Slakjes zigzaggen niet

Gestart door Hetty Soetekouw, januari 15, 2010, 18:43:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

Slakjes zigzaggen niet  ;D  Maar wie heeft dan wel deze feestelijke krulletjes gemaakt?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Date Lutterop

Ze lopen niet zigzaggend, maar misschien eten ze wel zo...

Groet,

Date


Marina

Of t was een slak met een flinke borrel op  :rolleye:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Hetty Soetekouw

 ;D  zal ik m dan maar op de bon slingeren?  ;D
of is er nog een andere schuldige mogelijk?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

amvanerkelens

of is er nog een andere schuldige mogelijk?

Het lijkt op de gang van een mineerder maar wat ik zie is mos,maar waarschijnlijk toch de vraat van een of andere larve  ???

javanerkelens

Zit daar de schuldige niet..... ;D  (in het rode rondje..zie bijlage)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Hetty Soetekouw

bij nog één spoor op de berkenbast zag ik zo'n frummeltje zitten
maar wat is het?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

mberg

Het lijkt mij het spoor van een op algen grazende slak.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Marina

Ik heb vroeger aquarium gehad, met algenetende slakjes, maar heb ze nooit zien zigzaggen. Het is een mooi regelmatig patroontje dat dat beestje daar gemaakt heeft. Welke slak is het die dat doet?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Hetty Soetekouw

met de manier waarop het spoor eindigt, voel ik veel voor het idee dat het een mineerder zou kunnen zijn
maar ik mis nog een overtuigend antwoord  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

amvanerkelens

met de manier waarop het spoor eindigt, voel ik veel voor het idee dat het een mineerder zou kunnen zijn
maar ik mis nog een overtuigend antwoord  ;D


De manier waarop dit insect zich beweegt lijkt wel op een mineerder, maar dat is het niet omdat een mineerder zich ontwikkelt binnen in een blad of stengel en niet daarbuiten.  :rolleye:
De mineerders maken gangen in het blad doordat ze daar hun voeding weg halen en als de larve volgroeit is kan hij in het blad zich verpoppen of hij kan het blad verlaten om zich in de grond te verpoppen.

Hier is een insect mos aan het eten en bevindt zich dus niet in een blad of stengel, ik heb wel gezocht naar informatie maar heb niets kunnen vinden. Toch denk ik  hier meer aan een kevertje of wantsje omdat deze ook heel klein kunnen zijn (Een paar mm groot).
Het blijft een hele leuke waarneming en ik zal ook dit jaar goed opletten of ik iets dergelijks kan vinden. :)

Groet Alie  ;)

gko

#11
Hoe ziet een mineerder die het blad verlaten heeft om zich te gaan verpoppen
er eigenlijk uit?  En eten mineerders exclusief in een blad maw zijn er geen mineerders
die ook buiten een blad kunnen fourageren?, dit zijn wat vragen van een leek op mineergebied
gkoopman
met vr gr gkoopman

amvanerkelens

Hoe ziet een mineerder die het blad verlaten heeft om zich te gaan verpoppen
er eigenlijk uit?


Een mineerder is de larve van een insect en dat kunnen vlinders,kevers,bladwespen en vliegen zijn. Het volwassen insect legt z'n eieren vaak op een specifieke plek op het blad of stengel en de larve vreet zich dan een gang naar binnen en eet en verpopt in het blad. (soms wel 3 maal)voordat hij uiteindelijk de uiteindelijke pop vormt waaruit het volwassen insect te voorschijn komt. Deze laatste verpopping kan in het blad plaatsvinden maar ook in de grond, dan verlaat de larve het blad en laat zich op de grond vallen. Deze mineerders kunnen vaak grote schade aanrichten in de tuinbouw.

hier een mineerder door mij zelf uitgekweekt

Voor een goed begrip moet je van onder naar boven gaan met de foto's (Dat zal ik nog aanpassen als het kan), het beslaat gelukkig wel de hele bladzijde zodat je de ontwikkeling goed kan volgen
En eten mineerders exclusief in een blad maw zijn er geen mineerders
die ook buiten een blad kunnen fourageren?


Het woord mineren betekent het maken van gangen en mijnen, dus als een insect aan de buitenkant van de plant eet is het geen mineerder. ::)

Verder kun je nog meer informatie vinden op deze site
hier

Groet Alie  :)

gko

#13
bedankt Alie voor je interessante antwoord, alleen je statement, dat een mineerder die wel eens een hapje buiten de deur eet, geen mineerder is, vind ik wat onduidelijk. Ik bedoelde of het mogelijk was dat een volgroeide mineerder die zich in de grond gaat verpoppen op weg naar de aarde ook nog even buiten het blad kan fourageren, het lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik vroeg of dit eventueel mogelijk zou kunnen zijn.
groet gkoopman
met vr gr gkoopman

amvanerkelens

maar ik vroeg of dit eventueel mogelijk zou kunnen zijn

Ik denk dat er in de natuur altijd uitzonderingen zullen zijn, maar op dit gebied ben ik het nog niet tegengekomen.  Ik zal er wel extra op letten en als ik er informatie over vind kom ik er op terug.

Groet Alie  :)

Hetty Soetekouw

ik overweeg om nog even terug te gaan om te zien of er nog meer details aanwezig zijn
misschien zo'n "eischaaltje" of restantje wat aanwezig is weg te schrapen en op te sturen naar .....tja wie? Naturalis?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~