nog oorwormen

Gestart door hedy2411, december 29, 2009, 22:26:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Hallo Arp,

Deze lijken geen vleugels te hebben...
De opname datum staat eronder.

nr 1 mannetje

hedy2411

#1
nr 2 mannetje opname datum is 21-03-2007

hedy2411

nr 3 mannetje

hedy2411

nr 4 vrouwtje

hedy2411

#4
nr 5 vrouwtje opname datum is 17-03-2007

hedy2411

#5
nr 6 vrouwtje

Arp

#6
Helemaal geweldig Hedy  :duim:

Inderdaad 6x Bosoorworm (man/vrouw zoals aangegeven) - fantastisch hoor, dan heeft wrn daar nu eindelijk ook plaatjes van :wub: :lol:

De mannetjes van deze hebben die slanke gebogen tangen met een tandje aan de bovenkant van de tang vlak bij de basis - vaak slecht te herkennen op foto - het beste te zien bij je nr.2

Het "slurfje" dat bij deze zo duidelijk tussen de tangen omhoog steekt is het "pygidium" en op basis van de exacte vorm van dit lichaamsdeel is de identiteit van onze Bosoorworm als Chelidurella acanthopygia in 1997 door ene meneer Galvagni verherverevalueerd tot Chelidurella guentheri en ondertussen is ook het eerder van Chelidura afgesplitste geslacht Chelidurella weer met Chelidura samengevoegd (al schijnt daar nog wat discussie over te zijn?), zodat we tegenwoordig voor de Nederlandse Bosoorworm dan uitkomen op "Chelidura guentheri (Galvagni 1994)".

Met dien verstande dat de opsplitsing van wat ooit Ch. acanthopygia was inmiddels ook weer iets in twijfel wordt getrokken ... zie ook dit draadje.

Deze info slechts vanwege het volgende: Als je dus per ongeluk betere foto's (goede uitsnedes) van dit pygidium hebt zijn ze vast leuk voor bij de fotoseries van de soort - of anders als je ze weer eens tegenkomt volgend jaar en je denkt eraan dan eens proberen deze scherp, liefst van achteren op de plaat te krijgen.

Op dit plaatje staan ze mooi naast elkaar: Chelidurella_apex_male.jpg (links acanthopygia,
rechts guentheri)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hallo Arp,

Hoe staat het met de wet op de privacy bij het fotograferen van bosoorwormen... ::)  ???
Prachtig, dat ik ze toch op de plaat had.
"Volgend jaar" kijk ik weer verder ja, we gaan eerst aan de oliebol en zo wens ik jou ook een prettige jaarwisseling en alle goeds voor 2010!

Groetjes,
Hedy

PS Uit je verhaal begrijp ik dat C. acanthopygia nu C. guentheri heet en daaronder een plaatje met de verschillen van het pygidium van die twee.... :rolleye: :rolleye: :rolleye:  terwijl ze toch eenzelfde zijn.... :rolleye:  ???!!
Mooi om het jaar mee af te sluiten... ;D

Arp

Citaat van: hedy2411 op december 30, 2009, 12:21:15 PM
PS Uit je verhaal begrijp ik dat C. acanthopygia nu C. guentheri heet en daaronder een plaatje met de verschillen van het pygidium van die twee.... :rolleye: :rolleye: :rolleye:  terwijl ze toch eenzelfde zijn.... :rolleye:  ???!!
Inderdaad  ;D

Met één kleine nuance, voor de correctheid: Het is niet zo dat de soort van naam is veranderd - wat wel eens gebeurd als iemand vaststeld dat twee soorten feitelijk dezelfde zijn en één van de twee dus de naam van de eerst beschreven soort krijgt (of iets dergelijks). Maar alles wat voorheen gezien werd als C. acanthopygia - één soort met een groot verspreidingsgebied in Europa -  is (volgens Galvagni, vanaf 1994) opgesplitst in steeds meer verschillend soorten. Voor zover ik begrepen heb heeft hij in 1997 Nederlands materiaal bekeken en vastgesteld dat die beesten "zijn" nieuwe soort C. guentheri waren.

De nuance is dus dat onze (en de Belgische en sommige Duitse, Franse etc) C. acanthopygia nu volgens Galvagni C. guentheri genoemd moeten worden, maar elders in Europa lopen dieren rond die, ook volgens Galvagni, nog steeds C. acanthopygia genoemd moeten worden. Alleen is niet iedereen het met Galvagni eens dus - er is alleen (voor zover ik weet) geen "grote" publicatie geweest die de opsplitsing weerlegt, onderbouwd door gedegen onderzoek enzo. Alleen een "losse opmerking" van een toonaangevende auteur dat die er ernstige twijfels bij heeft.

Ook een goed ollebollefees !
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RoyKleukers

Dag Hedy,

Sjieke serie! Wat is de vindplaats van deze beestjes? De enige recente Nederlandse vindplaats is Zuid-Limburg. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Arp

Ha Roy,

Nou je het zegt ... Ik had me niet gerealiseerd dat deze soort hier zo moeilijk ligt, op de Duitse fora komt ie regelmatig langs, maar Wieringa (1990) geeft inderdaad geen verspreidingskaartje onder het mom van "geen recente vondsten". Zijn de jou bekende vondsten uit Zuid-Limburg van na die tijd?

Zelf heb ik de WM4 (Willemse, 1971) nog niet, maar Wieringa verteld dat volgens Willemse de soort veel gevonden wordt aan Bosrank (Clematis vitalba). Was dat bij de vondsten uit Limburg (en bij Hedy?!) ook het geval?

Aktiepunt voor dit voorjaar - zelf deze ook vinden  ;D

@Hedy: Als je bijgekomen bent van het feesten, voer je deze dan ook in pretty please  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RoyKleukers

Dag Arp,

Wij (Ivo Raemakers en ik) hebben de beestjes in 1997 gevonden op enkele plaatsen in Zuidoost-Limburg (Onderste Bos, Vijlenerbos). Vooral op de eerste locatie waren ze nogal algemeen onder schors van laag afgezaagde naaldbomen, herinner ik me. Het bijzondere was dat we begin februari ter plekke waren, en dat de beesten ook in copula aanwezig waren. Dit wijkt nogal af van de cyclus van andere oorwormen. Je kunt dus al snel aan de slag!

Ik maak wel een pdf van de publicatie van WM4 voor je. Hartelijke groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Arp

Hallo Roy,

Ja, het was me ook al opgevallen dat de adulten van Hedy allemaal een tamelijk vroege datum hebben. Vrouwtjes van met name F.auricularia kom ik in het voorjaar ook tegen, maar alleen nog in broedzorgsituaties, volwassen mannetjes zelden.

Citaat van: RoyKleukers op januari 04, 2010, 07:11:35 AM
Ik maak wel een pdf van de publicatie van WM4 voor je. Hartelijke groeten
Tjee, dat zou fantastisch zijn - ben dol op digitale versies van documenten  :duim: Had hem een jaar geleden ofzo een keer besteld en kreeg toen wel 2-3 andere boeken van de bestelling, maar deze niet - was verkocht. Daarna was het er gewoon niet meer van gekomen.

Als het toch onhandig is of teveel tijd kost, dan bestel ik hem wel alsnog - kost me de kop niet, maar voor hetzelfde geld heb je de digitale al klaar en dan ben ik er natuurlijk reuze blij mee ... zie maar  :lol:

Bedankt voor info en andere hulp Roy!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

#13
Hallo Arp,

Of ik bij gekomen ben van het feesten, was het maar waar, ik was / ben nog snipverkouden!
Maar ik ben wel bezig geweest op het Duitse wespenforum en was dus blij verrast met jullie bijdrage hier aan de bosoorwormpjes. Wat een toeval dan, dat ik ze heb geupload hij en dat is dan toch weer jouw verdienste Arp, Omdat je zo goed reageerde op de eerste oorworm. Ik heb ze Zojuist ingevoerd en datums aangepast. Nu in Soortenlijst het klopt als een bus. In de loop der tijd vind je ze allemaal op elkaar lijken en Omdat ze zo snel aan de haal gaan, laat je ze maar lopen. Sommige gewone oorwormen heb ik nog wel opgenomen. O ja, de vindplaats is allemaal in Zeist onder blad naast een bospad waar ik Regelmatig met de hond kwam. Dat doe je ook Alleen maar in het voorjaar, op daarna heb je echt kans teken! Maar nu gaat de jacht binnenkort dan weer beginnen ... ;D 
Oh, ik heb nog wat nimfen, wil je daar nog een blik op werpen, maar het lijken me allemaal Dezelfde van de gewone oorworm.

Groetjes,
Hedy

Arp

Ha Hedy,

Hartelijk dank voor het invoeren :duim: Het soortenoverzicht is nu eindelijk "compleet"  :lol:

Kom maar op met je nimfen, vooral laten zien en/of invoeren. Ik kan nog niet garanderen dat ik er meteen een naam op kan plakken, maar ik ben er druk mee aan het puzzelen om voor mezelf duidelijk te krijgen wat er mogelijk is... wellicht dat Roy of iemand anders er handiger mee is en wie weet zit er toch wat leuks tussen.

Enneh ... beterschap hè!  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Ik meen dat ik ze ook gevonden heb en wel op de Veluwe, omgeving Apeldoorn. Gisteren een op stroop, vandaag een op een muur. Het klopt toch, beide vrouwtje, of zijn het per ongeluk nimfen van een andere soort?

Arp

Ha John,

Helemaal goed hoor  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Tja, waarom toch altijd die twijfel? Ontbrekende kennis van het onbekende zal er debet aan zijn. Vandaag ook een mannetje gevonden.

Arp

Leuk hoor  :blink:

Voer je ze tzt een keertje in? Het schijnt dat de verspreiding voor NL nog wat matig in kaart is gebracht (niet alleen op wrn, maar überhaupt - zie opmerkingen van Roy hierboven)...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Yes, sir! Zo'n paar daagjes weg en meteen weer een achterstand weg te werken.

RoyKleukers

Erg leuk! We hebben lang gedacht dat de soort beperkt is tot Zuid-Limburg. Ik ben benieuwd of er nog meer vindplaatsen in Midden-Nederland bijkomen. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Maico Weites

Ik moet ook maar eens gaan zoeken. ;)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

JohnvR

Ze zitten overal hoor  ;D , althans ook in de duinen bij Castricum.

Arp

Ha John,

Jij bewaard nog wel eens wat hè? Heb je deze nog? En zou je dan het pygidium eens onder een paar perspectieven op de gevoelige plaat kunnen zetten - voor de leuk voor bij de soortinfo en/of om te kijken welke Ch. het volgens dat pygidium zou moeten zijn enzo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Ha Arp,

Soms bewaar ik wel eens een exemplaar van het een of ander, maar vooral als ik denk of weet dat ze van foto niet te doen zijn en het 'in het belang van de wetenschap' acht. Als ik er nog een tegen kom zal ik die bewaren en proberen wat foto's te maken.

Groeten,
John

JohnvR

Hoe fotografeer je zo'n pygidium (dat is toch dat dingetje tussen de tangen?), oftewel, wat moet er op de foto staan? Moet het van onderen, boven, achter? Ik heb hier een paar uitvergroting van de bovenstaande dieren en een van gisteren.

hedy2411

Hallo Roy,

Ik heb ze ook weer vorige maand hier gevonden, volgens mij zijn ze inderdaad overal, maar wordt er weinig opgelet... Ik heb laatste weken niet meer gekeken.

Groetjes,
Hedy

Arp

#27
Ha John,

Tof dat je eraan gedacht hebt -  Dank!

Citaat van: JohnvR op april 04, 2010, 23:14:49 PM
Hoe fotografeer je zo'n pygidium (dat is toch dat dingetje tussen de tangen?), oftewel, wat moet er op de foto staan?
Citaat van: Pudding4brains op december 30, 2009, 00:29:05 AMOp dit plaatje staan ze mooi naast elkaar: Chelidurella_apex_male.jpg (links acanthopygia, rechts guentheri)
;D
Op basis van de laatste foto zou ik dan vermoeden dat het inderdaad meer de vorm is die momenteel als guentheri door het leven gaat, maar iets meer recht van achteren tussen de tangen door, of er vlak overheen dus, zou het waarschijnlijk iets duidelijke maken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RoyKleukers

Dag Hedy,

Prachtig! Ik moet zeggen dat ik nog twijfel over de verklaring voor de vele recente vondsten. Enerzijds zou ik verwacht hebben dat we ze ook bij het sprinkhanenproject (1990-1995) meer gevonden zouden moeten hebben. Tijdens het veldwerk zijn toen ook de oorwormen en kakkerlakken meegenomen. Anderzijds zou ik niet weten hoe de dieren zich zouden moeten uitbreiden. Ze hebben immers geen vleugels. De meest waarschijnlijke verklaring lijkt me de afwijkende activiteitsperiode. Je kunt tijdens sprinkhaneninventarisaties wel op oorwormen letten, maar als je niet in februari het veld in gaat, dan vind je ze niet. Hoe dan ook erg leuke vondsten. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

hedy2411

Hallo Roy,

Ik heb er een paar dagen geleden nog een gevonden....

Groetjes,
Hedy