Oosterse Tortel Wergea...

Gestart door Calidris Alba, januari 21, 2010, 17:41:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Kunnen we die kenmerkengids niet op Waarneming.nl aan de soorten koppelen? ;-)
Beknopte digitale variant per soort o.i.d.?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

frankneijts

#271
Beste Nils,

Allereerst ben ik natuurlijk heel erg verheugd dat je je (eindelijk...) op dit forum beweegt en hopelijk zul je vaker je licht over materies als deze laten schijnen, van harte welkom dus!
Over dit geval dan:
Dat er verschil is tussen de vleugelstructuur van ZT en OT (ook meena) is me best duidelijk hoor, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar m.b.v. de feiten zoals die in de op dit moment ten dienste staande gangbare literatuur (ik heb ze al eerder genoemd, als ik iets gemist heb dan hoor ik dat graag) vermeld staan komen we er niet zo goed uit, dat is wel gebleken. Weliswaar suggereerden sommigen hier dat het allemaal was terug te vinden in de diverse artikelen van bijv. Hirschfeld maar dat is dus niet zo. Ik begreep heel goed wat Teus bedoelde maar die kwam, eerlijk gezegd, ook niet veel verder dan "in vergelijking met" en daar heb je meestal niet zoveel aan als je in de winter een eenzame 'tortel' tegenkomt: absolute cijfers moet je dan hebben. Dus bleef ik wat emmeren over dit kenmerk omdat het me niet goed bruikbaar leek in normale veldsituaties. Die foto van die Zweedse ZT gaf nog wat extra munitie: een winterse ZT kan dus ogenschijnlijk een vergelijkbare vleugelstructuur tonen als een OT. Dat die vogel een handpen mist (ik had die nog niet gemist hoewel ik wel zag dat-ie in de rui was natuurlijk..., dom!) zal in het veld maar weinigen opvallen en zelfs op foto's niet voor iedereen evident zijn. Maar uiteraard zeer bedankt voor je kritische opmerkingen en vooral de nuancering m.b.t. dit toch wel lastige kenmerk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#272
Citaat van: NilsvanDuivendijk op januari 27, 2010, 11:18:10 AM
Het voorbeeld van de Zweedse Zomertortel, wat jij hier aandraagt, gaat helaas volledig mank als je domweg handpentoppen gaat tellen, de vogel is in actieve handpenrui en mist duidelijk p6! (p1-p5 nieuw, p6 missend, p7-p10 oud). Desalniettemin toont deze vogel een duidelijke Zomertortel handvleugelstruktuur met p8 duidelijk korter dan p9-p10. Indien p6 aanwezig wasl waren er dus 6 zichtbare handpentoppen. Eigenlijk zelfs 7 want p3 steekt iets voorbij de langste tertial, maar houding van de vogel en variabele lengte van de langste tertial maakt dat het enige onbruikbare!

Ha Nils, goede uitleg en dat van die missende handpen was, naar ik aanneem, voor een ieder duidelijk. Ik raak toch even in verarring als het gaat omde handpenformule van Zomertortel, je schrijft dat p8 duidelijk korter is dan p9-10, maar ik neem aan dat je bedoelt dat p8 slechts een factie korter is dan p9-10 en dat er een relatief grootgat zit tussen p7 en p8!?

Bram

Edit: pardon, ik geloof dat ik 'm begrijp. Bij Oosterse tortel met gesloten vleugel vallen p9-10 achter p8 terwijl bij Zomertortel p9 zichtbaar is omdat p8 iets korter is. Ruimte tussen p7 en p8 lijkt me bij (de foto's die ik heb gezien van) Zomertortel relatief groot waardoor een onregelmatig patroon ontstaat.
Groeten,

Bram ter Keurs

NilsvanDuivendijk


jessezwart88

is de oosterse tortel een beetje te doen met het OV vanuit Amsterdam, of is dit dorpje compleet onbereikbaar ?
jesse zwart

Thijs Fijen

Niets is onbereikbaar ;) op 9292 kun je vanalles opzoeken..
Ik neem aan dat het in 3,5 uur wel te doen is :P
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

9292ov vind ik juist bijzonder gebrekkig  8) . Via de website van Connexxion echter moet het wel lukken. Ik meen dat buslijn 22 vanuit Leeuwarden de juiste is. Vanaf Alkmaar kun je met Qliner buslijn 350 direct naar Leeuwarden, maar treinen kan ook natuurlijk.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jessezwart88

Citaat van: Thijs Fijen op januari 27, 2010, 20:16:20 PM
Niets is onbereikbaar ;) op 9292 kun je vanalles opzoeken..
Ik neem aan dat het in 3,5 uur wel te doen is :P

in 3,5 uur zit ik alweer aan het bier in amsterdam  :duim:
jesse zwart

Vincent Hart

Amsterdam-Leeuwarden is nog wel redelijk te doen (2.17u met de trein; overstap in A'foort en Zwolle), alleen is de aansluiting op bus 22 wel erg beroerd. Van station Leeuwarden naar de dorpskern van Wergea is een km of 8 - dat zou je kunnen fietsen. Of stukkie met de bus (tot 'B') en dan 4km lopen/vouwfiets. Maar echt ideaal wordt het niet ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Fietsen zou ook kunnen vanaf station Grou-Jirnsum.
groet,
Redmar

Hans Peterse

Wergea is een eitje met het OV: met de trein naar Leeuwarden (kan even duren, afhankelijk van je uitgangspunt, maar wel lekker relaxt), dan fietsen. Neem een vouwfiets mee of huur een OV-fiets op het station (moet je wel eerst even lid worden, maar 't kost niet veel en 't is nooit weg). Naar Wergea is inderdaad 8 km: je bent er voor je het weet...

HPM

Een beetje vent (met genoeg tijd) doet zo'n afstand lopend.
Buiten de spits kan je natuurljk ook je eigen fiets meenemen.


--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

martinharskamp

Citaat van: HPM op januari 27, 2010, 20:58:01 PM
Een beetje vent (met genoeg tijd) doet zo'n afstand lopend.
Buiten de spits kan je natuurljk ook je eigen fiets meenemen.


--
Groeten, Herman van der Meer

140 km lopen?  :o  Ik heb wel eens 110 km gelopen en dat is ver zat!  ;)

HPM

Uiteraard bedoelde ik vanaf/naar Leeuwarden en/of Grou.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

GijsB

Gijs

redmar_woudstra

Ik ga morgen zoeken! Komt allen ;) Ik ga alleen wel met de auto haha, pasgehaald ***SPAM*** uittesten.
groet,
Redmar

Rikstar

Citaat van: redmar_woudstra op januari 27, 2010, 21:40:33 PM
Ik ga morgen zoeken! Komt allen ;) Ik ga alleen wel met de auto haha, pasgehaald ***SPAM*** uittesten.

wordt voor mij pas vrijdag (A) helaas niet al te beste weersvoorspellingen. maar ach, zolang hij er maar zit.
ps. voor diegene die hem morgen gaan zien, graag een beetje een gedetaileerde omschrijving van de plek als het kan. hoop hem vrijdag dan makkelijk te kunnen vinden.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Citaat van: HPM op januari 27, 2010, 20:58:01 PM
Een beetje vent (met genoeg tijd) doet zo'n afstand lopend.
Helemaal mee eens, maar ik kan me (ook zeker in Friesland) wel een prettiger wandeling voorstellen dan die 16 km heen en weer. Wandeling heen en weer van Station Maastricht naar de Pietersberg voor rotszwaluw was erg leuk op een door de weekse ochtend bv  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

De terugweg kun je denk ik wel met wat vragen een lift krijgen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

... En de heenweg ook natuurlijk, carpooloproepje op de plaatselijke mailgroep (AVN) bijvoorbeeld en d'r lijkt me een goeie kans dat je - vrijdag/in het weekend i.i.g. - mee kunt rijden met mensen die toch al die kant op gaan. Maar weet niet of Jesse dat wil?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jessezwart88

Ik ga het gewoon proberen morgen.Met mn boekje in de trein en ik zie wel wat er gebeurt.

@ vincenthart: van het weekend moet ik werken, dus die vlieger gaat (helaas) niet op.
jesse zwart

Piedos

Heeft iemand vandaag (donderdag 28/01) gezocht?
Pie*ter Wester%beke

Folkert Jan

Citaat van: Toine op januari 26, 2010, 23:00:53 PM
Als ik mijn 15 minutes of fame wil hoef ik ook alleen maar mijn voliere open te zetten? Deze duif wordt best veel gehouden, waarom geen escape? Ik heb ook dergelijke tortels in mijn voliere zitten.

De vraag bij deze soort is toch waarom wel?
van zoveel soorten op de NL lijst is niet voor 100% uit te sluiten dat het een escape is.

echter heeft deze vogel geen ringen
is de soort een lange afstandtrekker.
de soort wordt vaker in de WP gezien
deze vogel gedraagt zich (met eigen ogen gezien) behoorlijk waakzaam en vliegt snel weg.

waaom zou het dan wel een escape zijn (behalve dat het niet 100% is uit te sluiten)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Vincent Hart

Even iets heel anders: Sinds (tenminste) afgelopen donderdag zitten er tegelijkertijd een eerste (OT) en een tweede (BT) geval in NL. Is dat ooit eerder gebeurd dat iemand weet?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Vogel zit er nog. Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/46191604.

@VIncent: Killdeer en Keizerarend als nieuwe op 1 en dezelfde dag!
groet,
Redmar

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

En maasvlakte eind oktober 1996: Mongoolse Pieper (2e geval) en Izabeltapuit (1e geval)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Dan de vervolgvraag: ooit eerder langer dan een week?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

firecrest