bijvoeren ja of nee?

Gestart door Ronald van Harxen, januari 09, 2010, 09:47:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ronald van Harxen

Nu de sneeuwbedekking op veel plaatsen in het land langer aanhoudt dan we laatste jaren gewend zijn, dringt zich de vraag op: voeren we bij of laten we natuur zijn gang gaan. De meningen hierover zullen vast verdeeld zijn. Een uitstekend onderwerp voor dit forum lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Zelf sta ik op het standpunt de natuur zijn gang te laten gaan. Wel kan ik me voorstellen dat er in kwetsbare populaties (bijvoorbeeld in het noorden van het land of elders) bijgevoerd wordt. In ons gebied in de Zuidoost Achterhoek, waar we de populatie schatten op zo'n 400 broedparen, lijkt het me niet nodig en trouwens ook onbegonnen werk. Eerlijk gezegd, ben ik als onderzoeker, ook geinteresseerd in wat het effect is op mijn eigen telgebied in Meddo en Huppel. Dit is de eerste winter met langdurige sneeuwbedekking en het het bied een uitgelezen kans een eventuele teruggang en herstel te monitoren.
Uiteraard heb ik alle begrip voor de individuele kasteigenaar die 'zijn' of 'haar' uilen bijvoert om er zeker van te zijn dat ze de winter overleven. Op populatieniveau lijkt het me echter niet nodig.

Ronald van Harxen, STONE

Ingrid Sloot

Interessant onderwerp, en uitermate actueel! Ik kan me vinden in het standpunt van Ronald, maar ben ook erg benieuwd naar het standpunt van anderen.
En als je dan besluit tot bijvoeren: hoe doe je dat dan?
Ingrid Sloot
STONE
www.steenuil.nl

Ronald van Harxen

Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat ik niet gezien heb dat het onderwerp al eerder aangekaart was door Peter en dat er ook al op gereageerd is door Peter Beersma en Fred. Een nieuw topic starten had dus niet gehoeven, maar goed om zo uit te wisselen!
Ronald van Harxen, STONE

Joep van de Laar

Zeker, een heikele kwestie. De vraag 'bijvoeren of niet' zal de komende tijd nog wel indringender op tafel liggen. Zoals Beersma aangeeft blijken dode beesten vaak nog een aardige vetreserve. Dat sluit aan bij de bevindingen van de Duitse onderzoeker Exo (meen ik) die stelt dat de Steenuil zo'n 2 à 3 weken zonder voedsel wel zou weten te overleven. In principe zou ik in navolging van Ronald zeggen: laat de natuur zijn gang gaan. Extra sterfte wordt in goede gebieden als de Achterhoek wel opgevangen in de jaren erna. Dat bleek ook in een ander goed su-gebied: de Betuwe. Na de lange en sneeuwrijke winter waren in het seizoen er na vele territoria niet bezet; in de jaren erna volgde herstel. In meer marginale gebieden kan grote wintersterfte wellicht de laatste tik zijn....
Joep van de Laar SteenuilenOverleg Nederland (STONE)

Peter Boelee

Hier in Zeeland ligt nog niet zoveel sneeuw. Ik zeg: nog niet, want het sneeuwt hier momenteel weer. Ik denk dat de Steenuilen hier nog wel voldoende aan muizen kunnen komen. Ik ben ook nooit zo'n voorstander geweest van bijvoeren in de natuur, maar als bepaalde soorten zeldzaam zijn, is het toch een ander verhaal. En we zijn het hele jaar al onnatuurlijk bezig door kasten te plaatsen.
Ik ben het met Ronald eens, dat je eerder zou kunnen besluiten om te gaan bijvoeren in gebieden waar maar weinig Steenuilen zitten. Want als ze daar helemaal uitsterven, kan het jaren duren voor ze er weer terug zijn.
Ik kreeg gisteren van Johan de Jong bericht dat er in het noorden veel jonge kerkuilen dood gevonden worden. Maar ik weet niet of het dan gaat om jongen die pas eind 2009 geboren zijn? Veel kerkuilen zijn pas laat gaan broeden en ik kan me voorstellen dat die jongen nog geen enkele vet reserve hebben kunnen opbouwen? Ik gun ieder zijn Elfstedentocht, maar wat de dieren betreft mag het snel weer warmer worden.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Familie Beersma

Met instemming de genuanceerde reacties gelezen. Natuurlijk is nietbijvoeren tegen de Duitse grens waar voldoende Steenuilen zitten, een mooie gelegenheid om te zien of een daljaar zich nog herstelt na een paar jaar. Wij zitten meer naar het westen en hebben door diverse, deels onbekende oorzaken minder goede broedresultaten. Veel ondervoeding bij de pullen, die dan te vroeg het nest verlaten, gaapwormen meer kans krijgen en als ze nog aan het vliegen komen op de wegen gaan bijschooieren. Dus we worden zuinig op wat er nog het adulte stadium bereikt.

Kort door de bocht - ik zou op dit moment helemaal niet denken aan bijvoeren als ik maar kon garanderen dat er het hele jaar door 's avonds en 's nachts geen voedselconcurenten(onze huiskatten) van de Steenuil in het buitengebied los rondliepen. Die paar steenmarters of hermelijntjes is denk ik niet het probleem, maar het grote aantal kattensporen in de sneeuw laat zien wie alleen al het voedselzoeken van m.n. de uitgevlogen jonge Steenuilen hindert. Of dit ooit zal veranderen ? ? (Eigen observaties in de zomer van 2008)
Peter Beersma
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Peter Boelee

Bericht van Fred van Vemden, stond nog in andere topic...
Beste mensen,
Het is hier in Zuidwest-Drenthe al lange tijd barwinterweer met veel sneeuw (met een korte dooiperiode tussen kerst ennieuwjaar). Wij zijn al bezig met bijvoeren, want we willen niet graagdat de stand volledig instort, zoals na 1979. Toen raakten we in 1winter 6 paren in mijn omgeving (Uffelte) kwijt en er is sindsdien geenpaar meer aanwezig. Als je dus kleine, afgelegen populaties hebt, zouik er alles aan doen om die te ondersteunen. Ben je die kwijt dan danheb je een grote kans dat je jaren nadien nog geen paar terugkrijgt.Als je een wijdverspreide populatie hebt, zoals in de Achterhoek, danworden opengevallen plaatsen zo weer ingenomen, want van alle kantenklinkt de roep van de uil. Is de roep weg, dan keren uilen ookniet/nauwelijks weer terug. Wij hebben gebiedjes met 1 of 2 paren endie zijn zeer kwetsbaar.
Onze uilen hebben al heel wat kuikensverorberd. We geven 2 kuikens per uil en keren na ca. 5 dagen terug. Wewerken in 4 groepen. Vandaag ook weer 2 routes afgewerkt: ca. 12 kastenper route waarin we uilen verwachten en dan ben je in ca. 3 uur klaar.
Maandaggaan we met een lange antennestok langs een aantal kerkuilenkasten. Wehebben er een spijker op gefabriceerd, zodat we kuikens via hetinvlieggat in de kast kunnen laten vallen. Ik vrees voor een fikseaderlating van de stand als ik nu naar buiten kijk en dat doet me welpijn als je bedenkt hoeveel tijd en moeite het heeft gekost die op eenredelijk peil te krijgen.
Allemaal veel succes
Fred v. Vemden
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Trees Dik


Heb begrepen dat er in het Noorden in eerste instantie, bakjes met graan in de schuur zou kunnen worden neergezet, waar de muizen op af komen. ?

Trees Dik.
Stone / AvifaunaGroningen / Ransuil

Anita van Dooren, IVN, steenuilenwerkgroep

Een ideaal territorium moet onder alle omstandigheden een goed leefgebied zijn voor de steenuil. Maar ondanks dat veel erfbewoners erg hun best doen om het biotoop te verbeteren, zijn er voor de steenuil nog niet veel èchte ideale plaatsen. Bijvoeren is, in uitzonderlijke omstandigheden zoals nu met de aanhoudende sneeuwlaag, niet overbodig denken wij. De een is hier wat stelliger in dan de ander. Het is best een dilema Als we in het buitengebied zijn zien we momenteel weinig mogelijkheden voor de steenuil om aan voedsel te komen, op een enkele open schuur na. De geijkte rommelhoekjes zijn bedolven onder een dikke pak sneeuw, hier valt weinig te halen. Aan erfbewoners is het verhaal van de zwakke broeders die als eerste afvallen niet zo makkelijk te verkopen. Zeker omdat mensen over het hele jaar genomen hun best doen om de steenuil te behouden, dat is natuurlijk wat wij ook willen.

meijners

In Zuidoost Friesland hebben we wel besloten om bij te voeren, gezien het kleine aantal. We zijn in december al begonnen
met vleesresten, en nu met eendagskuikens. Op 1 plek waar ze normaal ergens onder de pannen broeden worden de kuikens niet opgemerkt. Bij de kasten lukt het wel.
Groet George Meijners.
George Meijners, lid van natuurvereniging Noordwesthoek, regiocoordinator steenuil friesland, lid werkgroep kerkuilen, werkzaam bij Landschapsbeheer Friesland

Inge van der Wulp

Citaat van: Trees Dik op januari 09, 2010, 21:30:54 PMHeb begrepen dat er in het Noorden in eerste instantie, bakjes met graan in de schuur zou kunnen worden neergezet, waar de muizen op af komen. ?

Wij zij bezig met onze winter schoonmaak en controle en adviseren de eigenaren van de erven waar we uilen hebben dit te doen. Wij hebben hier erg weinig broedparen Steenuilen en proberen daar zuinig op te zijn. Letterlijk bijvoeren met levende of dode muizen gaan we hier niet doen. Dat is iets te veel ingrijpen in de natuur.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Frank Peters van Ties

Hoi medeuilers,
ik heb over het onderwerp eendagskuikens voeren aan uilen een reactie gekregen van 1 van onze VWG leden. Hij is overigens beheerder van een vogelasiel.
Hij zegt dat de eieren voordat ze uitkomen besproeid worden met antibiotica. Net voordat het kuiken uit het ei komt trekt de dooier in het kuiken, daar kan het beestje de eerste dag op leven. Hij adviseert om de dooier uit het kuikentje te halen voordat je het voert aan de uilen.
Misschien heeft iemand contact met Arnold vd Burg( ik denk Peter en Wies Beersma?), hij zal hier ongetwijfeld wat over kunnen vertellen.

groeten, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Familie Beersma

Ronald, jouw standpunt is een goede, maar er zijn er meer.
Wij zijn juist benieuwd naar de conditie en voortbestaan als er zo nodig bijgevoerd wordt totdat ze opgewicht zijn. Arnold van den Burg heeft een formule voor ons gemaakt, waarbij de conditie van jonge uilen verdeeld worden in 3 catogorien: op gewicht, ondervoed en zwaar ondervoed. De laatste 2 groepen worden tijdelijk bijgevoerd als de erfbwoner dat wil doen. Wij zijn juist benieuwd naar de terugmeldingen van levende en dode uiltjes. Bij ons thuis hebben we dit jaar niet bijgevoerd ( territorium zeer achteruit gegaan). 2 zijn er nu dood( vermagering ) . We verwachten dat de derde al dood is, omdat de conditie van dat dier al zeer slecht was. Over een paar jaar kunnen we  over  de hele populatie waarover we onderzoek doen, pas wat van zeggen, omdat we zo weinig terugmeldingen krijgen.Het valt ons wel op dat volgens de SOVON kaart in Zelhem in een kilomerhok een blauw blokje staat en dat in dat gebied vaak bijgevoerd wordt. Verder staat voor ons de wens van de erfbewoner voorop.
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Familie Beersma

Ik heb wel gehoord dat eieren besproeid worden met formaldehyde als ontsmettingsmiddel, van gebruik van andere antibiotica weet ik niets. Ik kan me geen stof voorstellen waarmee ze de eieren vlak voor uitkomen ontsmetten die dan juist de dooier zou besmetten, dus is dit geen reden om de dooier te verwijderen. Het gebruik van formaldehyde is ongevaarlijk (mits uitgereageerd) voor het kuiken en de uilen die ze zouden opeten.
Arnold van den Burg. 
Klopt, normaal ook geen antibiotica nodig (duur) en er wordt om Salmonella kiemen op de eischalen te doden formaldehyde gas uit formaline gebruikt dat weer vervliegt als de kast na korte tijd belucht wordt. Als niet ontsmet wordt dringen de Salmonella's via de open navel de dooier in en vermeerderen zich daar. Kuiken ziek - krijgen een "mestkontje" en gaan dood!  Peter Beersma
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Peter Boelee

Gisteren ben ik weer begonnen met de controle van de kasten hier op de Bevelanden. In twee naast elkaar geplaatste kasten kwam ik in elk een steenuil tegen, één was een geringd vrouwtje dat vorig jaar in dezelfde kast vier jongen had. Beide uiltjes waren niet mager en in de kasten lagen nog resten van muizen. In de weilanden zag ik overal muizenholletjes met platgetrapte paadjes, de muizenstand heeft zich hier dus ook weer hersteld. Ondanks dat we meer sneeuw hebben gehad, dan de meeste mensen zich hier in Zeeland konden herinneren, lag het er nooit in een dikke laag en nooit lang en dus zullen onze uilen deze winter wel hebben overleefd. Hopelijk volgt een goed broedseizoen met veel eieren...
Hoe is de situatie bij jullie?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Geco Visscher

#15
Vanavond voor het eerst dit jaar met geluid wezen inventariseren. Was spannend na zo'n winter, waarin we niet bijgevoerd hebben.
In totaal hebben we 14 lokaties bezocht. Wat ons betreft waren de resultaten, zeker voor een eerste keer, erg goed.
Op 7 plaatsen kregen we reactie. Op twee plaatsen was de reactie zo snel en fel dat het testosteron bijna op het kookpunt was.
Dat geeft de burger in elk geval weer moed !!! :duim: :duim: :duim:
Geco Visscher
VWG De Haeselaar
Echt