Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Citaat van: Jaap Denee op januari 09, 2010, 21:12:39 PM
heb bij het NH Dagblad geïnformeerd

Overigens denk ik dat als je een "ingezonden brief" stuurt naar 'n weekkrant (Groot Alkmaar!?!) met een leuk verslag en  evt. anekdotes tussen vogelaars/buurtbewoners en het prijzen van hun gastvrijheid dan moet er wel een "mega-sjagerijn" op de redactie zitten die dat niet (gratis) wil plaatsen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 10, 2010, 12:51:36 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 09, 2010, 21:12:39 PM
heb bij het NH Dagblad geïnformeerd

Overigens denk ik dat als je een "ingezonden brief" stuurt naar 'n weekkrant (Groot Alkmaar!?!) met een leuk verslag en  evt. anekdotes tussen vogelaars/buurtbewoners en het prijzen van hun gastvrijheid dan moet er wel een "mega-sjagerijn" op de redactie zitten die dat niet (gratis) wil plaatsen.
Wel een leuk plan eigenlijk...  ;D

Jaap Denee

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 13:02:43 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 10, 2010, 12:51:36 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 09, 2010, 21:12:39 PM
heb bij het NH Dagblad geïnformeerd

Overigens denk ik dat als je een "ingezonden brief" stuurt naar 'n weekkrant (Groot Alkmaar!?!) met een leuk verslag en  evt. anekdotes tussen vogelaars/buurtbewoners en het prijzen van hun gastvrijheid dan moet er wel een "mega-sjagerijn" op de redactie zitten die dat niet (gratis) wil plaatsen.
Wel een leuk plan eigenlijk...  ;D

De verschillende mogelijkheden worden (niet alleen door mij) 'onderzocht'. Wordt vervolgd.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Klaas van Dijk

Citaat van: ArjenDrost op januari 09, 2010, 16:24:38 PM
Maaruh... ringen voor wetenschappelijke doeleinden (wat Peter bedoelde en Guus op reageerde) lijkt me toch iets heeeel anders dan het ringen van kooivogels...

Overigens lijkt het ringen van deze vogel (voor wetenschappelijke doeleinden) ook niet overdreven nuttig. Ten eerste kun je je afvragen wat het wetenschappelijk belang is van het kunnen volgen van een vogel die totaal niet in z'n natuurlijke verspreidingsgebied is. Ten tweede wordt maar een zeer klein percentage van de geringde vogels teruggevonden. Dus wat is de kans dat net deze ene vogel terug gevonden wordt? Ten derde, zoals al Guus al schrijft, mocht er dan ergens een ongeringde Baltimoretroepiaal gevonden worden en deze is verdwenen, dan is de kans natuurlijk wel vrij groot dat het dezelfde is...

Groeten, Arjen

hoi Arjen,

Er zijn wel degelijk een aantal goede argumenten te bedenken om te deze Baltimoretroepiaal wel te vangen en vervolgens te ringen. Zoals:

(1): door middel van het geven van een unieke ring (desnoods met een kleurring aan de andere poot) ben je meteen uit de discussie als dit exemplaar elders opduikt: namelijk is het dezelfde of een ander.

(2): natuurlijk is de kans (vrij) klein dat er ooit een verre terugmelding van komt. Maar niet geschoten is altijd mis. Er is bv een terugmelding van een Ringsnavelmeeuw die weer terugvloog. En wie weet wat zo'n dwaalgast als een BT in Europa gaat doen? Misschien komt er wel een terugmelding uit Spanje. Who knows...

(3): je krijgt de kans maten te nemen, het gewicht te bepalen en uitgebreid ruiscores te doen. Je kunt ook nog een hele lading foto's nemen van delen (bv ondervleugel) die je in het veld nauwelijks kunt zien. Kan wellicht meer inzichten geven in herkomst. En/of gecombineerd met bloedmonster nemen etc.

(4): bij (bijvoorbeeld) de 'braamsluiperachtige' in Vinkhuizen was het erg handig dat hij geringd was. Want geen enkele discussie erover toen deze vogel een volgende winter hier weer werd gezien: hij was geringd (en de ring zal ook wel afgelezen zijn) en het was dus dezelfde.

Er zijn vast wel meer punten te bedenken. Maar je moet het wel goed afwegen en goed kunnen omschrijven welk wetenschappelijk doel je met het vangen (en dus ringen) wilt bereiken. Want het specifiek ringen van één zeldzame vogel is verboden, tenzij er uitdrukkelijk toestemming voor is (en dus met dus een duidelijk doel / plan). Zie http://www.vogeltrekstation.nl/ohv/098/06-zeldzame-vogels.pdf

Groetjes, Klaas

Max Berlijn

Klaas, ik ben het vaak met je eens maar nu pertinenent niet.

Afblijven van dat beest! Ik heb het zowiezo niet zo op ringen (zeker niet als ringers de determinatieboekjes niet goed kennen, herinner je de Blauwstaart van Vlie die zeven maal! als Gekraagde Roodstaart werd gedetermineerd...) en denk ook eens aan vogels die dood bleven na de vangst (bijv. een Vale Braamsluiper..). Het is winter en de vogel zou zo'n stress aanval met de dood kunnen bekopen. Ik zou best wat van de zaken willen weten waar Klaas mee komt maar die zijn ondergeschikt aan het risico van zo'n vangactie.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

ArjenDrost †

Tuurlijk zijn er wel redenen te bedenken waarom je deze vogel wel zou moeten ringen. Ik vraag me alleen af wat het wetenschappelijke nut is van de vragen die je je nu stelt (bij 1 verdwaalde vogel, dus je steekproef is ook veel te klein voor enige conclusies).

Groeten, Arjen (die verder helemaal niet tegen ringen is, genoeg eraan mee gedaan).

Vincent Hart

Ik zie ook het heil niet helemaal.
@ Klaas (1): Maar behalve dat je weet dat hetzelfde exemplaar elders opduikt (en als het ver van Oudorp is, kan ie nog beter vliegen dan we hem al hebben zien doen en wordt wilde herkomst nog aannemelijker), weet je nog steeds niets meer over hoe de BT hier is gekomen, noch over waar 'ie vandaan komt.
(4): Leuk om zeker te weten dat dezelfde vogel in Groningen terugkeerde, maar 'nuttig' ... Heeft de terugmelding iets bijgedragen aan onze kennis m.b.t. het braamsluipercomplex? Biometrie zou dat natuurlijk in de toekomst wel kunnen doen.

Aangezien er (i.t.t. bij braamsluipers) volgens mij wel een aardig beeld is over taxonomie/verspreiding e.d. van baltimoretroepiaal, lijkt me dat je weinig kans hebt op toestemming voor zo'n actie. Samengevat lijken me de eventuele baten in dit geval geenzins op te wegen tegen de mogelijke kosten. Hopen dat 'ie nog een tijdje blijft en doorruit, gaan Max en ik gezellig een derde keer  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

hoi Max,

Excuses dat ik je in verwarring bracht. Want ik had niet de bedoeling om een 'promotie-actie' (o.i.d.) te starten om zonodig deze Baltimoretroepiaal te vangen. Mijn bedoeling was alleen maar om uit te leggen dat er wel redenen KUNNEN zijn om een (zeer) zeldzame vogel te vangen, maar dat je wel altijd eerst een hele goede afweging hierover moet maken. Mede daarom had ik ook de link naar het VT met haar beleid hierover erbij gezet. Want je zult er altijd een ringer bij moeten hebben en die moet werken binnen de beleidskaders van het VT. Daar zijn in het verleden heldere afspraken over gemaakt.

Zelf denk ik dus dat je zeer goed moet afwegen als je zoiets gaat ondernemen.

En als die argumenten er niet / onvoldoende zijn (naar het lijkt nu dus): dan niet vangen / ringen en gewoon lekker blijven kijken / fotograferen etc. En gedragswaarnemingen etc. kun je ook nu al prima doen.

Is het zo iets duidelijker?

Groetjes, Klaas

Max Berlijn

Ha Klaas,

Ja hoor. Dank!

Ik ben blij dat we er vanaf gaan blijven, zodat we hem mogelijk kunnen zien doorruien naar een eerste zomer kleed, gaan Vincent en ik nog voor een derde keer..

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jaap Denee

Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 13:02:43 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 10, 2010, 12:51:36 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 09, 2010, 21:12:39 PM
heb bij het NH Dagblad geïnformeerd

Overigens denk ik dat als je een "ingezonden brief" stuurt naar 'n weekkrant (Groot Alkmaar!?!) met een leuk verslag en  evt. anekdotes tussen vogelaars/buurtbewoners en het prijzen van hun gastvrijheid dan moet er wel een "mega-sjagerijn" op de redactie zitten die dat niet (gratis) wil plaatsen.
Wel een leuk plan eigenlijk...  ;D

Er is inmiddels iets geregeld. Check binnenkort de Alkmaarsche Courant.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Stijn E.

Citaat van: Jaap Denee op januari 12, 2010, 16:13:06 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 10, 2010, 13:02:43 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 10, 2010, 12:51:36 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 09, 2010, 21:12:39 PM
heb bij het NH Dagblad geïnformeerd

Overigens denk ik dat als je een "ingezonden brief" stuurt naar 'n weekkrant (Groot Alkmaar!?!) met een leuk verslag en  evt. anekdotes tussen vogelaars/buurtbewoners en het prijzen van hun gastvrijheid dan moet er wel een "mega-sjagerijn" op de redactie zitten die dat niet (gratis) wil plaatsen.
Wel een leuk plan eigenlijk...  ;D

Er is inmiddels iets geregeld. Check binnenkort de Alkmaarsche Courant.

Haha, ik zou wel willen, maar vanuit Gelderland is dat een beetje lastig?
Zodra het zover is, kan iemand uit Alkmaar 'm dan misschien inscannen o.i.d.? :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

PieWie

 

Er is inmiddels iets geregeld. Check binnenkort de Alkmaarsche Courant.


En vandaag is het zover, in de stad en streekbijlage een bedankje namens de vogelaars (genoemd worden jaap en debby) met een leuke foto van vogelaars met thee/koffie gemaakt door debby.

Groeten,

Pierre

Dylan

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JohnvR

NHD, 13-01-2010

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Go Jaap en Debby  :D

Moet de pet nog rond?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers



Debby Doodeman

Nee dit was gratis! Jaap was in staat om uit eigen zak de advertentie te betalen, maar dat was nog heel wat voor een heel klein stukje krant.. Toen ik ze belde om te vragen of ze Jaap (en de rest) z'n idee niet al leuk genoeg vonden voor een stukje hebben ze er dit van gemaakt!

Groetjes,
Debby

PS: als er vogelaars in beeld staan die het origineel graag willen hebben (en waarschijnlijk ook op de dba-dag zijn)
laat maar weten, dan proberen we wel wat kranten te verzamelen.


Jaap Denee

Het is een leuk stukje geworden, maar het was Ted die hier op het forum als eerste de suggestie deed:

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 09, 2010, 13:00:55 PM
Citaat van: topsafe op januari 08, 2010, 22:35:56 PM
Maar even serieus: Hulde aan de bewoners van deze wijk  :duim:  "Iedereen" weet waar je voor komt, geeft als hij/zij dat kan aanwijzingen (waar de vogel "vaak" gezien wordt), er wordt voor koffie gezorgd, er worden tuinen open gesteld enz.enz.

Bij deze nogmaals: HULDE !!!

mvg Mark

Goed dat het hier vermeld word, maar mooier zou het zijn als zo'n soort tekst in het plaatselijke wijkkrantje, weekkrant van Alkmaar/Ouddorp geplaatst zou kunnen worden waarin "vogelend Nederland" de buurtbewoners bedankt voor hun gastvrijheid... ...word dan persoonlijk door een ieder gelezen. (...en je kweekt zo een beetje goodwill dat de Gerten, Japen, Peters en Maxen toch wel goeie kerels zijn  8) )

(en de puristen moeten zich maar even over het woordje 'vogelspotters' heen zetten; ik heb het niet in de mond genomen in elk geval  ;) )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Dylan

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

steenl

#473
Jaap en Debby, grote klasse!
Goede PR.

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op januari 13, 2010, 12:21:31 PM
Het is een leuk stukje geworden, maar het was Ted die hier op het forum als eerste de suggestie deed:

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 09, 2010, 13:00:55 PM
Citaat van: topsafe op januari 08, 2010, 22:35:56 PM
Maar even serieus: Hulde aan de bewoners van deze wijk  :duim:  "Iedereen" weet waar je voor komt, geeft als hij/zij dat kan aanwijzingen (waar de vogel "vaak" gezien wordt), er wordt voor koffie gezorgd, er worden tuinen open gesteld enz.enz.

Bij deze nogmaals: HULDE !!!

mvg Mark

Goed dat het hier vermeld word, maar mooier zou het zijn als zo'n soort tekst in het plaatselijke wijkkrantje, weekkrant van Alkmaar/Ouddorp geplaatst zou kunnen worden waarin "vogelend Nederland" de buurtbewoners bedankt voor hun gastvrijheid... ...word dan persoonlijk door een ieder gelezen. (...en je kweekt zo een beetje goodwill dat de Gerten, Japen, Peters en Maxen toch wel goeie kerels zijn  8) )

(en de puristen moeten zich maar even over het woordje 'vogelspotters' heen zetten; ik heb het niet in de mond genomen in elk geval  ;) )

Nou Jaap, hulde aan jullie allebei :duim:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ted van der Knaap

Nu moet Jaap de eerstkomende 3 jaar als vogelSPOTTER door het leven.... 8)

(dudeljo dudelju... ...ik neem nog 'n stukje worst met  grove mosterd  ;)  )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Dutchbird

Mooie actie, het bedankje in de krant  :duim: .
Zelf heb ik een kaart met foto's gestuurd aan de bewoner bij wie ik op 7 januari in de tuin mocht staan.
Geen wonder dat de vogel in deze wijk is neergestreken. Wat een gastvrijheid!

Groetjes,
Caroline Walta
(nog geheel ongeringd  ;) )
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

dupont

Erg gaaf!!!
PS: even een kopietje naar de bewoners rondom het veldje in de wijk Beijum in Groningen sturen (Haakbekken)
Onder het motto: Alkmaar gastvrijer dan jullie...
Nou waren de grasvelden daar ook wel flink vertrapt...!!  O0 ;D
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)