Hybride Koperwiek X Merel?

Gestart door frankneijts, januari 13, 2010, 00:01:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Via de Yahoo-group Belgian Birds werd ik attent gemaakt op deze foto: http://www.vogeltrekstation.nl/images/koperwiekXmerel_1.jpg  Waarschijnlijk is deze vogel ooit gevangen tijdens ringwerk en als de genoemde hybride bestempeld, denk ik... (Misschien kan iemand die bij het VT is betrokken iets uitzoeken over de ware toedracht? Zeer bedankt alvast!)
Hoe dan ook: ik zie hier geen hybride in omdat behalve een beetje wenkbrauw en wat vlekkentekening op de onderzijde, eigenlijk niks verder aan Koperwiek doet denken. Denk dus eerder aan een wijfje Merel waarvan we wel vaker wat typisch getekende/gekleurde varianten voorbij zien komen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Grappig, heb hier namelijk zelf ook naar zitten kijken onlangs. Maar kijk eens goed naar de onderzijde van de vleugels!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


frankneijts

Bedankt Wouter: duidelijke zaak, ook de vleugelformule (vooral binnenste handpennen verschillen teveel van Merel).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sanne Koolwijk

Hallo Frank en Wouter,

Uit jullie conversatie en de foto's kan ik niet opmaken of het nu een (Ijslandse) Koperwiek is danwel een hybride..maar ik ben wel benieuwd!

Vr groeten Sanne

frankneijts

Citaat van: Sanne Koolwijk op januari 13, 2010, 20:15:48 PM
Hallo Frank en Wouter,

Uit jullie conversatie en de foto's kan ik niet opmaken of het nu een (Ijslandse) Koperwiek is danwel een hybride..maar ik ben wel benieuwd!

Vr groeten Sanne

In de link die Wouter meegaf werd uit de doeken gedaan dat het juist géén IJslandse Koperwiek is maar een hybride van Koperwiek X Merel. Aanwijzingen daarvoor o.a. de roestrode ondervleugeldekveren (juist zichtbaar op 1 foto), de wenkbrauwstreep (hoewel matig) en de vreemde tekening op de onderzijde. Maar vooral de biometrie gaf de doorslag: kijk in het tabelletje maar eens naar de maten van de diverse handpennen van de hybride en vergelijk die met de corresponderende van zowel Koperwiek en Merel: een aantal van de handpennen zit qua lengte precies tussen Merel en Koperwiek maar valt buiten de variatie van die 2 soorten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Bizarre kruising hoor! Je zal zo'n ding in het veld tegenkomen!

Sanne Koolwijk

Aha! Ik had niet goed de link bekeken en dus ook niet de tabel.

Dank!

Vr gr Sanne

JohanvantBosch

Citaat van: Sanne Koolwijk op januari 14, 2010, 19:44:38 PM
Aha! Ik had niet goed de link bekeken en dus ook niet de tabel.

Dank!

Vr gr Sanne
Ik keek er de eerste keer ook overheen.... ;D

arnoldwijker

Zo zie je maar hoe voorzichtig je moet zijn met beoordelen van alleen maar een foto.

Ik heb de foto's gemaakt en nadat een andere ringer van onze ringgroep de vogel behandeld had, voor de zekerheid de vleugelformule van de vogel genomen heb.
We dachten eerst gewoon aan een afwijkende Koperwiek en wellicht Ijslandse omdat de vogel een heel normale koperkleurige ondervleugel had, veel meer de grootte van een Koperwiek (merk je als je veel kopers en merels ringt), maar erg vreemd donker. Maar achteraf heeft Kees Roselaar m.i. heel terecht geconcludeerd dat het hier om kruising KoperwiekXMerel (of andersom?) gaat. Ook vleugellengte en gewicht (niet vermeld op de VT site) passen precies in dit beeld.