Hoofdmenu

rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citaat van: Albert de Jong op februari 21, 2013, 23:49:03 PMWie de eerste rietgans met een blauwe halsband vanaf nu vindt, krijgt van mij een taart.

https://www.youtube.com/watch?v=H8aRvlCIdxo

Zoiets?

Lutzen


gerdwichers8

Dat is in de evaluatie ook mijn opvatting Lutzen. Het karakter van de kop, los van de snavel wordt sterk bepaald door Rietgans en niet door Kol. De snavel laat aan de bovenzijde bij de basis een vage, donkere verontreiniging zien. Zoook de onderzijde bij de basis. De onderzijde zou verontreiniging los van de snavel kunnen zijn, maar de bovenzijde lijkt de snavel zelf te zijn.
Nadat de vogel door mij gisteren kortstondig gezien is, kwam deze vanochtend vroeg onder de aandacht. En de vogel is daarna doorgespeeld. Verderop in het gebied vond ik op drie andere plaatsen oranjesnavelige Kollen; dit kunnen maximaal drie, minimaal 1 andere vogel zijn. Dus zeker twee verschillende.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

August van Rijn

lupokatja

Citaat van: August op maart 28, 2013, 12:11:06 PM
http://waarneming.nl/soort/view/338?from=2013-03-27&to=2013-03-27

Ben benieuwd wat hij van deze vind

Identificatie lijkt me in orde en tijd kan nog net (al zijn die Norfolk vogels inmiddels al wel weer een maand weg geloof ik). Als de vogel snel weer ophoepelt en er verder geen concrete aanleiding is om te denken dat dit een ontsnapte lokgans zou zijn zie ik niet direct een probleem.

Lutzen

Theovanv

Hoe zit het dan met die nek? Die is toch niet lang en zwaanachtig? Alleen ietwat als ie zn kop helemaal opricht, maar in zn normale houding niet.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Ben er vandaag ook geweest. Zoals al vaker gezegd, Taigariet is zo lastig echt zeker te krijgen met weinig diagnostische kenmerken en zoveel overloop, dus daarom ga ik voor een algemeen en ook door waarneming.nl geaccepteerd exemplaar. Sindskort bekijkt waarneming,nl gelukkig wel kritisch alle waarnemingen, waar eerst allerlei Taiga-achtige Toendras werden ingevoerd en zelfs goedgekeurd. Daardoor werd het nog onoverzichtelijker. Wanneer je geen studie maakt van deze soort is het voor de doorsnee vogelaar dus best een lastig verhaal, maar deze van Hilversum voldoet dus blijkbaar. Dus eigenlijk een beetje op autoriteit van anderen, word er ook niet warm van, maar wil hem toch een keer op mijn lijstje. Na eigen beoordeling van dit exemplaar zit ik alleen nog met die nek. Ik vind die vrij kort en niet zwaanachtig. Ik heb toendra's met langere nek gezien die als Taiga werden afgekeurd, maar dat had misschien ook weer met andere kenmerken te maken.
Theo van Veenendaal

marijn

Voor de liefhebber een nieuw artikeltje over rietganzen (en kolganzen) in het Verre Oosten: Genetic diversity of Anser albifrons and Anser fabalis in the Russian Far East
Helaas kunnen de onderzoekers niks concluderen over de (onder)soorten aldaar.
Marijn Prins

gerdwichers8

Heb je kunnen lezen wat uit die genetisch grotere diversiteit voor Rietgans opgemaakt kan worden, of blijft het inderdaad alleen bij de naakte constatering dat de diversiteit bij die soort groter is.
Ik kan zelf zo even ook niks bedenken als er verder geen relaties genoemd worden.

marijn

Uit de discussie:
CiteerConsiderably higher level of interpopulation diversity in A. fabalis can be explained by the presence of two bean goose subspecies in the Far East. At the same time, the absence of expected clusterization of the subspecies of A. fabalis (in case that the samples examined were represented by the geese from different subspecies) indicates that the differences between A. f. middendorffii and A. f. serrirostris, accumulated in the sequences of the first domain of the mtDNA control region were insufficient.
(...)
The lack of information on the subspecies assignment of the examined samples made it impossible to carry out comparisons of subspecies and to determine the level of subspecies diversity, which should be the objective of further investigations.
Marijn Prins

arnoud.vandenberg

In Japan wordt de determinatie van rietganzen (daar: serrirostris en middendorffii) geverifieerd door veren op te rapen:
[/size] http://tinyurl.com/mdhmfe9[/size] [/size]
[/size]
[/size]

Cygnus

De tinyurl van Arnoud levert bij mij geen resultaat op. Het artikel is volgens mij te vinden op:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/60/1/60_1_100/_pdf
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Folkert Jan

Citaat van: Cygnus op juli 08, 2013, 15:46:35 PM
De tinyurl van Arnoud levert bij mij geen resultaat op. Het artikel is volgens mij te vinden op:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/60/1/60_1_100/_pdf

Deze link geeft een error
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Cygnus

Citaat van: Folkert Jan op juli 08, 2013, 17:09:18 PM
Citaat van: Cygnus op juli 08, 2013, 15:46:35 PM
De tinyurl van Arnoud levert bij mij geen resultaat op. Het artikel is volgens mij te vinden op:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/60/1/60_1_100/_pdf

Deze link geeft een error


Hm. Nog een poging, via: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/60/1/60_1_100/_article en dan Full text PDF aanklikken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Folkert Jan op juli 08, 2013, 17:09:18 PM
Citaat van: Cygnus op juli 08, 2013, 15:46:35 PM
De tinyurl van Arnoud levert bij mij geen resultaat op. Het artikel is volgens mij te vinden op:
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjo/60/1/60_1_100/_pdf

Deze link geeft een error


Bij mij doet hij het prima.  (Behalve dan dat het artikel in het Japans is)
Herman van der Meer

Albert de Jong

Zo, dan weet ik wat me deze winter te doen staat.... ::)
Een randvoorwaarde is wel dat je een niet gemixte groep hebt op een plek waar met zekerheid geen andere soorten hebben gezeten. Of je moet de veer van de vogel zien vallen.
En helemaal belangrijk: een goede analist.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

gerdwichers8

Ik ben wat bezig met de Japanse tekst, maar die wil nog niet echt vlotten.
Wat het abstract in het Engels echter direct al aandraagt is dat de bevindingen in overeenstemming zijn met de morfologische (en die gingen er aan vooraf?)
Het lijkt erop dat ze, in de wetenschap van het laatste, desondanks de mogelijkheid op afwijkende resultaten juist open hielden.
..maar volgens mij hoorde ik een paar maanden geleden iemand zeggen dat hij niet met ganzen bezig wilde totdat het weer winter was?

Albert de Jong

#1128
Daarom lees ik het artikel nu ook nog niet, Gerd. Ik wacht op jouw vertaling en heb daar geen haast mee  :angel: .Tussen 31 maart en 15 oktober geen ganzen kijken voor mij en ook geen saaie literatuur lezen. Punt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Klaas van Dijk

hoi Gerd,

De delen in het Japans zijn inderdaad totaal niet te begrijpen, maar zelfs zonder die kennis kom je al een eindje verder.

* in de 'summary' staan namen van gebieden / locaties genoemd en al die plaatsnamen kun je via een kaart / atlas / Google opzoeken en op een lijst / stuk papier etc. zetten. En dan weet je over welke gebieden ze het hebben. Gebiedsnamen staan ook in tabel 1 (zie hieronder) en er staan ook coördinaten in de tekst (zie hieronder).

* de 'summary' verwijst naar een 'morfologische studie' (bedenk dat het hier om 'Japans Engels' gaat). Ik gok dat het gaat om de achtste bron (tellen van boven af) die in de literatuurlijst staat. Wellicht is die publicatie vindbaar en staat er iets in wat je kunt begrijpen. Bovendien zie ik een e-mail adres staan van de eerste auteur. Je kunt allicht eens een e-mail naar Japan sturen met wat vragen hierover (wellicht is er wel een PDF van deze publicatie).

* linksonder (linkerkolom) en rechtsboven (rechterkolom) op pag 101 staan volgens mij coördinaten van vier locaties (wellicht ook met tijden waarop de veren zijn verzameld?). Wellicht ook behulpzaam om de plaatsnamen aan locaties te koppelen?

* volgens mij is Tabel 1 (pag 102) de essentie van het verhaal en bouwt dit artikel voort op het eerdere artikel van Ruokonen et al (2008, heb je dat?). In deze tabel valt te lezen dat in totaal 25 veren(monsters) in vier gebieden zijn verzameld (7 + 5 + 10 + 3 = 25).

Tabel 1, van links naar rechts:

1. linkerkolom van deze tabel is een lijst van de 9 verschillende haplotypen die ze hebben gevonden. Gemakshalve hebben ze deze verschillende haplotypen de naam AFJ1 - AFJ9 gegeven. De bovenste telt niet mee (is een soort 'standaard' / 'vergelijking').

2. de kolom daarnaast geeft voor deze 9 haplotypen de precieze plekken van de nucleotiden (te begrijpen als je weet hoe DNA in elkaar zit).

3. de kolom met de namen van de locaties geeft aan welke haplotypen waar zijn gevonden.

4. de kolom met 'haplotype name in Fig. 1' [verwijst natuurlijk naar Figuur 1 (volgende pagina)] geeft aan in hoeverre de in Japan gevonden haplotypen overeenkomen met de haplotypen in Ruokonen et al.
* een deel van de namen (bijvoorbeeld 'MID1') zijn gelijk aan de haplotypen die Ruokonen et al. ook al hebben gevonden.
* drie haplotypen (AFJ5, AFJ6 en AFJ9) zijn 'nieuw', want niet vermeld in Ruokonen et al.

5. de rechterkolom geeft aan waar dit materiaal is opgeslagen (verplicht bij dit soort onderzoek, want dan kan het later nog eens bekeken worden, bv als er twijfel over bepaalde zaken zijn).

* het figuur moet met bovenstaande uitleg te begrijpen zijn (maar je moet daarnaast eerst achtergrondinfo / kennis hebben over hoe je dit soort figuren moet lezen). Blijft wel staan dat niet duidelijk is hoeverre dit beeld de werkelijkheid weergeeft, zeker na de lezing van Peter de Knijff over dit soort figuren aangehoord te hebben (op de afgelopen DB dag).

Kun je zo even vooruit?

Vraag anders rustig verder (en/of vraag raad aan een Japanner).

Groetjes, Klaas

gerdwichers8

Klasse Klaas, ik ga er, net als Albert later ook weer mee bezig.

arnotenhoeve

Ze komen weer binnen!

http://waarneming.nl/waarneming/view/79387125

Groep van 30 Kolganzen kwam over. Twee lange lummels ertussen. Toch maar foto gemaakt. Blijken het 2 onvervalste Taigarietganzen te zijn! Lange kop, lange snavel. Zeer lichte oranje - opvallend! - snavel met witte kol. Duidelijk grotere vogels dan de Kolganzen.

groeten
Arno

Vincent Hart

Ik zie niets vreemd voor toendra. Met name halslengte en snavelbouw lijken mij taiga toch wel uit te sluiten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op september 30, 2013, 14:26:50 PM
Ik zie niets vreemd voor toendra. Met name halslengte en snavelbouw lijken mij taiga toch wel uit te sluiten.

Ben ik toch niet met je eens, dit lijken mij wel degelijk Taigarietganzen. Het kan zijn dat ik de foto's niet goed interpretereer, maar ik zie toch wel een lange donkere nek en bovenkant van de borst, ietwat contrasterend met de rest van het lichaam (vooral op de bovenste foto) en vind de vleugels toch ook wel erg lang en niet al te breed (vooral op de laatste foto). Misschien dat PieterGeert of Albert er nog wat meer over kunnen en willen zeggen?

Lutzen

Albert de Jong

Na 15 oktober, want dan begin ik pas aan de ganzen!  :-X
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jorick

In het kader van voorgaande 38 pagina's tellende discussie:

http://waarneming.nl/soort/view/338?from=2013-10-11&to=2013-10-11

Is het niet vreemd dat niemand hier kleedkenmerken dan wel een kiekje invoert? Niets ten nadele van de (alom gekende en zeer kundige) waarnemers die een goed oordeel kunnen en zullen vellen. Maar het is dan toch wat karig niet?

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Martijn Bot

Rustig aan, Jorick. Men is er haast aan gewend en gaat er vanuit dat er per ommegaande foto's beschikbaar zijn, maar zo logisch is dat (nog) niet. Het is DB-week, velen komen pas zondag thuis, waarna het grote fotobewerken zal beginnen. Er zijn plaatjes, dat weet ik, en die zullen ongetwijfeld komen. Aangezien Diederik en Nils (o.a.) de vinders zijn, denk ik dat die plaatjes maar zo eens een Taiga zouden kunnen gaan tonen... En bij twijfel zullen we volgende week dinsdag Albert eens vragen om zich erover te buigen ;-)

diederikkok

http://waarneming.nl/waarneming/view/79655194

Ik blijf het lastig vinden en hoor graag de mening van kenners. (Voor 15 okt naar ganzen kijken was ook niet bepaald onze intentie maar de harde wind vandaag op het eiland liet weinig anders toe.)

Bas vd Burg

#1138
Citaat van: diederikkok op oktober 11, 2013, 21:18:30 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/79655194

Ik blijf het lastig vinden en hoor graag de mening van kenners. (Voor 15 okt naar ganzen kijken was ook niet bepaald onze intentie maar de harde wind vandaag op het eiland liet weinig anders toe.)

Niet dat ik een kenner ben, maar ik vind dit beest er eigenlijk best goed uit zien. Grote vogel, zwanenbult, lange platte snavel met lage snavelbasis en niet echt uitbuiging ondersnavel. Maar ja ik moet het nu doen vanaf een 3,2 inch schermpje B)

Eerder vandaag zag ik een fotootje van een Taigarietgans maar dat vond ik eigenlijk geen spannend beest (leek mij een toendra). Dat zal dan wel die liggende vogel zijn geweest??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jorick

Ha Martijn,

(rustig ademend in mijn zetel) Uiteraard.. Jumping the gun wellicht. Niet aan gedacht dat veel van de heren maandag pas met de kiekjes aan de gang gingen. I stand corrected.. Edoch een beschrijving in soortgelijke gevallen voor twichers en ander volk wat wil afreizen is toch wel handig?
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....