Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: teunvankessel op januari 07, 2010, 12:47:13 PM

en dat is omgerekend 39 uur vliegen!

Het enige wat je volgens mij nodig hebt om als amerikaantje hierheen te komen is veel geluk en uithoudingsvermogen.

En veel meewind = nog korter vliegen!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rinie van Reenen

Citaat van: Maxberlijn op januari 07, 2010, 13:01:24 PM
Nog even wat "cijfertjes":

Ik begrijp dat de Brammen (o nee die niet), Peters, Hermannen en (sommige) Gerten van dit topic de 25 (precies) UK gevallen waarvan minimaal drie in de winter en meerdere aan de oostkust en de 4 IJsland gevallen en het ene Noorse geval nagenoeg allen onvolwassen vogels minder serieus nemen dan de 0 gevallen van bewezen onsnapte vogels en de tot op heden 0 gevallen van (legale en illegale) vogels in gevangenschap (hoewel Peter vast de hele nacht aan het zoeken is op het net...).

Het lijkt me niet echt helpen om wat gepikeerd te reageren. Sowieso verandert de uitslag van deze discussie niets aan de ware aard van dit beestje!
Verder, het is altijd beter wat tegengas te krijgen dan dat iedereen maar klakkeloos zou zeggen: 'ik wil ook graag een Baltimoretroepiaal op mijn lijstje, dus ik vind ook dat het een wilde is!' (let wel: ik bedoel niet dat dit de manier van doen is in dit forum). Als er - al is het maar op een deelgebied - tegengas gegeven wordt (of dat nu genuanceerd of wat minder ongenuanceerd is (ik moet trouwens zeggen, dat er op een wat ongenuanceerde bijdrage ook wel zeer ongenuanceerde reacties komen...)) en het resultaat van de discussie daarna nóg is, dat de kans dat de vogel wild is veel groter is dan dat'ie ontsnapt is, dan wordt de status alleen maar sterker, toch?
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

#302
Citaat van: gtroost op januari 07, 2010, 13:35:41 PM
Citaat van: teunvankessel op januari 07, 2010, 12:47:13 PM

en dat is omgerekend 39 uur vliegen!

Het enige wat je volgens mij nodig hebt om als amerikaantje hierheen te komen is veel geluk en uithoudingsvermogen.
En veel meewind = nog korter vliegen!

Even in het kader van de waarheidsvinding: die 2750 km. waar deze 39 uur op gebaseerd is natuurlijk niet waar, dat kan een eenvoudige wereldkaart snel genoeg leren. Vanaf New Foundland (de korste route) is het nog ruim 4000 km., en de kans dat dit beestje vanaf New Foundland vertrokken is, is natuurlijk tamelijk minimaal. Dus 6000 km. moet je toch al gauw rekenen.
Groet, Rinie van Reenen

Guus Peterse

Citaat van: Maxberlijn op januari 07, 2010, 13:01:24 PM... nagenoeg allen onvolwassen vogels ...
Even om het helemaal duidelijk te krijgen want zelf heb ik dat allemaal niet paraat: is het inderdaad zo dat (nagenoeg) alle ruim 30 gevallen van Baltimoretroepiaal in Europa onvolwassen / eerste winters betroffen? In dat geval kunnen we de discussie of de vogel in staat is Europa te bereiken, wel afsluiten want niemand kan volhouden dat er door toeval alleen maar onvolwassen Baltimoretroepialen ontsnappen.
Of zijn er veel meer gevallen alleen zijn die niet aanvaard omdat ze niet onvolwassen / eerste winter waren? In dat geval vervalt helaas dit argument.
En: wat betekent precies 'nagenoeg'?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Weia

Newfoudland-Alkmaar is 4100km. (Google Earth, dat geeft de echte afstand, een wereldkaart zelden.)
Misschien voor de nuance: ik heb geen belang om het vogeltje per se de status 'wild' te geven, ik ga namelijk niet eens kijken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Rinie van Reenen

Citaat van: atalanta op januari 07, 2010, 14:23:49 PM
Newfoudland-Alkmaar is 4100km. (Google Earth, dat geeft de echte afstand, een wereldkaart zelden.)
Volgens mij zeggen in dit geval dan wereldkaart en Google Earth precies hetzelfde; wij in elk geval wel!  :duim:
Groet, Rinie van Reenen

teunvankessel

Citaat van: atalanta op januari 07, 2010, 14:23:49 PM
Newfoudland-Alkmaar is 4100km. (Google Earth, dat geeft de echte afstand, een wereldkaart zelden.)
Misschien voor de nuance: ik heb geen belang om het vogeltje per se de status 'wild' te geven, ik ga namelijk niet eens kijken.

Ik rekende tot aan west Ierland! ik geloof niet zo in beesten die als ze net de oceaan zijn overgevlogen ook nog even doorvliegen over UK naar Nederland!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Rinie van Reenen

Citaat van: teunvankessel op januari 07, 2010, 15:26:51 PM
Ik rekende tot aan west Ierland! ik geloof niet zo in beesten die als ze net de oceaan zijn overgevlogen ook nog even doorvliegen over UK naar Nederland!
Daar zit natuurlijk wel wat in (hoewel het dan nog wel op 3400 km. uitkomt, maar dat is muggenzifterij). Dat'ie eerst in Ierland is geland is misschien wel tamelijk aannemelijk, vertrek van New Foundland wel wat minder misschien, en onderweg zal'ie best eens een slinger hebben gemaakt. Maar goed, die paar 1000 km meer of minder zijn uiteindelijk een zaak van het beessie zelf.
Groet, Rinie van Reenen

peterlindenburg

voor er misverstanden ontstaan: de 'Peters' op dit forum die eindeloos doorzagen over dat de troepiaal een escape is zijn slechts 1 Peter, namelijk Peter Soer

Gerard Troost

Citaat van: teunvankessel op januari 07, 2010, 15:26:51 PM
Citaat van: atalanta op januari 07, 2010, 14:23:49 PM
Newfoudland-Alkmaar is 4100km. (Google Earth, dat geeft de echte afstand, een wereldkaart zelden.)
Misschien voor de nuance: ik heb geen belang om het vogeltje per se de status 'wild' te geven, ik ga namelijk niet eens kijken.

Ik rekende tot aan west Ierland! ik geloof niet zo in beesten die als ze net de oceaan zijn overgevlogen ook nog even doorvliegen over UK naar Nederland!

En met tussenlanding in IJsland  :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

Citaat van: Maxberlijn op januari 06, 2010, 21:27:50 PM
Krijg net via, via een foto uit de Cesresstraat 24 van 02-12!

Dat verhaal van de Jasmijnstraat begint steeds slechter te worden.

Groet Max

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1993&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jos Welbedacht

CiteerIk rekende tot aan west Ierland! ik geloof niet zo in beesten die alsze net de oceaan zijn overgevlogen ook nog even doorvliegen over UKnaar Nederland!

Daar zit zeker wat in, maar aan de andere kant kan het ook mogelijk zijn dat sommige vogeltjes mentaal niet helemaal kloppen en daardoor niet door omstandigheden verdwalen maar juist doordat ze denken dat ze de juiste richting op vliegen. Het is misschien niet exact "Reverse Migration" maar misschien wel iets in die trant waardoor zo'n vogeltje kan verdwalen.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwissen

Weer eens wat anders. De Baltimore Troepiaal is in ieder geval al vanaf 2 december 2009 in de wijk Oudorp aanwezig. Zij/hij zit er dus al minstens ruim een maand. Op 2 december 2009 werd de vogel (voor het eerst?) gefotografeerd op een voersilo in de tuin van de fotografe. Zie hiervoor op internet: Trouw Groen Baltimore Troepiaal (gelieve in te typen op Google).
Guido Meeuwissen

Vincent Hart

Citaat van: meeuwissen op januari 07, 2010, 17:54:42 PM
[...] Zie hiervoor op internet: Trouw Groen Baltimore Troepiaal (gelieve in te typen op Google).
Guido Meeuwissen
... Of volg de link in mijn berichtje boven dat van Guido.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Guus P.

CiteerEven om het helemaal duidelijk te krijgen want zelf heb ik dat allemaal niet paraat: is het inderdaad zo dat (nagenoeg) alle ruim 30 gevallen van Baltimoretroepiaal in Europa onvolwassen / eerste winters betroffen?

Ja op drie voorjaars mannen na en dat waren eerste zomer mannen waarschijnlijk in de WP overwintert na afdwaling in het najaar ervoor.

Case closed zou ik zeggen, of je moet een bende Antilianenen kunnen vinden die elk najaar Baltimoretroepialen vangen en naar Europa smokkelen, de adulten laten ze daar en ze doen dit al sinds sept 1890 (eerste geval in de UK), maar wie weet waartoe Peter allemaal in staat is met zijn zoekacties op het net.... ;D

PS Ik ben verre van gepiqueerd en vermaak me optimaal  :D
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Steven Wytema

Citaat van: Maxberlijn op januari 07, 2010, 18:07:21 PM
PS Ik ben verre van gepiqueerd en vermaak me optimaal  :D
same here :)

overigens interessante opmerking op birdpix van sebastiaan algra:
Citeer
Gebruiker: sebastiaan algra op Wo 06 Jan 2010, 12:05
Ik ben zelf zeevarende, en heb al vele malen meegemaakt dat vogels hun toevlucht zoeken aan boord v/e schip, meestal nadat zij verrast en / of verdwaald zijn door een storm. Bv. vnl.na (tropische)stormen vanuit de Golf.o.Mexico richting Labrador langs de oostkust, zie je dit vaak. Een beetje schip is binnen 7 a 8 dagen aan de andere kant van de plas, en biedt veelal voldoende omgeving voor de vogel om te overleven.
De trans-atlantische route is een van de grootsten ter wereld met honderden schepen per dag, met die verstande dat de meeste schepen in deze periode kiezen voor de route via de azoren om het slechte weer in t noorden te mijden.
dat er dus af en toe eentje aan komt "waaien" lijkt me niet meer dan normaal.
Gr.sebas.

Dat in het licht dat de Corvo-vogelaars altijd uitzien naar passerende boten...
maar dat is weer een heeeeeel ander verhaal!
Steven Wytema


peter123

Dan zou ik graag die lijst zien met daarop waar en wanneer die vogels zijn waargenomen.

Groetjes Peter Soer

Max Berlijn

Peter,

Dat (waar, wanneer en welke leeftijd) staat in een boek uit 2009 (je weet wel zo'n ouderwets ding met bladzijden)  ;D , samenvattend allen eerste winter (op de drie eerder genoemde voorjaars mannen na) tussen 19-09 en 26-10, en dan de overwinterende vogels die al genoemd zijn.

Rare Birds Where and When, Vol 1 Russel Slack, blz. 442-447

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.


Max Berlijn

Kleine toevoeging:

De Noorse vogel was ook een eerste jaars man 13 Mei 1986. De Azoren heeft een geval; eerste jaar 6-11-2006.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

Denk er wel om dat illegale activiteiten (in dit geval dus illegale vogelvangers / vogelhouders) dus ook niet op internet zijn te vinden. Dus geen wonder dat niemand ze kan vinden. Want daarom zijn het illegale activiteiten. Pas op om niet in deze val te trappen (of gemakshalve 'weg te redeneren'). Benieuwd hoe Max hier zaterdag mee omgaat (want speelt ook bij eenden....). Illegaal in Nederland verblijvende mensen kun je ook eenvoudig 'wegredeneren.' Maar daarmee zijn ze er nog wel!

M.i. zijn de illegale activiteiten het grootste probleem om zeker te weten dat (bijvoorbeeld) Transatlantische dwaalgasten daadwerkelijk op (min of meer) eigen kracht de Atlantische Oceaan zijn overgestoken, of toch door mensen hier heen zijn gebracht. En dat zal gelden voor veel eenden, maar wellicht ook voor een soort als Baltimoretroepiaal.

Maar daarbij staat het voor mij als een paal boven water dat zangvogels (laat staan eenden, steltlopers etc.) best wel de Atlantische Oceaan kunnen overvliegen. Genoeg bewijzen van geringde vogels, situatie op de Azoren, op schepen etc.

En m.b.t. het maagdarmkanaal en voedsel. Zoek maar eens op internet naar artikelen over Kanoet en maagveranderingen etc. in relatie tot trek etc. Auteur o.a. Jan van Gils. Vogels (in ieder geval Kanoet) kunnen behoorlijk vlot hun hele maagdarmsysteem flink aanpassen. Ondertussen wellicht ook wel uitgezocht bij andere soorten.

Zinvol is eveneens om alle duidelijke gevallen van ontsnapping etc. goed te documenteren. En met leeftijden etc. erbij. Maar.... het zijn juist vaak de jonge vogels die veel dispersie vertonen. Dus (misschien?) geen wonder dat je juist veel jonge vogels vindt? Deels 'ongelukjes', deels ook met een biologische idee erachter (wellicht nieuwe gebieden ontdekken).

Groetjes, Klaas


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

vastenhouw

Eerder werd op het forum gesteld dat de baltimore oriole nauwelijks in Nederland als kooivogel wordt gehouden.
Wat is daar de bron van? Kunnen we dat ergens nalezen? (Waarschijnlijk heb ik wat gemist)
Als ik even google vind ik namelijk ook tekst die beweert dat de vogel een populaire voliere-soort is, zowel in de USA als in Duitsland. (!)
Misschien komt ie dan wel uit het oosten?

Interessante discussie :-)

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Vincent Hart

Voor Bart:
Citaat van: August op januari 04, 2010, 19:57:49 PM
Citaat van: August op januari 04, 2010, 19:53:44 PM
Citaat van: vincenthart op januari 04, 2010, 18:51:21 PM
"Dat nog niemand het E-woord genoemd heeft" ... was ik net aan het typen ;)

Welgrappig dat eerdere gevallen in GB/Ierland ook winterbeesten bijvoer/feeders betroffen en dat sommige wilde BO's 's winters in hunbroedgebieden blijven en daar ook bij feeders komen. Algemene bewonervan o.a. parken en buitenwijken in de Oostelijke V.S., middellangeafstandstrekker.
(bron: toevallig de door Jan v.H. hierboven genoemde links)
Hoewelhet altijd een kwestie van 'geloof' blijft natuurlijk, heeft het beestvan Alkmaar als ongeringde 1e winter daarmee toch best aardige papieren.


Overaantallen gehouden BO's in NL kan ik (helemaal) nix zinnigs zeggen -misschien Jan Harteman/Toine? Googlen op zowel NL als wetenschappelijkenaam levert (mij) i.i.g. opvallend weinig hits op van kwekers/houderse.d.
Deze vogels zijn haast niet in gevangenschap tekrijgen weet alleen van 1 kweker (uit Limburg) die 1 koppeltje (jaren90) ooit had meegenomen naar een vogel tentoonstelling maar daar hadhij niet mee kunnen kweken, hij had ze van een beurs uit Duitseland.Heb even wat mensen gebeld en gemaild die ik nog kan vanuit de voliereverleden van mij, maar die ween geen enkele bekende kweker die ze heeft(het wereldje is niet zo groot in Nederland). Dus de kans dat het eenesc is vind ik kleiner dan een wilde (aangezien het ook een tweede kjis) maar de kans is natuurlijk wel aanwezig aangezien alle vogel welworden (werden)gehouden
De kweker Limburg had blijkbaar een koppeltje geelkoptroepialen destijds en geen Baltimore kreeg ik net via mail
en

Citaat van: Toine link=topic=98856.msg662334#msg662334date=1262647077Zoals al genoemd zijn deze vogels extreem zeldzaam ingevangenschap. Ik denk niet dat deze (nog) worden gehouden. Misschienis er wel een enkeling maar veel zullen dit er niet zijn. Dit is met demeeste Amerikaanse zangvogels zo (met name sinds het importverbod).Nakweek van deze soorten is al helemaal uniek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: vastenhouw op januari 07, 2010, 18:50:01 PM
Als ik even google vind ik namelijk ook tekst die beweert dat de vogel een populaire voliere-soort is, zowel in de USA als in Duitsland. (!)
Hoi Bart,
Dan ben ik (en met mij meerdere denk ik) best benieuwd waar jij dat vindt...
(oftewel: wat is jouw bron?)
Steven Wytema


vastenhouw

Even googlen op:

baltimore oriole cage bird

geeft:

The Baltimore Oriole ... is a common cage bird both in America and Germany

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl


peter123

#328
De plaatsen op de lijst (Vincent bedankt) overtuigen mij dat de vogel op schepen meelift.
Dat kan dus ook, ik denk dat de Troepiaal daar haar eten wel kan vinden. De vraag blijft of deze is komen meevaren of in een klein kooitje via Schiphol in Oudorp is beland. Wees maar niet bang, het zal wel op het eerste uitdraaien dus dan mag zij op je lijstje blijven, hiep hoi, maar nog beter is je in te zetten tegen de illegale vogelhandel, wel zo nuttiger lijkt mij.

Groetjes Peter Soer