spin op meloenplant

Gestart door huysse, juli 14, 2006, 19:40:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Welke spin zit er op de meloenplant?

Groet,
Marijke

gardensafari

Eén van de vele tuinwolfspinnen uit het Pardosa-geslacht. Een vrouwtje met eicocon. De vrouwtjes van deze wolfspinnen slepen hun cocon mee. Ze maken hem vast aan een spintepel.
De leden van dit geslacht zijn zonder goede vergrote foto's van de geslachtsorgaantjes niet op naam te brengen, helaas.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

CiteerDe leden van dit geslacht zijn zonder goede vergrote foto's van de geslachtsorgaantjes niet op naam te brengen, helaas.
Nu gaat het zeker weer over mannetjes?

Bedankt voor de uitleg!

Marijke

gardensafari

Ha, nu heb ik je te pakken. Nee, het gaat zowel over de vrouwtjes als de mannetjes. Om spinnen die sterk op elkaar lijken te kunnen benoemen moet je, bijna altijd onder een vergrootglas of microscoop bij de vrouwtjes kijken naar de epigyne. Dat is het geslachtsorgaantje. Het bevindt zich op de onderkant ongeveer midden op de buik, of iets naar voren toe:



Op deze foto eerst de poten, daarachter een orgaantje dat wel lijkt op een miniem piemeltje met grote ballen. Dat is de epigyne en, vergis je dus niet, dus het vrouwelijke geslachtsorgaan. Het is bij elke soort weer anders gebouwd. Deze grote en goed zichtbare is van de kruisspin.

De mannelijke geslachtsorganen zitten vooraan en zijn de palpen, die soms wel op een 5e potenpaar lijken. Aan die palpen zitten vaak kleine haakjes waarmee de mannetjes de epigyne vastgrijpen. Die haakjes passen maar op een manier in de epigyne en zo wordt gedoe tussen verkeerde soorten voorkomen. Op onderstaande foto zie je de palpen (lijkt wel het voorste potenpaar) en als je goed kijkt kun je het haakje zien zitten:



Deze duidelijke palpen (meestal zijn ze veel minder goed zichtbaar) zijn van de muurkaardespin.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Mooie foto's!
Dat je het vrouwtje kunt determineren aan het epigyne snap ik nu maar de mannetjes moeten kennelijk eerst zelf passen en meten om uit te vinden waar ze bij horen? Die kun je dus niet determineren?
Ik vind het trouwens wel wat armoedig als je gedetermineerd moet worden aan de hand van je geslachtsapparaat! Maar daar kun jij natuurlijk ook niks aan doen.

Marijke

gardensafari

Ik kan ook aan andere kenmerken worden gedetermineerd, zoals brille, elegance en "durchgriff".

Hans (met een hoofdletter dit maal)  B)  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Citeerde mannetjes moeten kennelijk eerst zelf passen en meten om uit te vinden waar ze bij horen? Die kun je dus niet determineren?
De mannetjes kun je perfect determineren aan die palpen, alleen heb je meestal een vergrootglas of microscoop nodig. Niet iedereen wil natuurlijk andermans geslachtsdelen door een vergrootglas bekijken.... :unsure:

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

CiteerIk kan ook aan andere kenmerken worden gedetermineerd, zoals brille,
Bedoel je zo'n vette kuif?

Marijke

gardensafari

Nee, brille betekent niet alleen vetkuif, maar ook brillance en daar doel ik, uiteraard, op! Niet alles is lichamelijk en in één oogopslag zichtbaar.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Ik neem aan dat je voor die Durchgriff grote handen nodig hebt en dat is dan weer wel lichamelijk.

Marijke

gardensafari

#10
Ja en ik heb ook heel grote handen. Ik heb dan ook heel lang gynaecoloog willen worden. Vroeger had je twee beroepen waar je grote handen voor nodig had. De ander was smid, maar dat beroep is bijna uitgestorven en dus blijft alleen gynaecoloog over. Ben blij toch maar iets anders gedaan te hebben, sinds een vriendje (wel gynaecoloog geworden) tot mij sprak tijdens het verlaten van het ziekenhuis na een dag hard werken: "He, he, eindelijk gezichten".
En ik kijk lievers naar vlinders....

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Dat is niet zo hoor, van die grote handen van gynaecologen!
Een goede gynaecoloog kan door een sleutelgat een kamer verven.

Marijke

gardensafari

Ja, maar dat komt door zijn lange, maar dunne kwastje....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

CiteerBen blij toch maar iets anders gedaan te hebben, sinds een vriendje (wel gynaecoloog geworden) tot mij sprak tijdens het verlaten van het ziekenhuis na een dag hard werken: "He, he, eindelijk gezichten".
En ik kijk lievers naar vlinders....

Groetjes,

hans
Je was anders al aardig op weg met je studie van de epigynen.

Marijke

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.