Wie kan mij helpen met boomkruiper.

Gestart door fr hofman, januari 09, 2010, 11:27:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

fr hofman

Vanmorgen een boomkruiper in de tuin.
Zijn snavel was zo lang dat ik dacht aan de gewone.
Maar door zijn witte onderbuik en witte oogstreep zou het ook de Taigaboomkruiper kunnen zijn.
Wat denken jullie.
Groet Frans.

j.steenbergen

Determinatie van lichte Boomkruipers is niet zo eenvoudig. Op de foto zijn belangrijke details niet goed te zien. Oogstreep is variabel en geen betrouwbaar kenmerk. Wel lijkt er op de onderbuik een bruine zweem te zien: dat zou dan toch wijzen op een gewone.
Jeroen Steenbergen

Herman van der Klis

Citaat van: fr hofman op januari 09, 2010, 11:27:12 AM
Vanmorgen een boomkruiper in de tuin.
Zijn snavel was zo lang dat ik dacht aan de gewone.
Maar door zijn witte onderbuik en witte oogstreep zou het ook de Taigaboomkruiper kunnen zijn.
Wat denken jullie.
Groet Frans.

Ik denk dat de witte oogstreep en witte borst/buik heel veel te maken heeft met reflectie van zonlicht op de witte wereld , zie ook lichte vetbol. Bakjes en tredes niet goed te zien , wel de erg lange snavel die Taiga toch wel nagenoeg uitsluit.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

fr hofman

#3
We hebben alle foto's nog eens bekeken.
De witte oogstreep en de witte onderbuik blijft.
De zon schijnt niet dus van reflectie kan geen sprake zijn. Het sneeuwt.
Ik heb hem ook weer terug gezien en hij heeft echt een geheel witte onderbuik zonder bruine zweem.
Maar wel een lange snavel.
Die twee dingen spreken elkaar tegen.
Kan het een gewone zijn in een heel lichte vorm ?
Frans.

joostheeremans

Iets anders dan de determinatie... boomkruiper op vetbol? Hoewel ik ze hier dagelijks zie, heb ik er nog nooit 1 op de vetbol gehad, heb je deze daar vaker?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

fr hofman

Hoi Joost,
dit is voor mij ook de eerste keer op een vetbol.
Hij is vandaag al drie keer terug geweest op de zelfde bol.
Laatste keer alweer een half uur geleden.
Nog een foto.
Groet frans.

joostheeremans

leuke soort voor de vetbol, hebben anderen hier weleens boomkruiper op de vetbol?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jos Welbedacht

De zichtbare kenmerken passen m.i. zowel op gewone als op Taigaboomkruiper. De zinvolle Taiga kenmerken zijn echter niet zichtbaar op deze foto's. Wat mij betreft genoeg reden om uit te gaan van een gewone Boomkruiper, want die zijn veel algemener.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankw

sinds 1-2 weken komt er bij mij in de tuin ook dagelijks eentje. Deze foerageerde eerst een paar dagen op de grond, vervolgens probeerde 'ie achterwaarts/ondersteboven van een vetbol te eten (de bol hing zo'n 7cm van de stam) en tegenwoordig hangt 'ie er ook aan. Dit zijn overigens wel vetbollen in een soort houder.. Dus ja bij mij ook. 8)

Weia

Citaat van: fr hofman op januari 09, 2010, 12:40:57 PMHoi Joost,dit is voor mij ook de eerste keer op een vetbol.Hij is vandaag al drie keer terug geweest op de zelfde bol.Laatste keer alweer een half uur geleden.Nog een foto.Groet frans.
Oogstreep en trappetje lijken mij eerder gewone.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Geen enkel hier genoemd kenmerk is diagnostisch voor geen van beide soorten, zelfs is het zo dat enig bruin op de benedenflank/onderstaartdekveren Taiga- of Kortsnavel niet uitsluit: bij Kortsnavels is het zelfs normaal dat ze wat kleur hebben in die regionen. Verder is het erg lastig om te zien dat er absoluut géén bruine zweem op die plaats aanwezig is: dat lijkt soms wel maar .........
Weia zal ongetwijfeld het fotootje wat uitvergroot hebben want anders kan ze het trappetje (ook) niet beoordelen lijkt me zo. Als dat klopt voor Boomkruiper geloof ik dat onmiddellijk....(want dat lijkt het mij ook te zijn).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

fr hofman

Ik heb hem inmiddels ingevoerd als boomkruiper.
Bedankt voor de reakties.
Frans.