Baltimoretroepiaal te Alkmaar

Gestart door jvdlaan, januari 04, 2010, 10:21:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Gert Veurink op januari 05, 2010, 09:36:16 AM
Citaat van: jvdlaan op januari 05, 2010, 09:34:38 AM
Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

sommige mensen moeten werken op dinsdag...
Dan moet je ook niet op een forum gaan zitten  :police:  Ow, wacht ik zit zelf ook op mn werk  ;D

Maar is dit nou een 100% geaccepteerd exemplaar? Of zijn er nog twijfels over escape etc?
Theo van Veenendaal

steenl

Na de files komen de hulptroepen.
Graag piepen voor 14:00  :rolleye:

Dylan

Ik kan om 12:30-13:00 uur weg als ik een beetje doorwerk, en als er geen andere zaken tussendoor komen. Zou evt. plek in auto hebben (vertrek Boskoop/Alphen ad Rijn). Mocht iemand een lift willen (alle sonder voorbehoud, werk gaat voor), mail me dan even (dylan.verheul at gmail punt com)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

paulhoekstra

groeten,
Paul

frankw

Citaat van: Gert Veurink op januari 05, 2010, 09:36:16 AM
Citaat van: jvdlaan op januari 05, 2010, 09:34:38 AM
Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

sommige mensen moeten werken op dinsdag...
En de andere helft staat waarschijnlijk ergens in de file..

Ach, misschien is Max straks de enige die m te zien krijgt, is goed voor zn lijstje  ;)

hiskodevries

en max is een groot liefhebber van exoten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Citaat van: jvdlaan op januari 05, 2010, 09:34:38 AM
Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

Iedereen zit op z'n werk. Iemand moet toch het vuile werk opknappen O0
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Citaat van: Jaap Denee op januari 05, 2010, 09:37:18 AM
Citaat van: jvdlaan op januari 05, 2010, 09:34:38 AM
Max belde me net: hij loopt er in z'n eentje rond!
In schril contrast met de 10-tallen meldingen de afgelopen tijd van de Ross' Gans, zijn mensen niet warm te krijgen als er echt een goede soort zit! :-[

Weet Max zeker dat hij niet in Ouddorp staat?  ;D  Ik moet hier nog een paar zaken regelen, maar ga straks die kant op.

Held!
Ik snap dat iedereen moet werken (ik vandaag ook), maar we hebben alleen kans volgens mij als er zoveel mogelijk hulptroepen zijn!

UtrechtsVogelNet

#98
Die recties op het spitsnieuws spreken boekdelen ... in eerste instantie lachwekkend en als je je dan realiseert dat het soortgenoten zijn die dan neerpennen ... droefgeestig, wankelmoedig.

Hoop dat Max hem gauw vindt :-)

Ben benieuwd of de DBA dag nog plaatsvindt zaterdag of dat we in het kader van een excursie allemaal gaan zoeken in Alkmaar  :D   Maar wat een soort zeg ... gaaf.

Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op januari 05, 2010, 10:08:09 AM
Die recties op het spitsnieuws spreken boekdelen ... in eerste instantie lachwekkend en als je je dan realiseert dat het soortgenoten zijn die dan neerpennen ... droefgeestig, wankelmoedig.

Hoop dat Max hem gauw vindt :-)

Ben benieuwd of de DBA dag nog plaatsvindt zaterdag of dat we in het kader van een excursie allemaal gaan zoeken in Alkmaar  :D   Maar wat een soort zeg ... gaaf.

Wat dacht je van deze met bijgaande foto en dan de één van de reacties...

http://www.vkblog.nl/bericht/294910/baltimoretroepiaal
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gko

#100
de discussie zal al wel eerder gevoerd zijn, maar gaan we nu al betalen
om een (wilde?) vogel te mogen zien. Ik kijk hier echt van op. Doet me
aan artis en blijdorp denken. Ik vind ook dat er een soort co2-tax betaald moet
worden, als men een zeldzame soort ziet, als vergoeding voor al
het autorijden en wat daar verder bij komt kijken (even naar Texel heen en weer vanuit den haag bijv)
mvgr gkoopman
met vr gr gkoopman


Folkert Jan

Citaat van: gko op januari 05, 2010, 10:27:11 AM
de discussie zal al wel eerder gevoerd zijn, maar gaan we nu al betalen
om een (wilde?) vogel te mogen zien. Ik kijk hier echt van op. Doet me
aan artis en blijdorp denken. Ik vind ook dat er een soort co2-tax betaald moet
worden, als men een zeldzame soort ziet, als vergoeding voor al
het autorijden wat daar bij komt kijken (even naar Texel heen en weer vanuit den haag bijv)
mvgr gkoopman

Het idee is om de mensen die hun tuin beschikbaar stellen voor het grote publiek en misschien van koffie voorzien een kleine vergoeding krijgen (1€ per persoon kan al een leuk zakcentje opleveren) eventueel kan hiervan een deel of helemaal aan een natuurorganisatie geschonken worden (denk aan SOVON bv)

volgens mij ook zo gegaan bij de blauwstaart en een nachtzwaluw
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

in de Istriasstraat... ik ga nu piepen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Hij is gezien in de buurt van de Ceresstraat!

Dylan

Citeer
eventueel kan hiervan een deel of helemaal aan een natuurorganisatie geschonken worden (denk aan SOVON bv)

Stichting Natuurinformatie?

;-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Kan ik nog met iemand meerijden toevallig vanaf Apeldoorn?
0614736621
Theo van Veenendaal

Dylan

Aanbod voor lift vanuit Boskoop/Alphen staat nog, vertrek tussen 12:30 en 13u.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Gaaf hoor!
Maar kan iemand mij met zekerheid uitleggen waarom het een Baltimore Oriole betreft?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

Daar ben ik ook benieuwd naar, heb gisteren in de Sibley gekeken maar daar werd het me ook niet echt duidelijk uit.

paulhoekstra

onderaan deze pagina staan de verschillen met wat gelijkende troepialen: http://www.allaboutbirds.org/guide/Baltimore_Oriole/id

Verschil met bullocks oriole zijn dus vooral de donkerdere gestreepte rug en de meer oranje-achtige kleuren.

Alle andere soorten troepialen hebben volgens mij of geen gestreepte rug, of zijn meer (licht)geel of hebben een zwarte kinvlek.
groeten,
Paul

JohnvR

Er waren inmiddels een man of twintig die de vogel gezien hebben. Denk dat er ook wel een paar redelijke foto's gemaakt zijn.

Michael Schaper

#115
Citaat van: rnbflavour op januari 05, 2010, 10:41:34 AM
Citaat van: gko op januari 05, 2010, 10:27:11 AM
de discussie zal al wel eerder gevoerd zijn, maar gaan we nu al betalen
om een (wilde?) vogel te mogen zien. Ik kijk hier echt van op. Doet me
aan artis en blijdorp denken. Ik vind ook dat er een soort co2-tax betaald moet
worden, als men een zeldzame soort ziet, als vergoeding voor al
het autorijden wat daar bij komt kijken (even naar Texel heen en weer vanuit den haag bijv)
mvgr gkoopman

Het idee is om de mensen die hun tuin beschikbaar stellen voor het grote publiek en misschien van koffie voorzien een kleine vergoeding krijgen (1€ per persoon kan al een leuk zakcentje opleveren) eventueel kan hiervan een deel of helemaal aan een natuurorganisatie geschonken worden (denk aan SOVON bv)

volgens mij ook zo gegaan bij de blauwstaart en een nachtzwaluw

Even voorstellen, bedanken en een centje in de pot doen voor de koffie hoort er toch gewoon bij. Als er iemand als een soort tol-bewaarder mensen binnen laat is wat anders maar dat staat hier niet ter discussie denk ik.

Misschien is de vraag al gesteld maar:
Is dit niet gewoon een ontsnapte Baltimoretroepiaal uit iemand's kooi?
En moet deze niet gevangen worden zodat hij niet doodvriest?

BWoets

Citaat van: Michael Schaper op januari 05, 2010, 12:07:22 PM
Misschien is de vraag al gesteld maar:
Is dit niet gewoon een ontsnapte Baltimoretroepiaal uit iemand's kooi?

Zoals je al zegt, volop besproken.
Baltimoretroepialen (en de meeste overige Amerikaanse zangvogels) worden vrijwel niet gehouden.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Citaat van: paulhoekstra op januari 05, 2010, 11:47:12 AM
onderaan deze pagina staan de verschillen met wat gelijkende troepialen: http://www.allaboutbirds.org/guide/Baltimore_Oriole/id

Verschil met bullocks oriole zijn dus vooral de donkerdere gestreepte rug en de meer oranje-achtige kleuren.

Alle andere soorten troepialen hebben volgens mij of geen gestreepte rug, of zijn meer (licht)geel of hebben een zwarte kinvlek.
Er zijn natuurlijk nog best wel een zwikkie van die Icterus soorten. Soorten uit de VS zou het inderdaad om Bullock's of Baltimore gaan, maar ik weet niet hoe die soorten er buiten de VS allemaal nog uitzien. Misschien lijken die er inderdaad helemaal niet op hoor, goed mogelijk, maar ik weet dat dus niet en was benieuwd of iemand daar wel iets over kan zeggen?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Citaat van: JohnvR op januari 05, 2010, 11:56:43 AM
Er waren inmiddels een man of twintig die de vogel gezien hebben. Denk dat er ook wel een paar redelijke foto's gemaakt zijn.
Toen ik wegging om ca. 11.30u waren dat er al wel weer 30 a 40. Foto's van Debby Doodeman (die de vogel in een naaldboom drie meter voor haar ontdekte toen ze vanaf een balkon de tuinen achter die boom aan het checken was) zijn errug stoer! Hij was niet makkelijk - zelf maar een seconde of 10 vrij zien zitten, verder alleen vliegend - en verplaatste zich veel dus veel succes voor degenen die nog gaan/aan het zoeken zijn  :duim:

Vogel nu weer in beeld hoor ik net!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ronald nuiver

Schijnt dat er met betrekking tot de diverse taxa nogal wat hybridisatie voor komt, vooral tussen bullock's en Baltimore
Hier een link naar wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_oriole