Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Citaat van: Marten Hornsveld op januari 06, 2010, 15:05:08 PM
Citaat van: BramtK op januari 06, 2010, 13:48:10 PM
Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 13:38:29 PM
Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer

Oh oh Peter, laat (ze) nou maar! Het enige dat je bereikt is dat iedereen moet herhalen dat je het mis hebt, de een in nog wat grovere bewoordingen dan de ander, met Jaap als steevaste uitschieter, en dat je een scheelkijker, piszijker enzovoorts bent. En dat terwijl het nergens over gaat, het lijstje van een paar navelstaarders, wat maakt het uit. ;)

ik herhaal (want zo simpel is de kwestie):
Natuurlijk staan iedereen wel open voor die mogelijkheid. Zie o.a. deeindeloze discussies daarover op dit forum. Maar als je op een gegevenmoment alle argumenten voor en tegen heb afgewogen, kun je tot deconclusie komen dat wilde herkomst aannemelijker is. Zeker zul je hetinderdaad vrijwel nooit weten.(Peterse et al. 2010)

Lang leven lijst-fetisjisme! En wat een mooi beest ook :o ! Zo mooi dat hij wel escape moet zijn :-X !
Geef het een goede kans dat hij er nog wel even zit en iedereen de kans krijgt om hem nog even mooi te zien. Op naar de volgende knaller van 2010!

Ontsnapt of niet ontsnapt. Die discussie hebben we al talloze keren gevoerd. Zolang er geen verdachte uiterlijke kenmerken aan deze vogel te bespeuren zijn, moeten we maar aannemen dat deze vogel zo wild is als maar wild kan zijn. Ik durf er wel een weddenschap op te zetten dat deze vogel de toets der kritiek gaat doorstaan met die (winter)gevalletjes aan de andere kant van de Noordzee. En nu maar hopen dat de vogel nog tot in het verre voorjaar blijft hangen, zoals dus bij een paar gevallen in de UK is gebeurt. Zie tenslotte in bijgaande link de foto's van tweede-kalender mannetjes, SY- M, in mei gefotografeerd, oefff...Dan maar eens kijken wie zich dan nog kan inhouden....

http://www.migrationresearch.org/mbo/id/baor.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op januari 06, 2010, 15:03:08 PM
Edit: Oh ja, er bestaat een kans dat ik, geheel gedwongen natuurlijk, mee moet naar deze vogel...

Dat vind ik dan wel weer grappig, Bram... Laat je even weten hoe het was?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

Beste Allemaal,

Betreffende de escape discussie (en aanhangers). Zie de wijze woorden van Bart Jan Prak op de DB site: "Sommige mensen willen helemaal niet overtuigd worden" en vergeet niet da ze er lol in scheppen mensen op de bekende kast te krijgen.....

Ik hoop dat de Brammen, Gerten en Peters van deze discussie ook naar de DB dag komen. Ze kunnen zich dan laten horen en zien in de lezing van Wim (met mij als sidecick, hoe schrijf je dat..)

Ik vind het als (inmiddels kritisch, bedankt Ben), "eenden believer" wel opmerkelijk dat los van VP (wat bij eenden natuurlijk groter is dan bij de troepiaal) veel van jullie vol voor deze soort gaan terwijl een Kokarde Zaagbek toch echt met die zwemvliezen meer succesvol zal zijn op de oceaan tijdens een oversteek...he er vliegen allerlei schoenen door de kamer naar mijn hoofd en hoor ik daar een fluitconcert ;D ....TOT ZATERDAG!!!!!!

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

steenl

Max, Jij doet de eenden en de ganzen en Wim de "echte soorten?"  ;D
In ieder geval tot zaterdag!!

Jaap Denee

Citaat van: Maxberlijn op januari 06, 2010, 15:52:40 PM
Beste Allemaal,

Betreffende de escape discussie (en aanhangers). Zie de wijze woorden van Bart Jan Prak op de DB site: "Sommige mensen willen helemaal niet overtuigd worden" en vergeet niet da ze er lol in scheppen mensen op de bekende kast te krijgen.....

Ik hoop dat de Brammen, Gerten en Peters van deze discussie ook naar de DB dag komen. Ze kunnen zich dan laten horen en zien in de lezing van Wim (met mij als sidecick, hoe schrijf je dat..)

Ik vind het als (inmiddels kritisch, bedankt Ben), "eenden believer" wel opmerkelijk dat los van VP (wat bij eenden natuurlijk groter is dan bij de troepiaal) veel van jullie vol voor deze soort gaan terwijl een Kokarde Zaagbek toch echt met die zwemvliezen meer succesvol zal zijn op de oceaan tijdens een oversteek...he er vliegen allerlei schoenen door de kamer naar mijn hoofd en hoor ik daar een fluitconcert ;D ....TOT ZATERDAG!!!!!!

Gr Max

Jammer genoeg kan ik zaterdag niet, Max. Wat die discussie betreft: aan beide zijden staan mensen die er lol in hebben mensen af en toe op de kast te jagen. Ik hoor daar vanzelfsprekend niet bij...  :angel:  Bovendien: het gaat helemaal niet om de knikkers, het gaat om het spel.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

He getsie Max, ik zeg niets over de vraag of deze vogel wel of niet ontsnapt is. Schuif mij dat alsjeblieft niet in de schoenen. Als je iets uit mijn eerste, ietwat flauwe bericht met smiley kan halen, dan is dat toch vooral een oproep aan Peter om er niet over te beginnen (omdat er uiteindelijk toch geen sluitend antwoord te vinden is en het dus ook weinig zin heeft om erover te discussieren). Dus, ik misgun helemaal niemand zijn pleziertje met deze vogel. Sterker nog, zoals ik al schreef, ik ga wellicht zelf (ssst...) en doe daar misschien ook nog wel verslag van, Jaap. In ieder geval succes zaterdag, Max.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

j.steenbergen

OEF! :o Maar zo mooi was ie gisteren inderdaad ook.
Jeroen Steenbergen

Edwin Russer

Ik vind het als (inmiddels kritisch, bedankt Ben), "eenden believer" wel opmerkelijk dat los van VP (wat bij eenden natuurlijk groter is dan bij de troepiaal) veel van jullie vol voor deze soort gaan terwijl een Kokarde Zaagbek toch echt met die zwemvliezen meer succesvol zal zijn op de oceaan tijdens een oversteek...he er vliegen allerlei schoenen door de kamer naar mijn hoofd en hoor ik daar een fluitconcert ;D ....TOT ZATERDAG!!!!!!

Max,

Die Kokar van Biddinghuizen zit al tijden in de derde ronde en woedt de discussie waarschijnlijk nog wel een tijdje voort. Hoe zou dat toch komen? Of jij moet alvast een tipje van de sluier, of zaterdag?, geven ;)  Ik neem aan dat die twee andere gevallen, eerste ronde, ook daarbij betrokken zullen worden. Ik durf wel te stellen dat die Troepiaal een niet zo lang leven beschoren is. Een weddenschap om een kratje bier? 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

peter123


peter123

Die komt daar wel voor. ;D

Groetjes Peter Soer

peter123

Ik denk dat de laatste is verhandeld. ;D

Groetjes Peter Soer


Weia

Ik zag gisteren een kooitje door de lucht vliegen. Zou dat wild kunnen zijn? Kan je niet zeker weten...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

GertJ

Onze Baltimore wordt nu overigens op een heel andere plek gemeld, foutje of echt?
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18098&page=1

Schitterend gezien deze ochtend.

Groet Gert (nog één...)
Groet Gert Jager

jvdlaan

Ik was er vanochtend van 10-12 uur. Goed gezien in een serie tuinen achter de Mercuriusstraart. Het was er ook weer erg gezellig en de medewerking van de buurtbewoners van overweldigend. Deze wijk hoort een eervolle vermelding te krijgen voor grootste dichtheid vriendelijke mensen!

Mars Muusse

Op Curaçao zitten twee troepialen: Trupial Kachó Icterus nigrogularis en Trupial I. icterus. Beide zijn zeeeeer algemeen. I. galbula zal hooguit een zeer schaarse wintergast zijn, veel te zuidelijk. Je ziet wel troepialen in Centraal Amerika (was in Costa Rica bijvoorbeeld redelijk algemeen), maar daar zijn het waarschijnlijk allemaal de westelijke I. bullockii (?), waarvan de 1cy en adulte vrouw lastig zijn te onderscheiden.

Ted van der Knaap

een leuk (relativerend!) interview uit Nijmegen:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Programmas/Radio/Goedemorgen-Gelderland/Goedemorgen-Gelderland-artikel/467581/Niet-iedereen-wordt-wild-van-baltimoretroepiaal.htm

(O jee... ...hoor ik nou bij de Brammen en Gerten of bij de Japen en Maxen   ...hellup! :rolleye:  )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

peter123


Bram Rijksen

Citaat van: Maxberlijn op januari 06, 2010, 15:52:40 PM
Beste Allemaal,

Betreffende de escape discussie (en aanhangers). Zie de wijze woorden van Bart Jan Prak op de DB site: "Sommige mensen willen helemaal niet overtuigd worden" en vergeet niet da ze er lol in scheppen mensen op de bekende kast te krijgen.....

Ik hoop dat de Brammen, Gerten en Peters van deze discussie ook naar de DB dag komen. Ze kunnen zich dan laten horen en zien in de lezing van Wim (met mij als sidecick, hoe schrijf je dat..)

Ik vind het als (inmiddels kritisch, bedankt Ben), "eenden believer" wel opmerkelijk dat los van VP (wat bij eenden natuurlijk groter is dan bij de troepiaal) veel van jullie vol voor deze soort gaan terwijl een Kokarde Zaagbek toch echt met die zwemvliezen meer succesvol zal zijn op de oceaan tijdens een oversteek...he er vliegen allerlei schoenen door de kamer naar mijn hoofd en hoor ik daar een fluitconcert ;D ....TOT ZATERDAG!!!!!!

Gr Max

"Ik hoop dat de Brammen, Gerten en Peters van deze discussie ook naar de DB dag komen."

Eeh.. was ik wel van plan, totdat ik het woord 'Brammen' las... Voor de duidelijkheid: de ene Bram is de andere niet hè.

JordbaeR

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 17:20:09 PM
Nou, dan heeft deze fotograaf wel veel gelukkig gehad op de Antillen.

http://bonairebirding.smugmug.com/Hobbies/Baltimore-Oriole-Noordelijke/2273271_cycEM#488701021_bPpAm

Groetjes Peter Soer

· Baltimore or Northern Oriole Icterus galbula rare migrant spring andfall -Oct., 1978; May, 1962,; First year female came in to wateroutside apartment window in Hato region of Kralendijk, 16 Oct., 2001for my first island sighting. Had white underparts with bright yellowupper breast and tail, much darker side of neck and head, two prominentwing-bars (JCL). Sighting of 1 at feeder in Kelly Thorpe's yard acrossfrom Dive Flamingo Dive center, 28 Oct., 2003 (JCL).

aangezien de man dit zelf er bij zet, ja dus  ;D
Groetend,

Rowin

caliprobola

Bij deze bedankt aan Wietze en Ies die ons vanmorgen op de hoogte brachten dat de vogel aanwezig was en aan iedereen die ons korte verblijf in het noorden aangenamer gemaakt heeft.

grtz
Pieter

Jos Welbedacht

Ja, ik meen dat de vogels zo ongeveer bij Florida de oceaan over steken en dan naar Zuid-Amerika vertrekken. Ik denk dat ze dan alle mogelijkheden om te landen grijpen en de ene keer is dat Curacao, de andere keer Bonaire. Er zal vast ook een deel direct doorvliegen. Dus, ja, lijkt me een voor- en najaarsmigrant op die eilanden.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

Citaat van: Edwin Russer op januari 06, 2010, 16:21:59 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 06, 2010, 16:11:48 PM
okee fred visscher.... zo kan het wel weer...
http://waarneming.nl/waarneming/view/45920445

Sodeknikkers :rolleye:

Nou.... ik geloof dat er geen foto's meer gemaakt hoeven te worden.... alles staat erop  ;D >:D

peter123

Goed, maar ze komen daar dus (nog) wel voor.

Groetjes Peter Soer

caliprobola

#236
Wat nog niet aan bod kwam op dit deelforum, dacht ik, is dat de vogel (licht?) gekwetst is aan het rechteroog. Vandaag werd het rechterooglid opvallend veel gesloten en bv op de foto's van Fred Visscher is ook te zien dat de pluimpjes onder het rechteroog donkerder gekleurd zijn (dus nat?) dan aan het rechteroog.


Pieter Vantieghem

frankneijts

Voous in zijn 'Birds of the Netherlands Antilles' (1983): "Uncommon passage migrant." maar geeft alleen Aruba en Bonaire op als waarnemingsplaatsen.
'New World Blackbirds, The Icterids' (1999): "Rarely winters in the Greater Antilles..."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: caliprobola op januari 06, 2010, 17:43:27 PM
Wat nog niet aan bod kwam op dit deelforum, dacht ik, is dat de vogel (licht?) gekwetst is aan het rechteroog. Vandaag werd het rechterooglid opvallend veel gesloten en bv op de foto's van Fred Visscher is ook te zien dat de pluimpjes onder het rechteroog donkerder gekleurd zijn (dus nat?) dan aan het rechteroog.
ruzie gehad?  :rolleye:

Ter zijde: Caliprobola, zou je je naam willen toevoegen aan je berichten? Dat is een van de regels voor deelname aan dit forum.

wittemus

#239
Of er baltimore troepialen op Curacao zijn:

Peter, Gert, Rowin, en wie nog meer,
't Is even geleden maar geen twijfel mogelijk dat het een mannetje Baltimore troepiaal was die in onze tuin zat te zingen.
En ik moet je zeggen dat ik me suf heb gezocht, al een aantal jaren bij vlagen, naar de troepiaal zoals ik die kende, maar vond nooit de goede plaatjes.
De foto's die ik zag klopten telkens niet met hoe ik 'm herinnerde.

Dus nu weet ik door stom toeval eindelijk welke het geweest is.
Gaaf :-)

Maar, nee, ik ga echt niet naar dat vogelenvrouwtje in Alkmaar toe.
Neem ik liever een reisje naar Curacao. San Fuegoweg 9.
Daar moet ie nog zitten.  ::)

Heeft er nu ook nog iemand het geluid van een zingend mannetje Icterus galbula ergens ? ? ?
Al gevonden !!!   ;D geluid van een man Icterus galbula


Met vriendelijke groet,


Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl