Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

jvdlaan

Citaat van: Maxberlijn op januari 06, 2010, 21:27:50 PM
Krijg net via, via een foto uit de Cesresstraat 24 van 02-12!

Dat verhaal van de Jasmijnstraat begint steeds slechter te worden.

Groet Max

Hoe zo? Ik heb de beschrijving/tekening gezien. Was volgens mij ok.

ArjenDrost †

Ik weet dat het een leuk beest is enzo, maar is het niet wat overdreven dat er op dit moment nog 22km file staat richting Alkmaar?? ;)

Herman van der Klis

#273
Citaat van: Edwin Russer op januari 06, 2010, 20:14:52 PM


Pieter en Peter. Zie hierbij een link naar het handboek CDNA. Lees dat maar eens door en dan vooral de specifieke hoofdstukken waar naar ik verwijs en dan de afweging die wordt gemaakt. Ik geloof dat in al die voorgaande discussies inmiddels wel tientallen keren een linkje of incidenteel delen van tekst zijn geplaatst. Zie blz. 9 en 10, 2.6 en blz. 11 en 12, 2.10.

http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek.pdf

Over alle kansen , laat ik mij niet uit , dat wordt een lastige zaak. Wel over een zwaar wegend gegeven.

Ik citeer uit Handboek (CDNA) :
De status van een soort wordt bepaald door het vermogen van deze soort om in onze contreien af te dwalen.....

En daar wringt de schoen , ook bij het vermogen van CDNA-leden om dit te kunnen meewegen
Daar kunnen wij en leden van het CDNA niet licht aan voorbij gaan. De Balimore leeft in zijn leefgebied voornamelijk van rupsen ,insecten en zachte vruchten, dit impliceert dat de vogel een  snelle spijsvertering heeft en zal dus gedurende zijn zeer lange overtocht , zeker in het winterhalfjaar met lagere temperaturen, al of niet meeliftend op een schip, onherroepelijk in grote problemen komen met zijn energiehuishouding.
Dus blijft het een waar huzarenstuk om een dergelijke prestatie te kunnen leveren. Een prestatie waar ik , en naar ik hoop  ook de commissieleden , grote vraagtekens zouden moeten bijzetten.
Of we dit kunnen meten en wegen , ook aan de hand van goede referenties ...... ?

mvg
Herman van der Klis
Herman van der Klis

Folkert Jan

ja maarja hij staat al op de nl lijst dus dat zal toch al eens in overweging zijn genomen niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Herman van der Klis op januari 06, 2010, 23:01:52 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 06, 2010, 20:14:52 PM


Pieter en Peter. Zie hierbij een link naar het handboek CDNA. Lees dat maar eens door en dan vooral de specifieke hoofdstukken waar naar ik verwijs en dan de afweging die wordt gemaakt. Ik geloof dat in al die voorgaande discussies inmiddels wel tientallen keren een linkje of incidenteel delen van tekst zijn geplaatst. Zie blz. 9 en 10, 2.6 en blz. 11 en 12, 2.10.

http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek.pdf

Over alle kansen , laat ik mij niet uit , dat wordt een lastige zaak. Wel over een zwaar wegend gegeven.

Ik citeer uit Handboek (CDNA) :
De status van een soort wordt bepaald door het vermogen van deze soort om in onze contreien af te dwalen.....

En daar wringt de schoen , ook bij het vermogen van CDNA-leden om dit te kunnen meewegen
Daar kunnen wij en leden van het CDNA niet licht aan voorbij gaan. De Balimore leeft in zijn leefgebied voornamelijk van rupsen ,insecten en zachte vruchten, dit impliceert dat de vogel een  snelle spijsvertering heeft en zal dus gedurende zijn zeer lange overtocht , zeker in het winterhalfjaar met lagere temperaturen, al of niet meeliftend op een schip, onherroepelijk in grote problemen komen met zijn energiehuishouding.
Dus blijft het een waar huzarenstuk om een dergelijke prestatie te kunnen leveren. Een prestatie waar ik , en naar ik hoop  ook de commissieleden , grote vraagtekens zouden moeten bijzetten.
Of we dit kunnen meten en wegen , ook aan de hand van goede referenties ...... ?

mvg
Herman van der Klis

Stel het is een wilde en hij heeft de oversteek gemaakt dan zou dat ook best in het najaar gebeurd kunnen zijn toch? dat wij hem later ontdekken wil niet zeggen dat hij er niet gezeten heeft
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Er zijn meerdere gevallen in de USA bekend van in de noordelijke staten zoals New England overwinterende vogels, dus ze kunnen het.
Er zijn zijn verder c 35 waarnemingen in Europa bekend, dat zijn er teveel om van toeval te spreken, dus ze kunnen de oversteek maken, sterker nog, een deel snijdt af om vanuit het zuidoosten van de VS de zee over te gaan naar de Caraiben. Van de nearctische dwaalgasten is dit zeker niet de zeldzaamste.
Verder hebben we discussies al gehad of Amerikaanse zangvogels al dan niet op eigen kracht het Europese continent kunnen bereiken. Gelukkig zijn er al c 35 gevallen, zodat de CDNA niet eens die overweging hoeft te maken, dat hebben de Britse, Ierse, Noorse, Spaanse en Portugese commissies al voor ons gedaan.

Guus Peterse

En zoals Folkert Jan al schrijft: de voorgangers van de huidige commissie dus ook al.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gerard Troost

Citaat van: Herman van der Klis op januari 06, 2010, 23:01:52 PM
ook aan de hand van goede referenties

Kijk dit eens : http://www.ted.com/talks/charles_anderson_discovers_dragonflies_that_cross_oceans.html Hoezo zouden kunnen vogels (of in dit geval gaat het grotendeels over Libellen!) niet uitermate grote afstanden kunnen trekken.

Doei
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ted van der Knaap

Citaat van: Debby Doodeman op januari 06, 2010, 19:06:58 PM

PS: en zojuist ook de vogel voor het jeugdjournaal!

hier te zien met de tekening van meester Jeroen die z'n leerlingen er in en buiten de klas enthousiast voor heeft gemaakt!: http://player.omroep.nl/?aflID=10491091
van 6.37 - 9.03 min.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

luc hoogenstein

Ter info: zelfs Nico Dijkshoorn is op nu.nl gegrepen door dit vogeltje: http://www.nu.nl/column-donderdag/2157032/alkmaarders-domme-hollers.html  8) . Het houdt de gemoederen wel bezig...

groet,
Luc

Max Berlijn

CiteerZou je het tipje van de sluiter nog iets verder kunnen oplichten Max?
Ik bedoel dat de Jasmijnstraat wel erg "uit de slinger". Als de vogel op 02-12 al in de omgeving Ceresstraat zat en dat nu nog steeds zit vroeg ik me af of de Jasmijnstraat claim (zonder foto's) wel klopte maar als Jan een goede tekening heeft gezien heeft hij blijbaar een uitstapje naar het noorden gemaakt.

Groet Max

PS: bekijk http://www.plompdigitalvideo.nl/beeldbank/BeeldbankFilms.aspx?page=all

[/size]en let op de manier van foerageren in de den waar hij insekten zoekt.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Herman van der Klis

Citaat van: gtroost op januari 06, 2010, 23:49:40 PM
Citaat van: Herman van der Klis op januari 06, 2010, 23:01:52 PM
ook aan de hand van goede referenties

Kijk dit eens : http://www.ted.com/talks/charles_anderson_discovers_dragonflies_that_cross_oceans.html Hoezo zouden kunnen vogels (of in dit geval gaat het grotendeels over Libellen!) niet uitermate grote afstanden kunnen trekken.

Doei


Ik denk dat de teneur van mijn opmerking door een aantal (waarschijnlijke) lijstjesmensen niet helemaal is overgekomen , gezien een aantal zwakke tegenargumenten.
Ik zal er en paar  uitlichten ; Libellen zijn koubloedige beesten , die hun energie halen uit externe warmtebronnen zoals zonlicht , waardoor hun spieren geïnitieerd worden om te bewegen.
Vogels zijn warmbloedig met een lichaamstemp van pakweg  40° . Zij halen hun energie uit opgeslagen vetten en glucosen . Twee organismen die we niet met elkaar kunnen vergelijken.

ca 35 vogels in Europa gesignaleerd .  Over hoeveel tijdsbestek ?   10-20-30 jaar = pakweg  1 á 2 vogels per jaar. Mogen we dan zeggen :  " Ze kunnen het "
Im vind het een overweging waard.

Andere argumenten :  Commissies uit allerlei landen hebben dit allemaal al overwogen......
Ik weet niet hoe zij overwogen hebben , hoe gaan zij te werk enz. en welke argumenten zij gebruikt hebben. Daar moeten wij niet als te goedgelovigen snel achter verschuilen.
Het is allemaal niet erg inzichtelijk en zeker niet overzichtelijk, zelfs  niet eens van onze eigen CDNA (zie handboek) laat staan van al die vreemde commissies uit het buitenland .  Samenwerking , gebruikmaken van dezelfde criteria en protocollen zou op z'n minst welkom zijn.

Ik geef/gaf hier slechts een schets die minimaal het overwegen waard is , om te voorkomen dat we niet elkaars argumenten en  ( vaak moeilijk te meten criteria ) als zoete koek moeten nuttigen . Dit geldt ook voor zittende en voorbije commissies.
En daarmee is voor de niet goede  verstaander  zeker niet beweerd dat ik heb beweerd dat deze vogels nimmer op eigen kracht de oversteek kunnen maken , laat hier natuurlijk geen misverstand over bestaan .
Voor de goede verstaander : Ik heb wel door mijn opgedane kennis en ervaring  mijn twijfels.

Mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Max Berlijn

Herman, ik ga je zaterdag zien op de DB dag?, dit soort argumenten hebben we nodig in de discussie in de zaal!!

Nog even een spreuk voor op de tegel welke moet aansporen een veer van de vogel te vinden:

Als is de troepiaal nog zo snel, de isotoop achterhaald hem wel.. ;D

Tot zaterdag, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Herman van der Klis

Citaat van: Maxberlijn op januari 07, 2010, 10:07:40 AM
Herman, ik ga je zaterdag zien op de DB dag?, dit soort argumenten hebben we nodig in de discussie in de zaal!!

Nog even een spreuk voor op de tegel welke moet aansporen een veer van de vogel te vinden:

Als is de troepiaal nog zo snel, de isotoop achterhaald hem wel.. ;D

Tot zaterdag, Max

Kennen we elkaar nog van het isotopenlab ?  Zou kunnen , weet het niet meer. In ieder geval ; wees wel voorzichtig met isotopen. Laat ze niet zomaar rondvliegen.  ;D

Ik heb eigenlijk best zin om daar naar toe te gaan , ijs en weder dienende.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Weet niet of dat argument van die energiehuishouding wel zo bruikbaar is in de discussie. Het merendeel van de transatlantische (USA-)dwaalgasten heeft zo'n snelle verbrandingsmotor (vergelijkbaar voedsel): vireo's, Am. zangers, steltjes e.d. Gezien de aantallen in de WP (vele 10-tallen per jaar en niet dus alleen die 1 à 2 troepialen p/jaar) en de betreffende soorten lijkt het me 100% aannemelijk dat die voor het overgrote deel op één of andere manier "zelf" de oversteek gemaakt hebben (dus niet ontsnapt!), al of niet with a little help from some friends (bijgevoerd tijdens een pitstop op een tanker o.i.d.). Hóe ze het doen weet ik ook niet maar een al te grote belemmering schijnt het dus niet te zijn om die oversteek te volbrengen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op januari 07, 2010, 10:58:16 AM
Weet niet of dat argument van die energiehuishouding wel zo bruikbaar is in de discussie. Het merendeel van de transatlantische (USA-)dwaalgasten heeft zo'n snelle verbrandingsmotor (vergelijkbaar voedsel): vireo's, Am. zangers, steltjes e.d. Gezien de aantallen in de WP (vele 10-tallen per jaar en niet dus alleen die 1 à 2 troepialen p/jaar) en de betreffende soorten lijkt het me 100% aannemelijk dat die voor het overgrote deel op één of andere manier "zelf" de oversteek gemaakt hebben (dus niet ontsnapt!), al of niet with a little help from some friends (bijgevoerd tijdens een pitstop op een tanker o.i.d.). Hóe ze het doen weet ik ook niet maar een al te grote belemmering schijnt het dus niet te zijn om die oversteek te volbrengen.

Je kunt de ene soort niet met de andere vergelijken Frank , ook al zijn het vruchten- en insekteneters. Na 10-tallen jaren kweken vroeger van allerlei exoten ben ik en met mij vele vogelhouders onbedoeld tot de conclusie gekomen dat er enorme verschillen te zien zijn qua vitaliteit tussen de soorten.
Mijn ervaring is , en ook van vele anderen , als je bv. vruchteneters 24 of 48 uur zonder water en/of voedsel laat zitten dan zijn er een aantal soorten ( nogmaals , er zijn verschillen tussen de soorten , dus niet intra )  er zeer beroerd aan toe .

Afstand Amerika-Europa ong 7000 km/70km/u = 100 uur vliegen voor onze troepiaal , als ik het een beetje snel en globaal uitreken  ??
Laten we deze getallen goed op ons inwerken , dan blijft het  huzarenstukjes van de bovenste plank.
( Boortorens en schepen even niet meegerekend . Of worden ze daar voortdurend door matrozen en platformmedewerkers gevoerd met fruit en gedroogde insecten ?  Mmwaah....
ik weet het allemaal niet.)

Echter met jouw post/discussie kan ik ook mee leven , alleen jammer nou toch van die 100% .
Da's natuurlijk waar het om speelt.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jaap Denee

Citaat van: Herman van der Klis op januari 07, 2010, 11:38:48 AM
Citaat van: frankneijts op januari 07, 2010, 10:58:16 AM
Weet niet of dat argument van die energiehuishouding wel zo bruikbaar is in de discussie. Het merendeel van de transatlantische (USA-)dwaalgasten heeft zo'n snelle verbrandingsmotor (vergelijkbaar voedsel): vireo's, Am. zangers, steltjes e.d. Gezien de aantallen in de WP (vele 10-tallen per jaar en niet dus alleen die 1 à 2 troepialen p/jaar) en de betreffende soorten lijkt het me 100% aannemelijk dat die voor het overgrote deel op één of andere manier "zelf" de oversteek gemaakt hebben (dus niet ontsnapt!), al of niet with a little help from some friends (bijgevoerd tijdens een pitstop op een tanker o.i.d.). Hóe ze het doen weet ik ook niet maar een al te grote belemmering schijnt het dus niet te zijn om die oversteek te volbrengen.

Je kunt de ene soort niet met de andere vergelijken Frank , ook al zijn het vruchten- en insekteneters. Na 10-tallen jaren kweken vroeger van allerlei exoten ben ik en met mij vele vogelhouders onbedoeld tot de conclusie gekomen dat er enorme verschillen te zien zijn qua vitaliteit tussen de soorten.
Mijn ervaring is , en ook van vele anderen , als je bv. vruchteneters 24 of 48 uur zonder water en/of voedsel laat zitten dan zijn er een aantal soorten ( nogmaals , er zijn verschillen tussen de soorten , dus niet intra )  er zeer beroerd aan toe .

Afstand Amerika-Europa ong 7000 km/70km/u = 100 uur vliegen voor onze troepiaal , als ik het een beetje snel en globaal uitreken  ??
Laten we deze getallen goed op ons inwerken , dan blijft het  huzarenstukjes van de bovenste plank.
( Boortorens en schepen even niet meegerekend . Of worden ze daar voortdurend door matrozen en platformmedewerkers gevoerd met fruit en gedroogde insecten ?  Mmwaah....
ik weet het allemaal niet.)

Echter met jouw post/discussie kan ik ook mee leven , alleen jammer nou toch van die 100% .
Da's natuurlijk waar het om speelt.

mvg

Herman van der Klis

Prettig: genuanceerde bijdragen aan een oeroude discussie (zo kan het ook). Die "100%"  van Frank zou ik alleen niet uit zijn verband rukken, Herman. Heb dan moeite met "het overgrote deel".

Vanmorgen had ik een van de 'birdbabes' (het klinkt bijna respectloos, maar dat is het niet) aan de telefoon: de buurtbewoners zijn 'ons' nog steeds niet zat: vogelaars worden nog steeds binnen gelaten om vanuit de keuken of achterkamer een blik in de tuin te werpen als de vogel daar zit. Het is al eerder gezegd, maar het kan geen kwaad dat nogmaals te doen: hulde voor de gastvrijheid van de buurtbewoners van Oudorp.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

Ik denk dat je gedrag van vogels in gevangenschap niet moet gaan vergelijken met gedrag van wilde vogels. In hoeverre leggen vogels in gevangenschap bijvoorbeeld vet aan, iets wat we weten dat wilde soorten voor de trek zeker doen. Stress in gevangenschap lijkt me ook afbreuk doen aan je gezondheid, zeker als je ook nog eens verstoken blijft van t juiste voedsel. Wat betreft die kilometers denk ik dat onder bepaalde weersomstandigheden vogels een veel hogere gemiddelde snelheid kunnen halen zonder al teveel verlies in energieverbruik. Zo fiets ik een stuk sneller en met minder energiekosten 30 kilometer met de wind mee dan wanneer ik er tegenin moet.
En last but not least denk ik dat we die kleinere rakkers eerder onderschatten dan overschatten in wat ze kunnen maar goed dat is natuurlijk meer een gut-feeling dan een argument.

GroetMarc

jvdlaan

Troepialen zijn een brand of their own. Ze houden niet alleen van fruit, maar ook van vetbollen, zaden en ander voer wat ze op voederplaatsen kunnen vinden. Er zijn vele gevallen bekend in de noordelijke staten van de VS tot aan New England die succesvol overwinterden. In Europa zijn twee succesvolle overwinteringen bekend. De conclusie lijkt me dan ook gerechtvaardigd dit taxon niet te vergelijken met exooten die veel gekweekt worden. Bovendien weten we dat een deel van Baltimoren een reis naar het overwinteringsgebied via de open zee.

Over Amerikaantjes in het algemeen: op de Azoren en de Scillies worden de meesten vogels gevonden na een periode van zware stormen of staartjes van orkanen. Een zelfde verschijnsel is ook aangetoond op Attu Eiland in de Beringzee aan de andere kant van de wereld. Het verschijnen van deze vogels is best te verklaren dat ze daar geraken door gunstige winden (lees: enorme rugwind) dan door aankomst via schepen.
Daar mee wil ik niet zeggen dat het ene het andere uitsluit. Een deel zal via schepen komen, een ander deels en weer een deel geheel op eigen kracht (met een rugwindje).
Maar om meteen te gaan roepen dat deze vogel niet op eigen kracht kan komen, vind ik te voorbarig.
Bij deze vogel had ik en met mij vele andere twitchers (of lijstjesvogelaars - een naam waaruit minachting uitspreekt) niet het gevoel dat het wel weer een escape zou zijn. Dat komt omdat we de goed op de hoogte zijn van het verschijnen van Amerikaantjes in het algemeen en BT in het bijzonder, gewoon via de literatuur (of voor wie het die naam niet waardig vindt: blaadjes) als Birding World, British Birds en Dutch Birding. En anders de veldgids van Tony Clark, Birds of the Atlantic Islands.

Ted van der Knaap

Citaat van: Jaap Denee op januari 07, 2010, 12:14:13 PM
de buurtbewoners zijn 'ons' nog steeds niet zat

Zat me ook al af te vragen hoe zit het met de discipline van o.a. de fotografen  die nog net even een mooiere foto willen hebben en daardoor een paar passen opzij doen waar b.v. wat vertrapt of stukgemaakt word.

Voor de thuisblijvers: http://www.youtube.com/watch?v=2t3W9SGWH00
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

steenl

#291
Ter aanvulling op de post van Jan van der Laan.
dat ze 60 tot 130 vogels (van 34 verschillende soorten!!!) aan boord van een schip hadden na een storm 1600 zeemijl ten westen van de VS?
Dat zegt genoeg over potentie, al dan niet ship-assisted.
En ja natuurlijk komen we er nooit achter of ie wild is. Maar de kans is groter dat is wild is dan ontsnapt.

jvdlaan

@Jaap
Ik heb nog maar 1 keer iemand hoeven wegsturen uit een voortuin op dag 2.
Ik ga zaterdag weer, dus ik zal een beetje de rol van ordedienst op me nemen (voor de eventuele lastigere fotografen: ik ben 2 meter lang, met jas 1 meter breed en verbaal bovenmatig bedeeld  ;) ).

Maar even serieus, laten we ons zo gedragen als op de eerste dagen en bedenk dat je iedere dag de gunst moet krijgen/verdienen om in steegjes te mogen lopen, bij mensen via de voorruit hun achtertuin checkt enz, enz. En altijd eerst vragen of je iets mag!

kroonp

#293
Citaat van: Herman van der Klis op januari 06, 2010, 23:01:52 PM
Ik citeer uit Handboek (CDNA) :
De status van een soort wordt bepaald door het vermogen van deze soort om in onze contreien af te dwalen.....

En daar wringt de schoen , ook bij het vermogen van CDNA-leden om dit te kunnen meewegen
Daar kunnen wij en leden van het CDNA niet licht aan voorbij gaan. De Balimore leeft in zijn leefgebied voornamelijk van rupsen ,insecten en zachte vruchten, dit impliceert dat de vogel een  snelle spijsvertering heeft en zal dus gedurende zijn zeer lange overtocht , zeker in het winterhalfjaar met lagere temperaturen, al of niet meeliftend op een schip, onherroepelijk in grote problemen komen met zijn energiehuishouding.
Dus blijft het een waar huzarenstuk om een dergelijke prestatie te kunnen leveren. Een prestatie waar ik , en naar ik hoop  ook de commissieleden , grote vraagtekens zouden moeten bijzetten.
Of we dit kunnen meten en wegen , ook aan de hand van goede referenties ...... ?

mvg
Herman van der Klis
[/l]
Zomaar wat gedachten:
Wat te denken van allerlei aanpassingen die trekvogels hebben om lange(re) tijd zonder voedsel te kunnen? Veranderingen in het lichaam om meer energie op te kunnen slaan? Veranderingen in het spijsverteringstelsel? Dit beestje lijkt het prima te doen op nootjes in plaats van rupsen, insecten en zachte vruchten.

Ik weet dus niet of je zomaar kan zeggen; eet rupsen, insecten, etc --> snelle spijsvertering --> kan geen lange tijd zonder voedsel --> kan geen lange afstanden trekken.

Ik ben niet erg thuis in deze materie, laat staan dat ik weet hoe het bij deze soort in zijn werk gaat. Maar misschien zit er iets in om mee te nemen in de overwegingen.  :)


EDIT
(ik type vast niet snel genoeg, want sommige dingen zijn intussen in voorgaande berichten al min of meer aangehaald  :P )
Groet

Peter Kroon

teunvankessel

7000km is natuurlijk wel heel ruim genomen de korste route is +- 2750km
en dat is omgerekend 39 uur vliegen!

Als de vogels overwinteren in bijv. Cancun dat is de korste route naar het noorden over de golf van Mexico. Dat is ook snel al zon 750km zee!

Het enige wat je volgens mij nodig hebt om als amerikaantje hierheen te komen is veel geluk en uithoudingsvermogen. Er zullen namelijk duizenden vogels de oceaan instorten!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op januari 07, 2010, 12:33:29 PM
@Jaap
Ik heb nog maar 1 keer iemand hoeven wegsturen uit een voortuin op dag 2.
Ik ga zaterdag weer, dus ik zal een beetje de rol van ordedienst op me nemen (voor de eventuele lastigere fotografen: ik ben 2 meter lang, met jas 1 meter breed en verbaal bovenmatig bedeeld  ;) ).

Maar even serieus, laten we ons zo gedragen als op de eerste dagen en bedenk dat je iedere dag de gunst moet krijgen/verdienen om in steegjes te mogen lopen, bij mensen via de voorruit hun achtertuin checkt enz, enz. En altijd eerst vragen of je iets mag!

Jan, ik maak me geen zorgen. Als het gaat zoals afgelopen dinsdag dan is het allemaal heel gemoedelijk en is de interactie met de buurtbewoners uitermate positief. Maar je hebt helemaal gelijk: laten we dat vooral zo houden. En mocht je ondanks die verbale capaciteiten van je en dat 2x1 meter grote lijf wat hulp nodig hebben, dan geef je maar een belletje. Voor die eventuele, wat lastigere fotografen: samen zijn we een blok van 2x2 meter en dat wil je in zo'n steegje al helemaal niet tegenkomen.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

Nog even wat "cijfertjes":

Ik begrijp dat de Brammen (o nee die niet), Peters, Hermannen en (sommige) Gerten van dit topic de 25 (precies) UK gevallen waarvan minimaal drie in de winter en meerdere aan de oostkust en de 4 IJsland gevallen en het ene Noorse geval nagenoeg allen onvolwassen vogels minder serieus nemen dan de 0 gevallen van bewezen onsnapte vogels en de tot op heden 0 gevallen van (legale en illegale) vogels in gevangenschap (hoewel Peter vast de hele nacht aan het zoeken is op het net...).

Volgens mij is het best knap om dat aan de meeste mensen aannemelijk te maken. Kan je beter de Ross Gans oppakken, dan heb je een betere cijfermatige uitgangspositie als je een escape hater bent...o jee zit ik mjn eigen zwemvliezen onderuit te halen...

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Marten Hornsveld

wow! dus eigenlijk is het nog zeldzamer als het een escape is! Doe dan maar voor de escape lijst, een wilde komt nog wel een keer. Sowieso was ik al om voor escape gezien alle ijzersterke argumenten hiervoor, maar nu met dit voordeel ben ik niet meer te houden!

Ook relax dat Alkmaar nu ook naast AZ, Baltimore hooligans heeft! Jammer dat ik geen fotograaf ben(en zaterdag in Lunteren ben) ik had graag door 2x2 verbaal uit een tuin gemept geworden  :police: (keep up de good work en waar blijven die buurtbewoners die koek & sopie verkopen!?)

Weia

Trekvogels vetten op en kunnen dus veel langer zonder voedsel dan kooivogels.
Vogels eten niet in alle seizoenen hetzelfde.
Er komen maar heel weinig van die vogeltjes hier, je mag veilig aannemen dat het alleen lukt onder extreem gunstige omstandigheden. De hele weg meewind van 50km/u ofzo.
De kortste weg Florida-Ierland is 6500km.
Maar die kortste weg loopt vrijwel over NewFoundland, dan worden het twee stukken van 3500km.
Ze zijn ook op IJsland gezien, dus waaien ze soms erg uit de richting.
Dit alles bij elkaar levert een kans groter dan nul dat ze op eigen kracht hier kunnen komen.
Die kans is pakweg eens in de 20 jaar.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

peter123

Citaat van: Maxberlijn op januari 07, 2010, 13:01:24 PM
Nog even wat "cijfertjes":

Ik begrijp dat de Brammen (o nee die niet), Peters, Hermannen en (sommige) Gerten van dit topic de 25 (precies) UK gevallen waarvan minimaal drie in de winter en meerdere aan de oostkust en de 4 IJsland gevallen en het ene Noorse geval nagenoeg allen onvolwassen vogels minder serieus nemen dan de 0 gevallen van bewezen onsnapte vogels en de tot op heden 0 gevallen van (legale en illegale) vogels in gevangenschap (hoewel Peter vast de hele nacht aan het zoeken is op het net...).

Volgens mij is het best knap om dat aan de meeste mensen aannemelijk te maken. Kan je beter de Ross Gans oppakken, dan heb je een betere cijfermatige uitgangspositie als je een escape hater bent...o jee zit ik mjn eigen zwemvliezen onderuit te halen...

Groet Max

Nee hoor Max, zoveel moeite doe ik niet voor een escape. ;D