Welk statief?

Gestart door Harm058, januari 07, 2010, 15:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Ik schaf zeer binnenkort de Bynolyt Spacelyt s80 aan,

Iemand een idee welk statief (goed en betaalbaar) ik kan gebruiken?

Alvast bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


frankw

Manfrotto maakt zeer goede statieven, licht er een beetje aan wat je uit wilt geven. Een échte goede kost je zo 2 tot € 300,-. Een goede kop kost al gauw zo'n € 100,-. Ze zijn er dus ook wel goedkoper maar dan loopt het allemaal net ff wat minder soepel ed.
Een goed statief is wel een goede investering want die gaan dan wel 20+jaar mee..


frankw

Die zou ik dus niet kopen! Kijk die kop. Je moet een videokop nemen, anders kan je bijvoorbeeld vogels in de vlucht niet of nauwelijks volgen. Dus zo'n kop met een 'arm' eraan die je met een hand kan bedienen. Daar komt bij dat ik persoonlijk dit statief wat te licht vindt..

Herman van der Klis

Citaat van: frankw op januari 07, 2010, 15:43:22 PM
Die zou ik dus niet kopen! Kijk die kop. Je moet een videokop nemen, anders kan je bijvoorbeeld vogels in de vlucht niet of nauwelijks volgen. Dus zo'n kop met een 'arm' eraan die je met een hand kan bedienen. Daar komt bij dat ik persoonlijk dit statief wat te licht vindt..

Helemaal waar , en let ook op je lichamslengte in verhouding tot de tripod. Wanneer je ook nog eens de middenzuil omhoog moet steken , staat het geheel zeer onstabiel. Die moet je eigenlijk helemaal niet mogen gebruiken.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis


Theovanv

Citaat van: Michael Schaper op januari 07, 2010, 15:26:49 PM
149 euro http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1610 ben je gelijk klaar
Ik heb ook zo'n set van Manfrotto, volgens mij is dit dezelfde, ik gebruik hem ook voor fotografie, maar dit is echt een topstatief, zeer stevig, Manfrotto kwaliteit, goed in te stellen, niet zo duur. 2 nadeeltjes, als je de poten helemaal uitschuift staat ie voor mij te hoog, als ik slechts 1 sectie uitschuif te laag, dus dan moet je wat langer instellen, maar ik ben dan ook maar 1m75 en als je bijvoorbeeld een videocamera erop wil zetten en je wilt pannen dan loopt dat niet zo heel vloeiend vind ik. Maar qua stevigheid en kwaliteit echt een topding!!

Overigens kan dit topic beter naar Multimedia denk ik ;)
Theo van Veenendaal

frankw

Theo, dus hij is te groot en de kop loopt niet soepel? Dat zijn toch wel belangrijke details vind ik.. Voor fotografie overigens niet zo'n groot probleem, bij filmen en scopen wel lijkt me.
Kwalitatief is het zonder meer een goed statief hoor, maar ik zou die 'van Ben' nemen. Ook niet trouwens want die lijkt me te klein (voor mij).. Maximale hoogte 178cm, dat zal dus inclusief middenzuil zijn.

Michael Schaper

Hm zit wat in. Ik gebruik'm ook tot nu toe alleen voor de fotografie.
Maar de tripod is ideaal dacht ik zo. Welke kop kan er dan op voor een scope?

Sjoerd

Citaat van: frankw op januari 07, 2010, 16:08:06 PM
Theo, dus hij is te groot en de kop loopt niet soepel? Dat zijn toch wel belangrijke details vind ik.. Voor fotografie overigens niet zo'n groot probleem, bij filmen en scopen wel lijkt me.
Kwalitatief is het zonder meer een goed statief hoor, maar ik zou die 'van Ben' nemen. Ook niet trouwens want die lijkt me te klein (voor mij).. Maximale hoogte 178cm, dat zal dus inclusief middenzuil zijn.


Hoe zit het dan met de lengte, hoeveel mag de maximale stand van je werkelijke lengte verschillen?

frankneijts

#10
Een statief is natuurlijk nooit te groot...... Hooguit moet je bij het uitschuiven van pootdelen een eerste keer wat meer passen en meten maar daarna zet je een kras op 1 ervan zodat je precies weet tot waar je 'm moet uitschuiven (en de andere maak je dan even lang...).  Hoe minder je echter hoeft uit te schuiven hoe stabieler je statief, vandaar dat het dus nooit te groot kan zijn.....
Een statief kan wèl te klein zijn natuurlijk want Herman heeft gelijk dat je statief ook zonder de middenzuil uit te schuiven "op hoogte" gezet moet kunnen worden omdat dat aanmerkelijk in de stabiliteit scheelt. Hoé hoog Sjoerd is een kwestie van uitproberen want dat kan ook voor mensen van dezelfde lengte verschillend zijn.
Verder is die 055 (je hebt diverse uitvoeringen) een prima statief waar ook mensen van 1.90 prima mee uit de voeten kunnen en inderdaad kun je beter voor de 2e, iets duurdere optie kiezen: statief is hetzelfde maar de kop is veel prettiger in 't gebruik.

Kijk ook even bij het relatief nieuwe merk Redged: heeft carbon (stijver en lichter dan aluminium) uitvoeringen die betaalbaarder zijn dan dito van Manfrotto, laat staan Gitzo. Kijk ook even naar de sluitingen: draaisluitingen (Redged, Gitzo, Slik) gaan langer mee dan 'kliksluitingen' van Manfrotto en Velbon bijv.

P.S. Kijk vooral ook eens op 2e hands-sites: soms koop je een 2e hands Gitzo voor de prijs van een nieuwe Manfrotto!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Gaxiola

Citaat van: Sjoerd V. op januari 07, 2010, 16:24:57 PM
Citaat van: frankw op januari 07, 2010, 16:08:06 PM
Theo, dus hij is te groot en de kop loopt niet soepel? Dat zijn toch wel belangrijke details vind ik.. Voor fotografie overigens niet zo'n groot probleem, bij filmen en scopen wel lijkt me.
Kwalitatief is het zonder meer een goed statief hoor, maar ik zou die 'van Ben' nemen. Ook niet trouwens want die lijkt me te klein (voor mij).. Maximale hoogte 178cm, dat zal dus inclusief middenzuil zijn.


Hoe zit het dan met de lengte, hoeveel mag de maximale stand van je werkelijke lengte verschillen?

Dat is niet te zeggen. Heeft oa ook te maken met of je een schuine of rechte inkijk hebt bij je scoop.
Ben Gaxiola

Theovanv

#12
Citaat van: frankw op januari 07, 2010, 16:08:06 PM
Theo, dus hij is te groot en de kop loopt niet soepel? Dat zijn toch wel belangrijke details vind ik.. Voor fotografie overigens niet zo'n groot probleem, bij filmen en scopen wel lijkt me.
Kwalitatief is het zonder meer een goed statief hoor, maar ik zou die 'van Ben' nemen. Ook niet trouwens want die lijkt me te klein (voor mij).. Maximale hoogte 178cm, dat zal dus inclusief middenzuil zijn.
VOor fotografie en vogels kijken is hij fantastisch, enkel voor filmen niet ideaal, voor mij is hij net te groot ja, dus moet je de poten iets minder ver uitschuiven, geen probleem dus, zeker niet voor de gemiddelde Nederlander die langer is dan ik. Het is gewoon een goed statief van een goede kwaliteit die niet te duur is.

De sluiting is draai en niet klik wat extra duurzaam is.
Theo van Veenendaal

Norman

Als je een statiefkop koopt, zou ik een model kiezen zonder zo'n wisselplaatje.
Dat scheelt een hoop gewiebel als je met een beetje wind gaat vogelen.
Ik heb er nu een met zo'n wisselplaatje, maar zou liever een model zonder wisselplaatje hebben. Veel stabieler.
Ook haal ik vrijwel nooit mijn scope van het statief af, het wisselplaatje heeft hierdoor ook geen functie.

JohanvantBosch

Citaat van: Norman op januari 08, 2010, 12:14:19 PM
Als je een statiefkop koopt, zou ik een model kiezen zonder zo'n wisselplaatje.
Dat scheelt een hoop gewiebel als je met een beetje wind gaat vogelen.
Ik heb er nu een met zo'n wisselplaatje, maar zou liever een model zonder wisselplaatje hebben. Veel stabieler.
Ook haal ik vrijwel nooit mijn scope van het statief af, het wisselplaatje heeft hierdoor ook geen functie.
Wat is een wisselplaatje?

Ben Gaxiola

Dat is zo'n vierkant plaatje dat je op je scoop moet schroeven.

Het voordeel van zo'n kop is dat je je scoop zelf snel op en van je statief hebt.
Ben Gaxiola

JohanvantBosch

Citaat van: Ben Gaxiola op januari 08, 2010, 12:58:20 PM
Dat is zo'n vierkant plaatje dat je op je scoop moet schroeven.

Het voordeel van zo'n kop is dat je je scoop zelf snel op en van je statief hebt.
Ah... voor de snelkoppeling... ik zou zeggen 'altijd doen'. Had het lang uitgesteld, maar ben er erg blij mee. Geen gedoe meer met schroeven en toestanden. Liefst meteen een kop op je statief waar de snelkoppeling al in zit, niet zo een die je er los op moet schroeven.

Norman

Inderdaad snelkoppeling.  ;D
Ik kon er maar niet op komen.  :angel:
Maar zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.
Johan vindt een snelkoppeling geweldig, ik vind het vreselijk.

frankneijts

Citaat van: Norman op januari 08, 2010, 15:25:18 PM
Inderdaad snelkoppeling.  ;D
Ik kon er maar niet op komen.  :angel:
Maar zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.
Johan vindt een snelkoppeling geweldig, ik vind het vreselijk.

Als je hetzelfde statief afwisselend gebruikt voor een scoop en 1 of meer camera's (en diverse koppen)is zo'n snelkoppeling toch wel verrekte makkelijk. Misschien ligt het ook aan het merk? Heb zelf diverse Manfrotto-koppen (+ plaatjes) en moet wel af en toe zo'n plaatje extra aandraaien maar dan zit het ook goed vast en heb dus geen last van wiebelende camera's en/of scopen (anders zou ik er ook de brui aan geven.......)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sjoerd

Zonder zo'n plaatje moet je de scoop dus op de videohead draaien.

Norman

Kijk hier even:

http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven.htm

De testresultaten zijn helder. Ik zou nog steeds van mijn Manfrotto 128RC willen wisselen voor een Manfrotto 128LP.
Geld inderdaad wel dat ik mijn Manfrotto 055XBD statief uitsluitend gebruik voor mijn scope.

Wat ik ook onmisbaar vind bij een goed statief is dat de poten behalve in de lengte ook in de breedte verstelbaar is.
Vooral prettig als je op een krukje of zelfs op grond zit en door je scope wil kijken. Ook op een hellend (Hondsbossche bijv.) is dit een prettige feature.

Harm058

#21
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Ik wil mijn scope ook graag gebruiken voor digiscoping, en na een recensie gelezen te hebben....lijkt dit statief mij wel wat! heeft iemand ervaring met dit statief?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/20880/berlebach_statief_report_3032.html
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Norman

De gebruikte statief lijk me in het eerst geval veel te licht en in het tweede geval kan ik niet beooordelen hoe stevig dit is. Wel dat de aangeboden kop erg onpraktisch is.

Het Berlebach statief zou mogelijkerwijs geschikt kunnen zijn, maar lijkt mij erg zwaar en niet bijzonder praktisch. Daarnaast vind ik hout niet echt geschikt om te gebruiken in weer en wind.
Het zal best afgelakt zijn ed. maar op termijn verwacht ik zeker problemen met vocht. Ook door de grote diameter van het bovenste deel van de poten, lijkt het mij erg vervelend om dit statief langere tijd te moeten dragen.

frankneijts

Citaat van: Harm058 op januari 18, 2010, 23:36:53 PM
Ik wil mijn scope ook graag gebruiken voor digiscoping, en na een recensie gelezen te hebben....lijkt dit statief mij wel wat! heeft iemand ervaring met dit statief?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/20880/berlebach_statief_report_3032.html

Datzelfde statief is hier http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven.htm getest (zie ook hierboven, post van Norman) en juist heel geschikt bevonden voor digiscoping! Als je het relateert aan de huidige prijs van Konijnenberg is het zelfs een koopje. Het onderhoud blijkt volgens de test geen enkel probleem (een keer droogvegen met een doekje).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Zo, er staat een hele goede aanbieding van Benro carbonfiber statieven op die website! Dat is mijn hot tip!
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaofik

Ha,

Dat (houten) Berlebach statief is waanzinnig goed -maar helaas ook zwaar. Ik heb m.

Succes ermee,

Herman.

Harm058

Hoi Herman, en hoe zwaar is zwaar? in kilo's?

En deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/37263/benro_tripod_carbon_c-157n6_opisop.html wat jij zei Bram, spreekt mij ook erg aan ! zeker de Prijs! goede ervaringen mee? ook voor digiscoping?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


BramtK

Ha Harm, ik heb inderdaad ook een Benro statief maar dat is wel een ander/nieuwer type. Ik weet niet hoe hoog dit exemplaar bijvoorbeeld is. Benro heeft goede carbonfyber statieven, merk komt uit Japan. Ik denk vergelijkbaar met dat bekendere merk, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen. Statief heeft de voordelen van carbonfiber, licht van gewicht en zeer snel uittrillen. Je hebt er wel nog een statiefkop bij nodig.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Harm058

En wat kost zo'n statiefkop ongeveer Bram? en waar is dat verkrijgbaar?


Veel vragen, ik weet het!

maar heb nog helemaal geen verstand van stavieven en dergelijke......

Alvast bedankt! jullie helpen enorm!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden