Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tim de Boer

#330
Filmpje dat ik gister maakte van de baltimore troepiaal, zo uit de camera want heb nog geen bewerkingsprogramma, mocht iemand daarvoor een tip hebben dan hoor ik het graag!

http://www.vimeo.com/8597098
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

August

Over bronnen gesproken,
Heb wat oude Voliere boeken opgezocht (zo oud dat ze bijna uit elkaar vallen waren ooit van mijn overleden opa). en kweekverslagen van diverse vogelverenigingen nagezocht heb maar 1 beschrijving gevonden uit het boek Tropische voliere vogel ( geschreven door A.Rutgers vierde druk 1958) Er staat een onregelmatige verkrijgbaar, maar een gewaarde kooivogel maar moeilijk te kweken). Dus zelf in die tijd was het een moeilijk te verkrijgen soort kan je nagaan nu met het Importverbod van Amerikaanse soorten. Ps Peter de Handelaren waar ik geinformeerd heb over deze soort zijn niet ingeschreven bij KVK en geloof me als deze soort in Nederland (zelfs Europa) te koop zouden zijn hadden hun het wel geweten. Dus ik acht de kans dat de Vogel op eigen kracht hier is gekomen  (of via een boot) veel groter dan dat deze uit een voliere zou komen.
August van Rijn

Sjoerd

Is met hulp van een boot ook aanvaardbaar? Want zonder die boot zou ie het misschien wel helemaal niet gehaald hebben?

peter123

Citaat van: Sjoerd V. op januari 07, 2010, 19:34:28 PM
Is met hulp van een boot ook aanvaardbaar? Want zonder die boot zou ie het misschien wel helemaal niet gehaald hebben?

Dit bedoel ik nou.

Jaap Denee

Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 19:36:41 PM
Citaat van: Sjoerd V. op januari 07, 2010, 19:34:28 PM
Is met hulp van een boot ook aanvaardbaar? Want zonder die boot zou ie het misschien wel helemaal niet gehaald hebben?

Dit bedoel ik nou.

Wat bedoel je nou precies?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

peter123

Denk daar maar eens goed over na Jaap, gut o gut

Edwin Russer

Citaat van: Sjoerd V. op januari 07, 2010, 19:34:28 PM
Is met hulp van een boot ook aanvaardbaar? Want zonder die boot zou ie het misschien wel helemaal niet gehaald hebben?

Nee, zie hieronder. Bij onze Troepiaal kun je dat uiteraard niet bewijzen. 

Gyr Falcon / Giervalk Falco rusticolus 15 November, Maasvlakte, Rotterdam, Zuid-Holland, and 18 November, Zoetermeer, Zuid-Holland, and 25 November, Ede, Gelderland, white morph, immature, photographed, picked up exhausted on 25 November and brought to bird asylum and, in March 2009, recovered bird was transported to Iceland where it regained its freedom (@ this bird was first found on a tanker ship which was piloted into the harbour of Rotterdam; it flew off and, remarkably, was refound twice, the last time more than 100 km inland; as it was proven to be ship-assisted it is not acceptable for the Dutch list
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#337
Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 19:42:56 PM
Denk daar maar eens goed over na Jaap, gut o gut

Dat zou ik jou ook kunnen vragen, Peter. Je hebt een zeer uitgesproken mening over iets waar je blijkbaar de ballen verstand van hebt, je ageert op een 'spelletje' waarvan je de spelregels niet kent en je staat als een klein obstinaat kind te stampvoeten omdat je het niet eens bent met dat 'spelletje'. Toch heb ik me laten vertellen dat je een volwassen kerel bent...

Denk je nu werkelijk dat er geen rekening gehouden wordt met de mogelijkheid dat vogels ship-assisted kunnen zin? natuurlijk weten we dat. En denk je nu werkelijk dat er geen rekening gehouden wordt met de mogelijkheid dat soorten (legaal of illegaal) gehouden worden? Natuurlijk doen we dat. Maar het is heel simpel: soms kun je de werkelijke herkomst niet achterhalen en er zijn goed doordachte 'spelregeltjes' gemaakt waarmee een afweging wordt gemaakt of een soort wel of niet door de mand valt en of een soort wel of niet op 'de lijst' komt. Daar kun je het mee oneens zijn, maar dat is net zo zinnig als boos in een hoek gaan staan mopperen omdat je het niet eens bent met de spelregels van Mens-erger-je-niet.

En als je geïnteresseerd bent in hoe het allemaal zit of zou kunnen zitten dat raad ik je aan dat vriendelijk te vragen. Dat scheelt je een hoop bitse reacties.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

peter123

Nadenken is dus niet iedereen gegeven, het zij zo.

Jaap Denee

Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 19:51:41 PM
Nadenken is dus niet iedereen gegeven, het zij zo.

Kom op, Peter, niet zo makkelijk je er bij neerleggen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 19:19:03 PM
De plaatsen op de lijst (Vincent bedankt) overtuigen mij dat de vogel op schepen meelift.
Dat kan dus ook, ik denk dat de Troepiaal daar haar eten wel kan vinden. De vraag blijft of deze is komen meevaren of in een klein kooitje via Schiphol in Oudorp is beland. Wees maar niet bang, het zal wel op het eerste uitdraaien dus dan mag zij op je lijstje blijven, hiep hoi, maar nog beter is je in te zetten tegen de illegale vogelhandel, wel zo nuttiger lijkt mij.

Groetjes Peter Soer
Een paar opmerkingen:
1) Ik zie allemaal locaties aan de (noord)westrand van Europa, geen lijst van (locaties in de buurt van) plaatsen met grote havens. Zou een geval in pak 'm beet Hongarije dan eerder wild zijn omdat dat land niet aan zee ligt?
2) Is het niet op z'n minst opvallend dat op 1 geval na dit allemaal herfst-/winterwaarnemingen betreffen? Ontsnappen vogels alleen in die jaargetijden? Trekdrang treedt ook in de lente op, dan zouden er toch ook wat late lente-/zomergevallen moeten zijn.
3) (een eerdere post van Jan van der Laan herhalend) De troepiaal van Oudorp is vorig jaar geboren. Dat weten we zeker. Als de vogel ontsnapt is, is er dus ergens een kweker van een lastig te verkrijgen EN moeilijk kweekbare soort (zie eerdere posts August) vorig jaar erin geslaagd zijn paartje troepialen nageslacht te laten produceren. Wat zal 'ie trots geweest zijn! En blijkbaar zo zuinig op z'n succes dat 'ie pardoes het kooitje liet openstaan?

Ik ben het helemaal met je eens dat je bij dwaalgasten altijd kritisch moet blijven m.b.t. eventuele herkomst uit gevangenschap - sterker nog, ik was net als jij altijd van de 'lastige vragen' - maar als 1 geval goeie papieren heeft, is het wat mij betreft dit wel. En er zijn inderdaad wel wat knelpunten m.b.t. ship-assisted gevallen (bewezen met een schip mee mag niet, maar 'wat niet weet wat niet deert'), overigens heel makkelijk op te lossen door niet moeilijk te doen over ship-assisted beesten tenzij ze moedwillig van hun vrijheid beroofd (geweest) zijn, maar dat is weer een heel andere te vaak gevoerde discussie ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter123

En nog steeds heeft Jaap het niet door, lees eens goed wat ik geschreven heb en reageer dan.

Jaap Denee

#342
Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 20:03:17 PM
En nog steeds heeft Jaap het niet door, lees eens goed wat ik geschreven heb en reageer dan.

Peter, je hangt niets meer dan een conclusie aan een vraag door Sjoerd gesteld. En ik begrijp precies wat je wil zeggen (om die reden hebben de Belgen hun Katvogel niet aanvaard).

En voor de goede orde: het gaat nu niet om een Katvogel.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

August

Citaat van: vincenthart op januari 07, 2010, 20:02:31 PM
Citaat van: peter123 op januari 07, 2010, 19:19:03 PM
De plaatsen op de lijst (Vincent bedankt) overtuigen mij dat de vogel op schepen meelift.
Dat kan dus ook, ik denk dat de Troepiaal daar haar eten wel kan vinden. De vraag blijft of deze is komen meevaren of in een klein kooitje via Schiphol in Oudorp is beland. Wees maar niet bang, het zal wel op het eerste uitdraaien dus dan mag zij op je lijstje blijven, hiep hoi, maar nog beter is je in te zetten tegen de illegale vogelhandel, wel zo nuttiger lijkt mij.

Groetjes Peter Soer
Een paar opmerkingen:
1) Ik zie allemaal locaties aan de (noord)westrand van Europa, geen lijst van (locaties in de buurt van) plaatsen met grote havens. Zou een geval in pak 'm beet Hongarije dan eerder wild zijn omdat dat land niet aan zee ligt?
2) Is het niet op z'n minst opvallend dat op 1 geval na dit allemaal herfst-/winterwaarnemingen betreffen? Ontsnappen vogels alleen in die jaargetijden? Trekdrang treedt ook in de lente op, dan zouden er toch ook wat late lente-/zomergevallen moeten zijn.
3) (een eerdere post van Jan van der Laan herhalend) De troepiaal van Oudorp is vorig jaar geboren. Dat weten we zeker. Als de vogel ontsnapt is, is er dus ergens een kweker van een lastig te verkrijgen EN moeilijk kweekbare soort (zie eerdere posts August) vorig jaar erin geslaagd zijn paartje troepialen nageslacht te laten produceren. Wat zal 'ie trots geweest zijn! En blijkbaar zo zuinig op z'n succes dat 'ie pardoes het kooitje liet openstaan?

Ik ben het helemaal met je eens dat je bij dwaalgasten altijd kritisch moet blijven m.b.t. eventuele herkomst uit gevangenschap - sterker nog, ik was net als jij altijd van de 'lastige vragen' - maar als 1 geval goeie papieren heeft, is het wat mij betreft dit wel. En er zijn inderdaad wel wat knelpunten m.b.t. ship-assisted gevallen (bewezen met een schip mee mag niet, maar 'wat niet weet wat niet deert'), overigens heel makkelijk op te lossen door niet moeilijk te doen over ship-assisted beesten tenzij ze moedwillig van hun vrijheid beroofd (geweest) zijn, maar dat is weer een heel andere te vaak gevoerde discussie ...
En het feit is dat jonge vogels door de goede kwekers bij de geboorte altijd een ringetje om word gedaan (geloof me als het een kweker was geweest dan zou het wel een hele goeie moeten zijn  geweest want deze soort kan je niet zomaar in een voliere doen en kijken hoeveel jongen er komen zoals bv bij de Zebravink) en deze mensen willen de vogels wel kunnen herkennen om ze later weer te kunnen kweken met een andere bloedlijn bv of ze weer te verkopen maar dan willen de gene die ze kopen wel weten of ze geen bejaarde vogel kopen (Is namelijk behoorlijk kostbaar en als de vogel al na een maand dood zou zijn door ouderdom)
August van Rijn

August

http://www.youtube.com/watch?v=_vy7xczchYQ
Leuk Filmpje van een vrouwtje op een voertafel in Mexico (leuk dat onze hetzelfde doet in Nederland)
August van Rijn

Vincent Hart

Ik wil bij dezen graag mijn welgemeende, sterk verlate excuses aanbieden aan de Maxen, Jan vdL's en Wietzes van deze wereld die met eindeloos geduld op mijn redenaties m.b.t. bijvoorbeeld de groene reiger hebben gereageerd. En hoewel de kreet 'doe eerst eens je huiswerk' mij nog steeds regelmatig badend in het zweet en met een hol gevoel in m'n maag doet wakker schrikken, kan ik alleen maar dankbaar zijn dat ik uit pure recalcitrantie me maar ietsje meer ben gaan verdiepen in de onderwerpen waar ik een mening over heb.

Nog even voor Peter: Het feit dat veel mensen met 'lijstbelang' de vogel als (hoogstwaarschijnlijk) wild beschouwen mag an sich geen reden zijn om hun argumenten niet serieus te nemen. Jouw gebrek aan 'lijstbelang' mag geen reden zijn om je alleen te focussen op een uitleg die 'herkomst uit gevangschap' als uitkomst heeft. Iedereen met een mening over deze vogel zou om deze te onderbouwen toch moeten proberen zich een enigzins objectief oordeel te vormen. Op z'n minst moeten we allemaal dezelfde feiten afwegen om tot welke conclusie dan ook te komen.

En Peter, nu Jaap en ik onszelf zo blootgegeven hebben, zou het wel leuk zijn ook eens het gezicht achter jouw oneliners te zien. Geef je snel op!  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Soms word ik simpel van reacties van mensen. Ik ben zelf bepaald kritisch op bepaalde watervogels uit Noord-Amerika maar de houding van enkele lezers hier vind ik van bijzonder weinig kennis van zaken en acceptatie van gegevens getuigen. Erg jammer.
Ik wil graag citeren uit werk wat wellicht eerder geciteerd is op dit forum, maar waar ik op dit moment geen tijd heb om dit na te zoeken.
Mijn advies: bestel het boek 'Rare birds where and when (an analysis of status & distribution in Britain and Ireland' van Russel Slack bij Naturalis (alleen daar in Nld bestelbaar en nee, ik heb geen connecties/belangen). Blader in deze bijbel door naar pagina 442/443: de Baltimoretroepiaal. Hier wordt beschreven dat in oktober 1962 een schip genaamd de Mauretania vanuit New York vertrok, hierbij de zuidelijke hoek 'rakend' van de orkaan Daisy. De boot was een tijdelijk vlot voor 130 landvogels van 34 verschillende soorten (waaronder een Northern Oriole, zoals (hybriden) Baltimore/Bullock's Oriole destijds genoemd werden). En dan nu: de laatste vogel die aan boord kwam betrof een Baltimore Troepiaal die op 1600 mijl vanaf vertrekpunt aan boord kwam. Het betrof een vrouwtje of onvolwassen exemplaar. De vogel pikte zowel fruit als toast. Twee uur varen voor de kust van Ierland verliet de vogel in goede conditie de boot. Natuurlijk kun je nu gaan zeuren dat iedere vogel dan ship-assisted is (hier zijn spelregels voor!). Doe dat vooral. Gelet op die 1600 mijl geloof ik dat zo'n vogel met de bekende westelijke zeewind in staat is om, zonder hulp van een schip, hier te geraken.
Hopelijk einde discussie van de discussie over de wilde status en tijdstip van vondst (zucht). Laten we het hebben over hoe fantastisch mooi gekleurd die vogel was, hoe aardig de Ouddorpse bevolking is, welke soorten nog meer op een voerplank gevonden zouden kunnen worden.
En wil je toch azijnzeiken: koop een fles azijn; gooi hem leeg in je wc en pies er met een harde straal overheen.
PS: mocht ik e.e.a. verkeerd vertaald hebben uit de Slack dan ligt dat aan mijn toenmalige Engelse docent.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Marten Hornsveld

Ship assisted?! NEE DAT MENEN JULLIE NIET!  :o
Misschien is er wel een boomstam van amerika naar europa gedreven waar hij dagen lang lekkere insektjes van heeft gegeten. Er spoelen ook wel eens kokosnoten aan in Schotland dus wie weet. (nee het zijn geen afrikaanse zwaluwen die kokosnoten naar de UK brengen!)
Daarnaast, wat boeien die boten? Boten zijn een product van de evolutie der Homo sapiens en de vogels kunnen mooi in symbiose leven met de mens op zo'n schuitje (wij genieten en de vogel krijgt eten, want ook de stoerste zeeschuimerd wordt week van zo'n mooie Troepiaal), gewoon een natuurverschijnsel, net als kraaien die rupsen vangen met stokjes en andere voorbeelden van dieren die tools gebruiken om aan eten te komen. Slim toch van zo'n vogel? Waarom zou je als een debiel door vliegen als je lekker uit de wind kan zitten op een bootje? Gewoon er af springen in havenstad Alkmaar. :angel:

Volgens mij is het niet helemaal helder nu of de vogel nou escape of wild is en of daar door de CDNA wel naar gekeken wordt, kan iemand daar meer inzicht in verlenen dan kunnen we daar even over discussieren, het forum is daar een mooi platform voor namelijk.

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

steenl

Citeer't wordt steeds grappiger...
Jaap, laat nog een keer een Harlekijneend los. Hebben we nog meer lol.

Vincent Hart

Maar goed, even back to basics. Wat zijn nou de mogelijke uitkomsten van deze 'discussie'? De vogel is bewezen wild? Neen. De vogel is bewezen ontsnapt? Neen. De vogel is dus of wild, of ontsnapt. Voor de mensen die het leuk vinden om zeldzame soorten in NL te zien (en, erger nog, daar levens-, jaar-, maand-, tuin- en perronlijsten van bijhouden) is een commissie ingesteld die 'ja' of 'nee' zegt, op basis van een setje regels dat ooit eens is vastgesteld, en bij voldoende onvrede heus wel zal worden aangepast. Op basis van die regels is de kans redelijk groot dat de troepiaal het gaat halen. Voor mensen die liever genieten van gewone/echte vogels (dat doen twitchers tenslotte allang niet meer, kijk bijvoorbeeld eens naar de door Aart Vink ingevoerde waarnemingen) is dat spelletje volstrekt irrelevant, dus waar maken die zich druk om?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Citaat van: steenl op januari 07, 2010, 20:43:13 PM
Citeer't wordt steeds grappiger...
Jaap, laat nog een keer een Harlekijneend los. Hebben we nog meer lol.

Nee, doe maar niet. Dan denk ik aan mijn eigen lijstbelangen :police:

http://waarneming.nl/waarneming/view/284196
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Dutchbird

Beste allemaal,

Ben zo vrij ook een duit in het zakje te doen (http://waarneming.nl/waarneming/view/45935609)

Waarneming:
13.35 uur even in zicht (struik naast opgehangen sinaasappels)
14.15 uur in voedermandje
14.20 uur vogel eet zaadresten van de besneeuwde grond
14.50 uur aan het natte verenkleed te zien heeft de vogel een bad genomen, zit hierna ruim 5 minuten met opgezette veren op één poot te rusten in een struik
14.55 uur eet uit een pindanet, natte buik is goed zichtbaar

Bron determinatie:
- www.waarneming.nl (m.n. voor kalenderjaar)
- Birds of North America (guide to field identification), Robbins, Bruun, Zim, Singer (Golden Press 1983)
- www.allaboutbirds.org/guide/Baltimore_Oriole/id

Informatie:
- Vogels van Europa, Jonsson (Tirion 3e druk) pag 544 "noordelijke troepiaal eenmaal in Nederland, oktober 1987"
- Vogels van Europa (Capitool Natuurgidsen 2006) pag 423 "Dwaalgasten in Europa komen uit Azië en Noord-Amerika (en enkele uit Afrika). Door de ligging van West-Europa komen er regelmatig vogels terecht die uit koers zijn geblazen in het oosten van Noord-Amerika en de Atlantische Oceaan oversteken. Vroeger dacht men dat deze vogels de oceaan aan boord van schepen overstaken, maar men weet nu dat zelfs kleine vogels met rugwind de reis over de Atlantische Oceaan kunnen overleven, al leven ze daarna niet lang meer."
- Vogelgedrag, Burton (Het Spectrum 1985) pag 210: zangvogels die van Noord- naar Zuid-Amerika trekken, kiezen voor een tocht "over 3.000 km open zee", ze "trekken profijt van het weersysteem". Samengevat: van de kust met koufront gevolgd door harde noordwestelijke wind naar Bermuda (ca. 18 uur, hoogte 2.000 m); Sargasso Zee met gebruik van noordoostpassaatwinden (hoogte 4.000 tot 6.500 m); met passaatwind die hen zuidwestwaarts naar Zuid-Amerika voortdrijft (ca. 80 uur).
- De trek van de dieren, Hoare (Veen Magazines 2009) pag 207: de route boven de oceaan is door de bolling van het aardoppervlak ongeveer 2.400 km korter dan de weg boven land ('Grote-Cirkel'-route).
De kolom over "Trans-Atlantische dwaalgasten" beschrijft dat trekvogels opgeslokt kunnen worden door snel bewegende depressies over de oceaan "zodat ze ergens aan de kusten van Noordwest-Europa op land terechtkomen". Het artikel eindigt er wel weer mee dat de dwaalgasten het meestal niet lang overleven  :-\ .

Mijn gedachtegang na het waarnemen van de vogel in Oudorp:
- de vogel is een escape, want:
... het verenkleed ziet er wel erg goed uit na zoveel ontberingen
... de vogel lijkt niet (mensen)schuw
- de vogel is geen escape, want:
... zie de informatie over de trekroutes, het is aannemelijk dat een vogel door sterke depressies (en m.i. ook via schepen) uit koers raakt en (evt. via andere landen) hier terecht komt
... als de vogel er al enige tijd is, kan het verenkleed zijn hersteld
... de vogel weet goed te fourageren (waargenomen en zie ook de filmbeelden op www.plompdigitalvideo.nl), een ontsnapte kooivogel zou m.i. eerder het loodje leggen, omdat deze enkel is gewend aan zijn vaste bakje zaad)
... van wat ik heb nagezocht op internet lijkt me dit in Nederland geen talrijke kooivogel; de vogel in Alkmaar is ongeringd
... ook de "wilde" vogels lijken 's winters minder schuw en komen af op voederplekken in tuinen (ter plaatse behalve de Baltimoretroepiaal gezien: kool-, pimpelmees, vink, , huismus, roodborst, winterkoning, merel en koperwiek)

Aan welke "lijst" de vogel ook wordt toegevoegd: het is een mooie verschijning, werkelijk prachtig oranje, leuk om zo foeragerend in de witte sneeuw te zien - dank aan de gastvrije buurtbewoners  :duim: !
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Edwin Russer

Jaap had het over de Katvogel. Dit vond ik ook nog op het net. Op zich een interessante discussie.

http://www.surfbirds.com/forum/showthread.php?p=5667

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ted van der Knaap

Citaat van: Jaap Denee op januari 07, 2010, 19:49:31 PM
Je hebt een zeer uitgesproken mening over iets waar je blijkbaar de ballen verstand van hebt, je ageert op een 'spelletje' waarvan je de spelregels niet kent 

Ik dacht dat Waarneming.nl een OPEN forum was waar eenieder z'n bijdrage aan kan leveren, of je nu Top-twitcher bent of Koolmezenliefhebber!

Waarom dit Topic "gijzelen" Jaap...  ...voor je eigen EGO-bevrediging, er zitten hier véél meer mensen met andere/slechtere/betere (vul zelf maar in)meningen. Je stelt nu dat JIJ bepaalt wat de spelregels zijn.

Is dit een gesloten Forum (b.v. alleen Dutch- Birding-leden) dan heb je helemaal gelijk en kun je JOUW spelregels er op toepassen.
Waarom heeft Dutch-Birding eigenlijk geen eigen Forum?? (dan heb je iig géén last van mensen die er de ballen verstand van hebben  ??? )

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

snwja3

#355
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 07, 2010, 21:52:22 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 07, 2010, 19:49:31 PM
Je hebt een zeer uitgesproken mening over iets waar je blijkbaar de ballen verstand van hebt, je ageert op een 'spelletje' waarvan je de spelregels niet kent 

Ik dacht dat Waarneming.nl een OPEN forum was waar eenieder z'n bijdrage aan kan leveren, of je nu Top-twitcher bent of Koolmezenliefhebber!

Waarom dit Topic "gijzelen" Jaap...  ...voor je eigen EGO-bevrediging, er zitten hier véél meer mensen met andere/slechtere/betere (vul zelf maar in)meningen. Je stelt nu dat JIJ bepaalt wat de spelregels zijn.

Is dit een gesloten Forum (b.v. alleen Dutch- Birding-leden) dan heb je helemaal gelijk en kun je JOUW spelregels er op toepassen.
Waarom heeft Dutch-Birding eigenlijk geen eigen Forum?? (dan heb je iig géén last van mensen die er de ballen verstand van hebben  ??? )

Ted, je valt in herhaling met dit soort rare commentaren, kom eens met iets origineels.
Jaap mag best iemand aanspreken, of mag jij dat alleen maar? Bepaal jij de spelregels?
Juist in een open discussie, zoals jij dat noemt, moet Jaap dat zelfs doen. Niks op tegen!

Als je een positieve bijdrage aan de discussie wilt leveren kom dan niet met non-argumenten, die niets aan de discussie toevoegen, maar alleen maar escaleren.
Ga eens in op de argumenten die 'voor' of 'tegen' zijn gegeven .....................
Wietze Janse

jvdlaan

Voor iedereen die werkelijk geïnteresseerd in het fenomeen dwaalgasten koop en lees het boek van Russel Slack:
http://www.nhbs.com/rare_birds_where_and_when_tefno_172178.html

Ook over het verschijnen van amerikaantjes is een hoofdstuk gewijd. Aanrader! Scheelt ook weer een hoop typwerk voor mij en anderen.

Max Berlijn

Beste Ted en anderen meelezers,

Ik kan me wel vinden in de geringe mate van irritatie die ontstaat bij sommige participanten in dit topic maar ook bij andere topics (vaak waar het over status (lees "escapes") gaat wanneer er personen zonder enige vorm van litratuur onderzoek of notie van geschiedenis (de goede daargelaten) over wat we inmiddels menen te weten over het voorkomen van (zeldzame) soorten, meningen naar voren brengen met een grote mate van stelligheid. Ik denk dat voordat je een mening ventileerd je eerst even in de boeken moet duiken en niet slechts enkele minuten via google moet zoeken.

Na dit "onderzoek" staat het eenieder natuurlijk vrij om een mening te geven maar een beetje onderbouwing die laat zien dat je wat verder gezocht hebt dan hierboven omschreven is wel prettig.

Voorbeelden zijn het in twijfel trekken van het natuurlijk (al dan niet met schepen) optreden van Amerikaanse Dwaalgasten (waar de oriole er een is) Als of we niks hebben gelerd hierover in de afgelopen 40+ jaar hierover, mijn kast staat vol met boeken hierover. Het feit dat de meeste stellige antiTroepiaal persoon in dit topic zo 123 niet weet dat het in nagenoeg alle gevallen gaat bij een soort om eerste winters in het najaar geeft aan dat zijn onderzoek verre van grondig is geweest, zijn mening en stellingen daarentegen laten geen twijfel bestaan over wat volgens hem de waarheid is.....

Groet Max

PS: Bij mij geen irritatie overigens wel begrip ervoor  ;)

PS2 Inderdaad zou er bij DB ook een forum mogelijkheid moeten zijn, al vaker voor gepleit.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Steven Wytema

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 07, 2010, 21:52:22 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 07, 2010, 19:49:31 PM
Je hebt een zeer uitgesproken mening over iets waar je blijkbaar de ballen verstand van hebt, je ageert op een 'spelletje' waarvan je de spelregels niet kent 

Ik dacht dat Waarneming.nl een OPEN forum was waar eenieder z'n bijdrage aan kan leveren, of je nu Top-twitcher bent of Koolmezenliefhebber!

Waarom dit Topic "gijzelen" Jaap...  ...voor je eigen EGO-bevrediging, er zitten hier véél meer mensen met andere/slechtere/betere (vul zelf maar in)meningen. Je stelt nu dat JIJ bepaalt wat de spelregels zijn.

Is dit een gesloten Forum (b.v. alleen Dutch- Birding-leden) dan heb je helemaal gelijk en kun je JOUW spelregels er op toepassen.
Waarom heeft Dutch-Birding eigenlijk geen eigen Forum?? (dan heb je iig géén last van mensen die er de ballen verstand van hebben  ??? )
Ted,

het gaat Jaap niet om zijn EGO-bevrediging (daar heeft ie andere dingen voor), en hij 'gijzelt'  het topic ook niet.
Als er iemand het topic gijzelt is het Peter, die blijkbaar zich nog niet helemaal verdiept heeft in de materie.
En wat betreft die spelregels: die bepaalt Jaap niet, dat is al jaaaaren voor zijn tijd gedaan ("opa vertelt" gehalte).
Als iemand nu opeens out of the blue aan de poten daarvan begint te zagen, dan zijn er meerdere mensen die zich dat aantrekken. En zoals je ziet tot veler vermaak (Oh en de post van Max hierboven)

Tot slot: het is inderdaad een openbaar forum. Zullen we dan ook naar elkaar luisteren?
Dan kunnen jullie (zie opmerking Vincent) er ook nog wat van leren!!
Steven Wytema


Jaap Denee

#359
Citaat van: snwja3 op januari 07, 2010, 22:02:48 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 07, 2010, 21:52:22 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 07, 2010, 19:49:31 PM
Je hebt een zeer uitgesproken mening over iets waar je blijkbaar de ballen verstand van hebt, je ageert op een 'spelletje' waarvan je de spelregels niet kent 

Ik dacht dat Waarneming.nl een OPEN forum was waar eenieder z'n bijdrage aan kan leveren, of je nu Top-twitcher bent of Koolmezenliefhebber!

Waarom dit Topic "gijzelen" Jaap...  ...voor je eigen EGO-bevrediging, er zitten hier véél meer mensen met andere/slechtere/betere (vul zelf maar in)meningen. Je stelt nu dat JIJ bepaalt wat de spelregels zijn.

Is dit een gesloten Forum (b.v. alleen Dutch- Birding-leden) dan heb je helemaal gelijk en kun je JOUW spelregels er op toepassen.
Waarom heeft Dutch-Birding eigenlijk geen eigen Forum?? (dan heb je iig géén last van mensen die er de ballen verstand van hebben  ??? )

Ted, je valt in herhaling met dit soort rare commentaren, kom eens met iets origineels.
Jaap mag best iemand aanspreken, of mag jij dat alleen maar? Bepaal jij de spelregels?
Juist in een open discussie, zoals jij dat noemt, moet Jaap dat zelfs doen. Niks op tegen!

Als je een positieve bijdrage aan de discussie wilt leveren kom dan niet met non-argumenten, die niets aan de discussie toevoegen, maar alleen maar escaleren.
Ga eens in op de argumenten die 'voor' of 'tegen' zijn gegeven, maar die heb je blijkbaar weer niet anders schrijf je zo'n onzin niet! Kom, maak je nuttig!

Dank je, Wietze.

Ted, wat jouw opmerkingen betreft: zie de boodschap van Wietze en Max*. Wat mijn ego (en die mag je best met kleine letters schrijven - zo erg is het nu ook weer niet) betreft: ik weet betere plekken om die te bevredigen. Maar dank je voor de goed bedoelde (?) waarschuwing.

* EDIT: ... en die van Steven
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee