Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

#420
Citaat van: Max Berlijn op januari 05, 2011, 20:03:02 PM
Maar als ze beide kloppen moeten er toch twee vogels in het spel zijn? of begrijp ik het verkeerd.

Groet Max

Als de waarneming uit Belgisch Limburg klopt, wel.
De Nederlandse vogel die laatst op 25 december in Zeeland gezien is en dan wellicht die vogel op 26 december in Heusden, bij Gent en vanaf 27 tot 30 december bij Denderbelle. En dan de Belgisch-Limburgse vogel op 28 december.


Citaat van: Rikstar op januari 05, 2011, 19:39:20 PM
bron?

Citaat van: jelle vdb op januari 05, 2011, 13:57:58 PM
Ook de waarneming in Heusden bij Gent blijkt te kloppen trouwens...
De enige bron is uiteraard de waarnemer zelf, maar vandaag werd een beschrijving toegevoegd aan de waarneming die wel lijkt te voldoen (of waaruit toch minstens blijkt dat de waarnemer wist dat het niet om een nijlgans ging).


Citaat van: HPM op januari 05, 2011, 20:25:17 PM
Dat er meer informatie is over de vogels van Heusden en Denderbelle blijkt niet uit de meldingen op Waarneming.nl.
Uiteraard niet, want de laatste waarnemingen gebeurden in België  ;)



mvg
Pieter Vantieghem

caliprobola

En intussen is er contact geweest tussen natuurpunt en de waarnemer van de vogel in Denderbelle en zijn meer foto's toegevoegd op waarnemingen.be van de vogel. Dit trekt duidelijk een streep door de hoax-theorie...


mvg
Pieter Vantieghem

Steven Wytema

Citaat van: caliprobola op januari 06, 2011, 16:08:17 PM
En intussen is er contact geweest tussen natuurpunt en de waarnemer van de vogel in Denderbelle en zijn meer foto's toegevoegd op waarnemingen.be van de vogel. Dit trekt duidelijk een streep door de hoax-theorie...


mvg
Pieter Vantieghem
Waarom verbaast me dat nou helemáál niet...
Zijn er al foto's van de vogel in oost-België?  :angel:


edit: met het verdwijnen van de sneeuw zou die wel weer eens in onze regionen op kunnen duiken....
Steven Wytema


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Inderdaad. Het is nu wel heel onwaarschijnlijk dat die van de 28e dezelfde vogel betrof (als het al niet toch een Nijlgans is geweest).  Daarvoor zou hij dan op een dag de 100 km naar Peer en weer terug moeten zijn gevlogen.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2011, 16:46:00 PM
overtuigend

Onze zuiderburen balen collectief als een stekker. Blijkt dat de vogel van 27 t/m 30 december daar heeft rondgehangen.....

http://waarnemingen.be/soort/photos/257
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

GertJ

Citaat van: caliprobola op januari 06, 2011, 16:08:17 PM
En intussen is er contact geweest tussen natuurpunt en de waarnemer van de vogel in Denderbelle en zijn meer foto's toegevoegd op waarnemingen.be van de vogel. Dit trekt duidelijk een streep door de hoax-theorie...


mvg
Pieter Vantieghem

Ik trek bij deze al mijn insinuaties in...
Groet Gert Jager

Edwin Russer

Citaat van: GertJ op januari 06, 2011, 17:06:11 PM
Citaat van: caliprobola op januari 06, 2011, 16:08:17 PM
En intussen is er contact geweest tussen natuurpunt en de waarnemer van de vogel in Denderbelle en zijn meer foto's toegevoegd op waarnemingen.be van de vogel. Dit trekt duidelijk een streep door de hoax-theorie...


mvg
Pieter Vantieghem

Ik trek bij deze al mijn insinuaties in...

Ik trouwens ook.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

steenl

Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2011, 17:23:49 PM
Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?

Welke andere??
Was er maar één. Rondzwervende trap, dat dan weer wel.

Folkert Jan

Ow ik meende dat meer van die Duitse trappen vertrokken waren
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Citaat van: HansP op januari 04, 2011, 19:48:23 PM
Aan de onderstaande mail te zien, missen ze in Brandenburg nog wat meer vogels. Biedt hoop...
besten Dank für die umfangreichen Informationen. Im   Moment bekommen wir viele Meldungen über Großtrappen und ich versuche das   zu koordinieren. Ich melde mich wieder.
Herzliche Grüße
Birgit
Lezen.. 8)

Rikstar

ik kan geen Duits... wat staat er?? :angel:
Edit: al is zelfs deze zin met mijn gebrekkige duits nog redelijk te lezen..

Citaat van: frankw op januari 06, 2011, 18:54:12 PM
Citaat van: HansP op januari 04, 2011, 19:48:23 PM
Aan de onderstaande mail te zien, missen ze in Brandenburg nog wat meer vogels. Biedt hoop...
besten Dank für die umfangreichen Informationen. Im   Moment bekommen wir viele Meldungen über Großtrappen und ich versuche das   zu koordinieren. Ich melde mich wieder.
Herzliche Grüße
Birgit
Lezen.. 8)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

henkjanvdkolk

Citaat van: Rikstar op januari 06, 2011, 20:50:53 PM
ik kan geen Duits... wat staat er?? :angel:
Edit: al is zelfs deze zin met mijn gebrekkige duits nog redelijk te lezen..

Citaat van: frankw op januari 06, 2011, 18:54:12 PM
Citaat van: HansP op januari 04, 2011, 19:48:23 PM
Aan de onderstaande mail te zien, missen ze in Brandenburg nog wat meer vogels. Biedt hoop...  besten Dank für die umfangreichen Informationen. Im   Moment bekommen wir viele Meldungen über Großtrappen und ich versuche das   zu koordinieren. Ich melde mich wieder.
Herzliche Grüße
Birgit
Lezen.. 8)

Vertaling:
Bedankt voor de vele informatie, op het moment krijgen we veel meldingen van Grote Trappen en ik probeer het te coördineren/de meldingen bij te houden. Ik laat nog van me horen.
Hartelijke Groet
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HansP

Citaat van: Rikstar op januari 06, 2011, 20:50:53 PM
ik kan geen Duits... wat staat er?? :angel:
Edit: al is zelfs deze zin met mijn gebrekkige duits nog redelijk te lezen..

Dat je beter moet zoeken! ;D
Groet,
Hans Pohlmann

caliprobola

Citaat van: Edwin Russer op januari 06, 2011, 17:04:10 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2011, 16:46:00 PM
overtuigend

Onze zuiderburen balen collectief als een stekker. Blijkt dat de vogel van 27 t/m 30 december daar heeft rondgehangen.....

http://waarnemingen.be/soort/photos/257

Gezien ik van 26 tot 30 december in Montpellier verbleef kan ik wel spreken van een geluk bij een ongeluk...  ;)


mvg
Pieter

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Rikstar op januari 06, 2011, 20:50:53 PM
ik kan geen Duits... wat staat er?? :angel:

Ik kan geen Duits of ik ken geen Duits spreken ?  :police:

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Cygnus

Citaat van: steenl op januari 06, 2011, 17:39:31 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2011, 17:23:49 PM
Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?

Welke andere??
Was er maar één. Rondzwervende trap, dat dan weer wel.

Europa is natuurlijk groter dan Nederland. Ook binnen Duitsland zijn westwaartse verplaatsingen geconstateerd, zo werden in ieder geval in Niedersachsen op 2 plaatsen een Grote Trap gemeld (Insel Neuwerk en Hollenstedt).

Er zal in ieder geval 1 Grote Trap minder terugkeren naar het broedgebied, vandaag werd bekend dat in Sachsen-Anhalt een exemplaar werd geschoten door een "jager".
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gert Ottens

Citaat van: Cygnus op januari 07, 2011, 16:27:25 PM
Citaat van: steenl op januari 06, 2011, 17:39:31 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2011, 17:23:49 PM
Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?

Welke andere??
Was er maar één. Rondzwervende trap, dat dan weer wel.

Europa is natuurlijk groter dan Nederland. Ook binnen Duitsland zijn westwaartse verplaatsingen geconstateerd, zo werden in ieder geval in Niedersachsen op 2 plaatsen een Grote Trap gemeld (Insel Neuwerk en Hollenstedt).

Overigens was de vogel van Insel Neuwerk geringd en was een derde vogel in westelijk Duitsland deze winter (Braunschweiger Rieselfelder) voorzien van een zender met antenne. Het lijkt alsof 'wij' in Nederland en Belgie dus i.i.g. een Grote Trap hadden die waarschijnlijk niet in mensenhanden is geweest...!

Gert

Cygnus

Nog even terugkomend op de waarnemingen in Niedersachsen (+ Hamburg), ik heb nog een aantal gevonden. Dit zijn de mij bekende meldingen van de afgelopen 6 weken:

19-12-2010: Braunschweiger Rieselfelder, Landkreis Braunschweig (vogel met antenne en dus ook geringd, bron: www.club300.de);

29-12-2010: Eschede, Landkreis Celle, dood gevonden onder stroomleiding (geringd, bron krantenbericht http://www.cellesche-zeitung.de/website.php/website/story/163794);

31-12-2010: Insel Neuwerk, Stadt Hamburg. Dit eiland hoort bij Hamburg maar ligt in de Noordzee ten NW van Cuxhaven (deze vogel was ook geringd, waargenomen tot en met 2 januari 2011 bron: www.club300.de);

02-01-2011: Hollenstedt, Landkreis Harburg (ten ZW van Hamburg, vliegend, dus niet bekend of deze geringd was, de Neuwerk vogel?, bron www.naturgucker.de);

06-01-2011: Wadelheim, Landkreis Rheine (25 kilometer ten oosten van Oldenzaal!, vogel was verzwakt en is in een opvangcentrum gebracht, ook geringd, bron: http://www.mv-online.de/lokales/kreis_steinfurt/rheine/1474564_ein_aeusserst_seltener_vogel_im_naturzoo.html).

Deze laatste vogel is dus de afgelopen dagen gevonden nabij de Nederlandse grens, goed mogelijk dat er her en der nog wel wat meer vogels rondhangen. Niedersachsen is een groot gebied en vorig jaar ontdekte Peter de Vries nog een pleisterplaats van overwinterende Kraanvogels in het noorden van Niedersachsen, die niet bekend was. Het is dus goed denkbaar dat een minder luidruchtige vogel als een Grote Trap ook gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien.





Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

laatvlieger

Citaat van: Cygnus op januari 07, 2011, 16:27:25 PM
Citaat van: steenl op januari 06, 2011, 17:39:31 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2011, 17:23:49 PM
Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?

Welke andere??
Was er maar één. Rondzwervende trap, dat dan weer wel.

Europa is natuurlijk groter dan Nederland. Ook binnen Duitsland zijn westwaartse verplaatsingen geconstateerd, zo werden in ieder geval in Niedersachsen op 2 plaatsen een Grote Trap gemeld (Insel Neuwerk en Hollenstedt).

Er zal in ieder geval 1 Grote Trap minder terugkeren naar het broedgebied, vandaag werd bekend dat in Sachsen-Anhalt een exemplaar werd geschoten door een "jager".

Ik neem aan dat de Duitsers deze man zijn vergunning hebben afgenomen? ongelofelijk...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

dacht vast dat ie een nijlgans schoot ;D

Timo Roeke

Citaat van: laatvlieger op januari 07, 2011, 19:23:42 PM
Citaat van: Cygnus op januari 07, 2011, 16:27:25 PM
Citaat van: steenl op januari 06, 2011, 17:39:31 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2011, 17:23:49 PM
Wat is er gebeurd met die andere trappen? Zijn die alweer terug in hun broedgebied?

Welke andere??
Was er maar één. Rondzwervende trap, dat dan weer wel.

Europa is natuurlijk groter dan Nederland. Ook binnen Duitsland zijn westwaartse verplaatsingen geconstateerd, zo werden in ieder geval in Niedersachsen op 2 plaatsen een Grote Trap gemeld (Insel Neuwerk en Hollenstedt).

Er zal in ieder geval 1 Grote Trap minder terugkeren naar het broedgebied, vandaag werd bekend dat in Sachsen-Anhalt een exemplaar werd geschoten door een "jager".

Ik neem aan dat de Duitsers deze man zijn vergunning hebben afgenomen? ongelofelijk...
Volgens mij ben je Duitsland redelijk het haasje als je iets schiet wat niet mag. Ik weet wel dat Duitser een ongelooflijk hoge boete krijgen wanneer ze bijvoorbeeld een kraanvogel uit de lucht schieten.

UtrechtsVogelNet

Nou, als je dan het haasje bent, zullen ze dan ook direct op je gaan schieten? Dan kun je beter de sigaar zijn.  ;D

frankw

Of dat nou ze prettig is; daar bijten ze eerst een stuk af en dan steken ze m in de brand, schiet mij dan maar lek!  ;) ;D

dupont

Kielhalen die jager (zonder smiley)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rob Halff

Nu ook een Grote Trap in Polen! Eerste weer sinds 2005...

http://www.clanga.com/gallery/Ptaki%20rzadkie%20i%20nieliczne/dropi16012011gizynmj.jpg

Lijkt ongezenderd en ongeringd maar dat is moeilijk te zien op deze (matige) foto.

Edwin Russer

De/een Grote Trap mogelijk vandaag weer in Belgie waargenomen. Ik las net op Belgian Birds dat tot nu toe tevergeefs is gezocht.

http://waarnemingen.be/waarneming/view/51977852
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

#449
Via Belgian Birds. Gaat het nu dan toch gebeuren voor onze zuiderburen?

Johan Helpers meldt zonet de GROTE TRAP in Denderbelle !


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=28249&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2