvireo wel bekeken, maar mij niks aan opgevallen). In de categiorie "Te donker" zijn mij tot nog toe alleen de mannetjes kiekendieven opgevallen.

Heb m gisteren even vergeleken met de 1e Engelse druk (1999) en daarbij viel ook mij op dat die kieken-plaat (ook in de 1e al te donker maar nu nog erger) inderdaad tamelijk uitzonderlijk is: een flink aantal vergelijkbare platen is juist ietsje lichter, ietsje minder contrastrijk of zelfs iets beter qua kleur (minder verzadigd)! Uiteraard zijn er ook verschillen ontstaan doordat een aantal vogels nu door Zetterström i.p.v. Mullarney zijn getekend: een paar phyllo's bijv. en die zijn daarvan opgeknapt is mijn mening......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Ik heb net mijn nieuwe versie vergeleken met m'n ANWB-gids en zag wel wat verschillen:
- mannetjes blauwe, grauwe en steppenkiek zijn donkerder
- juveniele grauwe en steppenkiek daarvan lijkt de tekening op de armpennen "dichtgelopen" zo donker
- man Roodpootvalk is wel donkerder afgebeeld (en nu weet ik niet goed wat de werkelijkheid is haha)
- juveniele Havikarend is meer oranjebruin afgebeeld (idem: geen idee wat de werkelijkheid is)
- Roodoogvireo vind ik persoonlijk heel erg groene bovendelen hebben, ik kan me niet herinneren dat de vogel van Vlieland dat had, maar goed.....
- ook bij andere roofvogels lijken de platen donkerder (met name opvallend bij Bastaardarend vind ik)

Daarentegen natuurlijk genoeg positiefs te melden:
- de meeuwenplaten
- vliegbeelden kleinere fuutjes
- aanvullingen bij de eenden (wel idd apart dat Amerikaanse Zee-eend en white-winged scoter niet bij de "europese tegenhangers staan)
- de platen van de amerikaanse zangers
- aanvullingen bij de zangertjes
- en idd sommige platen lichter en meer contrastrijk
- en nog meer aanvullingen (Taigavliegenvanger, Bruine Klauwier om maar wat soorten te noemen)

Overall wel een hele verbetering maar ik ben wel benieuwd naar de Nederlandse versie. Komen daar dan weer nieuwe platen in? Bijvoorbeeld bij de "izabelklauwieren"?

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

j.steenbergen

Oosterse Tortel is een draak van een plaat (qua kleur), Dikbekfuut zou ik in het veld niet herkennen op grond van deze afbeelding: er open vreemde golvende lijnen doorheen, zou aan mijn exemplaar kunnen liggen. Verder inderdaad een mooie aanwinst.
Jeroen Steenbergen

Herman van der Klis

Waarom deze dan als haantje de voorste gekocht ?
Dan toch maar even een paar maanden wachten op de Nederlandse versie .
Dan kunnen alle gele platen en te donkere platen door andere en betere druktechnieken wellicht weggepoetst worden ?
Zo te horen zitten er dus nogal wat kinderziektes in.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

snwja3

#51
CiteerZo te horen zitten er dus nogal wat kinderziektes in.
Nee hoor, dat is beslist een te negatief beeld, Bovenstaande opmerkingen vallen m.i. meer onder de noemer 'interressant geneuzel in de marge' (hoewel soms terecht).
Tot dusver de beste gids om in het veld op zak te hebben, zeker aanschaffen als die in het NL uitkomt!
Wietze Janse

Steven Wytema

Citaat van: snwja3 op februari 04, 2010, 16:26:49 PM
Tot dusver de beste gids om in het veld op zak te hebben, zeker aanschaffen als die in het NL uitkomt!
Citaat van: Herman van der Klis op februari 04, 2010, 15:25:00 PM
Dan toch maar even een paar maanden wachten op de Nederlandse versie .
Herman,

er kunnen ook andere argumenten zijn om de engelse versie te kopen; bij mij is 1 ervan dat ik ook regelmatig met buitenlanders communiceer, en dan zijn de engelse benoemingen goed om te oefenen.
Overigens zal ik de oude ANWB eerst 'opgebruiken' in het veld, maar dat terzijde.
Steven Wytema


j.steenbergen

Ben het met Steven eens dat het handig is de engelse terminologie te oefenen, dat leest ook op internet soms een stukje makkelijker. Daarbij zijn flink wat nieuwe soorten beschreven die je in NL toch niet tegen gaat komen (div. tapuiten): in het buitenland vind ik het dan wel prettig de engelse naam te weten. En eens met Wietze dat de gids absoluut een aanvulling is. Geneuzel in de marge vind ik het niet, want toch zonde van een paar platen. Ach: beauty spot zullen we maar denken.
Jeroen Steenbergen

RonJMBerkhout

Ik heb wat gemengde gevoelens gekregen bij het bestuderen van de 2de editie. De platen zijn goed, maar naar mijn smaak een beetje overdreven qua kleur. Wat me echt stoort is dat, net als in de eerste editie, er een beetje een haastwerk is gemaakt van de verspreidingskaartjes. Een aantal zijn er gewoon vergeten, vooral na het splitsen van soorten: bijv. de afrikaanse pimpelmees en de atlasvliegenvanger. Opvallend is ook de vele verschillen tussen de kaartjes in de eerste en de tweede editie: geeft dat een reeel beeld van veranderingen of zijn dat correcties? Dat eerste lijkt me niet, want de grote zilverreiger broedt niet in NL of de Zwartkopgors in ZO frankrijk volgens beide edities. En is de auerhoen verdwenen uit noord Polen?? Dus niet erg duidelijk naar mijn mening.

Ik ben wel tevreden over de soort dat wel subsoort status zoals die gekozen is. Vrij conservatief in DBA termen. Maar naar mijn idee meer realistisch. Wordt het niet tijd om deze gids als een soort standaard te nemen voor waarneming.nl?

Vincent Hart

Overigens weet je natuurlijk dat in een eerste druk van een vogelgids vaker wat schoonheidsfoutjes zitten, die uitputtend zijn opgesomd in het Birdforum-topic waarnaar ik in mijn eerste post linkte. En ongewijfeld ook elders. Een foutloze vervolgdruk moet ik daarnaast ook nog tegenkomen. Het lijkt (zie Frank N.) of de kieken al sinds de eerste editie van de eerste druk te donker zijn afgebeeld. Wel opmerkelijk dat ze alleen maar donkerder lijken te worden natuurlijk. Uiteraard hoop ik met Herman dat in de NL tweede editie (het) e.e.a. wordt gecorrigeerd.
Ik vond (en vind) de prijs zeer scherp voor zo'n goeie vogelgids en de missers niet relevant genoeg om te wachten op mogelijke verbeteringen. Bovendien heb ik weer iemand blij gemaakt met mijn ANWB-gids  :duim:

Even inhakend op Ron: Ik vind de detailkaartjes van soorten met een beperkte verspreiding dan weer een erg leuk nieuwtje. Jammer dat bij een aantal soorten het verspreidingsgebied niet helemaal klopt (grote zillie broedt hier inderdaad al een tijdje) maar ook dat lijkt me niet onoverkomelijk. Tenslotte is er bijv. redelijk veel actuele, gedetailleerde info over voorkomen van soorten beschikbaar op internet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

CiteerGeneuzel in de marge vind ik het niet

Maar daarom had ik ook nog iets tussen haakjes gezet. Wat ik bedoel is dat de kritiek soms wat te negatief overkomt (zie dan logische conclusie Herman), maar dat het je beslist niet moet weerhouden hem aan te schaffen, want noem maar eens een betere?. Dus niet (alleen) richting de vogelaar ventileren, maar stuur je op-/aanmerkingen naar de Nederlandse uitgever (ANWB/Tirion Baarn weer?), misschien doen/kunnen zij er wat mee .....

ps. Bedankt, taalfout aangepast, kwam niet uit de spellingchecker trouwens.  >:(
Wietze Janse

migratorius

Citaat van: frankneijts op februari 03, 2010, 23:52:39 PM
Dat de nieuwe Engelse versie wat conservatief is als het gaat om bepaalde ondersoorten, is 'op zich' niet zo vreselijk. Maar dat alle 'zuidelijke klapeksters' (koenigi, homeyeri, aucheri e.d.) als ondersoorten van Klapekster (excubitor) en niet van Zuidelijke (meridionalis) worden beschouwd is natuurlijk vreemd, vooral omdat meridionalis wèl als zelfstandige soort wordt erkend in deze gids. Steppeklap was in NL tot voor kort een ondersoort van meridionalis maar is nu een zelfstandige soort maar in deze gids echter weer helemaal terug bij "af": nl. weer (nog) een ssp. van excubitor. Verwarrend hoor........
(Ik weet wel dat er weer driftig gerommeld wordt met die klapekstertaxa maar het lijkt me toch niet dat ze in deze ineens wèl progressief te werk zijn gegaan!?)
Meridionalis wijkt qua DNA af van de overige WP taxa, (nauwer verwant aan de Noord-Amerikaanse "ondersoort" borealis). De rest kan als één soort behandeld worden, maar ook als diverse – men is er nog niet uit. Dat de UK-versie voor één kiest hoeft niemand te verbazen (al houdt dat impliciet wél een split van de Northern Shrike in denk ik, maar of ze zover hebben nagedacht?) — dat het in de NL-versie anders zal zijn óók niet.

Overigens: voor errata met inbreng van Killian Mullarney: http://birdforum.net/showthread.php?t=162758

JanHein

jvdlaan

Ik heb hem ook sinds een week in huis en ik was in ieder geval aangenaam verrast door de vele taxonomische wijzigingen. Ook de naamgeving is wat creatiever dan hier. Kunnen we hier ook niet wat gaan overnemen en ieder geval dat simpele westelijke en oostelijke bij een paar soorten schrappen:
Westelijke en Oostelijke Vale Spotvogel resp Isabelspotvogel (met een S graag!) en Vale Spotvogel
Westelijke en Oostelijke Rouwtapuit resp Maghrebtapuit en Rouwtapuit
Westelijke en Oostelijke Kraagtrap resp Afrikaanse Kraagtrap en McQueen's Kraagtrap
Westelijke en Oostelijke Orpheusgrasmus: paar mogelijkheden: Occitaanse Grasmus (streek in Frankrijk, of eigenlijk taalgebied Langue d'Oc) en Orpheusgrasmus of Orpheusgrasmus en Balkangrasmus of Orpheusgrasmus en Eurydicegrasmus (griekse mythologie).

En oppassen dat we niet straks een Westelijke en een Oostelijke Oosterse Tortel krijgen!

Gerben Mensink

Citaat van: jvdlaan op februari 05, 2010, 09:32:04 AM
Ook de naamgeving is wat creatiever dan hier. Kunnen we hier ook niet wat gaan overnemen en ieder geval dat simpele westelijke en oostelijke bij een paar soorten schrappen

Goed voorstel! Weg met het klinische 'oostelijke' en 'westelijke'!
groet,
Gerben Mensink