Grauwe gors en ortolaan verdwenen

Gestart door dutchway, december 31, 2009, 17:22:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Dit stukje lees ik net in de online telegraaf.
Ik zie dat de foto's niet mee komen maar dacht misschien zijn hier geintresserde die dit willen lezen.

Grauwe gors en ortolaan verdwenen WAGENINGEN -  De ortolaan en de grauwe gors zijn verdwenen uit de landbouwgebieden in Nederland. Dat meldt donderdag het Compendium voor de Leefomgeving, een samenwerkingsverband van onder meer de Wageningen Universiteit en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Van de ortolaan is sinds 2005 al niets meer vernomen en vanaf 2008 is geen enkel succesvol broedgeval van de grauwe gors meer gemeld. Grauwe Gors Foto: SOVON
Ortolaan Foto: KINA
In 2007 zaten er nog tussen de vier en tien succesvolle broedparen van de grauwe gors in landbouwgebied langs de grote rivieren. De wetenschappers sluiten niet uit dat in de komende jaren nog her en der een broedpaartje zal opduiken, maar de vogel is als soort uit het land verdwenen. Dat komt voornamelijk doordat graanakkers op grote schaal zijn vervangen door maïsvelden, waardoor de belangrijkste voedselbron voor het vogeltje verdween.
De ortolaan, eveneens een gorssoort, was al vrij zeldzaam in Nederland, maar in het zuidoosten van Groningen zat tot 2006 toch nog altijd een aantal broedpaartjes bij rogge-akkers. De vogel is mede bekend geworden doordat Maarten 't Hart in de jaren tachtig een boekenweekgeschenk schreef dat De Ortolaan heet. In dat boek vergelijkt hij een liefde met de tere kleuren van het zeldzame diertje.
Groeten van Lia


gerdwichers8

Het duurt even Ben, maar we komen er ..Vorige week had ik s'nachts enkele wintertalingen in een gebied in een sloot...man, naar zeldzaamheid had ik ze landelijk
moeten piepen.
Je kunt een leven lang in Twente gevogeld hebben zonder ooit een Ortolaan zingend te hebben gehoord: meewarig wor je dur van.
Maar als ik dan nog een sloot benzine...dan...(was dit bericht nog wat actueel geweest)