Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

Vandaag een bericht op het duitse birdnet. De gebieden waar de Grote Trappen normaliter zitten zijn nu bedekt met een dikke laag sneeuw. De vogels kunnen niet meer bij hun voedsel komen. Verwacht wordt dat de vogels voor de sneeuw op de vlucht zijn gegaan (of zullen gaan) naar het westen, net als eerder in de winter 1978/79. De kans om binnenkort Grote Trappen te zien in Nederland lijkt dus flink toegenomen te zijn. Volledige bericht te vinden op: http://www.birdnet-cms.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=46&idart=1474
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Hopelijk vliegen ze door tot ze redelijk sneeuwvrij gebied bereiken. Dat is namelijk bij mij in de omgeving (Zuid Holland). Waarom ergens anders geland? ;)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Justin Jansen

D'r zijn toch geen wilde Grote Trappen meer in Duitsland? Zijn toch allemaal met de hand groot gebrachte vogels? Of snap ik het niet meer.....
M.v.g., Justin Jansen


Cygnus

Citaat van: Justin Jansen op januari 09, 2010, 23:20:58 PM
D'r zijn toch geen wilde Grote Trappen meer in Duitsland? Zijn toch allemaal met de hand groot gebrachte vogels? Of snap ik het niet meer.....

De Grote Trap kwam tot vrij recent in meerdere gebieden in o.a. de Duitse deelstaat Brandenburg voor. Op een gegeven moment kwamen de vogels nog maar in enkele gebieden voor. Daar zijn toen kunstgrepen toegepast, zoals het omheinen van gebieden om predatie tegen te gaan en het aanvullen van de populatie met jongen uit de broedmachine (van ter plaatste verzamelde legsels). Die jongen zijn allemaal geringd. Van de huidige groep van circa 120 vogels is de helft geringd. De niet geringde vogels zijn dus of wilde vogels of nakomelingen van uitgezette jongen. Hoe groot het aandeel echt wilde vogels hiervan is is moeilijk te zeggen, maar dit zal vermoedeljk niet meer dan 10% zijn. Ze zijn dus nooit verdwenen geweest in Duitsland. Men probeert nu met kunst- en vliegwerk een populatie in stand te houden op plaatsen waar ze altijd gezeten hebben. Ik heb begin jaren negentig ook op andere plaatsen in Brandenburg nog Grote Trappen gezien, daar zijn ze nu helaas verdwenen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

steenl

CiteerZijn toch allemaal met de hand groot gebrachte vogels?

Nee, er zijn ook in het wild geboren vogels. Deel is dus geringd en gezenderd en een deel niet.
Laatste deel zijn zeer welkom in ons land.  :-*

Justin Jansen

Citaat van: Cygnus op januari 09, 2010, 23:55:45 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 09, 2010, 23:20:58 PM
D'r zijn toch geen wilde Grote Trappen meer in Duitsland? Zijn toch allemaal met de hand groot gebrachte vogels? Of snap ik het niet meer.....

De Grote Trap kwam tot vrij recent in meerdere gebieden in o.a. de Duitse deelstaat Brandenburg voor. Op een gegeven moment kwamen de vogels nog maar in enkele gebieden voor. Daar zijn toen kunstgrepen toegepast, zoals het omheinen van gebieden om predatie tegen te gaan en het aanvullen van de populatie met jongen uit de broedmachine (van ter plaatste verzamelde legsels). Die jongen zijn allemaal geringd. Van de huidige groep van circa 120 vogels is de helft geringd. De niet geringde vogels zijn dus of wilde vogels of nakomelingen van uitgezette jongen. Hoe groot het aandeel echt wilde vogels hiervan is is moeilijk te zeggen, maar dit zal vermoedeljk niet meer dan 10% zijn. Ze zijn dus nooit verdwenen geweest in Duitsland. Men probeert nu met kunst- en vliegwerk een populatie in stand te houden op plaatsen waar ze altijd gezeten hebben. Ik heb begin jaren negentig ook op andere plaatsen in Brandenburg nog Grote Trappen gezien, daar zijn ze nu helaas verdwenen.

Dank Trinus, is helder.
Hier nog zo'n voorbeeld van een vogel enkele jaren terug ook uit Duitsland; http://waarneming.nl/waarneming/view/352948
M.v.g., Justin Jansen


Cygnus

Citaat van: steenl op januari 10, 2010, 00:19:46 AM
Nee, er zijn ook in het wild geboren vogels. Deel is dus geringd en gezenderd en een deel niet.
Laatste deel zijn zeer welkom in ons land.  :-*
Zonder de hiervoor door mij beschreven kunstgrepen zou de Grote Trap in Brandenburg (en dus in Duitsland) al verdwenen zijn. Je kunt dus ook stellen dat de huidige populatie van 120 vogels, geringd of ongeringd, het resultaat is van sterke menselijke beinvloeding. Er is dus wat dat betreft geen verschil tussen geringde of ongeringde exemplaren. Alle exemplaren maken nu feitelijk deel uit van een kunstmatig in stand gehouden populatie. Het dragen van (g)een ring is dus erg betrekkelijk. Dat een vogel in het wild geboren is (en dus geen ring draagt) maakt de vogel nog niet (echt) wild.
De laatste echte invasie van Grote Trappen heeft plaatsgevonden in de winter 1978/79. Dat heeft toen tot een halvering van het aantal vogels in de duitse broedgebieden geleidt in het voorjaar van 1979. Dergelijke verplaatsingen gaan dus gepaard met grote verliezen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gert Veurink

ha ik zie al weer een nieuwe escapediscussie... maar hiervan zie ik de uitkomst nog niet direct, jullie wel?

menselijke beïnvloeding lijkt me onvoldoende om er esc. van te maken. Vogelhuisjes zijn ook menselijke beinvloeding.
Ze kunnen toch zelf op trek vanuit een oorspronkelijk gebied? Hekken dienen er toe ze te beschermen tegen predatie, wat is het verschil met de veeroosters op de veluwe? zijn de zwijnen dan opeens ook niet wild meer? Enig idee wat de CDNA zal doen als er een al dan niet geringde grote trap hier komt? Dus zeg maar deze http://waarneming.nl/waarneming/view/352948 maar dan vóór de vangst?
groet!
Gert Veurink



Stijn E.

Tsja, lastige zaak... Maar vogelhuisjes, daar hebben vogels nog de 'gebruikskeuze' toe, als ze geen vogelhuisjes willen gebruiken, doen ze dat niet. Maar met het handmatig grootbrengen van jongen kan dat niet, die jongen zijn er gewoon...

Maar de 'nieuwe' jongen, of je die dan wild moet noemen of niet...
Ik vind dan eerlijk gezegd van niet, die beesten zaten voor mijn gevoel in een soort van grote 'openluchtdierentuin'.

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
[...]
Ze kunnen toch zelf op trek vanuit een oorspronkelijk gebied?
[...]

Tsja, dat is dan weer waar, en uiteindelijk lopen ze weer hetzelfde gevaar als andere trekvogels...

Misschien zou je kunnen zeggen dat er 3 groepen zijn...
1. Oorsprokelijke vogels en handmatig grootgebrachte jongen (Niet wild)
2. Door vogels grootgebrachte jongen (Niet wild)
3. Door nieuwe (ongeringde) vogels grootgebrachte jongen (Wild)

Maar of het zo logisch is om daar (min of meer) zelf 'regels' voor gaan te bedenken (die overigens wel een achtergrond hebben, desbetreffende 'Fertile Offsprings' (Vruchtbare Nakomelingen)) is ook zo wat...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Guus Peterse

Wat is het verschil met onze ooievaars?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

#10
Citaat van: guusp op januari 10, 2010, 10:49:48 AM
Wat is het verschil met onze ooievaars?
niks, behalve dat daarbij volgens mij inmiddels weer natuurlijke uitwisseling is met de overige populaties.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Overigens geeft de vlucht van die trappen wel aan dat de winter nu echt serieus is!

Het wordt nu echt spannend, ook zullen bepaalde soorten waarschijnlijk flinke klappen krijgen. Ik zie bijvoorbeeld al dagen geen groene spechten meer, terwijl die hier toch niet zeldzaam was. De laatste wakken vriezen bij ons nu dicht. Ganzen en eenden duiken op op plekken waar ik ze nog nooit eerder in dit soort aantallen zag, het duin schijnt vol te zitten met roerdompen, ...

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Het duin zal langzamerhand wel vol liggen met dode roerdompen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op januari 10, 2010, 11:08:53 AM
Het duin zal langzamerhand wel vol liggen met dode roerdompen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Nog niet, maar ze worden wel wanhopig. Je ziet ze nu ook op veldjes lopen, door bomen kruipen, weg van het water.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dylan

Waterral kunnen toevoegen als tuinsoort :-) sloot met wak naast het huis
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Calidris Alba

Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 11:06:33 AMOverigens geeft de vlucht van die trappen wel aan dat de winter nu echt serieus is! Het wordt nu echt spannend, ook zullen bepaalde soorten waarschijnlijk flinke klappen krijgen. Ik zie bijvoorbeeld al dagen geen groene spechten meer, terwijl die hier toch niet zeldzaam was. De laatste wakken vriezen bij ons nu dicht. Ganzen en eenden duiken op op plekken waar ik ze nog nooit eerder in dit soort aantallen zag, het duin schijnt vol te zitten met roerdompen, ...

In Scandinavië zijn er nu een heleboel Kramsvogels en Koperwieken. Normaal overwinteren de Scandinavische vogels in West-Europa, deze die nu in Scandinavië zijn komen waarschijnlijk uit Rusland of nog oostelijker.. Misschien brengt dat nog wat leuke lijsters mee.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Cygnus

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
ha ik zie al weer een nieuwe escapediscussie... maar hiervan zie ik de uitkomst nog niet direct, jullie wel?
In vergelijking met andere escapediscussies is het hier vrij duidelijk "hoe het zit". Het is dus een kwestie van wat men afspreekt.

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
Ze kunnen toch zelf op trek vanuit een oorspronkelijk gebied?
Als je bedoelt dat ze vanuit een ander oorspronkelijk gebied nog naar Nederland kunnen komen, dan denk ik dat die kans nihil is. De andere dichtsbijzijnde gebieden zijn Hongarije (vermoedelijk tussen 1000 en 1200 vogels) of Oostenrijk (vermoedelijk tussen 50 en 75 vogels). Vanuit Oostenrijk en Hongarije zijn geen trekbewegingen in NW richting vastgesteld, dus de kans dat vanuit die gebieden vogels naar Nederland komen is verwaarloosbaar. Ook daar worden ze trouwens op vergelijkbare wijze "geholpen" als in Brandenburg. Alleen in Hongarije is een groter deel nog als echt wild te beschouwen.

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
Hekken dienen er toe ze te beschermen tegen predatie, wat is het verschil met de veeroosters op de veluwe? zijn de zwijnen dan opeens ook niet wild meer?
Volgens mij zijn de Wilde Zwijnen op de Veluwe inderdaad niet als wild te beschouwen, ze zitten namelijk "opgesloten". Maar dat is een andere discussie.

Citaat van: guusp op januari 10, 2010, 10:49:48 AM
Wat is het verschil met onze ooievaars?
Bij de Grote Trappen heb je nog het gevoel dat men poogt een populatie wilde vogels te helpen. Dat kun je volgens mij van de Ooievaars niet zeggen, daar is een populatie van nepvogels ontstaan. Circa de helft van de vogels overwintert in Nederland oftewel gedraagt zich afwijkend. In die zin is het Ooievaar-project in mijn optiek grotendeels mislukt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

JohanvantBosch

Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 11:10:39 AM
Citaat van: HPM op januari 10, 2010, 11:08:53 AM
Het duin zal langzamerhand wel vol liggen met dode roerdompen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Nog niet, maar ze worden wel wanhopig. Je ziet ze nu ook op veldjes lopen, door bomen kruipen, weg van het water.
Ik heb me gisteren laten vertellen dat Roerdompen vaak zo'n vorstperiode als deze nog wel overleven (mbv vetreserves en muizen etc?), maar als er dan in februari nog een keer vorst overheen komt, dat het dan gebeurd is. Maar weet niet van de hoed en de rand...

laatvlieger

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 12:30:06 PM
Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 11:10:39 AM
Citaat van: HPM op januari 10, 2010, 11:08:53 AM
Het duin zal langzamerhand wel vol liggen met dode roerdompen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Nog niet, maar ze worden wel wanhopig. Je ziet ze nu ook op veldjes lopen, door bomen kruipen, weg van het water.
Ik heb me gisteren laten vertellen dat Roerdompen vaak zo'n vorstperiode als deze nog wel overleven (mbv vetreserves en muizen etc?), maar als er dan in februari nog een keer vorst overheen komt, dat het dan gebeurd is. Maar weet niet van de hoed en de rand...

Waar ik me gister over zat te verbazen is dat je in dit soort winters, flinke aantallen roerdompen kunt zien. Er valt aan te nemen dat die van misschien best wel ver oostwaards komen. waarschijnlijk gevlucht voor barre winterse omstandigheden. Wat nu zo gek is, is dat ze vervolgens niet verder trekken, maar hier dood neervallen. Zouden ze hier aan het einde van hun reserves zitten? Je zou toch zeggen, dat ze dan ook nog wel even de oversteek naar Engeland of wat verder naar het zuiden zouden moeten kunnen vliegen...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

CDNA handboek zegt het volgende;

Bij 'Wilde status' zal het geval op de Nederlandse Lijst worden geplaatst. Bij 'Wilde status uitgesloten'
zal een geval gearchiveerd worden en genoemd in de appendix van het eerstvolgende jaarverslag.
Bij soorten waar sprake is van herintroductie elders in het West-Palearctische gebied (bijvoorbeeld
Vale Gier Gyps fulvus en Lammergier Gypaetus barbatus) zijn alleen gevallen aanvaardbaar als
bewezen of aannemelijk is dat het exemplaar dat in Nederland is vastgesteld in het wild is uitgebroed.
Exemplaren die niet in het wild zijn uitgebroed (als zodanig herkenbaar aan bijvoorbeeld de cijfer-
en/of lettercodes op kleurringen of het patroon van gebleekte staart- en/of slagpennen) worden niet
aanvaard maar wel vermeld in het jaarverslag (bij 'afgewezen gevallen').
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Ik hoor overigens niemand moeilijk doen over Raven in Nederland...  ;D

laatvlieger

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 12:37:38 PM
Ik hoor overigens niemand moeilijk doen over Raven in Nederland...  ;D
"zijn alleen gevallen aanvaardbaar als
bewezen of aannemelijk is dat het exemplaar dat in Nederland is vastgesteld in het wild is uitgebroed."
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Calidris Alba op januari 10, 2010, 11:27:05 AM
Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 11:06:33 AMOverigens geeft de vlucht van die trappen wel aan dat de winter nu echt serieus is! Het wordt nu echt spannend, ook zullen bepaalde soorten waarschijnlijk flinke klappen krijgen. Ik zie bijvoorbeeld al dagen geen groene spechten meer, terwijl die hier toch niet zeldzaam was. De laatste wakken vriezen bij ons nu dicht. Ganzen en eenden duiken op op plekken waar ik ze nog nooit eerder in dit soort aantallen zag, het duin schijnt vol te zitten met roerdompen, ...

In Scandinavië zijn er nu een heleboel Kramsvogels en Koperwieken. Normaal overwinteren de Scandinavische vogels in West-Europa, deze die nu in Scandinavië zijn komen waarschijnlijk uit Rusland of nog oostelijker.. Misschien brengt dat nog wat leuke lijsters mee.

Waar heb je trouwens deze info vandaan? Vind ik wel interessant namelijk!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: Cygnus op januari 10, 2010, 12:17:07 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
ha ik zie al weer een nieuwe escapediscussie... maar hiervan zie ik de uitkomst nog niet direct, jullie wel?
In vergelijking met andere escapediscussies is het hier vrij duidelijk "hoe het zit". Het is dus een kwestie van wat men afspreekt.

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
Ze kunnen toch zelf op trek vanuit een oorspronkelijk gebied?
Als je bedoelt dat ze vanuit een ander oorspronkelijk gebied nog naar Nederland kunnen komen, dan denk ik dat die kans nihil is. De andere dichtsbijzijnde gebieden zijn Hongarije (vermoedelijk tussen 1000 en 1200 vogels) of Oostenrijk (vermoedelijk tussen 50 en 75 vogels). Vanuit Oostenrijk en Hongarije zijn geen trekbewegingen in NW richting vastgesteld, dus de kans dat vanuit die gebieden vogels naar Nederland komen is verwaarloosbaar. Ook daar worden ze trouwens op vergelijkbare wijze "geholpen" als in Brandenburg. Alleen in Hongarije is een groter deel nog als echt wild te beschouwen.

Citaat van: Gert Veurink op januari 10, 2010, 10:14:44 AM
Hekken dienen er toe ze te beschermen tegen predatie, wat is het verschil met de veeroosters op de veluwe? zijn de zwijnen dan opeens ook niet wild meer?
Volgens mij zijn de Wilde Zwijnen op de Veluwe inderdaad niet als wild te beschouwen, ze zitten namelijk "opgesloten". Maar dat is een andere discussie.

Citaat van: guusp op januari 10, 2010, 10:49:48 AM
Wat is het verschil met onze ooievaars?
Bij de Grote Trappen heb je nog het gevoel dat men poogt een populatie wilde vogels te helpen. Dat kun je volgens mij van de Ooievaars niet zeggen, daar is een populatie van nepvogels ontstaan. Circa de helft van de vogels overwintert in Nederland oftewel gedraagt zich afwijkend. In die zin is het Ooievaar-project in mijn optiek grotendeels mislukt.

Trinus, weet jij misschien of er nog populaties verder oostelijk zitten? En zouden die ons theoretisch  eventueel kunnen bereiken?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Justin Jansen

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 12:37:38 PM
Ik hoor overigens niemand moeilijk doen over Raven in Nederland...  ;D
Wordt weer een andere discussie Johan. Maar ik geloof niet in wilde Raaf in Nederland....
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op januari 10, 2010, 13:17:20 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 12:37:38 PM
Ik hoor overigens niemand moeilijk doen over Raven in Nederland...  ;D
Wordt weer een andere discussie Johan. Maar ik geloof niet in wilde Raaf in Nederland....
Is niet mijn bedoeling om die discussie op te rakelen, hoor. Wilde alleen even de vergelijking trekken met een soort die in Nl is geherintroduceerd anders dan de ooievaar.
Terug naar te Trappen... ;D

Cygnus

Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 13:07:28 PM
Trinus, weet jij misschien of er nog populaties verder oostelijk zitten? En zouden die ons theoretisch  eventueel kunnen bereiken?

Verder oostelijk dan Duitsland, Oostenrijk en Hongarije is de dichtsbijzijnde plek met voorkomens de zuidelijke Oekraine en zuidelijk Rusland. Voor Roemenie en Bulgarije wordt opgegeven dat de vogel daar nagenoeg uitgestorven is. In Handbuch der Vögel der Sowjetunion wordt voor de populaties die broeden in het zuiden van Rusland en de Oekraine vermeld dat die in Turkije en Iran overwinteren. Het lijkt mij dus uiterst onwaarschijnlijk dat vogels van die populaties in West-Europa kunnen opduiken.
Tot slot nog even een link met actueel verspreidingskaartje van de Grote Trap: http://www.iucnredlist.org/apps/redlist/details/143746/0/rangemap
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Calidris Alba

Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 12:59:58 PM
Citaat van: Calidris Alba op januari 10, 2010, 11:27:05 AM
Citaat van: laatvlieger op januari 10, 2010, 11:06:33 AMOverigens geeft de vlucht van die trappen wel aan dat de winter nu echt serieus is! Het wordt nu echt spannend, ook zullen bepaalde soorten waarschijnlijk flinke klappen krijgen. Ik zie bijvoorbeeld al dagen geen groene spechten meer, terwijl die hier toch niet zeldzaam was. De laatste wakken vriezen bij ons nu dicht. Ganzen en eenden duiken op op plekken waar ik ze nog nooit eerder in dit soort aantallen zag, het duin schijnt vol te zitten met roerdompen, ...
In Scandinavië zijn er nu een heleboel Kramsvogels en Koperwieken. Normaal overwinteren de Scandinavische vogels in West-Europa, deze die nu in Scandinavië zijn komen waarschijnlijk uit Rusland of nog oostelijker.. Misschien brengt dat nog wat leuke lijsters mee.
Waar heb je trouwens deze info vandaan? Vind ik wel interessant namelijk!

Een Zweed op Birdforum vertelde dit.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Thijs Fijen

Die populatie is dan toch zo ongeveer het zelfde als de Korhoenpopulatie? (geloof persoonlijk namelijk niet dat er niet bijgezet wordt)
Thijs Fijen

dupont

Ik vind een ongeringde Grote Trap niet veel anders dan een ongeringde Raaf of Ooievaar. Afijn. Ik vraag mij af waarom een Grote Trap uit een andere populatie dan Brandenburg hier niet verzeild zou kunnen raken. Natuurlijk is die kans (erg) klein, maar een Kroonboszanger komt ook in Katwijk terecht, een Roodoogvireo in Westkappele (etc.) en een Baltimoretroepiaal in Oudorp. Duitsland had afgelopen week een Kleine Trap, België een aantal jaren geleden een (oostelijke?) Kraagtrap. Persoonlijk denk ik dat als vogels op drift raken (zeker door extreme weersomstandigheden) er erg veel mogelijk is.
Ik vind het wel dubbel om te hopen op een Grote Trap, nu wetend welke grote invloed deze weersomstandigheden hebben op de populatieomvang. Dan vlieg ik liever naar de Extremadura voor deze prachtige lifer (incl. Monniksgier). Maar ja, dat is CO2-technisch weer lastig...  ::)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd