Het 'op korte termijn voorspel-spel'

Gestart door Bram Rijksen, januari 08, 2010, 20:28:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Nu de winterse omstandigheden toch wel wat serieuze vormen aannemen, is het wellicht leuk om te voorspellen welke échte wintergast waar als eerste opduikt en wanneer.. Ik denk dan aan de stoere soorten die vroeger altijd de boel opleukten als het in Nederland een beetje winterde: Geelsnavelduiker, Stellers Eider, Grote Trap... nou, dat soort beesten.
Wat betreft data en locatie gaat het er vooral wie er het dichtste bijzit, qua soort is toch minimaal wel een 100% match noodzakelijk (dus als er op 14 januari een Kleine Trap wordt ontdekt terwijl een deelnemer voor die datum een Grote had voorspeld heeft-ie natuurlijk gewoon pech).

O ja, als prijs dacht ik aan oneindig veel roem voor de winnaar.

Om te beginnen zeg ik: mannetje Koningseider, 15 januari, Scheveningen (tikje voorspelbaar misschien, maar reken maar dat het druk wordt als ik gelijk krijg..)

Maarten Sluijter

.

JohanvantBosch

Nou... dan ga ik voor de nummer 1 op mijn wenslijst voor dit moment: 15 januari Geelsnavelduiker, IJmuiden

Jos Welbedacht

Nee man, Ross' Meeuw langs Texel, vermoed ik, overmorgen.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

verwacht eigenlijk niks

vorig jaar ook strenge winter en ook niks van dit soort gezien.
ja de sneeuwuil, maar dat heeft weer meer met de lemmingstand te maken toch ipv het weer?


maar een leuke twitch is altijd weer welkom.
begin het wel gezellig te vinden dit jaar @ zeeland en noord holland :D


edit: hoop dat die giervalk echt een giervalk is ;) lekker dicht bij huis
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alwin van Lubeck

Kleine Trap
15 Januari
Finsterwolde

Mag ik winnen?
Mvg,
Alwin van Lubeck

ronald nuiver

Giervalk (witte fase)
Vandaag geclaimed te Finsterwolde zie Lauwersmeer.com

ronald nuiver

Ik ga voor Ivoormeeuw op 11 februari op Schier


Certhia

Harlekijneend, 26 februari IJmuiden.

Dus, dan weet je dat maar vast... 

Groet

Marc

frankneijts

Een fraaie haan Grote Trap zònder tattoos, piercings en/of gettoblasters in de Diepenhoek bij Someren-Eind, ergens begin februari. Ik bel wel.....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Gaxiola

1e w Reuzenzwartkopmeeuw op 17 januari (de dag van de elfstedentocht) op de Rijn bij Arnhem.

gr Ben
Ben Gaxiola

laatvlieger

Ik zat allerlei spannende soorten te bedenken, maar uiteindelijk is Steller's eider de meest aannemelijke. Het wordt een kleine influx, met de eerste op 15 januari tijdens de pelagische Pterodroma tocht. Iedereen die er niet bij was, zal enorm balen. Maar dat zal allemaal goedkomen op 1 februari, als een hele familie opduikt in Den Oever. Ook daarna worden her en der nog vogels gezien.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

P.s. Ook leuk zijn de witkopgorzen op Sibbe op 25 februari.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

lesley van loo

eens met Johan.

Geelsnavelduiker langs de zuidpier van IJmuiden alleen niet op 15 januari maar op 25 januari (maandag dus lekker rustig :-)
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Limosa

Ik ga met Ronald mee voor ivoormeeuw, maar dan al iets eerder en op een ander plek: Westkapelle op 17 januari.
Groeten,

Joachim

Breedbek

Beringmeeuw Eemshaven, daar wordt je stil van he  ;) .
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Mark Zevenbergen

Ach het is aan de overkant ook slecht, dus ik vermoed dat er volgende week 2 Ringsnavelmeeuwen in de haven van Scheveningen rondhangen.....

grts Mark

PS de Forsters Stern wordt helaas alleen langsvliegend gezien  ;D

redmar_woudstra

Ik doe het anders: Selwerderhof, Groningen herbergt namelijk een door mij op 3 februari ontdekte Naumanns Lijster!
groet,
Redmar

Marnix

Grey-bellied Rotgans, 17 januari Texel. Is met Witbuikrotjes meegekomen.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

HJDT

DE soort op mijn "eeuwige wenslijst": Grote Trap. In 1996 zo stom geweest hem niet te doen terwijl ik daar alle gelegenheid toe had (toen vond ik sommige dingen nog wel eens te ver, zoals ook bijvoorbeeld een Stellers Eider in Zeeuw-Vlaanderen..............). Nu hoop ik nog elke dag -en tijdens dit soort winters nog veel vaker- op een herkansing. De datum maakt me niks uit, het zal wel weer in de buurt van Rolde zijn maar laat er inderdaad niks vreemds aan het beest hangen of plakken want dan kom ik er niet voor. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

wumizusume

Witkeelgors, 2e week maart Oostvaardersplassen.....
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

hiskodevries

pimpelmeea morgen in de tuin
ik denk dat ik win
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

Citaat van: Breedbek op januari 08, 2010, 22:16:46 PM
Beringmeeuw Eemshaven, daar wordt je stil van he  ;) .

Ik werd al een beetje stil van Bens' optie tijdens de Elfstedentocht, maar hiervoor rij ik toch met plezier nog wat verder door. 't Is een roteind, maar voor zo'n soort...

Bram Rijksen

Citaat van: hiskodevries op januari 08, 2010, 22:47:04 PM
pimpelmeea morgen in de tuin
ik denk dat ik win

Niet goed; Pimpelmezen zijn altijd stoer, ook zomers. Dus niet typerend voor erbarmelijk winterse omstandigheden. Je bent af en mag niet meer meedoen.

August

Kortbekzeekoet liefst bij Scheveningen maar elke andere plaats zou ik ook niet erg vinden
August van Rijn

August

Citaat van: JohanvantBosch op januari 08, 2010, 20:40:55 PM
Nou... dan ga ik voor de nummer 1 op mijn wenslijst voor dit moment: 15 januari Geelsnavelduiker, IJmuiden
Je woont praktisch bij Scheveningen ;)  is veel beter toch!
August van Rijn

pwolf

op 17 januari is de Rijn volledig toegevroren en vliegt die Reuzenzwartkopmeeuw (een eerste winter trouwens) gewoon door naar de zeedijk van Westkapelle. Binnen een uur na de ontdekking trouwens verjaagd door Wilde Eenden dus ga rustig schaatsen.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jan vH

Een (zelfontdekte) Azuurmees, volgende week ergens in Barneveld.  ;D

Maar met een Pestvogel ben ik ook al tevreden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Is er dit weekend gezien de windrichting nog iets te verwachten uit het NO? Te denken aan leuke vinkachtigen en/of lijsters?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013