Hoofdmenu

slechtvalk?

Gestart door Marc Bulte, april 03, 2010, 19:20:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Is dit wel een slechtvalk? http://losser.waarneming.nl/waarneming/view/47119720

Combinatie van grijze mantel, licht voorhoofd en wenkbrauwstreep, vrij zware tekening op de flanken en de lichte broek vind ik niet precies op slechtvalk passen (of op een andere valk). Past dit toch binnen de variatie van slechtvalk of is er misschien sprake van een hybride?

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

frankneijts

Eerlijk gezegd zie ik hier niet zoveel geks aan Marc: typische brede baardstreep, zwaarder gestreepte flanken (!), tamelijk uniforme ondervleugel, getekende onderstaartdekveren, meer uniform getekende donkere vleugelpunten zijn allemaal kenmerkend voor Slechtvalk en merendeels niet goed voor andere grote valken. De wat lichtere kruin en vage wenkbrauwstreep zijn mogelijk calidus-invloeden maar dan toch minimaal: ik heb veel duidelijker vogels gezien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marc Bulte

Oke Frank bedankt. Dat zijn inderdaad goede punten. Mijn verdenking werd vooral veroorzaakt door de wat lichte indruk. Dan toch nog 1 vraag, is het nu een adult of toch een juv? De grijzige mantel past niet op juv en de zware flanktekening (vlekken) toch niet op adult?
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

frankneijts

#3
Het is een jonge vogel vanwege de verticale streping op de onderzijde. De blauwgrijze bovenzijde wordt wat overdreven door het felle licht denk ik. In elk geval 1 van de vogels met kenmerken van calidus (noordelijke ondersoort) had ook een duidelijk grijzere bovenzijde.
EDIT: Bij nader inzien lijken het wel 2 verschillende vogels Marc! Ik heb me vooral gericht op de 2 waarop de onderzijde het best zichtbaar waren. Als je goed kijkt lijkt het alsof de 'grijze' vogel een veel minder zware baardstreep heeft en minder gestreept op de borst. E.e.a. zou door de lichtval kunnen komen maar ik zal de fotograaf/waarnemer eens vragen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marc Bulte

De waarnemer is ervan overtuigd dat het maar 1 vogel was. Het was me zelf ook al opgevallen dat het beest er wel erg verschillend uitzag op de foto's.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite