Tinok,
Chromatische aberratie wordt door sommige mensen wel gezien en door anderen niet of nauwelijks. Ik vrees dat jij er wel gevoelig voor bent. Verschillende golflengten van het licht veroorzaken verschil in brekingsindex en vallen niet samen in een brandpunt. Vandaar de kleurranden. Goede lenzen en met name goede coatings van lenzen en prisma's onderdrukken CA. De fluoridelenzen die Zeiss toepast in de FL serie zijn speciaal voor het bestrijden van CA. Het verklaart de hoge resolutie die deze kijkers vertonen. De helderheid heeft meer te maken met de topcoatings die meer licht doorlaten, en de Abbe-Koenig prisma's die minder reflectievlakken hebben dan de Schmidt-Pechan prisma's die in de meeste kijkers gebruikt worden.
Overigens hebben alle topmerken speciaal glas en topcoatings om met name CA te onderdrukken, dus niet alleen de FL-serie van Zeiss.
Dylan,
Een 10x vergroting stilhouden hangt, vind ik, vooral af van de kijker zelf. Ik heb een grote 10x50 uit China ( porro ) en die ligt zo vast in de hand dat ik er minder trilling door heb dan mijn oude Zeiss 7x42 FL. Het extra gewicht speelt ook een rol in het stilhouden, de wind heeft er minder vat op.
Norman,
Ik zou 'm nog niet verkopen, die 10x42. Koop een statiefadaptertje en zet 'm op statief.
Ik vind mijn 10x50 porro gemakkelijker stil te houden dan mijn 10x42 dakkant. Op beide zit aan de voorkant een schroefdraad onder een dopje, ik heb voor 2 tientjes een statiefadaptertje gekocht en gebruik nu mijn 10x42 Bynolyt geregeld op mijn statief. Je hebt geen idee hoeveel meer je ziet met een 10x vanaf een statief. Het beeld is volkomen rustig en je hersens hoeven niet meer te corrigeren voor de handtrillingen, zodat de resolutie spectaculair toeneemt. Nu is me ook pas opgevallen hoe goed dit Bynolytje is. In de schemering geeft hij een helderder beeld en betere scherpte dan mijn 10x50 porro, ondanks het grotere schemergetal van de laatste.
En verder ben ik het van harte eens met Wim Tegels dat je niet over één nacht ijs moet gaan bij het kiezen van een kijker. Een beetje rondkijken hier en daar kan geen kwaad. Maar soms heb je bij een kijker heel sterk een "die moet ik hebben, hebben,hebben"-gevoel. Niet eens alleen bij hele dure. Dat is meestal wel een goed teken om aanschaf te overwegen. Mijn ervaring is - en ik heb heel wat kijkers gehad - dat de middenklasse steeds beter wordt en de topklasse alleen maar duurder. Sommige middenklassers benaderen nu al de kwaliteit van de topmerken. Prettig om te weten als je je zinnen op een heel goede kijker hebt gezet maar een beperkt budget hebt.
Vriendelijke groet, Ronald