mijn vogelMOMENT van 2009 is:....

Gestart door Ted van der Knaap, december 24, 2009, 12:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Mijn mooiste vogelmomenten van het jaar waren ontgetwijfeld het winnen van de mysterybird van de TOH (,waar ik echt niet op gerekend had!) en de Spaanse Mussen van de Eemshaven wellicht. Zulke mooie beestjes! Kraanvogel was daarbij een leuke toevoeging. Ook de Krekelzanger die in juni bij het Sneekermeer zat vond ik geweldig!


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ben Gaxiola

Mijn mooiste waarneming van 2009 was de Brilzee-eend van de Slufter op 10 mei.
Een van mijn mooiste ontdekkingen ooit. Ik was nog een kort avondrondje aan het doen. Had nog niets gezien, dit was mijn laatste stop. Ook hier zat 'niets'. Uit pure armoe checkte ik ook de vogels die in het gigantische tegenlicht ("kwikzilverbad") zaten.

Opeens zwom het silhouet van een Brilzee-eend in beeld. Ik dacht dat ik gek werd. Gelukkig zwom de vogel al snel wat beter licht in. Schitterend, vooral toen hij ook nog eens ging baltsen tegen Eiders (kwamen er niet van onder de indruk). Zwom ook nog een tijd in de meest dichtbijzijnde hoek. Er zullen weinig mensen zijn die in Nederland een Brilzee-eend door de neusgaten hebben gekeken... Ging later achter de plas op de kant staan.

Jammer dat een aantal Texelaars niet in Nederland was en dat hij alleen die avond bleef zitten. Ik had hem oa Arend, Pieter en Alwin zeer gegund.

Groet, Ben
Ben Gaxiola

Robert de Boer

Inderdaad altijd lastig om een keuze te maken.
Twijfel tussen twee.
De eerste natuurlijk de taiga met de gestreepte strandloper samen in één kijker. Mooie beestjes maar erg slecht weer. Af en toe kijken en dan weer als koeien met de kont in de wind en regen.

Ga toch als moosite voor 10 velduilen op één locatie op een paar meter afstand. De velduilen in één struik/boom en daar vlak naast een grote groep van 20-plus met ransuilen. Af en toe mooi uitvliegend en boven het water en het gras zwevend ons en wij hen bekijkend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/42225894

Groet
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

steenl

Mijn hoogtepunt met stip de Taigastrandloper.
Deze zeldzame jongen in mijn eigen local patch. Mailtje van Martijn Bot, de terugvondst en de eerste rennende twitchers. Het was een hoofdstuk uit een spannend jongensboek.
Volgend jaar de reuzenzwartkopmeeuw op dezelfde plaats?

UtrechtsVogelNet


Justin Jansen

Citaat van: steenl op december 25, 2009, 16:09:00 PM
Mijn hoogtepunt met stip de Taigastrandloper.
Deze zeldzame jongen in mijn eigen local patch. Mailtje van Martijn Bot, de terugvondst en de eerste rennende twitchers. Het was een hoofdstuk uit een spannend jongensboek.
Volgend jaar de reuzenzwartkopmeeuw op dezelfde plaats?

Doe er maar zo eentje, leuk en leerzaam.
M.v.g., Justin Jansen


rrrrr

Waarschijnlijk heel banale vogeltjes als je ze afzet tegen alle bovenstaande specials, maar ik had op 1 dag een braamsluiper en een tjtftjaf in onze tuin.
Beide had ik nog nooit gezien en als je ze dan ook nog zó op de foto kunnen zetten.....
Ik zat een boekje te lezen met de camera in de aanslag en zag uit een ooghoek iets bewegen: een onbekend grijs vogeltje.
Dat bleek later de braamsluiper en die zat zelfs eerst binnen de scherpstelafstand van de lens van 4 meter (ZO dichtbij en zo mooi vrij in beeld, dat geloof je bijna niet.......) en dan lukt het fotograferen niet.......
Natuurlijk vloog 'ie weg maar ging toen gelukkig nog een keer poseren op ca. 8 meter en dat leverde o.a. dit plaatje op.
En dan die tjiftjaf: pas op de foto zag ik het spinnenweb waar iets in hing en waar erg veel belangstelling voor getoond werd.
Mijn vakantiedag was helemaal goed.

Rob

Adri Clements

Waanzinnige foto van die tjif zeg! Leuk die interactie. Braamsluiper in je tuin mag je zeker trots op zijn!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

rrrrr

Ja, die braamsluiper schijnt wel speciaal te zijn dat je die zo vrij op de plaat kunt zetten.
Maakt het dubbel leuk natuurlijk.

Rob

Tim Asbreuk

#39
Door een stage gesprek later die middag niet naar school gegaan. Ik heb vervolgens maar besloten om thuis mijn standaard rondje te lopen. Eerst de poel, vervolgens langs de meidoornhaag en houtwal naar de beek. Langs de beek een grote zilver maar nog niet echt iets bijzonders. Ik besluit het ''grote rondje'' te lopen langs een waterschapsloot. Ik liep me te ergeren aan een nieuwe houtsingel die maar niet aansloeg (na 7 jaar nog steeds kleine boompjes). Komt er uit die houtsingel in eens een vrij grote vogel los. Van mij afvliegend denk ik dat is geen buizerd. Toen die zich bijdraaide dacht ik verrek dat lijkt wel een velduil (in Twente uiterst schaars). Even later ging die mooi op een paaltje zitten en liet zijn mooie gele ogen zien. Ik zat helemaal vol adrenaline en baalde intussen dat ik onder het mom van ''wat zit er nu aan bijzonders in december'' geen telescoop of camera bij me had. Op de terug weg nog een steenuiltje en een sperwer. Daarna maar voldaan richting de trein gegaan en op naar mijn stage adres.


Daarnaast blijven rode wouwen ook geweldig evenals de verschillende groepen kraanvogels dit voorjaar.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

bramborkent

Ik kies voor een lokale "zelfontdekking": de kortsnavelboomkruiper! Met slechts drie bekende territoria in Twente is dit een zeldzame broedvogel in Oost-Nederland. Dit exemplaar zat in een tot nu toe onbekend territorium (bingo) en was ook nog eens een lifer voor mij (nog eens bingo). Kortom, pure kippenvel toen de vogel zijn typische territoriumgedrag liet zien en horen!
De vogel kwam ik tegen tijdens een Mibo-inventarisatie (beide soorten broeden in hetzelfde type bos). Dus voor alle Mibo-tellers van 2010: wees alert op de kortsnavelboomkruiper.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Stijn E.

#41
Aangezien ik dit jaar pas ben begonnen met vogelen heb ik sommige zeldzaamheden aan het begin van dit jaar gemist, omdat ik toen nog bezig was met kauwtjes ondekken  :P

Maar, een aantal mooie vogelmomenten had ik wel dit jaar!

Zo was ik mee op een plantenexcursie in Den Treek-Henschoten toen de vogelaars onder het groepje ineens een heeel bekend geluid hoorden. Ik greep mijn telefoon omdat ik toevallig de dag ervoor samen met een ander excursielid daar spechtengeluiden van Groene en Zwarte op had gezet. Ik eerst naar Groene luisteren omdat ik Zwarte niet verwachte, maar dat leek er totaal niet op (Had ik kunnen weten  :P ) dus Zwarte geraadpleegd en ja hoor, dat was het! Even later zagen we hem aan een boom hangen en wegvliegen op heel wat meters verderop, maar toch wel heel leuk om waar te nemen!

Ook de IJsduiker in Harderhaven (mijn enige zeldzaamheid van dit jaar  :rolleye: ) komt in aanmerking, al is dat toch iets minder leuk, als je 'm na even kort gepraat te hebben met ander twitchers aangewezen krijgt.
Wel heel grappig toen de VWG Midden-Kennemerland ineens aan kwam zetten, heb ik hele leuke contacten aan overgehouden.

En dan een totaal niet zeldzame vogel, de Torenvalk, die me een heel raar moment opleverde.
Ik reed terug van school, op notabene de laatste schooldag van dit jaar, toen er een Kokmeeuw met een stukje brood op de weg zat, ik ga wat zachter fietsen (ik zou dat beest niet graag overrijden) en ineens begint ie te krijsen. Ik kon niet nadenken over wat er was, want voor ik het wist dook de Torenvalk naar beneden (allemaal op 2 m van me vandaan) en probeerde de meeuw te grijpen. Gelukkig voor die meeuw schrok mevrouw Torenvalk van mij en vloog weg. Totaal confuus reed ik naar huis, een TV op 2 m van me vandaan...

Maar ook de meesjes en musjes in de tuin mochten er wezen dit vogeljaar, het is allemaal heel snel gegaan, vind ik...

Voor iedereen een prachtig 2010, met weer veel zeldzaamheden waar ik hopelijk van mag en kan meegenieten!

EDIT: Overigens, ik heb woensdag nog een excursie op de planning staan, wie weet wat het oplevert :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Ted van der Knaap

Erg leuk Stijn.. .. :duim:

Geweldig om te lezen hoe ieders beleving erbij geweest is.. ..en niet te vergeten het schrijverstalent van sommigen onder ons (waarbij het verhaal over de citroenkwik haast nog leuker was dan op z'n eigen blog  8) )

Nog meer mensen met verhalen?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

natuurliefhebber

#43
Naast het zien van o.a. de taigastrandloper, rode rotslijster, grote grijze snip en de twitch naar de bonapartes Strandloper in de Ezumakeeg Zuid op 3 juni (waardoor we helaas de Noordse Nachtegaal misten. Het plan was eerst om daar heen te gaan, maar na de melding van de bonapartes toch maar gekozen voor de vogel die aanzienlijk dichterbij was qua km.) vond ik het ook wel bijzonder om van het voorjaar een draaihals (samen met twee andere vogelaars) te hebben ontdekt.

Eerst naar de Eemshaven gegaan in de vroege morgen, voor de Spaanse mussen (ook prachtig). Tijdens een rondritje door de Eemshaven op eens een draaihals in de berm te zien. Eerst even kort genieten van de vogel. Daarna hebben we de andere aanwezige vogelaars (bij de Spaanse mussen) gewezen op de draaihals. Gevolg was dat we uiteindelijk met een mooi groepje vogelaars naar deze mooie vogel stonden te kijken

Het was voor mij de eerste draaihals, die ik ooit had gezien. En aangezien dat ik de draaihals bijzonder hoog had staan op mijn "wensenlijstje" was ik hiermee bijzonder in mijn nopjes.

Wie weet wat 2010 in petto heeft...
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Vincent Hart

Citaat van: natuurliefhebber op december 28, 2009, 13:42:36 PMroodkeellijster
Je bedoelt zwartkeel denk ik? Anders knap stilgehouden tot nu toe  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ronald nuiver

En wat te denken van het melkpak op de Maasvlakte !! :D

natuurliefhebber

Citaat van: vincenthart op december 28, 2009, 14:03:29 PM
Citaat van: natuurliefhebber op december 28, 2009, 13:42:36 PMroodkeellijster
Je bedoelt zwartkeel denk ik? Anders knap stilgehouden tot nu toe  ;)
Ik bedoelde de rode rotslijster bij stadskanaal. (direct even veranderd)

dank voor de oplettendheid ;)
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

pia zz

mijn hoogtepunt dit jaar was het zien van HOP vlakbij mijn dorp......had hem nog nooit eerder in het eggie gezien 8)
  groet Pia.

michel.wissink

Hoewel ik graag fotografeer, is mijn waarneemmoment van 2009 er 1 zonder foto.
Mijn moment van 2009 was een nachtzwaluwexcursie, afgelopen zomer op de Sallandse Heuvelrug.
De gids Henk van der Aa garandeerde de groep dat we ze zouden horen, en misschien ook zien.
Dat was niks teveel gezegd! Eenmaal op de heide werden we van alle kanten toege'rateld', en het bleef niet bij horen. Al snel daarna, en gedurende zeker anderhalf uur hebben we mogen genieten van meerdere nachtzwaluwen die ons onophoudelijk letterlijk om de oren vlogen!
Geen foto, maar wel op het netvlies gebrand!
Geweldige nieuwe ervaring. Henk, bedankt daarvoor!

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

jaapbird

2 lammergieren in Spanje die uit een rivierbedding langzaam omhoog kwamen en echt vlak (15m) over kwamen waar ik met mijn oudste zoon net aan het wandelen was en dat vlak chter de camping. Fantastisch zeker een kwartier heel mooi kunnen bekijken.

BramtK

Ha! Vogelen in Dana nationaal park, Jordanie in maart dit jaar. Niet alleen om de soorten, maar het geheel, machtig mooi.
Groeten,

Bram ter Keurs

Helen Commandeur

Hoi,

Mijn vogelmoment 2009 was in de Ebro Delta in Spanje. Rij op 'n rustig landweggetje tussen de rijstvelden en een van de uitlopers van de Ebro en zie een vreemd beest. Zwartig, 2 poten, 'n snavel en veren, dus dan kom je al gauw uit op 'n soort vogel. Langzaam dichterbij rijden en foto's maken.
Het meest prehistorisch uitziende geval dat ik ooit heb gezien.
Na enkele minuten sprong ie uit het niets omhoog, over de rietkraag en was uit beeld. Eenmaal thuis de boeken gepakt en ja, m'n eerste Purperkoet.
Ik vraag me nog wel eens af of hoogspringers hun techniek kunnen verbeteren op basis van de sprongkracht en elastieke poten van deze jongens, ha, ha.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Erwin Timmerman

Hallo!


Ik ben eind 2008 begonnen mijn waarnemingen eindelijk eens consequent bij te houden in plaats van ze alleen 'mentaal te noteren'. 2009 wordt wat dat betreft mijn eerste volle jaar op waarneming.nl. 


Hét hoogtepunt dit jaar was mijn ontmoeting in Zweden met een jonge Oeraluil. Ik had er al zeker vijf minuten overheen staan kijken terwijl ik een glimp probeerde op te vangen van een van de oudervogels die ik in de verte had zien vliegen. Puur geluk dat m'n oog opeens op dat witte bolletje in de berm viel. Op gepaste afstand een paar foto's gemaakt en meteen weer vertrokken. Weer een ervaring rijker! 


http://observado.org/waarneming/view/43530238


En als we dan toch aan het terugblikken zijn; door het bijhouden van mijn eigen waarnemingen, maar misschien nog wel meer door het zien van al het moois dat op de site voorbij komt, is 2009 voor mij een vogel-jaar vol verdieping, spanning en inspiratie geworden. 


Bedankt allemaal, en alvast een goed 2010 gewenst!









Met hartelijke groet,

Erwin Timmerman
Amersfoort

Waarnemingen Nederland: http://waarneming.nl/user/view/41580
En daarbuiten: http://observado.org/user/view/41580

redmar_woudstra

Weinig gevogeld dit jaar, dus ik ben blij met wat kleins: mijn eerste Kruisbekken op begraafplaats Selwerderhof, Groningen. Worden regelmatig gemeld, ik kom er vaak zoeken maar nooit kunnen vinden. Nu 5 prachtig in een boom voor een kwartiertje kunnen bekijken. Altijd al een intrigerende soort gevonden en ze zijn echt gaaf!
groet,
Redmar

Maarten Hotting

Ik heb ook een aantal erg mooie momenten gehad dit jaar.

De mooiste was denk ik toch wel afgelopen zomer tijdens mijn vakantie in Zwitserland.
We gingen op 24 juli naar het stuwmeer Grand Dixence, al op de parkeerplaats vlogen er enkele rotszwaluwen.
Het stuwmeer lag hoog in de bergen, om daar te komen moesten we of een heel stuk omhoog lopen of met de kabelbaan omhoog gaan. Wij besloten met de kabelbaan omhoog te gaan en weer naar beneden te lopen. Nog voordat we in de kabelbaan zaten zag ik al een vogel vliegen wat me deed denken aan een Alpenheggenmus. Helaas kon ik de vogel toen niet goed bekijken.
Vanuit de kabelbaan zag ik al enkele Alpenkauwtje. Bijna direct toen we de kabelbaan uitkwamen vloog er een Steenarend over. Het stuwmeer was erg groot en langs een kant liep een wandelpad. Tussen het wandelpad en het stuwmeer was een steile rotswand. Bij een van de eerste stappen die ik op het pad deed zag ik een vinkachtige vogel vliegen met veel wit in de vleugels. Helaas verdween de vogel achter de rotsen, niet veel later kwam de vogel terug en ging mooi vrij op de rotsen zitten, en zo had ik ineens een mooie Sneeuwvink in beeld. Dit was mijn eerste Sneeuwvink die ik ooit zag.
http://observado.org/waarneming/view/44273119
In de hoop op meer bleven de steile wand in de gaten houden. Helaas liep het wandelpad door enkele tunnels, waarin het erg donker en nat was en geen vogel te zien was.
Gelukkig was er tussen een paar tunnels nog wat ruimte om even om ons heen te kijken. Op een van de rotsen zagen we een vogel lopen, en zo had ik ineens mijn tweede nieuwe soort van de dag in beeld, een Alpenheggenmus was voor ons tussen een paar rotsblokken zijn maaltijd bij elkaar aan het zoeken.
http://observado.org/waarneming/view/44273113
Nadat de vogel weggevlogen was gingen wij ook maar weer verder, de donkere tunnels in. Eindelijk uit de tunnels heb ik echt genoten van de prachtige omgeving, er zaten niet alleen hele leuke vogelsoorten, maar ook heel veel soorten vlinders en op verschillende plekken waren Alpenmarmotten te zien en te horen. En af en toe kwamen we een Waterpieper of een Tapuit tegen met de snavel vol met voer. Toen we weer langs een mooie rotswand liepen hoorde ik ineens een piepend roepje. Ik kende het geluid niet dus bleef stilstaan. Ineens kwamen er twee vogels aanvliegen met opvallend veel rood in de vogel. Mijn broer riep meteen RODE ROTSLIJSTER, maar het waren natuurlijk twee prachtig ROTSKRUIPERS die voor ons op de rotswand kwamen fourageren. Dit was mijn derde nieuwe soort deze dag, en ook nog eens een soort waar ik eigenlijk alleen maar van durfde te dromen.
http://observado.org/waarneming/view/44273098
Mijn dag kon natuurlijk niet meer stuk met drie nieuwe soorten en ook nog een alledrie op de foto vast kunnen leggen. Iets verderop bij een riviertje die in het stuwmeer uitkwam was ook nog een waterspreeuw. Op de terugweg over het zelfde pad zagen we de Alpenheggenmus nog een keer, maar dit keer zat de vogel op een andere plek waar we op de heenweg wel wat gepiep hoorde. De vogel liep daar weer een beetje rond over de rotsen en verdween ineens tussen de rotsen, op dat moment hoorde ik weer het zelfde piepende geluid. De Alpenheggenmus had daar dus een nest met jongen. Ook de Sneeuwvink bleek een nest te hebben in een muur bij de kabelbaan.

In Nederland had ik dit jaar 22 nieuwe soorten en 221 jaarsoorten.
Geen Kaspische Plevier, Taigastrandloper en Zwartkeellijster dus dat was niet mijn mooiste vogelmoment in Nederland.
Wel heel gaaf vond ik de:
Poelruiter bij Osdorp,
Kleinst Waterhoen en Porseleinhoentje in de Groene Jonker,
Ralreiger bij Schellinkhout en nog geen uur later de Groene Reiger in Zaandam,
En de Bonapartes Strandloper op Dijkgatsweide heb ik ook erg mooi kunnen zien.

En natuurlijk mijn zelfontdekte soorten:
Rouwkwikstaart bij Monnickendam
Steltkluut vanaf de Kleine Praambult
Kwartel in het Oostzanerveld
Temmincks Strandloper in Polder IJdoorn
Duinpieper in de Westzanerpolder
Grauwe Kiekendief in de Purmer
En als laatste de Bladkoning 28 november in Purmerend.

Allemaal een goed en vogelrijk 2010 toegewenst ! ! !
Groet,
Maarten

Rikstar

Ik vond het erg moeilijk om mijn vogelmoment van het jaar te kiezen.
Of het nu de vele zelfontdekte witvleugel en witwangsterns waren dit jaar of de in totaal 3 zelfondekte roodpootvalken.
Toch gaat de eerste plek naar de prachtig zingende Krekelzanger bij Nietap, Groningen.
Ik kwam aan toen het nog donker was (05.00) en heb een hele tijd naar hem staan luisteren en kijken! later begon het wat schemerig te worden en begonnen nachtegaal en boomklevers te zingen. dit inclusief een mooie omgeving maakte het heerlijk rustgevend.
het was dat ik nog andere dingen te doen had anders had ik er nog wel uren naar kunnen luisteren.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Stijn E.

Voor de geinteresseerden; gisteren (woensdag 31 dec '09) heb ik nog even 9 nieuwe soorten meegepakt, wat ook zeker vermeld had mogen worden in mijn vogelmomenten'lijst' als ik die later had gepost  :P  Dus nu maar even een aanvulling op deze manier ;)

We waren aan het vogelen met o.a. Arend de Jong in de buurt van Harderwijk en Leusden.
Hierbij als nieuwe soorten Witgat, Koperwiek, Kramsvogel, Pijlstaart, Blauwe Kiek, Watersnip, Nonnetje, Appelvink en Bosuil waargenomen.
Kortom: Voor mij weer een supervogeldag!  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bram Rijksen

Het daadwerkelijk zien van een Kleinst Waterhoen bezorgde mij voor het eerst sinds tijden weer eens letterlijk kippevel...

Wat zeker een hoogtepunt had kunnen worden (vangst van de Siberische Braamsluiper) werd gelijk ook het absolute dieptepunt (het overlijden van de Siberische Braamsluiper)...

frankmeer

#58
Hierbij mijn Top 3 van het afgelopen jaar:
1.
Kleinst Waterhoentjes in de Groene Jonker. Van erg dichtbij gezien, en o.a. roepend, parend en met jongen waargenomen. Totaal 9 keer gezien.
2.
Groene Reiger, Zaandam, 29 juni. Deze wilde ik al een tijdje graag zien en bij de eerste poging was het meteen raak.
3.
De 8 zelf-ontdekte Witvleugelsterns boven de Surfplas in Reeuwijk, 10 mei.

Verder is het erg moeilijk om te kiezen uit alle andere waargenomen bijzondere vogels in 2009. De Grijskoppurperkoet in De Meern misschien..?
De jaarlijst is geëindigd op 260 soorten, waarbij de laatste toevoeging Roodhalsfuut was.
Frank van der Meer

Wouter van der Ham

mijn MOMENT was toch wel bij de groene jonker.
De kleinst waterhoentjes waren toch wel mooi maar de dag ervoor waren ze weggejaagd anders had ik ze nog mooier kunnen zien.
Maar ook het vogelgebied zelf, de porseleinhoen die je mooi kon bekijken, de purperreiger, de zwarte sterns die je erg mooi kon bekijken en fotograferen en al de rest wat daar nog meer zat was super!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl