Hoofdmenu

Plantennamen op Telmee

Gestart door Hinko, januari 01, 2010, 22:52:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Het valt me op dat op Telmee nog de oude plantennamen gebruikt worden en niet die conform de laatste editie van de Heukels. Merkwaardig. Waarom is dit zo?
Zie bijv. Vaccinium macrocarpon (oud: Oxycoccus macrocarpos)  oftewel Cranberry (oud: Grote veenbes)
mvgr, Hinko

Serviceteam NDFF

Dag Hinko,

Bedankt voor je opmerkzaamheid. Ik vraag het voor je na.

Met vriendelijke groet,

Nicoliene Peet
Het Natuurloket
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Serviceteam NDFF

Dag Hinko,
Bij deze het antwoord van de ontwikkelaars op je vraag:
CiteerKern van het antwoord is dat we deze problemen kennen en binnen de Telmee op een eenduidige manier gaan oplossen. In feite wordt er straks van één centraal beschikbare taxonomie gebruik gemaakt. Naar verwachting zal dat voor telmee in de loop van 2010 gebeuren.

Er wordt gewerkt aan een manier om de taxonomie op een centrale plaats te kunnen wijzigen. Zodra dit gereed is zullen de namen worden aangepast aan de meest recente lijsten.

Groet,
Nicoliene Peet
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Date Lutterop

Maar onhandig blijft het wel, deze trage proceduregang bij Telmee. Zelf heb ik nu, na enkele malen hierover contact gehad te hebben met Telmee, een jaar tevergeefs gewacht op toevoeging van en nieuwe plantensoort voor Nederland. Inmiddels ben ik, na ook op allerlei andere problemen gestuit te zijn, om en richt me nu op waarneming.nl.

Groet,

Date


RutgerB

Ik zag inderdaad dat de oude editie van de Heukels wordt gevolgd op Telmee. Bijv. in het geval van Knolbeemdgras (incl. variaties)

CiteerKern van het antwoord is dat we deze problemen kennen en binnen de Telmee op een eenduidige manier gaan oplossen. In feite wordt er straks van één centraal beschikbare taxonomie gebruik gemaakt. Naar verwachting zal dat voor telmee in de loop van 2010 gebeuren.

Kern van het probleem is dat er geen directe actie is. 'Deze problemen' is wel erg ruim geformuleerd voor het feit dat er met oude naamgeving wordt gewerkt in het geval van de planten. Dat is geen breed probleem, dat is heel specifiek. Centraal beschikbare taxonomie geeft geen garantie op verbetering; dan staat die verouderde naamgeving gewoon centraal. Een wedje erop dat dan iemand alsnog handmatig die namen moet gaan veranderen en dan zijn we inmiddels waarschijnlijk al weer minimaal een jaar verder. Ik begrijp niet waarom het niet, voordat het centraal komt te staan, nu al veranderd kan worden.

marcel123

Citaat van: rutgerb op maart 10, 2010, 11:14:38 AM
Ik begrijp niet waarom het niet, voordat het centraal komt te staan, nu al veranderd kan worden.
Als je de taxonomie van Waarneming.nl centraal zet, is het probleem dan opgelost?