Hoi,
Vorige week waren we bij een autowegbrug over het beekje de 'Svogena' en zagen rechts en links van deze witte brug een 80 tal libellen en een enkele juffer in het water drijven. Al deze 80 libellen opgeraapt en bekeken en verzamelt/verwijderd.
De volgende dag weer naar deze stek gegaan en ja hoor opnieuw lagen er een 50 libellen in het water links en rechts van de brug.
Slechts 4 libellen lagen echt onder de brug, de overige 45 of 76 lagen pal op de scheiding tussen licht en de schaduw die de brug werpt op het water.
Heeft iemand een idee waarom binnen 24 uur HONDERDERTIG metaalglanslibellen onder een brug komen te liggen ?
Heeft iemand dit ooit eerder gezien ?
De eerste dag (8 juli 17:45)was ongeveer 8% vrouwtje en 92% man.
Na drogen konden 4 van de 80 nog vliegen. De rest was blijkbaar verdronken.
De volgende dag ook 40 libellen verzameld op de zelfde locatie (9 juli om 12:30 ) was ongeveer 15% vrouw en 85% man.
Na drogen en op warmen konden 14 van de 40 (25%) gewoon vliegen. Vier werden levend uit het water gehaald en 10 waren na een uur drogen in een heet busje weer op krachten gekomen. De laatste liet pas na 5 uur drogen tekenen van leven zien. Het hoge percentage levenden is niet zo vreemd omdat ze maximaal 20 uur in het water gelegen konden hebben.
Onder de brug zijn een 15 tal larvenhuidjes aangetroffen, dat is veel minder dan de 120 exemplaren die over de twee dagen aan het verdrinken waren. Bovendien lijken lang niet alle huidjes afkomstig te zijn van metaalglanslibellen.
Het water onder deze brug stroomde niet, waardoor de libellen veel beter bleven liggen dan bij andere bruggen waarbij de beek de libellen gewoon weg kon voeren.
Zoals de foto laat zien was er een dichte begroeiiing van gele plomp.
De meeste libellen lagen met een hoofd naar beneden en waren niet verwond, gebroken of beschadigd. Omdat na dag 2
Als er inderdaad sprake van verkeersslachtoffers zou zijn dan zouden de libellen meters ver weggeblazen moeten zijn en juist een meter of 10 van het riviertje af, kapot, met gebroken vleugels en afgebroken achterlijf langs de weg aangetroffen moeten zijn..maar nee, ze lagen NOOIT op de oever maar altijd in het water, soms zelfs ondersteboven op hun rug maar in 80% van de gevallen met hun bek naar beneden. Volledig uitgekomen en uitgevouwen intact.
Vragen:a) Heeft iemand eerder zoiets gezien ?
b ) Wanneer drijven er zoveel intacte libellen in het water ? Dezelfde vakantie ook nog tientallen gomphus vleugeltjes bij een steen in het water zien liggen..en dit mysterie werd opgelost door een witte kwikstaart die op deze steen ging zitten..blijkbaar verzaamelde deze vogel al deze libellen.
c) Hypnotiseert de brug deze metaal glanslibellen ? Straalt de brug een bepaald UV licht uit zodat de libellen de brug niet ziet en er tegenop vliegen ?
d) Zijn het slachtoffers van het autoverkeer ?
e) Is er een vlieg of roofspin die vanaf de brug opereert en de libellen verrrast ?
http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=43658-7-2006 15:02
Coordinaten : 55 25.061 26 08.627 Rivier Svogina
Oostelijk van Aukstaitijes NP, Wegnr 102, brug over 'Svogina'
www.uw-organisatie.nl/estland/Waarnemingen Letland Litouwen beta.txt
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=447401
Gisteren was ik bij het vennetje op (in?) Bornia. Daar dreven een hele hoop (tientallen) dode libellen in het water. Zwarte heidelibellen (neem ik aan). Ik vroeg me af hoe die zo dood in het water terechtkomen. Dat ze een keertje doodgaan begrijp ik wel, maar ik zou verwachten dat ze dan stilletjes in een hoekje gaan zitten sterven. Zoeken ze het water op om te sterven of vliegen ze boven het water en is er daar (boven het water) dan iets waardoor ze dan ongewild in het water vallen.