schorpioenvlieg

Gestart door thijsdegraaf, januari 16, 2010, 22:38:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Op een of andere manier blijf ik die schorpioenvliegen moeilijk vinden. Ik had vorig jaar een aantal gefotografeerd, maar er verder niet meer naar gekeken.
Kan iemand er iets over zeggen. (misschien iets voor Arp  :-\ ) De datum staat bij de foto's

Groeten, Thijs

Schorpioenvlieg 1 mannetje

thijsdegraaf

Schorpioenvlieg 2 mannetje

thijsdegraaf

schorpioenvlieg 3 mannetje

thijsdegraaf

schorpioenvlieg 4 vrouwtje

Arp

#4
Ha Thijs,

Deze durf ik wel soortvan ;)

  • 1 man: germanica - Hypovalven op staart duidelijk; Notaalorgaan (spoiler op T3) groot; Vleugelpatroon standaard voor germanica.
  • 2 man: germanica -  Hypovalven op staart iets onduidelijk (of ik moet nieuwe ogen halen) spoiler op T3 vrijwel verstopt achter vleugels, maar lijkt net zichtbaar/groot, vleugelpatroon typisch voor germanica; kop met zwarte vlek bovenop dus geen cognata.
  • 3 man: vulgaris - Hypovalven op staart iets onduidelijk maar lijken okay; Notaalorgaan (T3) onopvallend; T6/T7 rond; Kop zwart bovenop; Vleugeltekening typisch met enorme basaalvlek.
  • 4 vrw: germanica - maar lastige. Tamelijk zwaar getekend voor germanica en daardoor erg dicht bij vulgaris.
Ik heb net gisteren tegen beter weten in hier toch maar eens wat dingen kort aangestipt, maar het is erg glibberig terrein om correct onder woorden te brengen want de variabiliteit is daar eigenlijk te groot voor.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Bedankt Arp  :duim: ,
Ik begin het een beetje te snappen.

Thijs

thijsdegraaf

 
Ik heb alles op m'n site gezet. Ik heb het me een beetje makkelijk gemaakt door naar jouw commentaar te verwijzen Arp. Misschien wil je even kijken. Je hebt lang geleden al eens gekeken. Toen klopt het aantal vleugels niet.  :-[    (http://www.tuin-thijs.com/dieren.htm  onderaan)
Ik heb er voor belangstellenden een paar linkjes naar forums bijgezet.
Ik ben ook niet helemaal zeker of plaatje http://www.tuin-thijs.com/images/vlinders/Schorpioenvlieg-b.jpg nog steeds klopt. Misschien Panorpa communis staat er. Ze is wel op het forum besproken (Ik kan het niet meer vinden), maar toen was er minder bekend over de vleugeltekening.

Thijs

Arp

Je site wordt steeds mooier Thijs  :duim:

Je mag me natuurlijk noemen (het is een vrij land), maar het hoeft beslist niet en ik voel me er een beetje ongemakkelijk bij, want ik ben ook maar een nincompoop geïnteresseerde leek - echt "onderzoek" zou ik mijn hobbygeneuzel zelf niet noemen - ik heb me er hooguit "een beetje in verdiept" (ofzo), maar wat mij betreft mag het desgewenst dus ook zonder credits  ;)

Hetgeen meteen al kracht wordt bijgezet door je vraag naar de  "vermoedelijke communis" - die zou ik vandaag inderdaad een "(vrijwel?) zekere germanica" noemen  :o  :rolleyes:

Van jouw site:
CiteerHet mannetje kan een Panorpa germanica zijn.
Dat is het  ;)

CiteerHet vrouwtje misschien Panorpa communis
Niet dus, zie boven

CiteerHij houdt niet van volle zon en zoekt daarom de schaduw op.
Met de nuance dat vulgaris een wat zonniger typje is - zit ook graag in de schaduw, maar komt meer dan de anderen ook graag eens in de volle zon.

Citeer... omdat het mannetje aan de uiteinde een tang heeft, waarmee hij het vrouwtje kan vasthouden tijdens de paring. Tijdens de paring krijgt het vrouwtje van het mannetje wat speeksel, om te voorkomen, dat hij aangevallen en gedood wordt.
Het ligt wat genuanceerder en wat minder spannend. De vrouwtjes eten de mannen beslist niet op (het zijn geen spinnen ;) ). De paring bij deze dieren houdt het midden tussen verleiding en verkrachting (ze dienen zelfs als voorbeeld voor verhandelingen/theoriën over verkrachting bij mensen :o ) Hééél kort door de bocht zou je kunnen stellen dat het vrouwtje nooit (lang) "wil" en dat het mannetje verschillende middelen heeft om de copula tot stand te brengen en (vooral) om deze zo lang mogelijk te "rekken" (hetgeen zijn kansen op succesvolle voortplanting vergroot). Deze middelen zijn:

  • Het vrouwtje lokken met een lekker hapje dood beest en als ze daar dan van zit te smikkelen z'n gang gaan. Voor dit geschenk geldt dus hoe groter hoe beter, want dan is ze langer bezig.
  • Met de tang geleidt het mannetje de copula en houdt de staart van het wijfje er deels ook me vast, maar tegelijk wordt de vleugel van het vrouwtje ingeklemd onder het notaalorgaan (dat nokje op de rug van het derde achterlijfssegment). Als ze onverhoopt snel klaar is met eten kan ze dus moeilijk wegkomen.
  • Terwijl het vrouwtje knabbelt probeert het mannetje nog speekselklompen te produceren die hij haar aanbiedt zodra het vorige maaltje op is zodat ze rustig kan blijven eten. Bij gebrek aan kadavers kan ook van meet af aan zo'n speekselhapje worden aangeboden en als het mannetje in de voorgaande tijd goed heeft gegeten kan hij er een aantal na elkaar produceren om het meisje bij de les te houden.
Daarna is het afgelopen zodra het vrouwtje zich los weet te wurmen.



Thijs, ik heb hier tekstueel niet over nagedacht dus wellicht moet je zelf een betere tekst verzinnen en waarschijnlijk is het ook niet allemaal wenselijk op je site, maar als je er iets van wilt gebruiken ga dan niet moeilijk doen - mijn foto's en teksten zijn voor zover wettelijk mogelijk "Publiek Domein" (danwel "CC0"); dus gewoon knip/plak wat je wilt gebruiken, geen credits en ander geneuzel, ik vind het al leuk genoeg dat je moeite doet om wat over de beestjes te vertellen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#8
Geweldig Arp!!!  Mooie foto's ook.
De tekst op de site staat er al een paar jaar. Het was een van m'n eerste beestjes. Ik vroeg me al af of het nog klopte. Ik vind het leuk en terecht om je naam er bij te zetten.
a. Omdat je er heel wat voor gedaan hebt.
b. Omdat het anders lijkt of ik het allemaal bedacht heb. En daar heb ik ook geen zin in.
Ik ga het allemaal veranderen. Ik hoop, dat het lukt vandaag, want ik moet ook nog een stapel werkstukken nakijken.  :-\

Thijs
ps Mijn foto's mag iedereen ook wel gebruiken, maar ik ben toch iets voorzichtiger geworden, nadat een raadslid vond dat de politiek van anderen de composthoop op kon en daarvoor een foto van mijn composthoop gebruikte in het artikel.  :)

Arp

#9
Citaat van: thijsdegraaf op januari 17, 2010, 14:08:43 PM... ik ben toch iets voorzichtiger geworden, nadat een raadslid vond dat de politiek van anderen de composthoop op kon en daarvoor een foto van mijn composthoop gebruikte in het artikel.  :)
Het enige zinnige beperkende criterium voor hergebruik zou inderdaad moeten zijn dat duidelijk gemaakt wordt dat gebruik van het beeldmateriaal géén goedkeuring/steun voor de betreffende publicatie betekent. Dit is vooral problematisch wanneer je licentievormen kiest die juist wel "Naamsvermelding" eissen - het lijkt dan meteen alsof je er wat mee te maken hebt  :rolleyes:

Nog een reden om die naamsvermelding dan maar vooral niet te verlangen. Gek genoeg houden alle populaire licentievormen (Creative Commons, GDFL, Copyleft ... ) hier totaal geen rekening mee, al zal het ook moeilijk in een vorm te gieten zijn - wèl naamsvermelding en tegelijk duidelijk maken dat de fotoauteur er niets mee te maken wil hebben. Dus ik heb liever dat mensen gewoon totaal vrij mijn kiekjes kunnen verknippen en wat ze maar willen en mij er fijn buiten laten.

P.S. En doe het rustig aan hè  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Doe ik  ;D
Dat opeten stond in m'n veldgids "vlinders" van reader's digest. Die gebruik ik al lang niet meer. Vermoedelijk stond het nog wel ergens, want ik controleerde toen ook al. Maar dat herinner ik me niet meer.

Thijs

thijsdegraaf

Ik heb het veranderd Arp. (Ook op de Engelse kant)
Ik kijk later nog wel eens of er meer bij moet.
Nogmaals bedankt.
Thijs

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)