Het 'op korte termijn voorspel-spel'

Gestart door Bram Rijksen, januari 08, 2010, 20:28:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Ik weet niet of ik hier ook "gewone" soorten mag voorspellen...? Maar ik heb al het hele najaar het gevoel dat er weer eens leuke aantallen Fraters ons land aan gaan doen. (Wel goed documenteren s.v.p.! )

En aangezien al die Ruigpootbuizerden ook in één klap Scandinavie hebben verlaten, vraag ik me af of er weer een slecht Lemming en Muizenjaar is geweest. Mocht dat het geval zijn, dan zou het ook wel eens zwaar voor de uilen kunnen worden en is er wellicht nog wat spannends op dat vlak te verwachten!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

ik heb juist gehoord dat het een vrij goed lemmingenjaar is geweest...

ArjenDrost †

Citaat van: laatvlieger op oktober 24, 2010, 13:15:11 PM
vraag ik me af of er weer een slecht Lemming en Muizenjaar is geweest.
Ik heb inderdaad ook uit verschillende Scandinavische bronnen vernomen dat het een prima muizen en lemmingjaar is geweest.

JohanvantBosch

#153
Omdat het najaar nog niet voorbij is, moeten we ook nog maar wat blijven voorspellen....
Ik zet maar weer hoog in: een Aziatische Kalander op de Kwade Hoek (Stellendam) tussen nu en het einde van het jaar.
Oh ja... het wordt ook weer eens tijd voor een Provençaalse Grasmus (want die heb ik nog niet), ergens langs de Zeeuwse of Zuidhollandse kust.
Omdat we toch ook nog naar steltlopers moeten blijven kijken, duikt er nog ergens een Steppevorkstaartplevier op, in Noord-Holland denk ik.
Het nieuwe jaar opent met een Geelsnavelduiker.... eindelijke weer eens. Waar? Dat boeit niet....

teunvankessel

Als het zo doorgaat met die noordelijke beesten zit er ook wel een Haakbek aan te komen!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

stefanhageman

Citaat van: teunvankessel op november 07, 2010, 21:12:23 PM
Als het zo doorgaat met die noordelijke beesten zit er ook wel een Haakbek aan te komen!


En aangezien al die Witkopstaartmezen en Koolmezen uit die contreien hoop ik ook nog een Bruinkopmees, Pleskes' Mees of Azuurmees. Taigagaai zal ook wel leuk zijn.  :P


Kans is zeer klein want het zijn voornamelijk standvogels maar zonder dromen kom je nergens.
Stefan Hageman


Alwin van Lubeck

Ik gok op een Bruine Lijster, it surely would make my day!
Mvg,
Alwin van Lubeck

lesley van loo

ik ga mee met Teun en had dit op een andere site pas al voorzichtig bij een foto van een haakbek gezegd:
Citeer
ik ga voorzichtig voorspellen dat er dit jaar eentje (of meer) in Nederland ontdekt gaat worden Rolling Eyes
door Lesley van Loo
Za 06 Nov 2010, 23:04
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Folkert Jan

Ik ga voor witbandkruisbek. Fochteloërveen op kale duinen zou lekker dichtbij zijn.

En ja nu al mogelijk 6 waterspreeuwen in nl. Alles daar nu al dichtgevroren?


Hoorde in het veld dat de noordzee vrij warm is dus dat het hier niet ernstig streng wordt, maar daarentegen dat het in scandinavië extreem koud gaat worden. Kan leuk worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Zo'n beetje alle noordelijke landvogels zijn nu al wel genoemd. Ik verwacht dat er deze winter ook wel een Steenarend in Nederland gezien zal worden. Het liefst bij de OVP of de Veluwe.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

als er een steenarend komt dan is het in Drenthe
maar witbandkruisbek heb ik ook geen problemen mee, ontdek jij hem even folkert jan?
Gijs

Robert V.T

Deze winter een mannetje ijslandse brilduiker, ergens op de zeeuwse of zuidhollandse eilanden en (eindelijk) weer eens een grote trap in limburg of noord-brabant.
Groeten,

Robert van Tiel

GijsB

zolang ze tegelijk komen vind ik het best, heb alleen geen zin om 2 keer naar de andere kant van het land te gaan
maar grote trap verwacht in niet echt, die komen meer uit het oosten, we hebben nu te maken met een stroom vogels uit het noorden
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op november 08, 2010, 18:31:32 PM
zolang ze tegelijk komen vind ik het best, heb alleen geen zin om 2 keer naar de andere kant van het land te gaan
maar grote trap verwacht in niet echt, die komen meer uit het oosten, we hebben nu te maken met een stroom vogels uit het noorden

De Gaaien kwamen waarschijnlijk ook uit het oosten, dus zou best kunnen. Misschien wat later deze winter?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

steenl

Koningseider mag wel weer eens vallen.
Graag voor de 18de  :-X

Folkert Jan

Tja de gaai komt hier toch om andere reden dan die grote trap. Welliswaar voedselgebrek, maar ze eten natuurlijk andere dingen. Als blijkt dat er veel kruisbekken het land binnenstromen dan ga ik zeker zoeken!

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

Citaat van: rnbflavour op november 08, 2010, 20:28:28 PM
... Als blijkt dat er veel kruisbekken het land binnenstromen dan ga ik zeker zoeken!

Als je dat laatste nou eens in omgekeerde volgorde doet, zit je op de goede weg.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Folkert Jan

Citaat van: Adri Clements op november 08, 2010, 22:20:43 PM
Citaat van: rnbflavour op november 08, 2010, 20:28:28 PM
... Als blijkt dat er veel kruisbekken het land binnenstromen dan ga ik zeker zoeken!

Als je dat laatste nou eens in omgekeerde volgorde doet, zit je op de goede weg.

Op DIT moment heb ik andere prioriteiten  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op juli 29, 2010, 21:18:24 PM
Steven, er valt nog een hoop voor jou te leren  ;)

Snap je dan niet dat 2010 het jaar van Pallas' is voor Nederland? Steppehoen hebben we dus al gemist, maar misschien komt er nog een tweede kans en duikt er nog een exemplaar op. Daarna de Reuzenzwartkopmeeuw uit Duitsland (op het Valkenburgse meer tussen Leiden en Katwijk over een weekje of twee). In het najaar twee vangsten van Siberische Sprinkhaanzanger. Eén waar ze altijd gevangen worden en eentje op de ringbaan in Meijendel. Een Witbandzeearend verblijft 3 dagen in de OVP in de strenge winter die nog komen gaat en een Pallas´rietgors duikt op in Katwijk noord 's Gravendijk, het veldje van de dwerggorzen. De laatste keer dat hier nog iets leuks opduikt voordat het definitief wordt volgebouwd.

Nog even opletten  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Steven Wytema

Citaat van: Robert V.T op november 08, 2010, 17:57:47 PM
Deze winter een mannetje ijslandse brilduiker, ergens op de zeeuwse of zuidhollandse eilanden en (eindelijk) weer eens een grote trap in limburg of noord-brabant.
Robert van Tiel zat beduidend beter Wouter.. Noord-Brabant ook nog goed!


Nou hoop ik dat hij met zn voorspellende gaven niet die Ijslandse Brillie op het Valkenburgse Meer bedoelde...
Steven Wytema


Gerben Mensink

Citaat van: Steven Wytema op december 27, 2010, 12:58:12 PM
Citaat van: Robert V.T op november 08, 2010, 17:57:47 PM
........... en (eindelijk) weer eens een grote trap in limburg of noord-brabant.
Robert van Tiel zat beduidend beter Wouter.. Noord-Brabant ook nog goed!

Ik wou dat hij voorspeld had dat die Grote trap tot en met tweede kerstdag zou blijven  ;)
groet,
Gerben Mensink

laatvlieger

Citaat van: Steven Wytema op december 27, 2010, 12:58:12 PM
Citaat van: Robert V.T op november 08, 2010, 17:57:47 PM
Deze winter een mannetje ijslandse brilduiker, ergens op de zeeuwse of zuidhollandse eilanden en (eindelijk) weer eens een grote trap in limburg of noord-brabant.
Robert van Tiel zat beduidend beter Wouter.. Noord-Brabant ook nog goed!


Nou hoop ik dat hij met zn voorspellende gaven niet die Ijslandse Brillie op het Valkenburgse Meer bedoelde...
Ja, maar als ik niet in de zomer al had voorspeld dat het een barre winter zou worden, dan had Robert natuurlijk wel een andere soort eruit gepikt...  ;)
Haha
nee hoor, gefeliciteerd Robert! Ik hoop dat je hem ook gezien hebt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Robert V.T

Citaat van: laatvlieger op december 27, 2010, 14:27:35 PM
Citaat van: Steven Wytema op december 27, 2010, 12:58:12 PM
Citaat van: Robert V.T op november 08, 2010, 17:57:47 PM
Deze winter een mannetje ijslandse brilduiker, ergens op de zeeuwse of zuidhollandse eilanden en (eindelijk) weer eens een grote trap in limburg of noord-brabant.
Robert van Tiel zat beduidend beter Wouter.. Noord-Brabant ook nog goed!


Nou hoop ik dat hij met zn voorspellende gaven niet die Ijslandse Brillie op het Valkenburgse Meer bedoelde...
Ja, maar als ik niet in de zomer al had voorspeld dat het een barre winter zou worden, dan had Robert natuurlijk wel een andere soort eruit gepikt...  ;)
Haha
nee hoor, gefeliciteerd Robert! Ik hoop dat je hem ook gezien hebt?

Nee, helaas niet, ik was in Tanzania :(
Achja, er komt vast nog wel een kans om deze winter een grote trap te zien. ;D
Groeten,

Robert van Tiel

lennartv

Natuurlijk op 1 januari als eerste soort op m'n jaarlijst als troostprijs voor het missen van de grote trap een westelijke kraagtrap. Natuurlijk wordt deze soort zelf ontdekt in de Yerseke moer. De vogel zal waarschijnlijk een 1e winter man zijn en daardoor nog niet al te schuw zodat hij de hele dag blijft zitten en iedereen volop te tijd heeft om hem te bekijken.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

Mijn voorspelling: De grote valk spec van Texel van laatst blijkt de giervalk van holwerd te zijn.

Verder de eerstvolgende CDNA soort wordt......Steenarend
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lennartv

In die laatste soort kan ik me helemaal vinden ;)  Ik hoop dat ie wel even blijft hangen en hij niet al te ver in het noorden des lands zit. (maar over dat laatste zullen de meningen wel verdeeld zijn...)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JohanvantBosch

Citaat van: JohanvantBosch op november 07, 2010, 21:04:49 PM
Het nieuwe jaar opent met een Geelsnavelduiker.... eindelijke weer eens. Waar? Dat boeit niet....

Ik herhaal nog maar eens.... O0

Wouter van der Ham

Citaat van: dralion13 op november 08, 2010, 18:31:32 PM
zolang ze tegelijk komen vind ik het best, heb alleen geen zin om 2 keer naar de andere kant van het land te gaan
maar grote trap verwacht in niet echt, die komen meer uit het oosten, we hebben nu te maken met een stroom vogels uit het noorden

Jij dacht het mooi verkeerd :p
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

steenl

Citaat van: JohanvantBosch op december 29, 2010, 17:42:39 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 07, 2010, 21:04:49 PM
Het nieuwe jaar opent met een Geelsnavelduiker.... eindelijke weer eens. Waar? Dat boeit niet....

Ik herhaal nog maar eens.... O0

En anders een Koningseider!!!! Twitchbaar  :angel:

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers