Hoofdmenu

Hopen mollen

Gestart door HPM, januari 22, 2010, 00:05:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik wil er even aan helpen herinneren dat het nu de tijd is om mollen te registreren aan de hand van
hopen, en dat er uit een groot deel van het land waarnemingen ontbreken.

http://waarneming.nl/soort/maps/412?from=1980-01-21&to=2010-01-21&grid=1000&prov=0

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wouterbosgra

Even een vraagje van een mollenleek: Waarom is het nu de tijd?

HPM

Ik weet niet precies waarom in de wintermaanden hun graafactiviteit
groter is. Misschien gaan ze vanwege de kou (voedsel?) dieper.
De winter heeft ook als voordeel dat de hopen in bepaalde biotopen,
zoals bos,  beter zichtbaar zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Pim

Ik denk dat je juist nu veel sporen ziet omdat de meestal solitair levende mollen op zoek zijn naar soortgenoten om voor nageslacht te zorgen. De paartijd begint namelijk in februari en het zal best wel even zoeken zijn zo onder de grond.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Lampe

Dat je veel hopen ziet heeft niet zo veel met het bovenstaande niks te maken. Een mol graaft niet veel hopen om een vrouwtje te vinden of wat dan ook.

De copulatie vindt plaats in maart/april.

In de paartijd zoeken de mannetjes de verschillende territoria van de vrouwtjes af. Het territorium van het mannetje overlapt de uiteinden van het territorium van het vrouwtje.

Het gras is nu gewoon kort (altijd in de winter). In de zomer is het gras veel dikker/hoger en wordt er in veel weilanden regelmatig gemaaid enzo. Dan zie je dus veel minder snel, de hopen. Betekent niet dat dan er minder mollen zijn.

In deze en de komende periode worden er (ook omdat het gras nu kort is en de molshopen nu beter te zien zijn) veel mollen gevangen.
Vriendelijke groet,

Nico

HPM

Er is in deze tijd wel degelijk grotere graafactiviteit. Dat is gemakklijk te zien,
ook in graslanden die het hele jaar kort zijn. Ik heb het ooit ook geconstateerd
bij frequente tellingen van verse hopen langs een vast traject.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rapunzel

Citaat van: HPM op januari 22, 2010, 00:05:48 AM
Ik wil er even aan helpen herinneren dat het nu de tijd is om mollen te registreren aan de hand van
hopen, en dat er uit een groot deel van het land waarnemingen ontbreken.

http://waarneming.nl/soort/maps/412?from=1980-01-21&to=2010-01-21&grid=1000&prov=0

--
Groeten, Herman van der Meer

Wat is de oppervlakteschaal waarop die waarnemingen verzameld moeten worden: vierkante kilometers, hectares ?

Koos
Koos Ballintijn

HPM

Er moet natuurlijk niets, maar de aanwezigheid van molshopen tellen is een kleine moeite.
Op de huidige kaart is goed te zien dat mensen het ook vanuit de auto doen.
Nauwkeuriger dan een kilometer gaat de kaart niet, dus meer dan 1 registratie per kilometerhok
is eigenlijk niet nodig.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Marina

Dit is vlak achter ons huis, er is wel degelijk meer activiteit nu.
En idd, makkelijk vanaf de weg te tellen in dit geval.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lampe

In de zomer is er net zo veel activiteit.
Vriendelijke groet,

Nico

HPM

Citaat van: Lampe op januari 22, 2010, 10:16:15 AM
In de zomer is er net zo veel activiteit.

Maar geen graafactiviteit.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wimtegels

Citaat van: HPM op januari 22, 2010, 09:50:33 AM
Er moet natuurlijk niets, maar de aanwezigheid van molshopen tellen is een kleine moeite.
Op de huidige kaart is goed te zien dat mensen het ook vanuit de auto doen.
Nauwkeuriger dan een kilometer gaat de kaart niet, dus meer dan 1 registratie per kilometerhok
is eigenlijk niet nodig.

--
Groeten, Herman van der Meer

Dan kan ik "mijn" geied in een keer invullen. Ik denk verigens dat het in heel Limburg bijna onmgelijk is een vierkante kilometer zonder molshoop te vinden. Zelfs in het stedelijk gebied......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lampe

#12
Citaat van: HPM op januari 22, 2010, 10:17:32 AM
Citaat van: Lampe op januari 22, 2010, 10:16:15 AM
In de zomer is er net zo veel activiteit.

Maar geen graafactiviteit.

--
Groeten, Herman van der Meer

Sorry maar daar is niks van waar.
Waar basseer jij dit op.

Dus zomer is er geen graafactiviteit?
Liggen mollen dan te slapen? Moeten ze niet eten? Territoria uitbreiden? Drinken?

Zomers wordt er net zo goed en net zo veel gegraven. Maar kan aan mij liggen hoor. Dan heb ik al die jaren mollen gevangen die in de war waren. Alle klanten Bedrijven en particulieren) die ik heb geholpen zullen dan de molshopen wel zelf hebben gemaakt :)



Vriendelijke groet,

Nico

HPM

Citaat van: wimtegels op januari 22, 2010, 10:20:42 AM

Dan kan ik "mijn" gebied in een keer invullen. Ik denk overigens dat het in heel Limburg bijna onmgelijk is een vierkante kilometer zonder molshoop te vinden. Zelfs in het stedelijk gebied......

Dat zal bij mij in Den Haag niet lukken, maar ik denk dat de kaart er in een groot deel van
het land wel zoals in Zeeland uit zou moeten zien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Lampe op januari 22, 2010, 10:57:16 AM
Citaat van: HPM op januari 22, 2010, 10:17:32 AM
Citaat van: Lampe op januari 22, 2010, 10:16:15 AM
In de zomer is er net zo veel activiteit.

Maar geen graafactiviteit.
Sorry maar daar is niks van waar.
Waar basseer jij dit op.

Dus zomer is er geen graafactiviteit?
Liggen mollen dan te slapen? Moeten ze niet eten? Territoria uitbreiden? Drinken?

Zomers wordt er net zo goed en net zo veel gegraven. Maar kan aan mij liggen hoor. Dan heb ik al die jaren mollen gevangen die in de war waren. Alle klanten Bedrijven en particulieren) die ik heb geholpen zullen dan de molshopen wel zelf hebben gemaakt :)
Ik heb nergens bedoeld te zeggen dat er 's zomers geen graafactiviteit is, alleen
dat die in de winter veel groter is.
Kijk ook eens naar de grafiek op deze pagina http://waarneming.nl/soort/stats/412
Ongeveer 90% van die waarnemingen heeft betrekking op hopen. Een veelvoud van
de zomerse aantallen in de winter. Zou dat toeval zijn? En ik heb al gezegd dat
monitoring van activiteit langs een vast traject hetzelfde beeld opleverde.
Overigens geven doordvondsten in Waarneming ongeveer het omgekeerde beeld te zien.
http://waarneming.nl/soort/stats/412?tab=&id=&user=0&year=0&month=0&sex=0&a[]=18

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

wimtegels

Ik voel me zelfs eigenlijk nauwelijks geroepen om data van algemene soorten te verzamelen en door te geven. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik data niet belangrijk vind.
Alleen vraag ik me vaak af of onze systemen effectief en efficiënt zijn. Als we stellen dat een waarneming per km hok voldoende is dan begin ik toch al snel over een ander systeem te denken. Wordt het dan niet boeiender om negatieve waarnemingen te verzamelen. Met andere woorden: Vraag mensen door te geven als ze in een bepaald gebied een algemene soort niet waarnemen.
Als iemand zegt dat hij in bepaalde km hokken geen mollen waarneemt wordt het boeiend in die gebieden eens extra  te gaan kijken. Zijn ze er echt niet? En wat is dan de oorzaak als dat echt zo is?
Het lijkt me in ieder geval boeiend om dit eens voor enkele algemene soorten te proberen. De waarde van dit soort negatieve waarnemingen zou dan eens vergeleken kunnen worden met het meer gangbare systeem.Maar misschien hoort deze discussie hier niet thuis
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels



Ik heb nergens bedoeld te zeggen dat er 's zomers geen graafactiviteit is, alleen
dat die in de winter veel groter is.
Kijk ook eens naar de grafiek op deze pagina http://waarneming.nl/soort/stats/412
Ongeveer 90% van die waarnemingen heeft betrekking op hopen. Een veelvoud van
de zomerse aantallen in de winter. Zou dat toeval zijn? En ik heb al gezegd dat
monitoring van activiteit langs een vast traject hetzelfde beeld opleverde.
Overigens geven doordvondsten in Waarneming ongeveer het omgekeerde beeld te zien.
http://waarneming.nl/soort/stats/412?tab=&id=&user=0&year=0&month=0&sex=0&a[]=18

--
Groeten, Herman van der Meer


Zou hier een waarnemerseffect mee kunnen spelen???
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HPM

Citaat van: wimtegels op januari 22, 2010, 11:25:51 AM
Ik voel me zelfs eigenlijk nauwelijks geroepen om data van algemene soorten te verzamelen en door te geven. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik data niet belangrijk vind.
Alleen vraag ik me vaak af of onze systemen effectief en efficiënt zijn. Als we stellen dat een waarneming per km hok voldoende is dan begin ik toch al snel over een ander systeem te denken. Wordt het dan niet boeiender om negatieve waarnemingen te verzamelen. Met andere woorden: Vraag mensen door te geven als ze in een bepaald gebied een algemene soort niet waarnemen.
Als iemand zegt dat hij in bepaalde km hokken geen mollen waarneemt wordt het boeiend in die gebieden eens extra  te gaan kijken. Zijn ze er echt niet? En wat is dan de oorzaak als dat echt zo is?
Het lijkt me in ieder geval boeiend om dit eens voor enkele algemene soorten te proberen. De waarde van dit soort negatieve waarnemingen zou dan eens vergeleken kunnen worden met het meer gangbare systeem.Maar misschien hoort deze discussie hier niet thuis

Nee, die discussie hoort hier niet thuis. Bovendien is het (helaas) niet mogelijk om
nulwaarnemingen in te voeren.
Ik voer heel algemene soorten ook nauweljks in, maar met mollen is het een kleine
moeite om wat te noteren als je toch ergens bent. (In de tuin van je schoonmoeder
bijvoorbeeld). Bovendien kan je het prima in deze verder slappe tijd doen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

wimtegels

waarom met mollen wel en andere algemene soorten niet.
Soorten alleen invullen äls er voor de rest toch niets te doen is kan leiden tot behoorlijke verontreiniging van de data. Tenminste als je ze wilt gebruiken om iets te zeggen over activiteit in bepaalde seizoenen.

Maar ik zal me verder onthouden van commentaar over methoden. Althans in dit topic
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Maico Weites

#19
Ik ben ook alweer begonnen, net als vorig jaar.
Ik noteer gewoon elke groep molshopen, niet per km2.
resultaat tot nu toe en van 2009:

Edit: Wow, in Zeeland is vrijwel elk kilometerhok ingevuld.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

wouterbosgra

Hee Maico hoe maak je zo'n export? En Zeeland is volgens mij het werk van 1 fanatiekeling :) Altijd leuk om te zien, net als op de kaart 'biodiversiteit' als je kevers selecteert :)

Maar wel een terechte vraag volgens mij: Waarom is er speciaal aandacht voor mollen nodig t.o.v. de andere 'normale' soorten?

Maico Weites

#21
Mijn Waarneming.nl --> export --> soort(groep) selecteren --> als type ''kml-bestand (vereist Google Earth)'' kiezen.
Wel letten op de datum, die staat default op alleen de huidige datum tot de huidige datum.

CiteerMaar wel een terechte vraag volgens mij: Waarom is er speciaal aandacht voor mollen nodig t.o.v. de andere 'normale' soorten?

Ze zijn nu goed te inventariseren en er zijn nog veel kilometerhokken zonder gegevens.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

HPM

Citaat van: m.weites op januari 22, 2010, 13:43:15 PM
CiteerMaar wel een terechte vraag volgens mij: Waarom is er speciaal aandacht voor mollen nodig t.o.v. de andere 'normale' soorten?

Ze zijn nu goed te inventariseren en er zijn nog veel kilometerhokken zonder gegevens.
Precies. Iedereen kan wel molshopen herkennen en ze zijn er prima bij te doen. Ik ga er niet
speciaal voor op pad.
Ik zie op Waarneming ook nogal eens vogelfoto's waar molshopen op staan (zie ook de foto
van Marina hierboven), zonder dat er een mollenwaarneming bij wordt gemaakt. Jammer wel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Citaat van: HPM op januari 22, 2010, 14:21:43 PM
Ik zie op Waarneming ook nogal eens vogelfoto's waar molshopen op staan (zie ook de foto
van Marina hierboven), zonder dat er een mollenwaarneming bij wordt gemaakt. Jammer wel.

Guilty. Tot dit topic kwam t niet eens in me op om molshopen als waarneming in te voeren.
Mijn man heeft beloofd vanmiddag het hele rijtje langs die weg even te tellen.
Het voetbalveldje in hetzelfde km-hok nemen we dan ook meteen even mee.
Maar hij is nu nog even sporten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Ik zag dat je hem nu hebt ingevoerd. Ik zou alleen in plaats van 'ter plaatse' 'sporen' invoeren,
omdat je het dier zelf niet hebt gezien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Zag ook dat ik mn man niet had hoeven te laten tellen. Gewoon "1" was voldoende geweest.
Nou ja, heeft ie ook weer wat buitenlucht gehad.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Marina op januari 23, 2010, 18:31:19 PM
Zag ook dat ik mn man niet had hoeven te laten tellen. Gewoon "1" was voldoende geweest.
Nou ja, heeft ie ook weer wat buitenlucht gehad.

Als je hem iedere week (of iedere dag!) op die manier uitlaat om verse hopen te tellen
kan je over een jaar iets zeggen over seizoensafhankelijke graafactiviteit.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marina

Nah, ik kijk wel gewoon uit t raam  ;D
Ze liggen keurig op een rijtje en elke dag wordt t rijtje iets langer.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Marina op januari 23, 2010, 19:38:09 PM
Nah, ik kijk wel gewoon uit t raam  ;D
Ze liggen keurig op een rijtje en elke dag wordt t rijtje iets langer.

Maar oude hopen kunnen ook actief blijven. Dat is het beste te zien na regen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

gko

#29
Citaat van: HPM op januari 23, 2010, 18:41:45 PM
Citaat van: Marina op januari 23, 2010, 18:31:19 PM
Zag ook dat ik mn man niet had hoeven te laten tellen. Gewoon "1" was voldoende geweest.
Nou ja, heeft ie ook weer wat buitenlucht gehad.

Als je hem iedere week (of iedere dag!) op die manier uitlaat om verse hopen te tellen
kan je over een jaar iets zeggen over seizoensafhankelijke graafactiviteit.  :)   


soms zie je van die mysterieuze berichtjes, Marina kan momenteel
geen hond hebben en ik begrijp nu waarom, ze laat gewoon haar man uit.
met vr gr gkoopman