Hoofdmenu

Waarnemingen tellingen in Telmee

Gestart door Erik van Dijk, januari 04, 2010, 16:05:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Dijk

Is het de bedoeling dat ik de waarnemingen van monitoringstellingen over een tijdje ook in Telmee te zien zijn of blijft dit net als Waarneming.nl alleen voor losse waarnemingen?

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Titia Wolterbeek

Hoi Erik,

Telmee is juist voorbereid op het gestructureerd verzamelen van waarnemingen, bijvoorbeeld in het kader van de Meetnetten, maar ook voor eigen inventarisatieprojecten. Daar ziet de gebruiker nu nog niet zo veel van, maar de basis is er voor geschikt. De volgende stap is om dit ook daadwerkelijk te gebruiken. Daarvoor moeten we nog enkele aanpassingen doen bijv. in het toekennen en beheren van rollen bij waarnemingen, en het beschikbaar maken van formulieren hiervoor. Dit gaat de komende tijd gebeuren.

Momenteel worden de meetnet-waarnemingen vooral als losse waarneming in de NDFF gezet, om z.s.m. zoveel mogelijk verspreidingsgegevens beschikbaar te hebben. Deze gegevens zullen worden aangevuld met de protocollen etc. waardoor ze via Telmee ook als telling kunnen worden ontsloten.

Ik durf nog geen datum te noemen, maar dit gaat er dus zeker komen. Houd er wel rekening mee dat dit een groeiproces is: eerst zullen een aantal meetnetten die nog geen online-invoer hebben als telling in de NDFF komen, de rest volgt later. En SOVON blijft voorlopig de eigen online-invoerportalen gebruiken, ik kan nog niet helemaal overzien of die dan toch zichtbaar gemaakt kunnen worden in Telmee.

Hartelijke groet,

Titia

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk