Beginnersvraag: rietganzen onderscheid

Gestart door Johannes Klapwijk, januari 06, 2010, 10:04:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Ik heb al 4 verschillende webpagina's gelezen over het onderscheid tussen taiga en toendrarietgans (om de kleine voor het gemak er maar buiten te laten).

Soms word de hoeveelheid oranje als argument genoemd, soms een donkere kop en hals.

Op een foto van mij heb ik duidelijk verschil tussen hoeveelheid oranje, maar donkere of lichte hals zie ik totaal geen verschil tussen.

Wel lijkt de voorste gans ook wat kleiner.. kleiner en minder oranje: mijn determinatie is dus dat de voorste gans een toendrarietgans is en de achterste een taigarietgans?

Ik kwam deze twee in een grote groep rietganzen tegen in de omgeving van Zwolle.

JohanvantBosch

Een paar opmerkingen:
- je foto is niet zichtbaar, misschien ff opnieuw proberen...?
- Dit is zeker geen beginnersvraag, voor iedereen moeilijk
- Het zit 'm niet in de kleur van de snavel, die is bij beide variabel. Maar meer in structuurkenmerken, waardoor het des te lastiger is.

Johannes Klapwijk

#2
Een foutje, ik heb de foto link gecorrigeerd.

Iemand enig idee of mijn determinatie klopt?

PieWie

Citaat van: JohannesKlapwijk op januari 06, 2010, 10:18:03 AM
Een foutje, ik heb de foto link gecorrigeerd.

Iemand enig idee of mijn determinatie klopt?

Een deel wel. Het zijn namelijk twee toendrarietganzen. Ze hebben de typische dikke toendrasnavel. Ook is de structuur van de vogels meer toendra achtig. Taiga's lijken meestal een flink stuk slanker met een lange nek. Ik breng het wat simpel maar elders op het forum kun je uitgebreide discussies over dit onderwerp vinden met vele plaatjes. Conclusie daar is dat het toch erg lastig is en blijft.

Wel een leuk plaatje. En het grootteverschil is waarschijnlijk man/vrouw.

Groeten,

Pierre

Johannes Klapwijk

Bedankt voor de tip! Na het lezen van het al bestaande topic heb ik er wel een redelijk beeld bij hoe het zit...
En vooral dat het grootste deel van de ganzen er precies tussen in zit en dus lastig determineerbaar is.

Ik houd voortaan mijn ogen open voor de mooie, elegante vorm van de taigarietgans :)