‘Vogel Voederstation’

Gestart door Lonnie Bregman, december 21, 2009, 16:38:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Ik heb thuis zo'n 'voederstation' met gaas. Alleen ik snap niet hoe dat werkt, want als je er te kleine zaadjes in doet, vallen ze eruit, en als je er te grote zaadjes in doet, kunnen de vogels ze er toch niet uit krijgen?
Of kun je er alleen zaadjes in doen die je eerst moet pellen, zoals zonnebloempitjes?
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Grotere zaden zijn volgens mij niet echt een probleem. Zonnebloempitten kunnen ze er waarschijnlijk wel uitkrijgen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

fkdeboer

bedoel je er zo een? ik heb een vergelijkbare en dat werkt prima met  kleinere zaden. valt in het begin wel een beetje uit bij het ophangen, maar als die hangt niet meer.

gr,
Folkert
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Lonnie Bregman

Citaat van: fkdeboer op december 21, 2009, 16:44:01 PM
bedoel je er zo een? ik heb een vergelijkbare en dat werkt prima met  kleinere zaden. valt in het begin wel een beetje uit bij het ophangen, maar als die hangt niet meer.

gr,
Folkert

Nee, niet zo een. Die is van plastic, ik bedoel zo een:
Er zat vanmiddag bij ons een Spreeuw in de tuin die even ging kijken, maar die ging meteen weer weg (ik heb er trouwens pinda's in).

Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Pinda's werkt ook goed hoor, ik heb zelf ook zo'n soort silo in de tuin hangen en er zit regelmatig wat van te eten. Ze zorgen er gewoon voor dat ze de pinda eerst wat kleiner hebben gemaakt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Echt? Wat voor vogels zitten er bij jou dan aan? Ook mezen of spreeuwen?
Groeten, Lonnie Bregman

frankw

Als je Spreeuwen wilt moet je zo'n grote vetbol/blok kopen bij vivara.nl.

Maarten Sluijter

Bij mij komen Spreeuwen ook op 'gewoon' brood af.
.

Adri Clements

Wij strooien o.a. rogge en haver, vooral de laatste is in trek bij vinken, merels, waterhoen, fazant etc.
1 x broodstrooien en het miegelt van de meeuwen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Lonnie Bregman

Ik weet wel hoe ik spreeuwen in de tuin moet krijgen, maar ik snap niet hoe zo'n voederstation met gaas werkt. Want volgens mij is het bedoeld voor kleine vogels, zoals mezen of vinken, maar de mezen hadden alleen interesse in de vetbol die ernaast hing en er was één spreeuw die even ging kijken, maar die snapte het denk ik ook niet, want die ging meteen weer weg. :'(
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Met bijna al het voer is het zo dat vogels er eerst moeten wennen. Ik heb toch redelijk wat vogels maar ze moeten toch wennen aan een nieuwe silo die er nu 2 weken hangt. Geduld is het dus! En is zo'n silo niet specifiek voor alleen pinda's?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

ik heb een ander vraagje: heb hier thuis nog (oude) ongekraakte walnoten liggen, zou ik die open kunnen maken en aan de vogels voeren.

m.a.w. zijn die niet "schadelijk" voor ze?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Ja, kun je gewoon voeren. Heb zelf walnoten gewoon kapot geslagen en die met schaal en al buiten gelegd. Overigens zullen vogels niets eten wat niet goed voor ze is, tenzij het verwerkt is. (Gezouten vet en vergif bijv.)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 22, 2009, 12:28:34 PM
Ja, kun je gewoon voeren. Heb zelf walnoten gewoon kapot geslagen en die met schaal en al buiten gelegd. Overigens zullen vogels niets eten wat niet goed voor ze is, tenzij het verwerkt is. (Gezouten vet en vergif bijv.)

Oké dan ga ik lekker kraken vanmiddag!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gery

Ik voer al 3 jaar  walnoten in zo voeder silo. Is bij de mezen populatie zowat het populairste dat aangeboden wordt.
Er is wel veel werk aan om ze te pellen.

Lonnie Bregman

Oké, bedankt. Dan blijf ik gewoon nog even wachten :)
Groeten, Lonnie Bregman

belle

Bij mij zijn de zwarte zonnebloempitten (ongepeld) de grote favoriet. Ik had ze vorig jaar in zo'n fraaie voedersilo en de mezen waren er dol op. Tot de putters ze ontdekten. Eerst kwam er één, toen twee, toen tien. Op het laatst telde ik (in maart) 56 putters. En agressief dat ze waren, er kwam geen mees meer bij. Ik heb de silo weggehaald en strooi nu alleen nog op diverse plekken dagelijks zonnepitten. De vetbollen zijn ook nog in trek bij de mezen. Roodborst en heggemus vinden havermout prima.

Hieronder het eerste puttertje waar het mee begon.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721