Slobeend x smient?

Gestart door KjellJanssens, januari 05, 2010, 19:31:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

KjellJanssens

Hoi iedereen.

Ik kwam deze hybride tegen in een tuincentrum.
Zou dit een slobeend x smient kunnen zijn?


Vriendelijke groeten

Kjell

Harm058

heeft ook wel iets weg van een rosse stekelstaart
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Rikstar

lijkt me eerder: slobeend x amerikaanse smient
mocht de snavel van de eend er echt als die van een slobeend uitzien dan, want dat is op de foto ook niet helemaal duidelijk te zien.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jan Harteman

Wat zien die eenden er slecht uit trouwens  :-\  bah, slecht in de veren!

JohanvantBosch

Ik vind het eigenlijk lastig te zeggen waar dit een kruising mee moet zijn. Dan ga ik ervan uit dat een kruising met een andere soort ook dit koppatroon kan opleveren. Hoeft toch niet van een (amerikaanse) smient te komen?

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op januari 05, 2010, 23:22:51 PM
Ik vind het eigenlijk lastig te zeggen waar dit een kruising mee moet zijn. Dan ga ik ervan uit dat een kruising met een andere soort ook dit koppatroon kan opleveren. Hoeft toch niet van een (amerikaanse) smient te komen?

Precies, een Chilismient zou dan nog eerder in aanmerking komen. Maar hybrides hoeven niet per se te lijken op hun ouders.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Michael Schaper

Die tekening op z'n kop vind ik veel weg hebben van de tekening op de kop van een wintertaling. De Amerikaanse smient zou best wel eens tot z'n voorouders kunnen behoren. Verder zie ik er veel in van een marmereend. Vooral dat arme eendje wat helemaal links zit. Leuke combi. Ze zien er erg slecht uit inderdaad. Maar dat kan ook door de foto komen.

Vincent Hart

De vogel links van de hybride is volgens mij een versicolortaling of punataling, wellicht ook geen zuivere. De hybride van Kjell heeft een snavelvorm die mij intermediair lijkt tussen die van de taling en iets anders. Kleur geel op de wang van de hybride lijkt ook aardig op die van de taling. Groene kopkleur, oranje poten en kastanjebruine borst (en buik) doen mij aan wilde/soepeend denken. Ik zou mijn geld voorlopig op taling X wilde/soep zetten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op januari 06, 2010, 11:01:19 AM
Ik zou mijn geld voorlopig op taling X wilde/soep zetten.

Zou ik niet doen (en als je toch zo nodig wat geld kwijt wilt heb ik nog wel ander opties voor je  8) ) want èchte WT X WE hybriden zien er ongeveer zó uit:
http://users.utu.fi/hlehto/photo/hybrid/acrepla4.shtml
http://users.utu.fi/hlehto/photo/hybrid/acrepla2.shtml
http://users.utu.fi/hlehto/photo/hybrid/acrepla3.shtml
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Was misschien niet helemaal duidelijk, maar waar hierboven 'taling' staat, bedoel ik puna- of versicolortaling. Een van die twee heeft volgens mij dus met een wilde eend 'gelopen'. Geld uitgeven aan vogelen gaat al prima de laatste tijd, en als ik jouw foto's zie heb je voorlopig helemaal geen nieuwe spullen nodig ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op januari 06, 2010, 22:13:25 PM
Was misschien niet helemaal duidelijk, maar waar hierboven 'taling' staat, bedoel ik puna- of versicolortaling. Een van die twee heeft volgens mij dus met een wilde eend 'gelopen'. Geld uitgeven aan vogelen gaat al prima de laatste tijd, en als ik jouw foto's zie heb je voorlopig helemaal geen nieuwe spullen nodig ...

OK, duidelijk en die kruising zou inderdaad best kunnen. Wat die fotobullen betreft, ik doe het redelijk simpel en relatief goedkoop.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alcedo atthis

#11
Very odd bird, but to me it still seems to be one of the wigeons x shoveler-- any more pictures?

If you scroll down in this thread you get to see in one of the last posts birds that I would assume to be shoveler x eurasian wigeon:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=74552.0.html

greetings,
Jörn Lehmhus

Jan Harteman

Citaat van: vincenthart op januari 06, 2010, 11:01:19 AM
De vogel links van de hybride is volgens mij een versicolortaling of punataling, wellicht ook geen zuivere.
De vogel links van de hybride is een Puna taling, daarachter staat nog een Versicolortaling (op de snavelbasis zie je o.a. het gele vlekje). Puna taling is een stuk groter dan Versicolortaling, maar beide eenden op de vogel zijn zuiver. Wat de hybride zelf betreft: ik durf niet te gokken wat de ouders hiervan waren.

Wouter van der Ham

kan je hem niet even vrijlaten :P kunnen we lachen :P
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

KjellJanssens

Vandaag nog eens gaan kijken en wat meer foto's gemaakt van de hybride.
Ik gok nu op Slobeend x chileense smient.



Kjell


Alcedo atthis

Hi, I do not think we could safely exclude a hybrid clypeata x americana....

and it also does look in seriously bad condition
greetings,
Jörn Lehmhus