Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 14:52:35 PM
Edwin,

De foto laat een Yellow-hooded Blackbird zien, een GeelkAptroepiaal dus. Hij heeft duidelijk geen wit in zijn vleugel. Diegene die de voliere beheerd heeft het dus bij het verkeerde eind. Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt.

Dan zal je ook rekening moeten houden met de mogelijkheid dat er Baltimoretroepialen
onder een verkeerde naam worden gehouden  ;) .

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: Edwin Russer op januari 17, 2010, 14:59:47 PM

Ha Leo,

Oke, bedankt voor de correctie :duim:

Geelkoptroepiaal (Yellow-headed Blackbird) komt uit Noord-Amerika en trekt naar Midden Amerika

http://en.wikipedia.org/wiki/Yellow-headed_Blackbird

Geelkaptroepiaal (Yellow-hooded Blackbird) komt uit Zuid-Amerika en trekt niet en is een gewilde kooivogel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yellow-hooded_Blackbird

jvdlaan

Nog even over bewijs: alleen in de wiskunde kun je stellingen bewijzen. Daarbuiten is het het alleen maar mate van waarschijnlijkheid.
Natuurlijk is niet te bewijzen dat de vogel wild is, en natuurlijk is niet te bewijzen dat de vogel een escape is.

Maar het meest waarschijnlijk is is dat het een wilde vogel betreft, gebaseerd op het patroon in Europa.

In het te publiceren gevalsartikel zal ongetwijfeld een opmerking komen over de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel betreft. Het kan zelfs zo zijn dat we tussen nu en de nabije toekomst nieuwe informatie krijgen dat de vogel inderdaad een escape was.

Tot die tijd is het fijn toeven bij de vogel.

dupont

Hulde Peter Soer, je zit in de eerste versnelling!! Nu nog een link naar één of meerdere pagina's met daarop aanbiedingen van Baltimore-troepialen ter staving. Verder zal ik proberen lief voor je te zijn, maar moet zeggen dat je het mij knap lastig maakt, je komt namelijk maar niet met concrete bewijzen.  O0
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

cursorius

Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 15:03:07 PM
Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 14:52:35 PM
Edwin,

De foto laat een Yellow-hooded Blackbird zien, een GeelkAptroepiaal dus. Hij heeft duidelijk geen wit in zijn vleugel. Diegene die de voliere beheerd heeft het dus bij het verkeerde eind. Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt.

Dan zal je ook rekening moeten houden met de mogelijkheid dat er Baltimoretroepialen
onder een verkeerde naam worden gehouden  ;) .

--
Groeten, Herman van der Meer

Dat kan natuurlijk altijd maar zolang daar geen enkele aanwijzing voor is hoeven we daar geen discussie over te voeren.

Van Yellow-hooded Oriole zijn veel foto's te vinden die in gevangenschap zijn gemaakt, van Baltimore Troepiaal en Geelkoptroepiaal (dus de Yellow-headed) heb ik er tot nu toe geen gezien. Waarbij ik niet wil beweren dat ze niet betaan.....

Jaap Denee

Citaat van: Leo Heemskerk op januari 17, 2010, 15:25:02 PM
Voor de liefhebbers op YouTube staat een filmpje over Boomerang. Dit is een Baltimore Troepiaal als huisdier. Onder andere beelden over hoe deze vogel een opgroeit bij iemand thuis.
http://deceptiontours.nl/index.php/de-weekenden/2010/youtube-troepiaal.html
Waar de vogel vandaan komt is onduidelijk. Kweek, koop of gevonden staat er niet bij.  ;)

En zo zijn er nog wel meer 'weesjes' op Youtube te vinden. Hier een Spreeuw: http://www.youtube.com/watch?v=tgk7I4x_zFk&feature=related  ;)

Je site is mooi geworden, Leo.  :duim:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 15:18:48 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 15:03:07 PM
Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 14:52:35 PM
Edwin,

De foto laat een Yellow-hooded Blackbird zien, een GeelkAptroepiaal dus. Hij heeft duidelijk geen wit in zijn vleugel. Diegene die de voliere beheerd heeft het dus bij het verkeerde eind. Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt.

Dan zal je ook rekening moeten houden met de mogelijkheid dat er Baltimoretroepialen
onder een verkeerde naam worden gehouden  ;) .

--
Groeten, Herman van der Meer

Dat kan natuurlijk altijd maar zolang daar geen enkele aanwijzing voor is hoeven we daar geen discussie over te voeren.

Van Yellow-hooded Oriole zijn veel foto's te vinden die in gevangenschap zijn gemaakt, van Baltimore Troepiaal en Geelkoptroepiaal (dus de Yellow-headed) heb ik er tot nu toe geen gezien. Waarbij ik niet wil beweren dat ze niet betaan.....

Daarbij kan ik mij alleen maar aansluiten bij de woorden van Jan, tot het moment dat er ooit wellicht eens nieuwe informatie naar boven komt drijven waarbij de vogel wel een escape blijkt te zijn. Tot dat moment gewoon lekker blijven genieten :)

Al moet ik wel zeggen Leo, dat bij sommige vogels het wit, om voor reden dan wat ook, verraderlijk kan wegvallen.

http://farm4.static.flickr.com/3064/3072690512_0aec934c71.jpg

http://www.birdwatchersdigest.com/site/images/bird_id/yellow_headed_blackbird.jpg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Leo Heemskerk op januari 17, 2010, 15:25:02 PM
Voor de liefhebbers op YouTube staat een filmpje over Boomerang. Dit is een Baltimore Troepiaal als huisdier. Onder andere beelden over hoe deze vogel een opgroeit bij iemand thuis.
http://deceptiontours.nl/index.php/de-weekenden/2010/youtube-troepiaal.html
Waar de vogel vandaan komt is onduidelijk. Kweek, koop of gevonden staat er niet bij.  ;)

   "A friend of mine who had passed by my house around 9PM let me know
   he'd seen this tiny little bird sitting on the sidewalk..."

   "I do not advocate the keeping of wild animals as pets, or removing baby
   wild animals  from their homes."

--
Groeten, Herman van der meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 15:18:48 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 15:03:07 PM
Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 14:52:35 PM
Edwin,

De foto laat een Yellow-hooded Blackbird zien, een GeelkAptroepiaal dus. Hij heeft duidelijk geen wit in zijn vleugel. Diegene die de voliere beheerd heeft het dus bij het verkeerde eind. Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt.

Dan zal je ook rekening moeten houden met de mogelijkheid dat er Baltimoretroepialen
onder een verkeerde naam worden gehouden  ;) .

--
Groeten, Herman van der Meer

Dat kan natuurlijk altijd maar zolang daar geen enkele aanwijzing voor is hoeven we daar geen discussie over te voeren.
...

Maar jij stelde in het algemeen: "Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt."
Nu wil je juist voor de Baltimore een uitzondering maken. En zonder een enkele aanwijzing.
Mijn opmerking (met knipoog!) was dus wel terecht.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: Edwin Russer op januari 17, 2010, 15:36:56 PM

Al moet ik wel zeggen Leo, dat bij sommige vogels het wit, om voor reden dan wat ook, verraderlijk kan wegvallen.

http://farm4.static.flickr.com/3064/3072690512_0aec934c71.jpg

http://www.birdwatchersdigest.com/site/images/bird_id/yellow_headed_blackbird.jpg

Klopt maar daarbij heeft de Yellow-headed wat meer geel op zijn borst (beetje rommelige onderkant vh geel, niet zo scherp afgetekend als bij Yellow-hooded) en is hij langstaartiger. Het geel vd kop vd Yellow-hooded is ook feller geel, Yellow-headed is ietwat tegen het oranje aan.

cursorius

Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 15:46:34 PM

Maar jij stelde in het algemeen: "Zo worden zo vaak Nederlandse namen verkeerd gebruikt."
Nu wil je juist voor de Baltimore een uitzondering maken. En zonder een enkele aanwijzing.
Mijn opmerking (met knipoog!) was dus wel terecht.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ten eerste had ik je al gelijk gegeven. Ten tweede maak ik helemaal geen uitzondering. Als je mij een foto kan laten zien van een verkeerd gelabelde Baltimote Troepiaal (in gevangenschap!!) kunnen we er verder over doorgaan. Zoals ik al zei; ik wil niet beweren dat het niet bestaat. Van iets wat niet is vastgesteld kan je niet ontkennen dat het niet zou bestaan.  :rolleye:

Edwin Russer

Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 15:49:12 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 17, 2010, 15:36:56 PM

Al moet ik wel zeggen Leo, dat bij sommige vogels het wit, om voor reden dan wat ook, verraderlijk kan wegvallen.

http://farm4.static.flickr.com/3064/3072690512_0aec934c71.jpg

http://www.birdwatchersdigest.com/site/images/bird_id/yellow_headed_blackbird.jpg

Klopt maar daarbij heeft de Yellow-headed wat meer geel op zijn borst (beetje rommelige onderkant vh geel, niet zo scherp afgetekend als bij Yellow-hooded) en is hij langstaartiger. Het geel vd kop vd Yellow-hooded is ook feller geel, Yellow-headed is ietwat tegen het oranje aan.

Klopt, die kleurverschillen zag ik ook al op foto's. Zo leer ik nog eens wat over escapes 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Cygnus

Duitsland is het mekka van het houden van vogels. De meest wildvreemde soorten worden daar gehouden, gekweekt en verhandeld. Ik heb getracht informatie te vinden over het houden van Baltimore Troepialen in Duitsland. Ik kan op het hele duitstalige gedeelte van het www slechts 1 website vinden waar iemand aangeeft Baltimore Troepialen te hebben. De link is: http://www.vogelforen.de/showthread.php?t=196941
Grappig is dan wel weer dat die persoon op 10 september 2009 op die website schrijft dat 1 van de 2 vogels die hij had ontsnapt is (schrik niet: het was geen 1 kj vogel!). Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat er meer dan een "handjevol" Baltimore Troepialen in Europa worden gehouden, laat staan dat er succesvol mee gekweekt wordt. Samen met deze informatie en op basis van de vele tientallen waarnemingen aan de westkant van Europa van overwegend jonge vogels kan volgens mij maar 1 conclusie worden getrokken, namelijk dat het overgrote deel van die vogels wild moet zijn. Ook het feit dat, voor zover ik weet, geen van de waargenomen individuen geringd was blijkt dat deze vogels niet uit gevangenschap zijn ontsnapt. Gebruikelijk is dat vogelkwekers hun vogels merken. Er zouden dan toch wel een paar van die tientallen waargenomen vogels geringd moeten zijn.
Het is goed dat men zeer kritisch blijft over vogels die mogelijk uit gevangenschap afkomstig zijn, maar dan is er nog een hele partij andere soorten waar dit aannemelijker is dan in het geval van de Baltimore Troepiaal van Alkmaar.
Ik ben over het algemeen zeer sceptisch over een wilde status van diverse vogels (vooral eendachtigen, sorry Max). Ook moet ik soms mijn wenkbrouwen fronsen bij de moeite die sommigen, tegen beter weten in en met soms de meest onwaarschijnlijke hypotheses, doen om een wilde status van bepaalde vogels aannnemelijk te maken. De (wilde) status van de Baltimore Troepiaal lijkt mij in ieder geval boven elke twijfel verheven.
En nog dit, ik ben geen twitcher, dus ik heb er geen persoonlijk belang bij dat de Baltimore Troepiaal al dan niet als wild aanvaard wordt.     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

dupont

Dank je Trinus! Je conclusie laat niet aan duidelijkheid te wensen over...!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

cursorius

Citaat van: Cygnus op januari 17, 2010, 17:29:48 PM
Ik ben over het algemeen zeer sceptisch over een wilde status van diverse vogels (vooral eendachtigen, sorry Max).   

Grappig dat je wel in de wildheid van een zangvogel geloofd maar niet/minder in die van een eend. Deze laatste soortgroep is natuurlijk veel beter in staat om die grote plas over te steken. Dus ik zou zeggen tegen elke Troepiaal moeten minstens tien Kokardezaagbekken staan.... (met een hele natte vinger). Of is een Koka weer anders dan een Am Smient of Rinsnaveleend?

Justin Jansen

Citaat van: cursorius op januari 17, 2010, 19:09:32 PM
Citaat van: Cygnus op januari 17, 2010, 17:29:48 PM
Ik ben over het algemeen zeer sceptisch over een wilde status van diverse vogels (vooral eendachtigen, sorry Max).   

Grappig dat je wel in de wildheid van een zangvogel geloofd maar niet/minder in die van een eend. Deze laatste soortgroep is natuurlijk veel beter in staat om die grote plas over te steken. Dus ik zou zeggen tegen elke Troepiaal moeten minstens tien Kokardezaagbekken staan.... (met een hele natte vinger). Of is een Koka weer anders dan een Am Smient of Rinsnaveleend?
Ja Leo, Koka is anders, kijk maar eens hoeveel erg worden gezien in vergelijking met Am Smient of Ringsnaveleend.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Trinus,
Een echte kweker zal alleen al voor de administratie zijn vogels van een ring voorzien,
maar je moet er niet van uitgaan dat vogels in gevangenschap altijd geringd zijn.
Ik heb een volière vol met vogels gehad die niet geringd waren (nou ja, de meeste
hadden wel kleurringetjes, maar dat zegt niets over de status). Ook droeg geen
enkele van de tropenkolders die ik in het veld heb gezien en/of heb gevangen een
waarneembare ring.
Een gesloten ring om een vogelpoot is dus wel bewijs voor een gekweekte vogel,
maar het ontbreken van een dergelijke ring geen bewijs voor een wilde vogel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Edwin Russer

Of is een Koka weer anders dan een Am. Smient of Ringsnaveleend?

Van de Amerikaanse Smient en Ringsnaveleend zijn bewezen ring-terugmeldingen vastgesteld, dus van vogels aan de andere kant van de plas. Dat is al een aantal keren in andere discussies toegelicht. Wat betreft de Kokar is dat, voor zover ik weet, nog niet bewezen. En dat met al die (escape)waarnemingen van de laatste jaren en het bewezen broedgeval bij Mijdrecht maakt het er voor dit taxon niet makkelijker op. Of er moet een goed geringde vogel in Nederland opduiken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

#558
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 19:31:36 PM
Trinus,
Een echte kweker zal alleen al voor de administratie zijn vogels van een ring voorzien,
maar je moet er niet van uitgaan dat vogels in gevangenschap altijd geringd zijn.
Ik heb een volière vol met vogels gehad die niet geringd waren (nou ja, de meeste
hadden wel kleurringetjes, maar dat zegt niets over de status). Ook droeg geen
enkele van de tropenkolders die ik in het veld heb gezien en/of heb gevangen een
waarneembare ring.
Een gesloten ring om een vogelpoot is dus wel bewijs voor een gekweekte vogel,
maar het ontbreken van een dergelijke ring geen bewijs voor een wilde vogel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Het gaat niet om die ene. Het gaat om de tientallen gevallen in Europa die allemaal ongeringd waren. Het is dan al heel wat minder waarschijnlijk dat dat allemaal ontsnapte vogels waren die allemaal toevallig geen ring hadden.
En overigens wat betreft dat lijstbelang van de twitchers: dat valt natuurlijk nogal mee. Ze (nou ja vooruit: we) hebben 'm immers allemaal, dus niemand gaat erop vooruit of achteruit als deze al dan niet aanvaard wordt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op januari 17, 2010, 21:42:59 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 19:31:36 PM
Trinus,
Een echte kweker zal alleen al voor de administratie zijn vogels van een ring voorzien,
maar je moet er niet van uitgaan dat vogels in gevangenschap altijd geringd zijn.
Ik heb een volière vol met vogels gehad die niet geringd waren (nou ja, de meeste
hadden wel kleurringetjes, maar dat zegt niets over de status). Ook droeg geen
enkele van de tropenkolders die ik in het veld heb gezien en/of heb gevangen een
waarneembare ring.
Een gesloten ring om een vogelpoot is dus wel bewijs voor een gekweekte vogel,
maar het ontbreken van een dergelijke ring geen bewijs voor een wilde vogel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Het gaat niet om die ene. Het gaat om de tientallen gevallen in Europa die allemaal ongeringd waren. Het is dan al heel wat minder waarschijnlijk dat dat allemaal ontsnapte vogels waren die allemaal toevallig geen ring hadden.
En overigens wat betreft dat lijstbelang van de twitchers: dat valt natuurlijk nogal mee. Ze (nou ja vooruit: we) hebben 'm immers allemaal, dus niemand gaat erop vooruit of achteruit als deze al dan niet aanvaard wordt.
Ik heb geen enkele behoefte om te betogen dat ook maar een van die vogels ontsnapt was, alleen
maar dat het ontbreken van een ring niet gebruikt kan worden als aanwijzing voor een wilde staat.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rein Genuït

Zo en kunnen we nu ophouden met dit mierenvermeerderen en het weer over de vogel zelf gaan hebben als daar wat over te melden valt tenminste, dit geneuzel komt me zo langzamerhand m'n keelgat uit.  ;)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 22:01:01 PM
Citaat van: guusp op januari 17, 2010, 21:42:59 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 19:31:36 PM
Trinus,
Een echte kweker zal alleen al voor de administratie zijn vogels van een ring voorzien,
maar je moet er niet van uitgaan dat vogels in gevangenschap altijd geringd zijn.
Ik heb een volière vol met vogels gehad die niet geringd waren (nou ja, de meeste
hadden wel kleurringetjes, maar dat zegt niets over de status). Ook droeg geen
enkele van de tropenkolders die ik in het veld heb gezien en/of heb gevangen een
waarneembare ring.
Een gesloten ring om een vogelpoot is dus wel bewijs voor een gekweekte vogel,
maar het ontbreken van een dergelijke ring geen bewijs voor een wilde vogel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Het gaat niet om die ene. Het gaat om de tientallen gevallen in Europa die allemaal ongeringd waren. Het is dan al heel wat minder waarschijnlijk dat dat allemaal ontsnapte vogels waren die allemaal toevallig geen ring hadden.
En overigens wat betreft dat lijstbelang van de twitchers: dat valt natuurlijk nogal mee. Ze (nou ja vooruit: we) hebben 'm immers allemaal, dus niemand gaat erop vooruit of achteruit als deze al dan niet aanvaard wordt.
Ik heb geen enkele behoefte om te betogen dat ook maar een van die vogels ontsnapt was, alleen
maar dat het ontbreken van een ring niet gebruikt kan worden als aanwijzing voor een wilde staat.

--
Groeten, Herman van der Meer
Wat wel volgens jouw ;)  behalve dan gekortwiekt wn zo. Ps het feit dat jij ongeringde vogels in je voliere had is trouwens niet netjes (is strafbaar ) behalve bij kanarie,s. Is namelijk verplicht bij cultuurvogels. ;)
August van Rijn

HPM

Citaat van: rlhgenuit op januari 17, 2010, 22:03:08 PM
Zo en kunnen we nu ophouden met dit mierenvermeerderen en het weer over de vogel zelf gaan hebben als daar wat over te melden valt tenminste, dit geneuzel komt me zo langzamerhand m'n keelgat uit.  ;)

Na 570 berichten, 583 meldingen en 529 foto's pas?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: August op januari 17, 2010, 22:06:34 PM

Wat wel volgens jouw ;)  behalve dan gekortwiekt wn zo. Ps het feit dat jij ongeringde vogels in je voliere had is trouwens niet netjes (is strafbaar ) behalve bij kanarie,s. Is namelijk verplicht bij cultuurvogels. ;)

Het waren geen cultuurvogels. Anders hadden ze natuurlijk netjes een gele oorflap gehad.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rein Genuït

Citaat van: HPM op januari 17, 2010, 22:08:34 PM
Citaat van: rlhgenuit op januari 17, 2010, 22:03:08 PM
Zo en kunnen we nu ophouden met dit mierenvermeerderen en het weer over de vogel zelf gaan hebben als daar wat over te melden valt tenminste, dit geneuzel komt me zo langzamerhand m'n keelgat uit.  ;)

Na 570 berichten, 583 meldingen en 529 foto's pas?

--
Groeten, Herman van der Meer

ach wie de schoen past......
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Max Berlijn

Eens met Rein. Als ik het forum zo lees zijn er drie mensen voor escape of vinden het bewijs voor wild te dun de rest (20+ participanten en honderden mensen die geweest zijn zijn voor wild. Lijkt me verder een glopen race. De soort staat al op de NL lijst dus als er geen spectaculaire negatieve verhalen komen is deze een hamerstuk.

Op naar het vervolg en de toekomst van deze vogel zou die zo lang blijven dat hij gaat ruien naar het mannetjes kleed??

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rein Genuït

Citaat van: Maxberlijn op januari 17, 2010, 23:14:55 PM
Eens met Rein. Als ik het forum zo lees zijn er drie mensen voor escape of vinden het bewijs voor wild te dun de rest (20+ participanten en honderden mensen die geweest zijn zijn voor wild. Lijkt me verder een glopen race. De soort staat al op de NL lijst dus als er geen spectaculaire negatieve verhalen komen is deze een hamerstuk.

Op naar het vervolg en de toekomst van deze vogel zou die zo lang blijven dat hij gaat ruien naar het mannetjes kleed??

Groet Max

Kijk laten we het daar eens over hebben  :D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

migratorius

Beste mensen,

Zaterdag kan ik *eindelijk* in Alkmaar zijn (wie gaat er dan ook op vakantie in januari...?)
Wat ik uit de waarnemingen van de laatste tijd denk op te maken is dat voederplanken in de Ceresstraat me meer kans geven dan de D-d-den, of vergis ik mij?

Groeten,

JanHein

Vincent Hart

Ha JanHein,

Hij lijkt de laatste dagen weer wat mobieler te worden en in een groter deel van het blok zuid van Uranusstraat en oost van Saturnusstraat rond te vliegen. Beste plekken volgens mij nog steeds:
* De meest zuidelijke blokken van de Ceresstraat, m.n. aan de Terrastraat-kant (=oost). Check ook zeker de den hier (pijl exact).
* De originele DD-den (zie pijl hier)
De vogel leek i.i.g. de laatste keer dat ik er was een vast patroon te volgen tuinen<>den. De vraag is dan dus wel even welk van de twee dennen ...
(aanvullingen/verbeteringen van anderen welkom)

Succes!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Citaat van: vincenthart op januari 21, 2010, 18:34:04 PM
Ha JanHein,

Hij lijkt de laatste dagen weer wat mobieler te worden en in een groter deel van het blok zuid van Uranusstraat en oost van Saturnusstraat rond te vliegen. Beste plekken volgens mij nog steeds:
* De meest zuidelijke blokken van de Ceresstraat, m.n. aan de Terrastraat-kant (=oost). Check ook zeker de den hier (pijl exact).
* De originele DD-den (zie pijl hier)
De vogel leek i.i.g. de laatste keer dat ik er was een vast patroon te volgen tuinen<>den. De vraag is dan dus wel even welk van de twee dennen ...
(aanvullingen/verbeteringen van anderen welkom)

Succes!

Ik ben vorige week vrijdag nog geweest en ik kreeg de indruk dat de vogel vnl. heen en weer pendelde tussen de den aan Terra/Ceresstraat en de tuin aan de Ceresstraat 58 zoals je in de eerste link hebt aangegeven. Ik zag de vogel regelmatig in de den en éénmaal in de tuin nr. 58, vanaf de zijkant gezien. Daarbij zat de vogel in een berkje en droogde toen een paar minuten z'n verenpak.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2