Gloeilampenverbod & adviezen over lampen

Gestart door Gert Veurink, december 29, 2009, 12:19:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Hoe zit dat met ML lampen dan? Hebben die ook zo'n aura?
Mvg,
Alrik

paulnmvossen

ML-lampen hebben een vergelijkbaar aura. Het nadeel van ML-lampen is dat ze relatief duur zijn (8 tot 15 euro voor 160 watt en 10 tot 20 euro voor de 250 watt lampen) en dat ze relatief gevoelig zijn voor regen. Door de afkoeling van een regendruppel op de hete lamp knappen ze snel. Bij de goedkopere HPL-lampen gebeurt dit niet zo snel, zelfs bij hagelbuien laat ik die nog branden. Bij ML-lampen heb je nog de keuze om te kiezen tussen helder en melkglas. Heldere lampen geven een wat koeler licht, nadeel is dat als je foto's maakt bij zo'n heldere lamp het groene spectrum overheerst en de kleur van je foto onnatuurlijker overkomt, voor zover je natuurlijk kunt spreken van natuurlijk of onnatuurlijk.
Uiteindelijk denk ik dat de keuze van de lamp (ML of HPL) niet zoveel uitmaakt. Veel belangrijker is dat je laken op een zo warm mogelijke plek zet en dat je goed rekening houdt met de windrichting. De meeste vlinders vliegen tegen de richting van de wind in. De warmste plekken liggen meestal hoger en zijn beschut door bomen of een gebouw.

Ben Kruijsen

ik heb de Vlinderstichting gevraagd te komen met een standpunt over dat kwiklampenverbod. Ties Huigens is er al mee bezig en heeft hier en daar contacten gelegd.

wim veraghtert

Overigens geldt dat Europees verbod ook voor ML-lampen hoor...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

paulnmvossen

#64
Hoi Wim, dat dacht ik in eerste instantie ook maar uit de bijlage van de richtlijn blijkt dat niet.
De richtlijn is erop gericht om gevaarlijke stoffen (zoals kwik) uit gebruiksartikelen te halen.
Volgens mij zit er in een ML-lamp minder kwik. Ik begreep van de groothandel dat zij wel een
circulaire van het ministerie hebben ontvangen, waarin het expliciete verbod op HPL-lampen wordt
toegelicht en ingaat op 13 april aanstaande, maar dus geen verboed op ML.

wim veraghtert

Wat dat laatste betreft, krijgen we duidelijk tegenstrijdige informatie. Volgens Belgische distributeurs geldt het verbod wel voor ML-lampen. De wettekst zelf vermeldt 'HPMV'-lampen. Ben zelf niet genoeg technisch onderlegd om te weten wat er wel en niet valt onder HPMV.


mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be

grunsven

HPMV is high pressure mercury vapour. Zowel HPL als ML zijn dergelijke kwikdamp lampen.
Het verschil is dat in een ML ook een gloeidraad zit, daarom heb je geen ballast nodig. Verder zijn ze heel vergelijkbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)