Mosschelpje(Chromocyphella muscicola).

Gestart door Corryabbink, januari 17, 2010, 21:34:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vandaag vond ik witte kringen op Lijsterbes. In die kringen vond ik veel korreltjes(grootste ca 0.3 mm) en hyfen op Klauwtjesmos.
Geen schelpjes in het middendeel gevonden. Kan dit een voorstadium van Mosschelpje zijn?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Mic.foto's 1000x leverden het volgende op:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Dag Corry, ik vond hem vandaag ook. Ik kan je macrovorm niet goed zien, maar een wit kommetje met een wat haartjes aan de buiten kant en bruine, verrucose, subglobose sporen en het kan niet missen (goed te determineren met Nordc)
groet,
Ida

Corryabbink

Ida bedankt. Als je control en + tegelijk indrukt vergroot het beeld op je scherm(met control en min kun je weer terug).
Dan kun je zien dat het gesloten korreltjes zijn met een hyfenmat zoals b.v. bij  Bulbillomyces. Het perfekte stadium waar jij het over hebt heb ik niet aangetroffen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Hoi Corry, de schelpjes zitten voornamelijk aan de rand van de witte kringen, het middendeel is al afgestorven en zal niet veel voedsel meer bevatten. Die korreltjes e.d. die jij hebt gevonden vind je wel vaker op dit soort plekken, het is onbekend of dit een voorstadium of toch iets heel anders is, hierover stond ook wat in een Coolia, ik geloof van begin vorig jaar.
Groeten,
Martin

Corryabbink

#5
Citaat van: xenion op januari 17, 2010, 22:30:21 PM
Hoi Corry, de schelpjes zitten voornamelijk aan de rand van de witte kringen, het middendeel is al afgestorven en zal niet veel voedsel meer bevatten. Die korreltjes e.d. die jij hebt gevonden vind je wel vaker op dit soort plekken, het is onbekend of dit een voorstadium of toch iets heel anders is, hierover stond ook wat in een Coolia, ik geloof van begin vorig jaar.
Martin bedankt.
Inderdaad staat er iets over in Coolia geschreven. Dat ze gruis gevonden hadden...........waar verder geen peil op te trekken was. Dit even grof gezegd.


Wel vind ik het vreemd dat ik min of meer dezelfde hyfe/haar gevonden heb met kristallen. Dan die spore waar ik er meerdere van vond......Het kan haast niet missen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stip

Hoi Corry,
wat jij gevonden hebt lijkt in ieder geval niet op de kring van de mosschelpjes, die bestaat uit dood mos. Dit lijkt me eerder een korstzwam die over het mos heengroeid.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

Stip bedankt.
Er zijn duidelijk witte ringen en daar is het mos aangetast. Ik zie een hele dunne hyfenmat waarop korreltjes gevormd worden die zich hechten aan het mos. Ook op plekken waar de hyfenmat zich niet bevindt. Misschien is het inderdaad wel iets anders maar dan is het vreemd dat die ook ringen vormt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

#8
Hoi Corry, bedankt voor de tip.  Wat is de structuur van de bulbillen, met name is er aan de buitenkant iets van een kiemlaag of iets van conidioforen? Zijn je foto's van de bulbillen of van de hyphenmat?
groet,
Ida

Corryabbink

Ida,
De foto's zijn meest van de 'bulbillen' met hyfen op de achtergrond.
het zijn korreltjes aan de buitenkant omgeven met hyfen. Het lijkt wel of er een soort basidiƫn inzitten. Doet mij sterk denken aan de bulbillen van Bulbillomyces.
Veel incrustaties in het hyfenmateriaal gevonden. Ik zal binnenkort weer eens gaan kijken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Terug geweest en nu ook het perfecte stadium gevonden. M.i. zijn de korreltjes in de witte kring op de hyfenmat een ander stadium van de soort maar ik ben niet alwetend en hoop dat de mycologen er nog enige aandacht aan schenken.
Ik heb de Mosschelpjes en kringen gevonden op diverse boom/struiksoorten. Wilde lijsterbes, Zachte berk en Zomereik.
Ik ben het met de schrijvers van het artikel in Coolia 52/2(Heksenkringen in het mos) eens, dat het (waarschijnlijk) een parasiet op mos is. Niet gebonden aan een boomsoort. Verder heb ik de Mosschelpjes en witte kringen met "bulbillen en hyfen" alleen op Hypnum cupressiforme aangetroffen. De soort zou dus wel eens mosgebonden kunnen zijn aangezien er ook stammen met Brachythecium bedekt zijn en ik daarop tot nu toe geen kringen heb aangetroffen. Overigens zijn die kringen al vele jaren in het bos aanwezig en had ik die al vaker bekeken. Het leek me spinsel met eitjes.....
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Hardstikke leuk Corry!
groet,
Ida

Corryabbink

Vind ik ook Ida. Misschien is nu alles op zijn plaats gevallen. Ik snap nog niet hoe ik in het verleden bij dergelijke kringen aan een insect heb kunnen denken ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stip

Hoi Corry,
Ik heb ook vaker dit gezien maar nooit in verband gebracht met mosschelpjes, in ieder geval heb ik ze niet bij elkaar gezien, ik zal er eens beter op gaan letten je weet nooit wat voor imperfect stadium er bij hoort. Ik heb de mosschelpjes ook op eik en wilg gevonden.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

#14
Citaat van: Stip op januari 18, 2010, 23:53:40 PM
Hoi Corry,
Ik heb ook vaker dit gezien maar nooit in verband gebracht met mosschelpjes, in ieder geval heb ik ze niet bij elkaar gezien, ik zal er eens beter op gaan letten je weet nooit wat voor imperfect stadium er bij hoort. Ik heb de mosschelpjes ook op eik en wilg gevonden.
Stip bedankt.
Op bijgaande foto zie je ze bij elkaar.
Ik kan niet anders bedenken dan dat de witte kringen=hyfen en bulbillen bij het Mosschelpje horen. Overigens werd de link al min of meer in het betreffende artikel in Coolia gelegd. Men moest immers letten op heksenkringen op Beuk :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Nog een paar foto's gemaakt met mijn andere camera van de "hyfen met bulbillen". Voor en achterkant van Klauwtjesmos.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stip

Bedankt Corry dat je me dit hebt leren zien!
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

Citaat van: Stip op januari 20, 2010, 01:20:31 AM
Bedankt Corry dat je me dit hebt leren zien!
Stip het was voor mij ook een ontdekkingsreis. Geen dank hoor, ik ben al blij dat ik het kan delen. Dit had ik al een paar jaar geleden gezien maar toen was ik, op het gebied van de mycologie, nog niet zover dat ik de link kon leggen. De Mosschelpjes lijken wanneer ze in het spinsel zitten op uitgekomen insekteneitjes. Ik zie zo vaak wonderlijke dingen.

De weersomstandigheden, hoge luchtvochtigheid, maken dat e.e.a. goed te zien is. Bij droog weer krimpt alles en dan is het inderdaad niet veel meer dan gruis in het Klauwtjesmos.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"