Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Stijn E.

Vanmorgen ook op de voorpagina van het Algemeen Dagblad (AD) :)

Ook op internet te vinden overigens: http://www.ad.nl/ad/nl/1008/Planet-Watch/article/detail/454667/2010/01/05/Bijzondere-vogel-trekt-veel-bekijks.dhtml

P.S. Ik zit natuurlijk met school, maar wie weet kom ik van het weekend, gaan er dan nog meer mensen?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

peter123

Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over. Maarja je hebt natuurlijk fanatici die hoe dan ook weer een soortje op hun lijst willen hebben, we maken er natuurlijk weer een competitie van. Deze mensen staan niet open voor de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel kan zijn, zie Buffelkopeend in Barendrecht.

Groetjes Peter Soer

ronald nuiver


Tim de Boer

Alles leuk en aardig, maar er worden maar weinig vogels gezien uit Amerika met zulke goede papieren, als je dat optelt bij het feit dat die beesten zowat niet te kweken zijn zegt dat m.i. genoeg. Helaas zijn er altijd van die mensen met weinig verstand van zaken die denken dat ze het kunnen verpesten voor de rest...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

martinharskamp

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 08:43:00 AM
Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over. Maarja je hebt natuurlijk fanatici die hoe dan ook weer een soortje op hun lijst willen hebben, we maken er natuurlijk weer een competitie van. Deze mensen staan niet open voor de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel kan zijn, zie Buffelkopeend in Barendrecht.

Groetjes Peter Soer

Hoe weet jij nou waar andere mensen voor open staan? Ik denk dat de meeste mensen die er heen gaan toch wel openstaan voor het idee dat het geen wilde vogel is maar deze vogel het voordeel van de twijfel geven. Als deze Amerikaan niet goed is welke dan wel? Evengoed kun je niet openstaan voor het idee dat het een wilde vogel kan zijn. We kunnen hier weer een eindeloze discussie over gaan voeren. We kunnen ook doen dat alleen de mensen die het beestje boeiend vinden, erheen gaan en de rest niet. En elkaar er niet mee lastig vallen. Als iemand geen belang heeft bij lijstjes, wat heeft die dan belang bij een ander zijn lijstjes?

Guus Peterse

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 08:43:00 AMDeze mensen staan niet open voor de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel kan zijn, zie Buffelkopeend in Barendrecht.
Natuurlijk staan we wel open voor die mogelijkheid. Zie o.a. de eindeloze discussies daarover op dit forum. Maar als je op een gegeven moment alle argumenten voor en tegen heb afgewogen, kun je tot de conclusie komen dat wilde herkomst aannemelijk is. Zeker zul je het inderdaad vrijwel weten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jaap Denee

#187
Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 08:43:00 AM
Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over. Maarja je hebt natuurlijk fanatici die hoe dan ook weer een soortje op hun lijst willen hebben, we maken er natuurlijk weer een competitie van. Deze mensen staan niet open voor de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel kan zijn, zie Buffelkopeend in Barendrecht.

Groetjes Peter Soer

Ik heb dagelijks te maken met incontinenten, maar geen van hen komt er zo openlijk voor uit als jij, Peter. Bah, man, wat een hoog zurig pisgehalte.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Kijk, als er nu maar 1 of 2 waarnemingen waren in Europa, zou ik ook achter mijn oren krabben. Maar bij c 35 waarnemingen, waarvan minstens 3 ook in de winter, dan gun ik het geval ook het voordeel van de twijfel.

Edit: en nu weer op de fiets naar Oudorp

Dylan

Citaat van: vincenthart op januari 06, 2010, 00:06:21 AMAlweer tijd voor een nieuw smoelenboek/variant daarop op wrn.nl?

Snelle actie:
Als je je afbeelding registreert op www.gravatar.com dan verschijnt hij ook op je profielpagina (en later mogelijk elders op Waarneming.nl).

http://gravatar.com/

:-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ted van der Knaap

Citaat van: peterlindenburg op januari 05, 2010, 22:37:44 PM
en nu ook bij Hart van Nederland op SBS6

voor degenen die HvN gemist hebben nog een leuk filmpje:
http://www.hartvannederland.nl/archief/2010/late-editie-van-5-januari-2010/
0.25-0.34  en 16.41 -19.04 min.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Steven Wytema

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 08:43:00 AM
Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over. Maarja je hebt natuurlijk fanatici die hoe dan ook weer een soortje op hun lijst willen hebben, we maken er natuurlijk weer een competitie van. Deze mensen staan niet open voor de mogelijkheid dat het een ontsnapte vogel kan zijn, zie Buffelkopeend in Barendrecht.

Groetjes Peter Soer
Hoi Peter,

volgens mij is er al (meer dan) genoeg gezegd over dit topic.
Mocht je willen reageren zou ik voorstellen dat je je eerst eens goed inleest over de kans dat dergelijke vogels hier kunnen komen, het aantal bewezen gevallen  etc, en de kans dat ie 1.gehouden wordt en 2.ontsnapt en zich bijna een maand in leven blijft. (en dan zeg ik nog niks over indicatie van gevangenschap, gedrag in natuurlijke omgeving etc etc).

Je ziet wat je je anders op je hals haalt....
Steven Wytema


peter123

Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer

Gerard Troost

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 13:38:29 PM
Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer
LOL, volgens mij is in dit geval de ongelovige fanatieker  :angel: 

En hij is in het echt ook zeer fraai! Vanmorgen met een man of 25 staan genieten!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

BramtK

Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 13:38:29 PM
Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer

Oh oh Peter, laat (ze) nou maar! Het enige dat je bereikt is dat iedereen moet herhalen dat je het mis hebt, de een in nog wat grovere bewoordingen dan de ander, met Jaap als steevaste uitschieter, en dat je een scheelkijker, piszijker enzovoorts bent. En dat terwijl het nergens over gaat, het lijstje van een paar navelstaarders, wat maakt het uit. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs


Ben Wielstra

Maar wat is nu precies Peter's punt? Dat deze vogel niet noodzakelijk wild is. Ja duh... er is toch niemand die dit ontkent? Dat geldt toch voor elke vogel?

Klaas van Dijk

hoi Peter,

Je schreef: "Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over."

Daar heb je volkomen gelijk in. Per definitie is er geen inzicht in wat er allemaal illegaal gebeurt. En kun je dus ook nooit weten hoe groot het circuit is van mensen die illegaal vogels vangen / houden etc. En of deze mensen hun vogels wel of niet ringen etc. En dus ook niet welke soorten en in welke omvang ze door dergelijke lieden worden gekweekt, verhandeld etc.
Wel durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat (1) het illegale circuit heel wat groter is dan veel mensen denken en (2) mensen in het illegale circuit weten heel goed waar ze mee bezig zijn & zijn veel slimmer dan jij, ik & veel anderen. Onderschat ze niet!


En de ontwikkelingen rond de roofvogelvervolging maken duidelijk dat het 'legale circuit' (= de KNJV, de BFVW c.s.) ook lang niet brandschoon blijken te zijn. En dat terwijl ze dit ruim tien jaar geleden hoog van de daken schreeuwden. Want: toen (dus al geruime tijd geleden) was er namelijk nog nooit iemand veroordeeld  wegens illegale roofvogelvervolging etc.
Maar wat gebeurde er (vooral na veel pushen van de WRN etc.)? De politie ging eindelijk werk maken van het opspeuren en er werden mensen gepakt. En ook veroordeeld door de rechter. En wat bleek: in alle gevallen mensen die in het legale circuit zaten: een voorzitter van een lokale vogelwacht in Friesland, diverse jachtopzieners met een jachtakte en allerlei andere jagers (dus mensen met een jachtakte). Tja, vroeger zeiden de KNJV c.s. dat dergelijke lieden allemaal 'stropers' waren (en dus geen jachtakte etc. hadden). Dergelijke verhaaltjes zijn nu niet meer vol te houden.

Moraal van dit verhaal. Het zegt mij niets als alle legale vogelhouders bij hoog en bij laag beweren dat niemand Baltimoretroepialen houdt.
Tegelijkertijd zegt het ook niets over de waarschijnlijkheid dat de Baltimoretroepiaal gewoon een wilde vogel is. Dat kan dus heel goed wel het geval zijn. Vaak / meestal weet je het dus niet zeker (net zoasl bij bv Buffelkopeend).

Groetjes, Klaas

gko

Is er nu al duidelijk welke troepialen er uit avifauna
verdwenen zijn?
met vr gr gkoopman

Edwin Russer

Citaat van: Edwin Russer op januari 05, 2010, 17:43:39 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 05, 2010, 17:26:16 PM
radioverslag: http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=47630

En op de tv. Klik op zoek en dan complete uitzending en begin bij 14.18. Wie is toch die rennende vogelaar met zwarte jas meteen in het begin van de uitzending 8)

http://www.rtvnh.nl/programmas/tvarchief/index.asp

Het houdt niet op voor mij. IK sta ook nog eens op de voorpagina van het AD. Heb al diverse leuke reacties van collega's gehad. Ik denk dat er binnenkort nog een zwikje fanatieke twitchers erbij komen :)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 06, 2010, 14:02:45 PM
hoi Peter,

Je schreef: "Het argument 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks gehouden' moet zijn 'de vogelsoort wordt niet of nauwelijks LEGAAL gehouden'. Als zo'n vogel ooit eens op een andere plek in Europa is gezien dan wil dat nog niet zeggen dat deze niet uit een kooitje komt. Mits er zich geen eigenaar meldt, zul je nooit met zekerheid weten of het een ontsnapte vogel is al buigen er 10 commissies over."

Daar heb je volkomen gelijk in. Per definitie is er geen inzicht in wat er allemaal illegaal gebeurt. En kun je dus ook nooit weten hoe groot het circuit is van mensen die illegaal vogels vangen / houden etc. En of deze mensen hun vogels wel of niet ringen etc. En dus ook niet welke soorten en in welke omvang ze door dergelijke lieden worden gekweekt, verhandeld etc.
Wel durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat (1) het illegale circuit heel wat groter is dan veel mensen denken en (2) mensen in het illegale circuit weten heel goed waar ze mee bezig zijn & zijn veel slimmer dan jij, ik & veel anderen. Onderschat ze niet!


En de ontwikkelingen rond de roofvogelvervolging maken duidelijk dat het 'legale circuit' (= de KNJV, de BFVW c.s.) ook lang niet brandschoon blijken te zijn. En dat terwijl ze dit ruim tien jaar geleden hoog van de daken schreeuwden. Want: toen (dus al geruime tijd geleden) was er namelijk nog nooit iemand veroordeeld  wegens illegale roofvogelvervolging etc.
Maar wat gebeurde er (vooral na veel pushen van de WRN etc.)? De politie ging eindelijk werk maken van het opspeuren en er werden mensen gepakt. En ook veroordeeld door de rechter. En wat bleek: in alle gevallen mensen die in het legale circuit zaten: een voorzitter van een lokale vogelwacht in Friesland, diverse jachtopzieners met een jachtakte en allerlei andere jagers (dus mensen met een jachtakte). Tja, vroeger zeiden de KNJV c.s. dat dergelijke lieden allemaal 'stropers' waren (en dus geen jachtakte etc. hadden). Dergelijke verhaaltjes zijn nu niet meer vol te houden.

Moraal van dit verhaal. Het zegt mij niets als alle legale vogelhouders bij hoog en bij laag beweren dat niemand Baltimoretroepialen houdt.
Tegelijkertijd zegt het ook niets over de waarschijnlijkheid dat de Baltimoretroepiaal gewoon een wilde vogel is. Dat kan dus heel goed wel het geval zijn. Vaak / meestal weet je het dus niet zeker (net zoasl bij bv Buffelkopeend).

Groetjes, Klaas

Of je moet die boefjes op heterdaad kunnen betrappen.

http://pets.groups.yahoo.com/group/DVN/messages/15451
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

j.steenbergen

Over de gestolen vogels uit Avifauna: volgens persberichten gaat het om Montserrat troepialen. En die hebben voor zover ik kon vinden geen vleugelstrepen. Nog los van andere kenmerken die voor de Alkmaarse vogel wijzen op Baltimore.
Jeroen Steenbergen

Jaap Denee

#204
Citaat van: BramtK op januari 06, 2010, 13:48:10 PM
Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 13:38:29 PM
Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer

Oh oh Peter, laat (ze) nou maar! Het enige dat je bereikt is dat iedereen moet herhalen dat je het mis hebt, de een in nog wat grovere bewoordingen dan de ander, met Jaap als steevaste uitschieter, en dat je een scheelkijker, piszijker enzovoorts bent. En dat terwijl het nergens over gaat, het lijstje van een paar navelstaarders, wat maakt het uit. ;)

Zo is het, Bram. Laat (ons) maar. Wel jammer dat je het niet voor ons opneemt als we door bepaalde 'piszeikers' (let op de spelling) 'fanatici' met een tunnelvisie genoemd worden. Opmerkelijk zelfs dat jij er met opgeheven vingertje en dichtgeknepen oog nog een schepje bovenop doet door ons navelstaarders te noemen, maar aan de andere kant: what's new?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

#205
Tjee, fout geschreven inderdaad. Lees vooral over die smiley in mijn bericht heen en je kan fijn van leer trekken over mijn vermeende opgeheven vingertje, maar zo serieus bedoelde ik het eigenlijk niet. ;)

Edit: Oh ja, er bestaat een kans dat ik, geheel gedwongen natuurlijk, mee moet naar deze vogel...
Groeten,

Bram ter Keurs

Marten Hornsveld

Citaat van: BramtK op januari 06, 2010, 13:48:10 PM
Citaat van: peter123 op januari 06, 2010, 13:38:29 PM
Ik haal niks op mijn hals hoor, de reacties bevestigen alleen wat ik al stel. Sommigen worden al ..... als je beweert dat het een ontsnapte kan zijn. Als er geen harde bewijzen zijn dan is het een geloof en daar heb je altijd fanatici onder.

Groetjes Peter Soer

Oh oh Peter, laat (ze) nou maar! Het enige dat je bereikt is dat iedereen moet herhalen dat je het mis hebt, de een in nog wat grovere bewoordingen dan de ander, met Jaap als steevaste uitschieter, en dat je een scheelkijker, piszijker enzovoorts bent. En dat terwijl het nergens over gaat, het lijstje van een paar navelstaarders, wat maakt het uit. ;)

ik herhaal (want zo simpel is de kwestie):
Natuurlijk staan iedereen wel open voor die mogelijkheid. Zie o.a. deeindeloze discussies daarover op dit forum. Maar als je op een gegevenmoment alle argumenten voor en tegen heb afgewogen, kun je tot deconclusie komen dat wilde herkomst aannemelijker is. Zeker zul je hetinderdaad vrijwel nooit weten.(Peterse et al. 2010)

Lang leven lijst-fetisjisme! En wat een mooi beest ook :o ! Zo mooi dat hij wel escape moet zijn :-X !
Geef het een goede kans dat hij er nog wel even zit en iedereen de kans krijgt om hem nog even mooi te zien. Op naar de volgende knaller van 2010!

Ben Wielstra

Ik vind de vergelijking met een Buffelkopeend blasfemie! Het troepiaaltje toont mooi hoe escape potential (toch behoorlijk expliciet!) meegewogen wordt in de discussie over de aannemelijkheid wild te zijn. Iedereen zal het er toch mee eens zijn dat de ratio vagrancy potential:escape potential best anders ligt bij die twee. Ik snap niet zo goed waarom Peter de troepiaal zo anders lijkt te behandelen dan andere potetiele escapes/dwaalgasten, dat verdedigt hij namelijk niet.

Theovanv

Heh, wat brengt zo'n nieuwe soort toch altijd veel gezelligheid met zich mee, vogelaars zijn net echte mensen ;D :P
Theo van Veenendaal

wittemus

Hee Marc,

Dank je wel voor dat filmpje !
Daar is duidelijk op te zien dat ze (dame troepiaal, toch ?) nog de kans krijgt en neemt om te eten en andere dagelijkse dingen te doen.
Thanx ! (Kan ik weer rustig slapen. ;-) )

Citaat van: Certhia op januari 05, 2010, 20:21:59 PM

http://www.youtube.com/watch?v=mjplkiIdC5U


Met vriendelijke groet,


Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl