Hoofdmenu

Wie plukt ze leeg?

Gestart door boogey55, maart 17, 2005, 13:01:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Gisteren op de Zuidginkel lagen er dennenappels en sparrenappels die waren ontdaan van de zaden. Ik weet dat niet alleen Kruisbeksoorten dit doen, maar welke vogels doen dit ook? En hoe zie je het verschil?  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Kuifmeesjes, sijsjes (Geloof ik) Voor de rest eekhoorns ook geloof ik. mischien gewoon eruit gevallen (gerijpt)
Thijs Fijen

Vincent

CiteerKuifmeesjes, sijsjes (Geloof ik) Voor de rest eekhoorns ook geloof ik. mischien gewoon eruit gevallen (gerijpt)
Zouden idd heel goed eekhoorns kunnen zijn geweest
Vincent

thijs

Compleet kapot of alleen de zaadjes eruit?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerCompleet kapot of alleen de zaadjes eruit?
Alleen de zaadjes er uit. De lobben zaten er nog aan, dus is het geen eekhoorn
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Vincent

Dan is dat idd niet mogelijk
Vincent

thijs

Ik denk dat mezen niet in staat zijn om de zaden eruit te halen (misschien ook wel) maar dat ze alleen al bijna geheel rijpe eten. (en het is iig geen eekhoorn)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Volgens mij zetten bonte spechten ook denneappel vast en die hakken dan de schubben open maar er niet af.

JP

thijs

Nee, die hakken ze ook kapot. (d8 ik B) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

In het boek Vogelsporen de volgende tekst:

spechten klemmen kegels vaak tussen ruwe bast of rotsspleten. De schubben van sparrekegels worden onregelmatig geopend, dennekegels worden in de lengterichting opengepikt. De draaiende en trekkende actie geeft de kegel een ruwe vorm.

Du sspechten pikken de kegel niet kaal net als eekhoorns.

JP

boogey55

CiteerIn het boek Vogelsporen de volgende tekst:

spechten klemmen kegels vaak tussen ruwe bast of rotsspleten. De schubben van sparrekegels worden onregelmatig geopend, dennekegels worden in de lengterichting opengepikt. De draaiende en trekkende actie geeft de kegel een ruwe vorm.

Du sspechten pikken de kegel niet kaal net als eekhoorns.

JP
Enig idee hoe ze er uitzien?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

ja staat plaatje bij maar heb helaas geen scanner.

Boek is:
Vogelsporen.
Determineergids voor sporen, veren, braakballen, schedels en andere tekens van europese soorten.
auteurs Roy Browun, John Ferguson, Michel Lawrence en David Lees.

ISBN 90-5210-196-5

JP

thijs

Ik hoor ook wel dat ze ze leeg pikken, maar lees ook dingen als "hakken de schubben eraf" en "hakken op de denneappel totdat ze bij de zaden kunnen eten".

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

Ze zagen er meer plukkerig, dan hakkerig uit. Ga toch eens snuffelen op internet.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

boogey55

#14
CiteerZe zagen er meer plukkerig, dan hakkerig uit. Ga toch eens snuffelen op internet.

SPECHT

Denneappels kan van de specht zijn; de sparrenkegels niet.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan-Pieter

De denneappel ziet er inderdaad uit alsof hij ten prooi gevallen is aan een specht. Die andere blijft raadsel denk ik.

JP

DaanKuiper

De sparrekegel zou van een muis kunnen zijn die zijn werk niet helemaal heeft afgemaakt: De afgeknaagde delen lijken op de foto niet rafelig te zijn.
MOgelijk is uit de hoeveelheid kegels ook wat af te leiden. Onder een spechte smidse kunnen erg veel kegels ligen. Heb zelf op Zuid Ginkel wel eens een smidse met zeker een paar honderd kegels gezien. Deze aantallen zijn voor muizen werk  niet aannemelijk. Muizen kegels liggen ook meer op een wat beschutte plaats.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

boogey55

Wat die foto betreft, die gaat over vraatsporen van spechten.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

boogey55

#18
foutje. bug?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

carel

#19

sorry foto was effe weg was aan de grote kant
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

nee ik had hem verwijderd omdat hij te groot was
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

boogey55

#21
Mooie foto zeg.

Maar deze kegel ligt niet op de grond en heeft te open schubben.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

carel

CiteerOnder een spechte smidse kunnen erg veel kegels ligen

onder deze boom lagen ook meerdere kegels

Grote bonte volgens mij
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/