Oosterse Tortel Wergea...

Gestart door Calidris Alba, januari 21, 2010, 17:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwolf

Citaat van: Certhia op januari 21, 2010, 22:23:07 PM
Grappig, ik vind ben namelijk nu helemaal overtuigd dat t er wel een is. Mooie zijkant foto laat mooi vijf tertials zien, mooie grijs-blauwe onderrug en stuit, beetje bruin erin is toegestaan. Waar ik nog wel graag een foto van zou zien is de onderstaart en de handpendekveren. Morgen wellicht!
Marc

even mieren, ik denk dat je 5 handpennen voorbij de tertials bedoelde Marc? Dat wordt op de nieuwe foto's alleen maar overtuigender en is erg pro. Die onderrug en stuit echter kloppen net zo goed voor Zomertortel, is geen kenmerk (meer) maar die brede witte randen aan de donkere armpennen zijn erg goed!. De afgeronde vorm van de achterrand van de naakte huid rond het oog zou (als de plaatjes niet liegen) erg pro meena zijn.

truste, pim
Pim Wolf, Vlissingen

frankneijts

#61
Heeft nou niemand gezien dat-ie in elk geval NIET geringd is.........? Of heb ik dat ergens gemist? Voor wat t waard is natuurlijk.... 8)

P.S. Jaap je hebt gelijk w.b. die 'onderliggende' handpennen (bij veel van die OT zit 1 onder 2). t Zal wel gaan om de "zichtbare" handpentoppen.
PPS. Voor mij is-t-ie er ook op vooruitgegaan met de nieuwe plaatjes.......!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citaat van: frankneijts op januari 21, 2010, 23:00:50 PM
Heeft nou niemand gezien dat-ie in elk geval NIET geringd is.........? Of heb ik dat ergens gemist? Voor wat t waard is natuurlijk.... 8)

P.S. Jaap je hebt gelijk w.b. die 'onderliggende' handpennen (bij veel van die OT zit 1 onder 2). t Zal wel gaan om de "zichtbare" handpentoppen.

Verrek, hij is niet geringd. Ik ga rijden. Tot morgenochtend luitjes.

P.S. Frank: denk het ook  :duim:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

steenl


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

meeuwissen

Een niet aanvaarde Oosterse Tortel Streptopelia orientalis werd gezien van 14-18 november 1973 bij Groot Eiland Hulst, Zeeland (Veldornitol Tijdschirft 7:85-93, 1984). Deze Tortel werd niet aanvaard door de CDNA vanwege de gepubliceerde informatie en het ontbreken van een foto. Bron:Zeldzame vogels van Nederland blz.26.
We hebben al 4 foto's!
Guido Meeuwissen


frankcoenjaerts

Ai... net naast een grill-room  :P
Met vriendelijke groeten,

Frank

Vincent Hart

Doen jullie een beetje voorzichtig met vogel en buurt morgen voor de laatkomers?  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Ja, verrek, om de hoek, moet ik een tentamen doen in Groningen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Willem_Bosma

Ik ben bang dat ik ook zal wachten tot in de middag, maar hoop zal blijven :duim:

Welterusten beste mensen  :angel:
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

GijsB

ik kan zaterdag pas ben ik bang, moet morgen tot 3 uur naar school :(
Gijs

Certhia

Citaat van: pwolf op januari 21, 2010, 22:53:34 PM
Citaat van: Certhia op januari 21, 2010, 22:23:07 PM
Grappig, ik vind ben namelijk nu helemaal overtuigd dat t er wel een is. Mooie zijkant foto laat mooi vijf tertials zien, mooie grijs-blauwe onderrug en stuit, beetje bruin erin is toegestaan. Waar ik nog wel graag een foto van zou zien is de onderstaart en de handpendekveren. Morgen wellicht!
Marc

even mieren, ik denk dat je 5 handpennen voorbij de tertials bedoelde Marc? Dat wordt op de nieuwe foto's alleen maar overtuigender en is erg pro. Die onderrug en stuit echter kloppen net zo goed voor Zomertortel, is geen kenmerk (meer) maar die brede witte randen aan de donkere armpennen zijn erg goed!. De afgeronde vorm van de achterrand van de naakte huid rond het oog zou (als de plaatjes niet liegen) erg pro meena zijn.

truste, pim


Ja dat bedoelde ik idd Pim, maar moe en iets te vlot getypt en dan vergeet ik soms hele woorden. Wat betreft die rug wist ik trouwens nog niet dus weer wat geleerd.
En nu slapen.


Heren tot morgen!


M

TjeerdBurger

Citaat van: jw90_online op januari 21, 2010, 23:32:40 PM
Ja, verrek, om de hoek, moet ik een tentamen doen in Groningen.

gezellig Jos, 9u? wedstrijdje wie als eerst klaar is?

gelukkig zit de vogel vlak naast de Axtra Voorzetapparatuur dus krijgen we de vogel vanzelf voorgeschoteld!

Mark Zevenbergen

Heren en (uiteraard) Dames,

Succes straks en de dagen erna....

Mijn eerste mogelijkheid om die kant op te gaan wordt ergens begin Februari  :(

grts Mark

Je weet wel werken (ook nog eens nachtdiensten), vooraf geplande buitenlandse (non-birding) tripjes, verjaardag van de kids etc.etc.

HansP

Citaat van: topsafe op januari 22, 2010, 00:47:11 AM
verjaardag van de kids etc.etc.

Toch niet helemaal Topsafe geweest? ;D
Groet,
Hans Pohlmann

HansP

9.30 uur: hij is net gezien door een man of 5. Robert Keizer vond hem terug, iets meer in het centrum van het dorp. Kerkbuurt of zo.
Groet,
Hans Pohlmann

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Nou dat wordt morgen maar met kind en andere troep (luiers, kinderwagen, flesjes, brood enz enz) naar Warga afreizen  :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

UtrechtsVogelNet

Ha die Bas,

Gewoon verkopen als een essentieel en onmisbaar stukje in de opvoeding van het kind!  ;D   Ik ben blij dat ik die geleden schade als kind nu eindelijk kan inhalen: het aanschouwen van een heuse Oosterse tortel in NL.

Tot morgen, groetjes,
Phil

Bas vd Burg

Tsja dat probeer ik m'n vrouw ook wijs te maken ;D

M'n zoontje van 19 maanden kan ik nog alles vertellen: "kijk een Oosterse Tortel!", zijn reactie " ??? " maar als ik het dan anders zeg "kijk een vogel!" dan is zijn reactie "piet-te-piet".

Maar als hij een jaar of 10 is dan heeft hij tenminste wel een Oosterse Tortel op z'n lijstje. Een soort van "melkpak-waarneming" maar dan anders  :duim:

Zit alleen een beetje in over de reistijd, maar voor alles is een eerste keer om te proberen toch???
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Gaxiola

Citaat van: UtrechtsVogelNet op januari 22, 2010, 11:13:01 AM
knip
  Ik ben blij dat ik die geleden schade als kind nu eindelijk kan inhalen: het aanschouwen van een heuse Oosterse tortel in NL.
knip

Hoezo, Phil? Heeft je vader je een keer thuisgelaten terwijl hij naar een Oosterse tortel in NL ging kijken? Vertel, vertel!
Ben Gaxiola

jvdlaan

Vogel zit het meest in het centrum van het dorp in een paar oude tuinen en zou hier al een paar weken zitten. Er zitten ook veel Turkse Tortels.

Vanaf nu zullen er wel weer discussies komen of de vogel wel of niet ontsnapt is!
Ik wil wel aftrappen: ze worden in gevangenschap gehouden, maar het huidige verschijnen past in het beeld van de laatste jaren in de omliggende landen. Ik denk dat de kans heel goed is dat het een wilde is, maar het kan ook een ontsnapte zijn, gevoelsmatig zeg ik 55% vs 45 %.

Ik zit nu achter een bureau geplakt met uitzicht op het Ajax-logo in A'dam-ziudoost met een hijgende projectmanager in mijn nek ('wanneer is het af?'), maar gezien het beeld dat we hebben in andere landen zijn winterbeesten redelijk honkvast, dus ik durf het te wagen morgen pas te gaan...

Leo (H) ik rijd met je mee (of jij met mij?)

Justin Jansen

Citaat van: jvdlaan op januari 22, 2010, 12:15:45 PM
Vogel zit het meest in het centrum van het dorp in een paar oude tuinen en zou hier al een paar weken zitten. Er zitten ook veel Turkse Tortels.

Vanaf nu zullen er wel weer discussies komen of de vogel wel of niet ontsnapt is!
Ik wil wel aftrappen: ze worden in gevangenschap gehouden, maar het huidige verschijnen past in het beeld van de laatste jaren in de omliggende landen. Ik denk dat de kans heel goed is dat het een wilde is, maar het kan ook een ontsnapte zijn, gevoelsmatig zeg ik 55% vs 45 %.

Ik zit nu achter een bureau geplakt met uitzicht op het Ajax-logo in A'dam-ziudoost met een hijgende projectmanager in mijn nek ('wanneer is het af?'), maar gezien het beeld dat we hebben in andere landen zijn winterbeesten redelijk honkvast, dus ik durf het te wagen morgen pas te gaan...

Leo (H) ik rijd met je mee (of jij met mij?)
Jan, Oudesluis twee jaar terug was een goed voorbeeld van zo'n ontsnapte. Maar die had een ring....
M.v.g., Justin Jansen


RikWinters

Heerlijk hoe de dingen soms gaan... Kids naar school gebracht, in Wergea aangekomen achter de hollende vogelaars aangereden (vogel was al drie kwartier niet gezien!) en aangeschoven. Een half uurtje later de vogel nog eens mooi gezien, weer naar huis om bij school aan te sluiten bij de wachtende papa's en mama's...

Vogels was niet opvallend groot. Wel opvallend waren de lichte vleugelstrepen en vooral de schouderveren met grote donkere centra. Opvallend vond ik ook het zwakke contrast tussen onderdelen en ondervleugel. Staarthoeken schijnen wit te zijn. Mijn gok is vooralsnog een meena.

Geen aanwijzingen voor escape gezien. Vogel is ongeringd en eet vooralsnog bepaald niet uit de hand. Lijkt mij gewoon een zuiver geval (al dat gelul over escapes de hele tijd, straks moeten we allemaal nog op zoek naar een blako met een russische ring...;-)).

Rik Winters

Jos Welbedacht

CiteerGezellig Jos, 9u? wedstrijdje wie als eerst klaar is?

Ja, idd, negen uur, maar ik las je bericht te laat voor een serieuze wedstrijd. 8) 
Hoe dan ook, spoedig zal ik opstijgen naar Wargea.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankcoenjaerts

Citaat van: jvdlaan op januari 22, 2010, 12:15:45 PM
Ik denk dat de kans heel goed is dat het een wilde is, maar het kan ook een ontsnapte zijn, gevoelsmatig zeg ik 55% vs 45 %.
"kans heel goed" en 55/45 lijkt tegenstrijdig - geen probleem hoor, maar wat ik me wel afvraag: waar komt de 45% vandaan? Vogel is ongeringd, verenkleed lijkt gaaf, gezien de problemen vanochtend (wat er tenminste aan info mijn PC binnendruppeld) kennelijk niet al te tam?

Veel succes morgen Jan !

NB. Gewoon benieuwd naar kennis, geen *eikvraag!
Met vriendelijke groeten,

Frank

Sjouke Scholten

Het beest lijkt het meest in het centrum van het dorp rond te hangen (kerk-parkje) maar uiteraard ook daarbuiten, om het maar ff gemakkelijk te maken..
Met andere woorden: zoeken..

Maar als ie daar dan ook eens op ee tak stil zit is ie goed te zien!

TOP
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




jvdlaan

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 22, 2010, 13:59:53 PM
Citaat van: jvdlaan op januari 22, 2010, 12:15:45 PM
Ik denk dat de kans heel goed is dat het een wilde is, maar het kan ook een ontsnapte zijn, gevoelsmatig zeg ik 55% vs 45 %.
"kans heel goed" en 55/45 lijkt tegenstrijdig - geen probleem hoor, maar wat ik me wel afvraag: waar komt de 45% vandaan? Vogel is ongeringd, verenkleed lijkt gaaf, gezien de problemen vanochtend (wat er tenminste aan info mijn PC binnendruppeld) kennelijk niet al te tam?

Veel succes morgen Jan !

NB. Gewoon benieuwd naar kennis, geen *eikvraag!

Frank,

Beetje natte vingerwerk van mij. Omdat we al een bewezen escape-geval hebben geef ik een beetje een lage score (plus dat ik hem nog niet gezien heb :P )
Maar ik geef hem het voordeel van de twijfel vanwege het beeld wat we hebben van de soort in de rest van Europa

Succes iedereen, als je kunt, gaan!! Leerzaam bovendien, dus je hoeft geen soortenjager te zijn, op deze manier leer je het tortelduiven-complex beter kennen!