Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvh

#481
Volgens mij heb ik vandaag een grote trap gezien. Zelfs bijna doodgereden, gelukkig niet geraakt. Hopelijk heeft hij het gered, want hij liep naar de middenberm op de A6.
Ik kon nergens vinden of hij was gezien deze winter en nu eindelijk dit topic.
Het was ergens tussen Lelystad en Emmeloord, geloof ik (misschien nog iets verder noordelijk), want ik was behoorlijk beduusd.
Zijn ze al meer gespot? Heb inmiddels aardig wat berichten gelezen en ik blijf vrij zeker van mijn zaak. Mijn man is vogelaar en we hebben hem samen gedetermineerd. De kleuren stonden nog helder op mijn netvlies, het formaat ook (groot!). Had enige twijfel bij de lengte van de nek en de lichaamshouding (dacht eerst aan kraanvogel, maar de kleuren kan ik echt niet bij een kraanvogel plaatsen).
Misschien kunnen jullie iets zeggen over het gedrag. Hij kwam van de rechter rijbaan, stond midden op de rijbaan (ik kwam aanzetten met 130 en ging vol op de rem), en wandelde rustig door naar de middenberm.
Nogmaals excuses dat ik de exacte locatie niet meer weet, ik was in ieder geval meer dan 45 minuten van utrecht verwijderd.
Groeten, Merle

Folkert Jan

Beste Merle,

Allereerst bedankt voor je melding.
Toch zou het fijn zijn om iets meer informatie te hebben.
Je beschrijft dat de kleuren niet kloppen voor bijvoorbeeld kraanvogel. Misschien zou je kunnen vertellen welke kleuren je hebt gezien.
Verder zou ik graag weten hoe je tot mogelijke grote trap bent gekomen. Heb je een vogelgids gebruikt of via internet?
En is nijlgans ook een mogelijkheid?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Bovendien is je post van vandaag maar met 'vandaag' zie ik 00:50 uur op de teller staan. Bedoel je hiermee woensdag 23 februari of donderdag 24 februari. Waarschijnlijk bedoel je gisteren maar het is belangrijk om dit zeker te weten. In ieder geval bedankt voor je melding.

Rikstar

#484
dan zal het denk ik wel voor of rond Emmerloord nog zijn geweest. Ik rij vanaf Almere naar Emmerloord in 35 minuten, maar dan rijd ik wel 120. reken er vanaf Almere nog 20 minuten bij op om in Utrecht te komen.
Misschien een makkelijk geheugensteuntje: was het voor of na de Ketelbrug? (Grote brug waar je overheen bent gekomen)
(emmerloord/ketelbrug is ca. 5 minuten rijden)


Citaat van: mvh op februari 24, 2011, 00:50:39 AM
Misschien kunnen jullie iets zeggen over het gedrag. Hij kwam van de rechter rijbaan, stond midden op de rijbaan (ik kwam aanzetten met 130 en ging vol op de rem), en wandelde rustig door naar de middenberm.
Nogmaals excuses dat ik de exacte locatie niet meer weet, ik was in ieder geval meer dan 45 minuten van utrecht verwijderd.
Groeten, Merle
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rickschonewille

Lijkt me raar, een Grote Trap die over een drukke snelweg wandelt  :rolleye:

August

#487
Beschrijving klinkt als een Pauw ( vrouw ) mijn eerste gedachte
http://waarneming.nl/waarneming/view/41797352 blijkbaar lopen ze vaker in vluchtstroken  ha ha
August van Rijn

Erwin Reinstra

Grote trap in een middenberm kan ik me ook niet voorstellen, Nijlgans eigenlijk ook niet (zieke/ verwonde vogels uitgesloten).
Zou dan eerder aan iets "tams" denken.
Pauw is idd dan wel een optie.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


fkdeboer

dat zou de vergelijking met een kraanvogel ook weer wat aannemelijker maken..


(foto Peter Boymans)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rickschonewille


smoely


Citaat van: Rickschonewille op februari 24, 2011, 14:56:44 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52457798 En daar is ie weer.. 1,2 km van waar hij eerst zat.

Ik denk dat de vogel daar gans de tijd heeft gezeten in die buurt. Er is daar veel voedsel beschikbaar (veel rapenvelden). Ook zijn de kouters daar vrij moeilijk te overzien. De gewassen zijn hoog en er is wat reliëf zodat niet alles goed is te zien vanaf de openbare weg.

jonas D

Citaat van: smoely op februari 24, 2011, 16:23:20 PM

Citaat van: Rickschonewille op februari 24, 2011, 14:56:44 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52457798 En daar is ie weer.. 1,2 km van waar hij eerst zat.

Ik denk dat de vogel daar gans de tijd heeft gezeten in die buurt. Er is daar veel voedsel beschikbaar (veel rapenvelden). Ook zijn de kouters daar vrij moeilijk te overzien. De gewassen zijn hoog en er is wat reliëf zodat niet alles goed is te zien vanaf de openbare weg.
GA je hem dit weekend terug proberen?
Groeten,
Jonas

Vincent Hart

Citaat van: smoely op februari 24, 2011, 16:23:20 PM

Citaat van: Rickschonewille op februari 24, 2011, 14:56:44 PM
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52457798 En daar is ie weer.. 1,2 km van waar hij eerst zat.

Ik denk dat de vogel daar gans de tijd heeft gezeten in die buurt. Er is daar veel voedsel beschikbaar (veel rapenvelden). Ook zijn de kouters daar vrij moeilijk te overzien. De gewassen zijn hoog en er is wat reliëf zodat niet alles goed is te zien vanaf de openbare weg.
En voor de Hollanders die zich net als ondergetekende afvroegen wat een 'kouter' is, ome Wiki weet raad: een grote open akker.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

smoely

@Jonas: ja
@ Vincent: Ik wist niet dat dit woord niet in Nederland werd gebruikt  :blink:

fkdeboer

Ook zijn de kouters daar vrij moeilijk te overzien.
mijn eerste gedachte was een uit de kluiten gewassen kabouter :angel: .  ook lastig te overzien, lijkt me zo ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Vincent Hart

Citaat van: smoely op februari 24, 2011, 18:43:11 PM@ Vincent: Ik wist niet dat dit woord niet in Nederland werd gebruikt  :)
Dacht ik al  ;) Erg mooi woord!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

mvh

Citaat van: rnbflavour op februari 24, 2011, 07:57:54 AM
Beste Merle,

Allereerst bedankt voor je melding.
Toch zou het fijn zijn om iets meer informatie te hebben.
Je beschrijft dat de kleuren niet kloppen voor bijvoorbeeld kraanvogel. Misschien zou je kunnen vertellen welke kleuren je hebt gezien.
Verder zou ik graag weten hoe je tot mogelijke grote trap bent gekomen. Heb je een vogelgids gebruikt of via internet?
En is nijlgans ook een mogelijkheid?


Nee de nijlgans was het zeker niet. Ook geen pauw, die had ik beide wel herkend. Hij had wat bruinig met witte vleugels (vlekkerig) en zijn lange nek lichtbruin tot wit. Bij nader inzien weet ik weer dat (inderdaad) het op Urk moet zijn geweest, rond 16:00 uur op woensdag 23 februari. Ik reed daarna de rotonde bij joure op en was toen nog wat aan het zweten :-)
(bij mijn eerste zoektocht overigens vogelboek gebruikt, later op internet uitgebreid foto's bekeken)
Vandaag kwam mijn man met de suggestie van de roerdomp, omdat het bij het water in de buurt is. Die heb ik nu opgezocht op internet . Als de roerdomp zijn nek uitstrekt zou het hem kunnen zijn, ik weet alleen niet hoe groot deze is. De vogel die ik zag was er een van een redelijk formaat hond.

Jan vH

Citaat van: mvh op februari 26, 2011, 17:56:36 PM
(...)
Vandaag kwam mijn man met de suggestie van de roerdomp, omdat het bij het water in de buurt is. Die heb ik nu opgezocht op internet . Als de roerdomp zijn nek uitstrekt zou het hem kunnen zijn, ik weet alleen niet hoe groot deze is. De vogel die ik zag was er een van een redelijk formaat hond.

Volgens mij klopt de grootte voor Roerdomp (= 69-81 cm lang) dan (ongeveer) wel.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

#499
Ik krijg net een melding dat er gisteren een Grote Trap is gezien op/nabij het golfterrein in Den Dolder.
Hier : http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=52.154565,5.237639&hl=nl&geocode=&gl=nl&mra=mift&mrsp=1&sz=15&sll=52.154794,5.236788&sspn=0.016456,0.045447&ie=UTF8&t=h&z=15
Er is daar ergens een hofje waar ze bezig zijn met bestrating/betegelen en vanaf daar zou de vogel zijn gezien.

De waarnemer is nu niet meer zo actief aan het vogelen, maar heeft in het verleden veel ganzen ed gevangen en hij zou de vogel tp hebben gedetermineerd met een vogelgids in de hand.

Misschien dat een local even kan gaan kijken. :duim:

Meer info heb ik niet helaas.

Jarinka

Frank, ik ben vanmiddag vroeg vrij van school. Ik ben geen local, maar het is maar 15 kilometer fietsen. Dus als ik een fiets kan regelen (mijn eigen fiets is nog steeds kapot), ga ik zoeken. Dan zal ik daar rond 2 uur zijn. Of het lukt zal ik rond 1 uur laten weten.
Het klinkt wel goed; hopelijk zit er echt eentje. Maar dan zouden er twee hier in de buurt zitten, want hij is gisteren ook in België gemeld.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Lijkt me een redelijke plek voor een nijlgans, maar ik laat me uiteraard graag verrassen  ;)

Ik zou hier geen 30km voor gaan fietsen, Jarinka (of als je dat wel doet, ervan uitgaan dat je het doet voor wat leuke bossoorten).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2011, 10:06:39 AM
Lijkt me een redelijke plek voor een nijlgans, maar ik laat me uiteraard graag verrassen  ;)

Ik zou hier geen 30km voor gaan fietsen, Jarinka (of als je dat wel doet, ervan uitgaan dat je het doet voor wat leuke bossoorten).
Iemand die jarenlang ganzen heeft gevangen zal hopelijk wel een Nijlgans herkennen.
Frank, kun je misschien vragen naar een beschrijving? Zoals grootte, gedrag, tekening...

Het golfterreintje lijkt niet heel interessant voor leuke bossoorten, maar de Stulpheide wel. De biotoop past niet heel goed bij Grote Trappen...

Mocht er verder geen informatie zijn, dan is het voor mij toch niet heel handig om te gaan zoeken...
Groeten, Jarinka Heijink

frankw

Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2011, 10:06:39 AM
Lijkt me een redelijke plek voor een nijlgans, maar ik laat me uiteraard graag verrassen  ;)

Dat was ook mijn eerste gedachte eerlijk gezegd. Maar als de waarnemer vroeger ganzen heeft gevangen zal ie een Nijlgans wel herkennen neem ik aan. Vandaar toch maar even de melding hier. :angel:
Ik zal degene die mij deze waarneming door heeft gebeld vragen of ie meer info kan krijgen van de waarnemers.

frankw

Net terug gebeld. Geen echte kenmerken door gekregen maar het volgende was ongeveer de strekking van het verhaal. De vogel zou er al een paar dagen zitten volgens de bewoonster waar de waarnemers aan het werk waren. De bewoner wees de vogel aan, "kijk eens wat daar al een tijdje zit." Nijlgans is uitgesloten, dat is wat ze vingen 'vroeger' dus die kennen ze wel, verder is de waarnemer niet echt een vogelaar maar heeft er wel redelijk wat verstand van. Ook geen Kalkoen of Pauw oid. De waarnemer kende de soort niet maar heeft gezamenlijk met de bewoners de vogel opgezocht in een vogelgids en ze konden alleen tot deze conclusie komen.
Misschien kan iemand die bij de MiBo bij Utrecht is er even langs rijden. Je weet maar nooit.

fkdeboer

ik zal proberen (na mijn extra lange pauze bij de mibo), wat eerder weg te gaan en hopelijk nog even voor het donker te kijken. maar 'iets' zegt mij dat de kans op succes klein is ::)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra