Hoofdmenu

Foto's met een prooi

Gestart door Lonnie Bregman, januari 16, 2010, 18:49:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

oeverzwaluw

Rustig foeragerende Houtsnip vanuit de auto. Het schijnt dat ze sensoren in het topje van de snavel hebben waarmee ze hun prooi kunnen vinden. Dit was de derde regenworm in 10 minuten.

rrrrr

Nog een winterkoninkje en een torenvalk gevonden in het archief.
De torenvalk viel bijna om van de honger en joeg op elk insekt dat hem voor de snavel kwam.
Hier had hij een kever te grazen.

Rob

Michael Schaper

Ik kwam deze gister tegen bij de Zevenhuizerplas

Ted van der Knaap

....soms moet je op je beurt wachten!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Lonnie Bregman

Maar weer ff het forum omhoog schoppen met deze mooie Roodhalsfuut van Wiepko Lubbers.
Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/3559125

Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink


Rob Olivier



sammy

hap slik en stik.. :-X (eigen foto)

vriendelijke groeten,

Samantha Verhoef



rrrrr

#160
Deze had ik vanmiddag voor de lens.
Let ook eens op het spiegelbeeld.......

Rob

edit: en de pre-vangst duik ziet er ook wel leuk uit. plaatje 2.

diertjesvriend

ik zag net deze op de voorpagina, die ekster, lekker bijdehand  ;D

http://waarneming.nl/waarneming/view/42210193


rrrrr

Sorry hoor: even eigen werk in de spotlights......
Bij ons in de tuin. Een sperwer pakte de enig overwinterende zwartkop die ik liefdevol vetgemest heb gedurende de winter. :'(

Rob

steenl

Toffe plaat.
Weet je zeker dat het de plaatselijke Zwartkop is? Lijkt me nog al groot voor Zwartkop. Ik zie volgens mij ook witte vleugelranden. Kan ik ook niet matchen met Zwartkop.

rrrrr

Dit was volgens mij de prooi...
1. Die dook net voor de sperwer de laurier in en er kwamen geen mussen, vinkjes, kool- of pimpelmezen uit toen de sperwer erachter aan ging.
2. En het was de laatste keer dat ik deze vogel gezien heb.......

Dus was de conclusie: pech voor de zwartkop.
Ik laat mij direkt overtuigen door een gefundeerd en terzakekundig oordeel, want dat is mijn oordeel in ieder geval niet ;)

Rob

HPM

Citaat van: steenl op maart 30, 2010, 17:15:06 PM
Toffe plaat.
Weet je zeker dat het de plaatselijke Zwartkop is? Lijkt me nog al groot voor Zwartkop. Ik zie volgens mij ook witte vleugelranden. Kan ik ook niet matchen met Zwartkop.

Met wat dan wel?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Ik kan me vergissen, maar volgens mij ligt er een Koperwiek onder de Sperwer....

grts Mark

rrrrr

#168
Toen de sperwer vrijwel direkt na deze foto vertrok, nam hij moeiteloos (echt doodeenvoudig) het zangertje mee.
Ik moet zeggen dat een koperwiek niet echt groot is (vaak genoeg gezien in de tuin afgelopen winter), maar mijn inschatting van het formaat van dit vogeltje komt eerder in de buurt van een koolmees, ?roodborst? of zwartkop en die zijn in mijn beleving toch kleiner dan een koperwiek.
Ik denk dat het meeslepen van een koperwiek hem meer moeite zou moeten kosten. Dit was een kwestie van afzetten en pijlsnel wegwezen. Of dat met een zwaardere prooi ook gelukt zou zijn? Ik weet het niet. ik heb niet genoeg kennis van deze roofvogels.
Nog maar een foto ingezoomd en nog een foto van "de zwartkop". Let eens op de vleugelranden.

Rob

Jarinka

Het lijkt me geen Koperwiek, die zijn qua grootte ongeveer de helft van een Sperwer. Dat haalt deze prooi zeker niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Michael Schaper

Citaat van: rrrrr op maart 30, 2010, 20:51:40 PM
Toen de sperwer vrijwel direkt na deze foto vertrok, nam hij moeiteloos (echt doodeenvoudig) het zangertje mee.
Ik moet zeggen dat een koperwiek niet echt groot is (vaak genoeg gezien in de tuin afgelopen winter), maar mijn inschatting van het formaat van dit vogeltje komt eerder in de buurt van een koolmees, ?roodborst? of zwartkop en die zijn in mijn beleving toch kleiner dan een koperwiek.
Ik denk dat het meeslepen van een koperwiek hem meer moeite zou moeten kosten. Dit was een kwestie van afzetten en pijlsnel wegwezen. Of dat met een zwaardere prooi ook gelukt zou zijn? Ik weet het niet. ik heb niet genoeg kennis van deze roofvogels.
Nog maar een foto ingezoomd en nog een foto van "de zwartkop". Let eens op de vleugelranden.

Rob

Voor mij absoluut de zwartkop. Kijk maar naar de staartpennen me de lichte randen..

Vincent Hart

#171
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rrrrr

Citaat van: vincenthart op maart 30, 2010, 23:32:27 PM
Zie zwartkopstaarten op http://www.ibercajalav.net/img/374_BlackcapSatricapilla.pdf, pagina 3

Die link werkt niet bij mij.....

Voorlopig houd ik het toch maar op een zwartkop (overigens heb ik deze vogel niet als waarneming gemeld i.v.m. onzekere determinatie. Dat laat ik maar zo).
Rob

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

#174
Nu wel.
Toch de zwartkop.

Rob
Edit: toch niet dus......... :rolleye:

Vincent Hart

Link in mijn bericht ook nog even aangepast, sorry.

Zoals in dat prachtige document te zien is, heeft zwartkop geen lichte vleugelranden, en ook geen lichte randen aan de staart (zoals ander grasmussen wel hebben). Het is dus in elk geval geen zwartkop.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rrrrr

Citaat van: rrrrr op maart 30, 2010, 20:51:40 PM
Toen de sperwer vrijwel direkt na deze foto vertrok, nam hij moeiteloos (echt doodeenvoudig) het zangertje mee.
Ik moet zeggen dat een koperwiek niet echt groot is (vaak genoeg gezien in de tuin afgelopen winter), maar mijn inschatting van het formaat van dit vogeltje komt eerder in de buurt van een koolmees, ?roodborst? of zwartkop en die zijn in mijn beleving toch kleiner dan een koperwiek.
Ik denk dat het meeslepen van een koperwiek hem meer moeite zou moeten kosten. Dit was een kwestie van afzetten en pijlsnel wegwezen. Of dat met een zwaardere prooi ook gelukt zou zijn? Ik weet het niet. ik heb niet genoeg kennis van deze roofvogels.
Nog maar een foto ingezoomd en nog een foto van "de zwartkop". Let eens op de vleugelranden.

Rob

Geen lichte randen te zien inderdaad.
En de foto die bij de bovenstaande quote zit? (zie boven).

Is lichtval door de vleugels van de prooi een optie? De foto is met tegenlicht gemaakt...
Geen zwartkop als prooi vind ik prima hoor. Mijn determinatie was zoals gemeld zonder enige feitelijke kennis van zaken gedaan en meer op een inschatting. En nogmaals: als iemand er een naam op weet te plakken, pas ik mijn idee direkt aan.


Rob

Mark Zevenbergen

Hmmm..... Zat met m'n Koperwiek een beetje te slapen.... Zag een blaadje voor een oogstreep aan....

Doe maar Zwartkop....

grts Mark

rrrrr

Citaat van: vincenthart op maart 31, 2010, 17:54:41 PM
Link in mijn bericht ook nog even aangepast, sorry.

Zoals in dat prachtige document te zien is, heeft zwartkop geen lichte vleugelranden, en ook geen lichte randen aan de staart (zoals ander grasmussen wel hebben). Het is dus in elk geval geen zwartkop.

Tsja.......
Ik weet echt niet meer wat ik er van moet denken.
Stoppen met deze zangvogel determinatie lijkt wel verstandig en terug naar het orginele onderwerp van deze topic zou ik zeggen.
Bedankt voor de input allemaal.

Rob

Vincent Hart

Volgens mij moet determinatie (zeker met je tweede foto) van de prooi toch echt wel mogelijk zijn, Rob. Maar ik kom er ook (al dagen) niet uit  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers