mijn vogelMOMENT van 2009 is:....

Gestart door Ted van der Knaap, december 24, 2009, 12:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Als je 2009 in 'n flits terughaalt wat is dan de Waarneming waar je het meest door "geraakt" bent.. ..is dat die Mega-twitch of toch het koolmeesje wat ondersteboven aan een pinda-netje in de tuin hing

Ben benieuwd naar de nr. 1 momenten van de anderen.

(voor nr. 2 tm 5 is er een ander topic geopend: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98481.new.html#new )


Mijn MOMENT van 2009 waar ik nog steeds "vol" van ben gebeurde 6 dagen geleden:

Er lag sneeuw en de zon scheen, mijn wekelijkse rondje strand/duin met de hond en daarna boodschappen... ...normaal altijd vogel(tje)s, konijnen, helemaal niets deze keer!

Op het strand was het hetzelfde, totdat ik om een paar vissers heen moest lopen die vanaf de vloedlijn met hun hobby bezig waren... ...ineens 2 zwarte koppies waarvan ik eerst dacht "wat een aparte eenden" Al gauw een witte haak op de nek en besefte gelijk Rotganzen, hier?
Hond af en voetje voor voetje dichterbij foto's makend.. ..raakte helemaal "thrilled" toen ik ook nog eens ringen op de poten zag. En dan zul je altijd zien, cameralens krijgt kuren!!
Toch nog acceptabele foto's gemaakt.

Thuis zoeken naar de ringprojecten.. ..mailtjes naar Engeland en Denemarken. Al gauw bericht terug.
Bevestiging van een WITBUIKROTGANS, 19,5 jaar oud... ...volgens de life-history moet deze "survivor"-bird in al die jaren zo'n 4 x de wereld rondgevlogen hebben.

Mijn allereerste zelfgevonden "zeldzame" vogel zal me altijd bijblijven en dan vooral het MOMENT
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Tinok

Hoi Ted

Leuk topic ;D
Mijn mooiste waarneming was de eigen ontdekking van een roodhalsgans bij de oostvaardersplassen okt 2009.
http://waarneming.nl/waarneming/view/44904000
We hebben die dag een heerlijk rondje gefietst rond de plassen en kwamen een groepje ganzen tegen bij het j van de boschpad. Onbevangen keek ik de groep af tot ik een gans zag in het volle licht met prachtig rood!!!
Een lifer en dan nog zelf gevonden ook, en wat een prachtig beestje. We konden hem goed bekijken en zelfs met het boek erbij zien dat het een eerste jaars was. Even later ging alles op de wieken en konden we hem niet meer terugvinden. Wat een prachtig moment, een verrassing en eigenlijk veel leuker dat de grote grijze snip die we even later zagen met hulp van anderen.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Gerard Troost

Moeilijk, veel leuke dingen dit jaar zoals een Dwerggors die kwam aanvliegen en in het stuikje voor telpost Breskens ging zitten!!, de Rotszwaluw langs van Nolle (weet je jammer dat er 2 weken later eentje twitchbaar was  :angel: ), een overvliegend groepje Bijeneters terwijl je met een stuk of wat collegas in de duinen van Texel staat, een Alpenheggenmus die ongeveer over je voeten loopt, Oehoe zeer fraai in de top van een boom en meerdere keren vliegend, de Dougalls Stern, Vorkstaartplevier op Walcheren enz enz.

Maar ik vond de Stellers Zeearend van Breskens wel mijn vogelmoment van het jaar. Typisch zo'n moment waar je het op saaie Breskens dagen nog vaak over gaat hebben. "Weet nog..."

Op vrijdag 24 april 2009 hing de adulte vogel opeens boven de telpost, wat natuurlijk een hoop heisa en hilariteit teweeg bracht! Na hoogte gewonnen te hebben stak de vogel de Schelde over naar Walcheren waar hij enkele dagen later gevangen is door de Belgische houder.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Michael Schaper

Mijn oren waren in april gespitst op de tjiftjaf en de fitis. Ik kon ze nooit echt goed uit elkaar halen en was daarom al een paar weken op de geluiden aan het studeren. Dit deed ik 2 maanden geleden met de kramsvogel en de koperwiek ook trouwens. Maar goed de tjiftjaf was voor mij inmiddels onmiskenbaar geworden en ik hoopte dat ik de fitis ook snel zou horen en zou kunnen herkennen. En JA... 15 april notebene mijn verjaardag! tie... tie.. tietietietutotoe als een soort rollende waterval het geluid van hoog naar laag (mijn ezelsbruggetje). Ik hoorde het toen ik in de tuin bezig was en wist direct wat het was. Mijn eerste fitis die ik zelf wist te herkennen aan het geluid. Dat was echt een heerlijk vogelmoment voor mij.
http://waarneming.nl/sound/3/2663.mp3

JohanvantBosch

#4
Inderdaad moeilijk hoor.... ik heb ook wel een lijstje:

- dag met de Bruine lijster in Belgie, met daarna nog een mooie dag in Limburg en schitterende winterlandschappen.
- gisteren was een supersnippendag in Noord-Holland, met maar liefst 15 Houtsnippen en 6 bokjes, van de eerste bijna alle en van de laatste 3 exemplaren mooi aan de grond gezien. Ongekend!
- De bizarre tocht van Vlieland naar Texel op zaterdagavond om op zondagochtend de Kaspische Plevier te kunnen zien. Gekkenwerk, maar erg tof!
- En een supernatuurmoment (geen vogel), het zien van een jaguar in Brazilië (http://www.pbase.com/johanvantbosch/jaguar)

EDIT: Ik zie het kleinst waterhoen terugkomen bij diverse mensen. Absoluut een hoogtepunt.... hoe kan ik die nou vergeten.

Justin Jansen

Twee momenten, een baltsende Malaysian Rail-babbler 5 minuten vrij op een pad en 5 Lepelbekstrandlopers bij elkaar!
M.v.g., Justin Jansen


UtrechtsVogelNet

#6
Mijn mooiste vogelmomenten in 2009, in NL:

Net als Gerard vond ik de Steller's Zeearend ook een prachtig moment, vooral ook de nuchtere reaktie van een van de Belgische collega-vogelaars: he, dat is een Steller's Zeearend, nadat de ontdekker uitschreeuwde: jongens, wat is dat voor een vogel?

Een andere leuk moment was de Grote Grijze Snip die ik samen met Paul, Bart en Mark in de Flevo ontdekte; vooral ook de spanning of het mogelijk zelfs een Kleine zou gaan  ::)   Hoe dan ook, een leerzaam beessie.

En verder natuurlijk de Kleinst Waterhoenen, waarvan ik het vrouwtje eerst op geluid ontdekte en zeer kort erna ook samen met het mannetje zag op de inmiddels overbekende plek; daar was ik zelf wel blij mee, want 3 andere vogelaars geloofden niet zo erg dat ik de vogels op geluid lokaliseerde, temeer omdat ik tot 3x toe als enige die vroege ochtend het door Kees de Vries ontdekte mannetje kortstondig door de begroeiing zag hollen... Hun gezichten spraken in ieder geval weer heel andere boekdelen toen ik zei dat ik ook een vrouwtje hoorde (ervaring Tienhoven speelde een grote rol hierbij, maar dat wisten zij weer niet). Nog meer boekdelen spraken hun gezichten toen 5 minuten later beide vogels samen uit de begroeiing kwamen gestapt  :)  ...  Ik denk dat dit eigenlijk wel het allerleukste vogelmoment voor mij in 2009 was.
Maar leuk vooral ook dat velen de vogels ook goed en vaak hebben kunnen zien. Helaas heb ik zelf geen paring gezien, maar heb genoeg andere leuke en fraaie momenten met de vogels meegemaakt.
De families Porseleinhoen vond ik trouwens ook erg leuk, had nog nooit eerder de jongen gezien. Jammer dat het Klein Waterhoen ons is onthouden, alhoewel ik de vogel met het blote oog heb gezien toen ik op een avond met 2 mensen stond te praten die ervan wisten maar helaas ons een prachtsoort onthielden  :(  Enkele avonden erna hoorde ik van een andere vogelaar pas over de vogel en samen hebben we tevergeefs nog goed gezocht. Jammer, het is een van de 2 soorten (de andere is Dwergooruil) die ik in NL alleen heb gehoord en niet heb gezien. En als moerasvogel-gek (nieuw woord!) vind ik dit toch wel erg spijtig. (maar niet getreurd, in het buitenland heb ik beide soorten wel gezien)

De man Spaanse Mus op de Maasvlakte was de meest spannende twitch dit jaar, samen met Jaap; vooral ook omdat ik de grotere groep met Pasen heb gemist omdat ik op Schiphol in een vliegtuig stapte toen de vogels in Groningen werden ontdekt, en ik er een jaar of 8 geleden nabij Amstelveen samen met tientallen andere tevergeefs naar eentje heb lopen zoeken): rond zonsondergang kwamen we ter plekke aan nadat we in zeer rap tempo naar de Maasvlakte waren gereden, de vogel was in beeld bij een tiental vogelaars maar vloog hard over ons heen precies op het moment dat we aangelopen kwamen, maakte een enorme boog over de halve Maasvlakte en was in de scoop nog maar een stipje, kwam na 5 minuten weer teruggevlogen en landde in het struikje naast het struikje waaruit die weg was gevlogen. Pfoei! Daarna haastig het struikje afgescoopt (nieuw werkwoord: afscopen!) en dankzij Michel, Tijmen, Miranda en Brenda die de vogel opeens boven in het struikje zagen zitten de vogel prachtig gezien gedurende een minuut of 5. Daarna vloog-ie weer weg en kwam niet meer terug. Tja, kort maar fraai gezien en ondanks alle haast toch een mooi moment.

In het buitenland was ik oa. blij met 2 Houbara-trappen die we na een hele dag flink zoeken bij zonsondergang eindelijk zagen.... pfoei!

Ik kijk uit naar 2010 !! (dan staat nog steeds bovenaan de wishlist mijn grootste schaamsoort op mijn NLse lijst: Duinpieper ... ahum ... die wil maar niet lukken, het kreng ... hahaha  :rolleye:  )

Vogel ze, en alvast een goed & gezond 2010 gewenst allemaal!
Phil

EDIT: Nog 2 toevoegingen: een geweldig moment vond ik zelf de enorme vogelaarsmeute op de boot naar Texel voor de Kaspische Plevier. Om de vogel erna, zoals Edwin ook al schreef, samen met een Amerikaanse dwaalgast in een kijkerbeeld zien was geweldig. Menigeen zei tegen elkaar: zo'n beeld zie je nooit meer, een zeldzame Aziaat en Amerikaan bij elkaar. En 6 dagen later herhaalden we dit nog maar eens bij de Taigastrandloper en de Gestreepte Strandloper (met de hoop EN een glimlach: volgend weekend weer). Dat was weer een zware tegenvaller bij de Zwartkeellijster dus, geen zeldzame Amerikaan in beeld, hahaha. Wat een drama beest was die lijster trouwens, heb er 4 uur over gedaan om de vogel uiteindelijk goed en ook heel fraai in beeld te hebben. Dat was ondanks de koude ochtend en vele uren speuren en zoeken wel weer een vreugdevol moment.
Leuk topic trouwens, alle leuke momenten komen weer voorbij! Dat op zich al is een plezier; tja, het vogels kijken is toch een investering in het creeren van mooie herinneringen.

Gert Veurink

#7
sibsprinkgate vind ik ook wel één van de hoogtepunten van dit jaar maar het volgende wint toch:

Voelt een beetje als één moment, maar wel over een paar dagen verdeeld.
Tijdens de kaspische plevier zat ik op texel, een paar dagen later weer terug naar huis, op de terugweg de bona meegepikt. Toen we thuis waren spullen uitpakken en bijna gelijk sms: spannend stradlopertje in de vreugderijkerwaard... hmm eerst even verder uitpakken. Toen het volgende smsje:iedereen die kan móet komen! Vrouwlief lief aankijken en racen naar de v-waard: met toen een man of 15 die snel aangroeide en de onvermijdelijke conclusie: een taigastrandloper! Bizarre week. Ik denk dat ik de enige ben die de 2 nieuwe Nederlandse soorten van 2009 'heeft gedaan' en daar opgeteld maar 30 km voor heeft moeten rijden... Voor mij maar goed ook, want anders had ik ze wellicht niet gedaan.

Kleinst waterhoen vond ik ook echt super.

In een jaar waarin ik relatief gezien bijzonder weinig gevogeld heb kijk ik toch bijzonder tevreden terug!

groet!
Gert Veurink



Edwin Russer

#8
Daar hoef ik niet lang over na te denken. Nauwelijks bekomen van de fenomenale Kaspische Plevier, die ik onafhankelijk van elkaar met beide Amerikaanse Goudplevieren heb gezien, zit ik amper een week later, vrijdagmiddag, op de bank totdat er opeens een mogelijke Taigastrandloper op de telefoon komt. Oeps, de hartslag ging al rap omhoog. Het was eind van de middag en na weer een melding de auto ingestapt, tegen beter in. Uiteraard kwam ik een file voor Amersfoort en wist ik dat de vogel niet meer kon halen. Terug weer in de file en een flinke hongerklop rijker kwam ik volledig gedesilliusioneerd thuis. Na een nacht amper slapen in de eerste ochtenschemering bij de plek. Na korte tijd opeens meer geroezemoes, is het 'm ? of is het 'm toch niet? en uiteindelijk liet de vogel zich prachtig, samen met een Gestreepte Strandloper, bekijken. Na een monsterrit liet de Bona bij Den Oever zich ook, tot op 15 tot 20 meter, bijzonder fraai bekijken. Een memorabele dag!

Aan de Alpenheggenmus bewaar ik ook goede herinneringen. Na de vogels van Groningen (1986), Terschelling en Den Helder (2000) en Vlieland (2008) gedipt te hebben kwam deze prachtige herkansing. Ik zie mij nog die tuin in banjeren, familie achter de zondag-koffie en tegelijkertijd genieten van een prachtige Alpenheggenmus. Later op de dag was de vogel zelfs tot op enkele meters te benaderen.

Het telefoontje van mijn broer over een Klein Waterhoen in de Groene Jonker deed mijn wenkbrauwen ook enigzins fronzen. Tegen alle afspraken in bracht hij mij toch op de hoogte en ben 'm nog steeds dankbaar. Het blijft toch wel een ietwat zure herinnering, vooral toen de vogel zich prachtig op het slik liet bekijken. Zoals Phil al beschrijft liepen er toen ook een paar vogelaars voorbij en daar sta je dan... Afijn, de rest van deze mispeer, voor menig twitcher/jaarlijster, is wel verder bekend.

Met de Groene Reiger, die ik na 2006 weer voor het eerst kon waarnemen, was ik ook zeer in mijn nopjes. De vogel liet zich bijzonder fraai bekijken terwijl we ook nog een opmerkelijk fourageergedrag konden waarnemen. Op een gegeven moment pikte de vogel een groter insect op en legde dat zeer behoedzaam een paar meter voor zich uit op het water. Dit ritueel herhaalde zich een aantal keren totdat we in de gaten kregen dat de vogel zich als een volleerde visser gedroeg. Dat was erg gaaf om te zien.

Iedereen, ook veel vogelplezier in 2010 toegewenst.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jankees

Prachtige verhalen....erg leuk om te lezen.  :duim:

Vincent Hart

Naast de inderdaad geweldige kleinst waterhoentjes/kasp/taigastralo en verdere niet gemiste Texelse goodies (kleine spot/rossjes/amigo/zwakelij) twee mooiste momenten:
1) Binnen een paar 100m op de op één na hoogste top in Schotland vrouw morinel met jong, vrouw alpensneeuwhoen zeer dichtbij en paartje beflijster bij nestholte. Geen verrekijker nodig.
2) Eerste waarneming van de dag van de Maastrichtste rotszwaluw toen ik me omdraaide na een plaspauze bij aankomst.

In tegenstelling tot Gert juist weer meer en actiever gaan vogelen dit jaar. Met het actiever gaan twitchen ook weer beter gaan kijken naar vogels i.h.a. en weer heel veel geleerd - o.a. hoeveel ik nog niet weet. Voor dat laatste ook heel veel dank aan de admins en andere deskundologen op dit onvolprezen forum  :duim:


Iedereen veel fanatisme met een glimlach/mooie nieuwe soorten/stil genieten en/of waar je maar gelukkig van wordt gewenst voor een hopelijk weer vogelrijk 2010!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BWoets

Mijn hoogtepunt van het jaar was toch wel het ontdekken van een roepende Ruigpootuil in Drenthe terwijl we (samen met Eelke Schoppers) er helemaal niet op uit waren... het betrof een locatie waar nooit eerder een exemplaar was gehoord!

En van Stormvogeltjes krijg ik nooit genoeg, dus deze nomineer ik voor de 3e keer in 4 jaar!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

joost nijskens

Mijn mooiste moment was toen ik op Texel zat en er vlakbij de camping een Kleine Geelpootruiter bleek te zitten  :rolleye: . Ik ben er direct naartoe gereden. Geweldig!!
Groeten,
Joost Nijskens

Jan vH

Ik heb 2 momenten:
- Een Pestvogel in Barneveld, die ik zelf heb (her)ontdekt. Erg mooie vogel, maar helaas maar erg kort. Wel erg leuk dat er later weer aantal andere mensen konden komen kijken.
- De Marmereend bij Westkapelle, ik was toen toevallig net in Zeeland, en van plan om net die dag naar het natuurgebied te gaan. M'n eerste zeer zeldzame vogel en daarnaast nog 2 andere nieuwe soorten (Dwergstern en Strandplevier).

En daarnaast nog veel meer leuke waarnemingen!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Weia

Ik heb dit jaar niet veel bijzonders meegemaakt met de vogels. Een door de wijk rondjes vliegende houtsnip was leuk en net stond ik dichterbij dan ooit een waterpieper te bekijken, slechts 290m van huis!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Maarten Sluijter

#15
Mijn mooiste moment dit jaar;

De Zwarte Zeekoet; ik ben met m'n vader zeven keer wezen zoeken, maar geen één keer raak.
We wilde nog één poging wagen, toen hij op 4 December werd teruggevonden door Alwin Borhem.
We zijn er heen geweest, en in de stromende regen prachtig gezien!, op 1 meter van de kant foeragerend in de golven die op de dijk sloegen. http://waarneming.nl/waarneming/view/45529898

Iedereen een vogelrijk 2010 toegewenst!
.

Gerben Mensink

Altijd moeilijk om je vogelhoogtepunten te noemen. Ik vond de Kaspische plevier en de Taigastrandloper super. Vooral ook omdat ik bij beide vogels (ruim) voor de meute uit al ter plaatse was. Heerlijk om dan zeer ontspannen de stress en bezetenheid van de aanstormende meute gade te slaan  ;D   De Steppekiekendief van de Ketelburg was ook een lifer voor mij. Zeer fraai gezien. En ik wil het Kleinst waterhoen natuurlijk ook niks tekort doen.

Maar ach, het zelf ontdekken van soorten blijft toch eigenlijk nog leuker. Een Rode wouw in het Haaksbergerveen, een Velduil in de avondzon op Wieringen, Vorkstaartmeeuwen op Rottummeroog.

En oh ja, het winnen van de Big Day in Zwolle (samen met Gerrit Gerritsen) was ook bijzonder bevredigend  :)

Allemaal de beste wensen voor 2010!
groet,
Gerben Mensink

Guus Peterse

#17
Oei oei oei, HET vogelmoment, dat mag er eigenlijk maar eentje zijn en da's wel heel lastig. Ik heb een aantal kandidaten, zodat het stiekem toch een top 5 of daaromtrent wordt.
Goede kandidaat is voor mij de bonapartes strandloper in de Ezumakeeg, omdat ik die de afgelopen jaren al vier keer was misgelopen. Nu dus eindelijk raak. (Waarna ik vrolijk verderging met de soort te dippen: terug van Texel liet de vogel van de Dijkgatsweide zich net die middag even niet zien.)
Ja en de Kasp natuurlijk: life getuige zijn van een nieuwe voor Nederland. En als je dan denkt: dat was het wel weer even, volgt daar een week later de taigastrandloper. Twee keer achter elkaar gewoon gezellig meegedaan met de massa, deel uitgemaakt van de stress en de bezetenheid van de aanstormende meute. Heerlijk, vooral natuurlijk, als je ze eenmaal hebt.
En natuurlijk zijn eigen ontdekkingen altijd het mooiste. In dat kader: de morinelplevier op de Stulpheide. Heeft toch nog een bescheiden minimeute getrokken.
Maar misschien toch wel de winnaar van dit jaar, weinig origineel vrees ik maar zo geweldig: de kleinst waterhoentjes in de Groene Jonker. Dat ik die ooit zo te zien zou krijgen, had ik nou echt nooit gedacht.

En wat betreft het koolmeesje dat ondersteboven aan een pindanetje in de tuin hing: ik zie toch iets te vaak koolmezen, al dan niet ondersteboven, om daar mijn moment van het jaar van te maken. Neemt niet weg dat ik ook van een koolmees nog erg kan genieten, op z'n tijd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Oeh das moeilijk.....

denk dat toch de twitch van de taigastrandloper wordt, maar vooral om de hele dag.

15 minuten voor we weg zouden melding van een hop op nog geen 50 meter van men huis. lifer voor nl lijst
daarna taigastrandloper en gestreepte strandloper ook 2 lifers waarvan de laatste zooo vaak gemist in lauwersmeer.
geweldig dat ik daar even mijn camera op een dikke lens van duizenden euro's mocht schroeven om zo ook een bewijsplaatje te kunnen schieten.
toen als toetje nog even de grote grijze snip gedaan.

was ook de laatste keer dat ik peter en zijn zoontje zal zien  :(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peter123

#19
De volwassen lichte fase Middelste Jager met lepels die dichtbij Scheveningen vloog....er zijn voor mij geen mooiere vogels.
http://waarneming.nl/waarneming/view/44836617
en natuurlijk de foto's van Fred Visscher:
http://waarneming.nl/waarneming/view/44836752



Groetjes Peter Soer

Tim de Boer

Zal voor mij toch de grauwe gors zijn die ik vond op de Hoog Buurlose Heide, trekkend beest dat een half uur Tp zat wegens regen. Is een hele goede soort op de Veluwe, en dan te bedenken dat ik hem een maand ervoor getwitched had omdat het nog een schaamsoort was ;) Ook het terugvinden van een van de Spaanse mussen op de Maasvlakte was een topper. Verder die taiga en kaspische, ja gaaf maar het blijft toch minder leuk als je ergens aankomt en de vogel wordt aangewezen ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

feng.hart

Mjin mooiste moment was op de afsluitdijk telpost
Een noordse PIJLstormvogel zelf ontdekt
Alleen ik en mijn broer waren nog aanwezig :D

frankneijts

Zonder enige twijfel de Bladkoning waar ik volkomen onverwacht tegenaan blunderde op een prachtige oktoberochtend op een industrieterrein in Eindhoven: niet alleen een fantastisch beestje maar ook een "most wanted" en "much sought after" aanvulling op mijn Kempenlijst, de enige die ik bijhou.
Daar kon de Grauwe Fitis, gevonden toen ik enkele dagen later op Goeree weer 's wat zeelucht ging opsnuiven, niks aan veranderen .........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

j.steenbergen

Veel al genoemd, en d'r waren inderdaad schitterende momenten bij: Kaspische, Taiga. Maar met het meeste plezier denk ik terug aan de Woudapen die ik fenomenaal heb mogen zien, na al jaren genoegen te hebben moeten nemen met wat roepen en af en toe een flard. En voor de Kleinst Waterhoentjes geldt uiteraard hetzelfde... Prachtig.
Jeroen Steenbergen

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op december 24, 2009, 19:39:13 PM
Zonder enige twijfel de Bladkoning waar ik volkomen onverwacht tegenaan blunderde op een prachtige oktoberochtend op een industrieterrein in Eindhoven: niet alleen een fantastisch beestje maar ook een "most wanted" en "much sought after" aanvulling op mijn Kempenlijst, de enige die ik bijhou.
Daar kon de Grauwe Fitis, gevonden toen ik enkele dagen later op Goeree weer 's wat zeelucht ging opsnuiven, niks aan veranderen .........

Waarin zat de blunder dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Harm058

Eindelijk de Zeearend gespot! Samen met mijn broer in het lauwersmeergebied, naar tientallen keren er heen zijn geweest zonder succes.....eindelijk naar uren zoeken en speuren en op het punt om naar huis te gaan...kwam ie vanaf de wadkust prachig over ons heen vliegen!! Wat een BEEST!!! verders nog de ross gansen op texel en voor het het eerst de groene specht gezien op de Kleine wielen in leeuwarden!

Heerlijke momenten!

Op naar 2010!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Adri Clements

Heb teveel mooie momenten meegemaakt om hier neer te schrijven. Van elke goeie telling op telpost Kinderdijk heb ik genoten. Uren zijn dan voor je gevoel minuten.
Maar toch een aantal: De eerste doortrekkende grutto's in het voorjaar, heerlijk! Het vinden van een jonge tureluur in de polder. Zo klein en fragiel, en nog schaars ook als broedvogel. De Terekruiter bij Voorne op het laatste moment nog kunnen terugvinden met Garry B. en de rest., temidden van duizenden stelten (vnl. tureluurs).
Een keiharde alblasserwaardsoort diende zich in de loop van het voorjaar aan: GRIJZE WOUW! mensenkinderen wat een goeie soort, die zich supergoed liet bekijken.
Tijdens vakantie op de lofoten tijdens een wandeltocht zomaar tegen een paar Alpensneeuwhoenders gelopen, lieten zich heel kort benaderen. Met daarbij een waanzinnig landschap, het mooiste weer wat je maar kan wensen... Verder op die vakantie nog parelduikers in zk., taigagaai... helemaal geweldig.

Tot dit jaar was de Velduil nog een soort die hoog op de verlanglijst stond, enkele maanden geleden zatie op een paar honder meter van m'n huis. Het beest liet zich enorm mooi fotograferen, puur genieten!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jord

17 oktober was een mooie dag Texel, waarop ik 2 nieuwe soorten op mijn NL lijst kon noteren: de Ross' Gans en de Amerikaanse Goudplevier. Met een goed gevoel reden Gerard Kenter en ik terug naar huis. En dan wil je thuis je waarnemingen gaan invoeren en dan zie je dat er zojuist een Kaspische Plevier is ontdekt. Precies op de plek waar we gestaan hadden!
Maar goed, die Kaspische Plevier hebben we later toch nog op de lijst kunnen zetten. Het was niet mijn mooiste waarneming van het jaar maar wel een hele bijzondere: mijn nummer 300 voor de Nederlandse lijst.

Mijn mooiste waarneming kwam een paar dagen later. De ontdekking van een Bonte Tapuit op Ameland. "Gelukkig hebben we de foto's nog!"
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

theomuusse

Ik was 5 minuten verwijderd van het geven van een libellenlezing in de Alblasserwaard, als mijn collega en deelnemer belt.
Hij verontschuldigd zich twee keer dat hij half 8 niet gaat halen en dat spijt hem erg. Op mijn vraag hoe laat hij er is zegt hij wat verontschuldigend dat hij dat niet weet want hij denkt een Grijze Wouw te zien...
Eigenlijk weet hij het wel zeker maar hij hoorde het graag even van een ander voordat hij gaat smssen. Ik vraag voorzichtig waar hij dan is, waarop hij zegt dat hij 1200 meter verder staat. Daar stond ik dan, pptje klaar, wouwtje net achter de horizon. Wie is er in deze zaal de fanatiekste vogelaar? Ik wist een groot deel van de zaal mee te krijgen nadat ik bedacht had wie ik het beste kon ompraten om een half uurtje later te beginnen. Afijn, het verhaal verder kennen jullie wel. Tijdens de lezing heb ik 10 telefoontjes moeten afhandelen van zoekende vrienden, de vogel was gevlogen.

Theo Muusse

RWester

Zoals gewoonlijk nam ik ook op 19 augustus dit jaar weer plaats op mijn vaste plek aan de Oude Waal in de Ooijpolder bij Nijmegen om rietkragen af te scannen op leuke 'struweel'vogels. Na vijf minuten kwam een vogelvriend, Jouke, erbij zitten en ik had zo iets van 'we moesten maar eens wat leuks ontdekken'. We installeren ons en systematisch scannen we de Oude Waal rond: eerst de rietkraagjes voor leuke rietsoorten, dan de rechterbovenhoek waar vaak aan de rand van een slik steltlopers staan en vervolgens de plas zelf voor watervogels.

Vlak nadat we waren begonnen schuift een bekende vriendin van me aan op de dijk. 'Hé Remco, waar kijk je naar?' 'Tja, van alles, maar we hopen natuurlijk op iets leuks.' We kletsen wat, onderwijl ik kijk naar Graspiepers en Gele kwikstaarten op een slikplaatje voor me.

Ineens hoor ik een 'bekende' rauwe roep. 'Nee he, zal toch niet!'? Ik richt mijn kijker op een rijtje amper een meter hoge wilgen voor me, welke op de rand tussen slik en plas groeien. In de top van één van de wilgjes zit een kwikstaart. In no time scan ik alle kenmerken af. 'Euh, Jouke, d'r zit daar denk een Citroenkwik' en 'euh, Angela, moment, d'r gaat iets niet goed hier' worden binnen een paar seconden door mij uitgesproken. 

Nogmaals check ik alle kenmerken. En bel dan m'n collega's van m'n werk: 'heb hier een 99% zekere juveniele Citroenkwik!'.

99% omdat je tegenwoordig niet altijd zeker meer weet of een Citroenkwik wel een Citroenkwik is, door al die rare gele kwikjes. Binnen een half uur zijn de collega's ter plaatse. De vogel is ondertussen helaas gevlogen. En gelukkig in een half uur ook weer gevonden. We mogen er een zekere van maken. Ik ga verder met bellen naar mensen waar ik al aan begonnen was.

Waarom was het een 'bekende' roep? Wel, vrijwel exact een jaar geleden, op 22 augustus 2008, werd ik gebeld: 'Remco, ik heb zeer waarschijnlijk een Citroenkwik. Bij de Oude Waal.' Ik heb toen meegeholpen met de determinatie van inderdaad een Citroenkwik. En kende zo ook de 'snelle' kenmerken nog uit m'n hoofd. Incluis de opmerkelijke roep.

Op precies dezelfde locatie is dus met drie dagen verschil wéér een Citroenkwik opgedoken. In Nijmegen hebben we nu het vermoeden dat er ergens een paar Citroenkwikstaart verblijft/broedt, waarbij ze aan de jongen telkens doorgeven "Oude Waal, daar moet je wezen!'.

Angela was intussen alweer huiswaarts gefietst. Uit het land druppelden de eerste vogelaars binnen...

Andere zeer leuke (twitch)momenten zijn hier te lezen: http://remcowester.blogspot.com/search/label/Landelijke%20twitches
Met vriendelijke groet,

Remco Wester